K: Navtex modtager!
Fra : Henrik Thorup

Dato : 13-03-04 18:27

Hej gruppe

Er der mon nogen af jer der har en brugt Navtex-modtager de ikke bruger
mere?!.
Jeg har forsøgt med en kortbølge-radio og en pc med decoderprogram, men det
vil ikke rigtig lykkes. Så derfor vil jeg nu krybe til korset og forsøge at
finde en brugt Navtexmodtager.

mvh.
Henrik Thorup

Fra : PKJ

Dato : 13-03-04 20:21

"Henrik Thorup" <h2o@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> vil ikke rigtig lykkes. Så derfor vil jeg nu krybe til korset og forsøge

Det lyder forkert det der. Det skal simpelthen bare virke
Jeg bruger SSB modtager med Audio-OUT til PC'ens Micr. IN.
Softwaren er MSCAN METEO (www.mscan.com).
NAVTEX, RTTY (Radiotelex) og (Weather)FAX funker helt uden problemer og
normalt i høj kvalitet.
Der går dage imellem at der tabes et tegn på NAVTEX+RTTY. Fax er mere
følsom for svage signaler/Støj.

Hvilken modtager har du?. Både AM og SSB?

Hvilken NAVTEX frekvens INDSTILLER du på.? Altså ikke de nominelle 518 KHz.
Hvilke stationskoder lytter du efter Navtex på ?
Bruger du dekoder eller lydkortet ? Tilkoblet hvor e.rt.c
Hvilken software anvender du.?

Fortæl lidt mere om hvordan din problemer viser sig/består og jeg vil
forsøge at hjælpe
/PKJ

Fra : Henrik Thorup

Dato : 14-03-04 18:40

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilken modtager har du?. Både AM og SSB?
>
> Hvilken NAVTEX frekvens INDSTILLER du på.? Altså ikke de nominelle 518

Jeg stiller ind på de 518khz, og lytter til stokholm radio. ID = D.

Hvilke stationskoder lytter du efter Navtex på ?

Bruger du dekoder eller lydkortet ? Tilkoblet hvor e.rt.c

Koblet til mit lydkort. 128bit creative.
> Hvilken software anvender du.?

Programmet hedder vist RTTY Shareware, det ser ihvertfald fint ud.
Jeg kan godt høre når stationen sender, det lyder som en trillemelodi, og
varer i mellem tre og fem minutter, men signalet forsvinder hvis jeg bruger
squelsen.
Der er sikkert for meget baggrundsstøj.

mvh.
Henrik Thorup

Fra : PKJ

Dato : 14-03-04 21:33

> [...]
og
> varer i mellem tre og fem minutter, men signalet forsvinder hvis jeg

Pkt 1) DISKONE antenne har jeg intet detailkendskab til, udover at det
vist er til temmelig
højfrekvente anvendelser. VHF/UHF. Det lyder ikke som en egnet
antenne.
Prøv at sætte nogle meter antennetråd på din SSB radio. Signalerne er
normalt
ret kraftige heroppe i norden.

CW er ikke noget som dur til Navtex modtagelse. Det er SSB.

Der skal IKKE indstilles på 518 .0 khz. Signalet er FSK (Frekvens skift)
på +- xx hz .

Forat lydkortet skal kunne dekode signalet skal du lave en offset af
frekvensindstillingen. på mellem
1000 og 2000 khz. Den eksakte værdi afhænger af softwaren. Mit
nuværende MSCAN
giver bedst dekodning for offset = -1700 hz. dvs. du skal tune
modtageren til 516.3 KHz.

Indstil din software på ALLE stationer og ALLE msg. kategorier. Så
udelukker du intet og
softwaren har ikke det at holde øje med.

Hver NAVTEX sender får exakt 10 min. sendetid hver 4 timer. Herefter
starter den næste sender i
samme AREA. Som oftest kan du ikke høre den næste i AREA.

eksempel: UTC KL 20:30 Varberg (D)
- 21:30 Gislövshammer (J)
- - 21:48 Rogaland (L)
som gentages hver 4 timer.

Du kan normalt ikke høre (D) og (J) samtidig. (D) i Kattegat mv. (J)
i Østersøen
Prøv at lave en download af MSCAN Meteo på www.mscan.com (gratis prøve
i 30 dage).
i stedet for det program du bøvler med. (Jeg husker ikke specifikt om
jeg har prøvet det)
Jeg har prøvet adskillige prgm. til formålet,. men dette er absolut det
bedste jeg har afprøvet.
Jeg bruger bedst MICR IN på lydkortet. Men da skal modtagerens LINE OUT
/AUDIO signal
være skruet næsten til det i højktalerne uhørlige.

Under testen brug ingen eller kun lidt Squelch.

At du kan høre lyden på PC højtalerne kan kun bruges til at teste om der
er hul igennem til lydkortet. Det
siger intet om dekodningens kvalitet.

Glem alt om en NAVTEX modtager. PC løsninger er langt hurtigere at
arbejde med og producerer
ikke metervis af papir som visse Navtex modtagere med indbyg. printer.

Good luck , spørg /svar ved behov.

Jeg bringer her de udsendelser jeg har brugt gennem 2003. Specielt
NAVTEX har der gennem tiden været
ændringer af sendetidspkt. (Flere stationer er kommet til) . En pænere
udgave kan jeg maile direkte til dig
hvis du sender mig din mail.adr.

"pas på CHxx er det kanalnr. hvor frekvensen er programmeret på min
modtager. Det CH tal kan du ikke
bruge."

SSB Events ( RTTY - FAX - NAVTEX)

DWD=Deutsche Wetterdienst, GFA= Bracknell,UK.
Frequencies= TUNE TO.
Title / Content ------------- UTC ---------- Source Type Sender 1
Sender 2 Sender 3
Seewetterbericht Nord- und Ostsee 0535, 0835, 1135, 1435, 1735, 2035
DWD RTTY 10990.1 DDK9 4581.3DDK2 7644.3DDH7
5 Tage Prognose Ostsee 1505 DWD RTTY CH 2 Ch 3 CH 4
5 Tage Prognose Nordsee 1530 DWD RTTY Good Best Weak

24- std. Vorhersage Boden 1834 DWD FAX 7878.2
10880.8 3853.2
30- std. Vorhersage Boden 0512, 0717 DWD FAX DDK3
DDK6 DDH3
48- std. Vorhersage Boden 0730, 1847 DWD FAX CH 13 CH 14 CH 15
Bodenanalyse Nordatlantik 0743 DWD FAX
72- stdg. Vorhersage Boden 0804, 1900 DWD FAX
96- stdg. Vorhersage Boden 0817 DWD FAX
Testkarte 1132 DWD FAX
Bodenanalyse mit Stations eintragungen, Nordatlant, Europa 1600, 1800 ;
2200 DWD FAX OK-
48- stdg. Seegangsvorhersage Nordatlantik 2137 DWD FAX

SURFACE ANALYSIS 0500, 0900, 1100, 1200, 1500, 1800, 2000, 2300 GFA FAX
4608.2 8038.2 14434.2
SURFACE ANALYSIS T24 0524, 0800, 1300, 2200, GFA FAX CH 10 CH
11 CH 12
SEA / SWELL 24-HOUR FCST North Atlantic (Large) 0924 1912
GFA FAX Good
Significant Wind Areas T24 0748, 2112 GFA FAX
Significant Wind Areas T48 0812, 2124 GFA FAX
Significant Wind Areas T72 0824, 2136 GFA FAX
Significant Wind Areas T96 0836, 2148 GFA FAX

Stockholm 0030, 0430, 0830, 1230, 1630, 2030 D NAVTEX 516.3 CH 1
Karlskrona 0130, 0530, 0930, 1330, 1730, 2130 J NAVTEX 516.3 CH 1
Rogaland 0150, 0550, 0950, 1350, 1750, 2150 L NAVTEX 516.3 CH 1

/PKJ

vu 73 de oz1pkj

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-03-04 18:14

PKJ wrote:
> [...]
> starter den næste sender i
> samme AREA. Som oftest kan du ikke høre den næste i AREA.

Jeg mener at huske fra min tid som kortbølge utility 'freak' at JVfax (nu
JVComm32) var velegnet til at modtage både HF og satellit vejrfax, RTTY,
Navtex (Sitor B), samt diverse amatør 'modes' som delvis har samme struktur
som navtex.

JVComm kører via et lydkort som bruges snedigt som digital signalprocessor.
Det er gratis i en begrænset version her: http://www.jvcomm.de/
På denne hjemmeside er der også links til andre fax og RTTY programmer og
hjemmesider.

Men det kræver altsammen en god, minimun (semi)professionel
kortbølgemodtager og en rimelig antenne.
En VHF scanner, der tilføldigvis KAN modtage kortbølge SSB er aldeles uegnet
til at modtage Navtex signaler, eller i det hele taget signaler under 30
MHz, da dens evne til at filtrere de tætliggende signaler, samt evne til at
håndtere BÅDE stærke og svage signaler er meget ringe.

Bemærk at PC'en og især en CRT skærm i nærheden af modtager, antenne og
antennekabel er 'det rene gift' for de svage kortbølgesignaler, hvis det
ikke foretages omhyggelige afskærmninger, afkoblinger mv.

Men den mere tekniske diskussion om dette bør nok videreføres i
dk.fritid.hamradio.

--
hilsen Ole Pagh

Fra : Per J

Dato : 15-03-04 21:08

I meddelse: 40535e81$0$213$edfadb0f@dread12.news.tele.dk.
Skriver PKJ via sin e-mail <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)>:

> [...]

Vil man kunne bruge en ældre SP 150 sailor radiomodtager til at nedtage
nawtex meddelser og vejrkort på pc'en?

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com

Fra : PKJ

Dato : 15-03-04 22:31

"Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Vil man kunne bruge en ældre SP 150 sailor radiomodtager til at
> [...]

Jeg kender ikke Sailor SP 150 og kan heller ikke finde noget om den på
nettet.

Men for at kunne modtage NAVTEX, VEJRKORT, RADIOTLX *skal* modtageren
kunne arbejde som *SSB* modtager. SSB = Single Side Band.
Hvis den kan det, kan denne funktion helt sikkert indstilles
på betjeningspanelet.

NAVTEX modtages på 518 kHz.

VEJRFAX og RADIOTELEX (Tekstmeddelelser i klart sprog eller kodede SYNOP
(meteorologiske meldinger)
breder sig over et større frekevensområde. Her i Europa kan sendere
på DWD (Deutsche Wetter Dienst)
(Antenneposition = PINNENBERG) stor set høres overalt fra Nordkap til
Middelhavet.

(Læg 1.7 Khz til alle nedenstående for at få stationens nominelle
frekvens)

VEJRFAX på 3853.2 + 7878.2 + 10880.8 KHZ

RTTY (Radiotelex) på 4581.3 + 7644.3 + 10990.1 KHZ

RTTY fra DWD er TYSK eller ENGELSK sprogede forecasts, 5 dages
prognoser, gale warnings, efterretninger.

Hvis nogen ønsker at se eksempler på indhold og kvalitet af således
hentet RTTY og NAVTEX
så mail direkte til mig.
til mig. jeg vil da sende to txtfiler.på ialt ca 30 KB

/PKJ

Fra : Carsten Holck

Dato : 13-03-04 21:14

Henrik Thorup wrote:
> [...]
> men det vil ikke rigtig lykkes. Så derfor vil jeg nu krybe til korset
> og forsøge at finde en brugt Navtexmodtager.

Mon ikke problemet i virkeligheden er antennen - og /eller tilpasningen til
antennen, en trådantenne til 518 kHz er /ret/ lang så et tilpasningsled
ellet en ferrit stav vil nok være påkrævet.

vy 73 de oz5co

Fra : Henrik Thorup

Dato : 14-03-04 18:33

Hej
Jo, det kan godt være at det skyldes antennen, jeg har "kun" en diskone
antenne oppe under taget, og den er jo mest beregnet til langt højere
frekvenser.
Jeg har både prøvet med LSB, USB og CW og det giver ingen forskel. Heller
ikke at ændre lidt frem og tilbage på frekvensen. Hvis jeg bruger squelsen
forsvinder signalet helt, og ellers er det mest støj programmerne på pc`en
fanger. Men jeg er ret ny i hamradio-faget.
Hvis i har små triks til en sådan antennetype hører jeg gerne nærmere.

mvh.
Henrik Thorup

Fra : @rsten

Dato : 15-03-04 10:16

Henrik Thorup wrote:
> Hej
> Jo, det kan godt være at det skyldes antennen, jeg har "kun" en
> diskone antenne oppe under taget, og den er jo mest beregnet til
> langt højere frekvenser.
Som antenne til 518kHz er den ubrugelig, men hvis du prøver at løsne
antennestikket så skærmen ikke har forbindelse, så virker hele dit antenne
kabel som en lang trådantenne ( fusk, ja, men måske virker det)
(husk at skrue det sammen igen inden du taster senderen ..)

Du kan evt. prøve at lytte 147.3kHz hvor Deutche Wetter dienst sender vejr
oplysninger se
http://www.dwd.de/de/wir/Geschaeftsfelder/Seeschifffahrt/Sendeplaene/e_telexpln.htm
RTTY, 50baud, 85Hz skift, og hvis du modtager som USB og indstiller på
146.0kHz har du de to toner på 1257,5Hz og 1342,5 Hz ( hvis din modtager er
"lige" på frekvensen )

Så kan du se om dit sw virker,

--
/carsten