IP telefoni hos kabelnettet
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-03-04 18:43

Hej..

Så på www.kabelnettet.dk at IP telefoni nu er inde for rækkevidde formedelst
omkring en tusse i hardware, men uden abb. og fornuftige minutpriser.

Hvor længe skal man vente før vi er ovre børnesygdommene, nogle bud.

Personligt glæder jeg mig til det blir mere udbredt.

Nogle der har prøvet IP telefoni herhjemme, og hvor godt er det ?, har selv
prøvet det fra en ferie i østen, og der var lidt tidsforskel, men ok der er
også langt, kvaliteten dernede og hertil med alm. telefoni er heller ikke
revolutionerende.

Mvh.

Kim

Fra : F.B. [3000]

Dato : 01-03-04 23:11

"Kim Jørgensen" skrev i en meddelelse:

> [...]
er
> også langt, kvaliteten dernede og hertil med alm. telefoni er heller ikke

Jeg kører ip-telefoni på arbejdet både internt og eksternt, og det fungerer
upåklageligt.
Lyden er helt i top og der er ikke nogen underlige mislyde.

Eneste problem er når en server hikker eller går ned, hvilket er sket nogle
få gange i det lille år jeg har haft den.

Jeg kan ikke lige huske modeltype ellerog nr.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *nospam*

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 02-03-04 16:22

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.udskiftmedDK> wrote in message
> Hvor længe skal man vente før vi er ovre børnesygdommene, nogle bud.

Ja, vi er sikkert mange der syntes det ser utrolig tillokkende ud, men gerne
liiige vil høre fra en masse glade brugere først

Mit vigtigste punkt er kvaliteten. Jeg tror ikke på at det er så godt som en
alm. tlf. linie. Det bedste jeg har prøvet via i-net er med Skype. Og selvom
det er MEGET bedre en Messenger, Ventrilio og TeamSpeak (som er mit
sammenlignings grundlag) er der stadig langt op til en alm. pstn linie.
Glæder mig dog til at høre fra nogen forhåbentlig tilfredse brugere.
Desværre bliver det utrolig svært at klage over dårlig kvalitet da
Kabelnettet.dk jo kan skyde skylden på kundens ISP.
Så de mangler muligheden for at returnere det hvis ikke man syntes det
virker godt nok.

Dernæst kommer at det er svært at sige hvilke tilbud der kommer i løbet af
det næste år som man principielt er bundet i. (For at tjene boksen hjem)
Hvis de sagde at de altid var villige til at købe boksen tilbage, evt.
nedskrevet efter nogle klare regler, vil det gøre mig mindre nervøs.

Sidst er oppetiden også vigtig, men de fleste har jo mobil tlf...
(Desuden er mit StofaNet ikke ligefrem verdens mest stabile, men det er
dejlig billigt

/Peter

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 03-03-04 08:57

Hej,

Jeg er jo vanen tro stor fortaler for IP-Telefoni, og har arbejdet en del
med det.

Kvaliteten ER god, og kan ikke sammenlignes med skype, messenger og andre
'lyd-kortprogrammer'.
Hvis man HAR de 30-100 k/b til rådighed som det kræver er lyden helt i top.

/HHA

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 03-03-04 16:11

"Hans-Henrik Andresen" <hha@_DELETE_unixhaj.dk> wrote in message

> Kvaliteten ER god, og kan ikke sammenlignes med skype, messenger og andre
> 'lyd-kortprogrammer'.
> Hvis man HAR de 30-100 k/b til rådighed som det kræver er lyden helt i
top.

Jeg hader af et godt hjerte alle disse omregninger fra bit til byte og
halløj, da jeg aldrig kan hitte ud af det

Hvis man omsætter disse tal til "normale" ADSL forbindelser, hvor meget skal
man så regne med man skal ha hvis man stadig vil kunne surfe normalt for
fortsat at kunne lnævre i telefon, og hvis nu man belaster linjen hvad vil
så ske ?

Mister man forbindelsen, eller bliver der bare forsinkelser ?

Mvh.

Kim

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 03-03-04 16:13

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-03-04 16:22

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortsat at kunne lnævre i telefon, og hvis nu man belaster linjen hvad vil

Du kan tænke på ISDN der koster 64 kbit/s. IP-telefoni koster noget
sammenligneligt, men det skal være _konstant_ tilgængeligt båndbredde.
Dvs. du skal altså have så meget total båndbredde at der altid vil være 64
kbit ledig. Uden QoS er dette ikke muligt men med en stor linje vil det
næsten altid være tilfældet.

> Mister man forbindelsen, eller bliver der bare forsinkelser ?

Afhænger af implementation.

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 04-03-04 07:19

Hejsa,

Jeg syntes Martins svar er godt :) Omkring samme kapacitet som en ISDN.

Jeg har selv en 2 Mb og kan sagtens downloade og tale i telefon samtidig.

Nogle routere i dag kan også priotere én type trafik frem for andet, f.eks.
sip-protokollen som hos kabelnettet bliver brugt til ip-telefoni, frem for
www, ftp, osv. Det er det Martin kalder QOS (Quality of service - incl.
stavefejl og det hele)

Man mister sjælent forbindelsen, men lyden hakker i det, lidt alla en
mobiltelefon u. dækning.

/HHA

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-03-04 22:33

Kim Jørgensen wrote:

> [...]
> selv prøvet det fra en ferie i østen, og der var lidt tidsforskel, men ok
> der er også langt, kvaliteten dernede og hertil med alm. telefoni er

Jeg har prøvet nogle gange at ringe fra en software SIP telefon (kphone til
Linux) til en hardware SIP adapter i Canada (den fra
http://www.sipphone.com/order/). Det er ret overbevisende. Faktisk meget
bedre end de almindelige telefonforbindelser, som godt nok også kan være
ringe.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 03-03-04 16:16

> Hej..
>
> Så på www.kabelnettet.dk at IP telefoni nu er inde for rækkevidde
formedelst
> omkring en tusse i hardware, men uden abb. og fornuftige minutpriser.

Kabelnettet skriver:

Samtaler via Internettet er Gratis.

Kan man med IP telefoni se hvis den man kalder også har noget IP grej, og
dermed vælge Ip telefoni fremfor dail-up, stadig via IP, eller vil systemet
kunne se det automatisk, og endelig kræver dette vil noget hardware der kan
tale sammen på tværs af mærker & platforme, eller er jeg for frisk ?

Mvh.

Kim

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-03-04 02:10

Kim Jørgensen wrote:

> [...]
> systemet kunne se det automatisk, og endelig kræver dette vil noget
> hardware der kan tale sammen på tværs af mærker & platforme, eller er jeg

Kabelnettet skriver jo ikke rigtig, hvad de bruger. Men jeg vil så tale om
SIP.

En SIP adresse ligner en emailadresse. Fx.
navn@udbyder.dk.

For at gøre det nemmere at bruge gammeldags telefoner, kan man bruge et
nummer som navn. Du kan så fx få:

12345678@kabelnettet.dk

Hvis en anden IPtelefonkunde hos kabelnettet så trykker 12345678 på sin
telefon, vil den snakke med kabelnettets SIP server og finde ud af at
12345678 er et kabelnet IP-telefonnummer og at kaldet derfor kan laves
gratis over nettet.

Men hvis jeg nu bruger fx sipphone som SIP-server, så har jeg
87654321@sipphone.com som SIP-nummer.

Hvis jeg skriver hele dit nummer (12345678@kabelnettet.dk) kan jeg stadig
ringe gratis til dig, men det kan være besværligt at gøre på et
telefontastatur, men det skulle være muligt via nogle tekst->tal
mapninger.

Men hvis jeg bare trykker 12345678, så kender min SIP-server, sipphone ikke
det nummer og så kan det være at jeg kommer til at betale for opkaldet.

Så det burde virke på tværs af platforme og mærker, selvom det måske kan
være besværligt.

Et andet godt spørgsmål er, Hvad med alle de firmaer, der skifter til
IP-telefoni og har deres egen telefoncentral. Kan jeg også ringe gratis til
dem?

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Pongo

Dato : 04-03-04 02:50

Niels Elgaard Larsen wrote:
> Et andet godt spørgsmål er, Hvad med alle de firmaer, der skifter til
> IP-telefoni og har deres egen telefoncentral. Kan jeg også ringe
> gratis til dem?

Det tvivler jeg på. I de fleste tilfælde benytter disse firmaer kun
IP-telefoni på deres eget LAN, og det er sikkert beskyttet med firewall
mv. Et sådan firma benytter så deres egen gateway til PSTN-nettet som
typisk er en del af deres PABC. Jeg tror også at de fleste eksisterende
anlæg benytter H.323 og ikke SIP.
I princippet kan man dog nok ringe gratis, men så må man nok selv igang
med at finde ud af hvilke IP-adresser og porte der kan benyttes, ligesom
der skal sikres gennemgang i firewall's og NAT-routere. Derved bliver
det mere en Peer-to-peer VoIP-forbindelse, og kan vel dårligt kaldes
IP-telefoni.
/Klaus

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 04-03-04 07:37

> typisk er en del af deres PABC. Jeg tror også at de fleste eksisterende
> anlæg benytter H.323 og ikke SIP.

Firmaer benytter mest Cisco's udstyr og Skinny-protocolen.
Rigtigt mange af dem der i dag udbydder ip-telefoni via internettet bruger
sip da den er meget nemmere at natte end f.eks. h323

> der skal sikres gennemgang i firewall's og NAT-routere. Derved bliver
> det mere en Peer-to-peer VoIP-forbindelse, og kan vel dårligt kaldes
> IP-telefoni.

Øhh - hvis du har en ip-telefon og ringer via et ip-netværk så er det da
ip-telefoni lige meget hvordan forbindelsen bliver routet/nattet mm.

/HHA

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-03-04 10:31

"Hans-Henrik Andresen" <hha@_DELETE_unixhaj.dk> skrev i en meddelelse

> Firmaer benytter mest Cisco's udstyr og Skinny-protocolen.

For ikke at glemme NORTEL....

--
Mvh/TKJ
www.GlobalTel.dk - To Know and Act is Everything

Fra : Pongo

Dato : 04-03-04 20:35

Hans-Henrik Andresen wrote:

> Øhh - hvis du har en ip-telefon og ringer via et ip-netværk så er det
> da ip-telefoni lige meget hvordan forbindelsen bliver routet/nattet
> mm.

Ja - det er vel et definitionsspørgsmål. Jeg ved ikke om der findes en
vedtaget definition for begrebet "IP-telefoni". Hvis man laver sin egen
application, der kan sende nogle realtime voicepakker mellem 2 computere
på internettet, ved jeg ikke om man kan kalde det IP-telefoni, uanset om
man bruger en form for telefon (IP-telefon eller ATA-box) som
mikron/højtaler eller man bruger PC'ens lydkort, højtalere og mikrofon.
Jeg vil mene at begrebet IP-telefoni bør dække over en tjeneste der kan
erstatte POTS på alle væsentlige områder. Herunder at man skal kunne
ringe til andre brugere uden forudgående aftale eller udveksling af
IP-adresser,porte, logon og lignende. Ideelt set bør man også kunne
ringe til almindelige telefona-bonnenter og brugere hos andre udbydere.
Derfor synes jeg ikke at f.eks Skype helt lever op til betegnelsen
endnu.
Måske tager jeg fejl. Hvis der findes en officiel definition af begrebet
"IP-telefoni" vil jeg gerne høre det.

Det jeg mente i mit indlæg var, at man ikke uden videre kan ringe gratis
fra sin IP-telefon (eller fra Messenger,Skype for den sags skyld) til
f.eks Køge kommune, selv om man har læst at man der benytter
IP-telefoni. Det vil oftest kræve en del samarbejdsvilje fra modtageren
af opkaldet, og vil næppe være besværet værd, med mindre man skal stå i
jævnlig kontakt med hinanden.
/Klaus

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 04-03-04 07:34

Teoretisk set JA, hvis firmaet har åbnet for kald til deres
ip-telefoncentral via internettet, og i bruger samme voip-protocol. f.eks.
sip, men mange firmaer i dag bruger Cisco's protocol, der hedder Skinny.
Selvfølgelig kan firmaets ip-telefonserver godt være sat op til at modtage
SIP via internettet, men tale Skinny lokalt, så 'oversætter' centralen bare
opkaldet.

/HHA

Fra : Soren Rathje

Dato : 04-03-04 12:56

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> wrote in message
> Kim Jørgensen wrote:

[Klip]

> [...]
>
> Et andet godt spørgsmål er, Hvad med alle de firmaer, der skifter til
> IP-telefoni og har deres egen telefoncentral. Kan jeg også ringe

Kig på nettet efter ENUM og e164.arpa, DNS opslag på denne service vil
give den præcise SIP/H323/"whatever" adresse ud fra telefonnummeret.

f.eks. 8.7.6.5.4.3.2.1.e164.arpa = siptelefon@home.pbx

Alternativt til de autoriserede ENUM udbydere kan nævnes freenum.org som
bl.a. benyttes af Asterisk (www.asterisk.org) brugere.

-- Søren