Brun sæbe trick'et ....
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-03-04 22:27

Det er jeg lige ved at prøve til at fjerne det værste af malingen på min køl
inden den skal slibes ned og primes (så jeg kan få bugt med alle
rustpletterne).

Nu (kl 14 i dag) har jeg smurt den ind i sæben og lagt tyndt plastik over. -
men hvor længe skal det sidde, hvis det skal være optimalt ??

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : PKJ

Dato : 07-03-04 12:24

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
>
> Nu (kl 14 i dag) har jeg smurt den ind i sæben og lagt tyndt plastik
> over. - men hvor længe skal det sidde, hvis det skal være optimalt ??

Det er nok for koldt endnu. Helst over 10 gr.

se linket:
http://www.sejlsport.dk/miljo/nyhedsbreve/nyhedsbrev%20nr.%201%202001.pdf
/PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-03-04 18:07

Hmm Ja, det har du sikkert ret i. Jeg har lige været dernede (iført hele
"uniformen") og konstatere, at sæben har taget lidt farve, men der er langt
igen, når jeg skraber lidt i det med en spatel.

- så jeg lader det sidde til næste week-end. Det bliver jo plusgrader hele
ugen.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-03-04 18:14

Situationsrapport:

14 dage blev det til. Jeg havde glemt at der er lukket for vandet indtil 1.
april <øv>, men nu blæste plastikken af og jeg var nødt til at gøre noget;
så jeg riggede en 100 meter vandslange til ...

Først skrabede jeg sæben af med en spatel og der kom da også lidt maling med
af, men lidt skuffet blev jeg over den manglende effekt. Jeg besluttede mig
for at spule det hele af med "renseren" og her afslørede det sig faktisk, at
sæben ganske vist ikke havde "boblet" al malingen af men, at den alligevel
havde opløst så meget i den selvpolerende maling, at jeg i løbet af en god
times tid kunne spule alle de selvpolerende lag af. Tilbage er der nu kun
rester af hård bundmaling og så selvfølgelig den oprindelige primer i
bunden.

Jeg vil sige, at jeg har haft medium held med metoden. Det sværeste er helt
klart at få plastikken til at sidde fast i flere dage (uger) med regn og
blæst ...

/Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-03-04 00:32

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c3hu5i$2i35$1@news.cybercity.dk...

> Jeg vil sige, at jeg har haft medium held med metoden. Det sværeste er
helt
> klart at få plastikken til at sidde fast i flere dage (uger) med regn og
> blæst ...

Og så er der vel også den rent miljømæssige side af sagen ved at spule
bundmaling af og direkte ned i jorden. I årene der kommer, bliver der nok
færre og færre steder, hvor man ser igennem fingre med den fremgangsmåde.
Tørslibning med påmonteret støvsuger er vel nok fremtiden. (Ingen
moraliseren her - blot en betragtning

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-03-04 00:51

"Peter Ingsø Laursen" <psil**NOSPAM**@tiscali.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
> færre og færre steder, hvor man ser igennem fingre med den fremgangsmåde.
> Tørslibning med påmonteret støvsuger er vel nok fremtiden. (Ingen

Den tid... den sovs

JR

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-03-04 09:52

Det har du ret i. Det var faktisk også derfor jeg ville prøve det med sæbe
og jeg tror da også det lykkedes mig at skrabe ca 1/3 af med spartlen og få
det i miljøcontaineren.

Da jeg stod og spulede tænkte jeg faktisk på om det var så miljø-fornuftigt.
2-3 lag kobberfri bundmaling eller 1 kg brun sæbe i grundvandet. Kan det
ikke være et fedt ?? Det er der sikkert mange miljø meninger om

Det sidste skal slibes og jeg har en gammel nilfisk stående der er klar til
at tage imod støvet ....

/Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 21-03-04 13:09

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c3jl35$1mq7$1@news.cybercity.dk...
klip
1 kg brun sæbe i .........

> /Bjarke

Bjarke hvor meget brun sæbe har du faktisk brugt (lagtykkelse ) . Jeg
læste efterfølgende hos DS om metoden.
Her stod at lagtykkelsen skulle være ca ½ cm. Hvilket i mine ører lyder
af meget.

Den tynde plasticfolie du har brugt og haft lidt problemer med, er det
tyndt som VITAWRAP husholdningsfilm,
det lidt tykkere WRAP folie der ofte ses benyttet ved pallegods eller er
der tale om noget så tykt som
bæreposetykkelse ??.
/
PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-03-04 19:27

Jeg smurte det så tykt på som jeg kunne få det til at hænge ved. Tykkelse er
helt klart en parameter. De steder, hvor den kun var "fedtet ind" havde det
ikke virker nær så godt som de steder, hvor det var så tykt at man kunne
massere rundt med det ved at trykke oven på plastikken. Det er svært at
vurdere hvor tykt laget var. Jeg havde det i en 5 liters spand. Jeg vil tro
jeg brugte 4 liter. Knap 1 liter røg direkte på jorden (blev selvfølgelig
samlet og op smidt ud) så mon ikke der har siddet 3 liter på kølen ?

Jeg eksperimenterede en del med tykkelsen (viskositeten). Direkte fra
dåserne er det klart for tykt til at arbejde med og det flydende kan man
ikke smøre på i en tykt lag. - så jeg blandende det i spanden, men
paradoksalt nok, så er det ufatteligt svært at blande brun sæbe med flydende
brun sæbe. Helt mærkeligt er det: jeg blandende noget mere og satte det i
bryggerset så det kunne "homogenisere" i løbet af ugen, men det er blevet
ekstra tykt ?? Jeg konstaterer, at brun sæbe er et mærkeligt materiale....

Nej Vitawrap havde jeg opgivet på forhånd. Når man tænke på hvor hidsig jeg
bliver i køkkenet, når jeg bruger vitawrap, så turde jeg ikke bruge det nede
på båden, ude i det fri. Min kone siger det muligvis skyldes manglen rutine
i køkkenet og der mangler jeg argumenter....
Nej, jeg tænkte det skulle være noget mere håndterligt og i bredere baner,
så jeg brugte det billige afdækningsplastik, som man bruger når man maler.
Det kommer i baner der er brede nok til hele kølen, klistrer ikke sammen som
Vitawrap og koster kun 30 kr. for en rulle, hvor der er nok til 10 køle.

Det er nemt nok at få den til at sidde lige når man sætter det på, men
vinden tager jo fat i det. På de konvekse flader er det ikke noget problem
da det kan fæstes med maler tape. På det konkave, derimod, (fx fra kølen og
op mod bunden) der er det svært. Sæben sikrer det klistrer op i buen, men
der er ikke de store muligheder for at tape det fast. Og med de vindstyrker
vi har pt. går det stærkt når først det begynder at gå fra (der komme vind
ind under det).

Ja, man kan jo godt høre jeg har eksperimenteret noget med det. Alle input
modtages med tak. Der sidder jo stadig rester der skal af, og jeg går og
vakler mellem mere sæbe eller slibeskiverne....

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-03-04 14:41

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c3kmq9$357$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> ikke smøre på i en tykt lag. - så jeg blandende det i spanden, men
> paradoksalt nok, så er det ufatteligt svært at blande brun sæbe med

Jeg har altid hørt, at flydende brun sæbe ikke har de samme egenskaber som
den faste sæbe, og den faste sæbe derfor anbefales (også til alm.
rengøring).
Ang. lagets tykkelse, kan man så ikke spartle det på med en bred spartel?

Hilsen
Steffen
slet X i mailadresse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-03-04 17:37

Nej ... Tyk brun sæbe klistrer ikke særligt god. Det klumper og falder af.
Har prøvet spatel.

/Bjarke

Fra : JJC

Dato : 26-03-04 08:36

Jeg har også prøvet trikket på min køl. Jeg købte 5 kg brun sæbe hus Metro
for kr. 79 og med
en 15 cm gummispartel (en af dem man bruger til at fuge fliser med) gav jeg
kølen et rigemeligt lag. Jeg vil tro det var ca 3 mm i gennemsnit. I alt
brugte jeg ca 2 kg. Mit sæbe klistrede utrolig godt, og derfor var der ingen
problemer med at spartle det på, eller få plastik folien til at sidde fast.

Efter 2 uger i en temperatur mellem 2 og 10 grader kunne jeg fjerne 90% af
bundmalingen med en isskraber til min bil. Jeg afdækkede under kølen med
plastik så den fettede masse kunne opsamles. De sidste 10% fjernede jeg med
vand og en slibe svamp. Nu er kølen helt ren uden skader på primeren.

Efter min mening virker brun sæbe utrolig godt og er både rart og billigt at
arbejde med.

/Jan

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-04-04 18:34

Nu har jeg fået det til at virke. Kølen er nu helt fin og fri for
bundmaling. Kun den gamle primer er tilbage. Den er selvfølgelig i skidt
stand og skal lige have en slibetur inden jeg skal prime på ny (herom i
anden tråd).

Jeg har virkelig prøvet mange forskellige trick jeg har modtaget og jeg tror
vi har knækket koden:

Det der virker:
1: Påfør med bred plastik tandspartel
2: Sørg for at sæben er stuetemperatur
3: Afdæk sæben med "maler-afdækningsplastik"
4: Tape plastikken godt fast i kanterne så vinden ikke får fat
5: Lad det sidde i ca. 1 uge, hvor det er over 5 grader om dagen.
6: Skrab det værste af med en spatel, og fjerne resten med højtryksrenseren.

Det der IKKE virker:
1: Kold sæbe (hvis det har ligget i bilen) er svært at arbejde med
2: Flydende brun sæbe
3: Blanding af flydende brun sæbe og alm. brun sæbe (for at gøre det lidt
tyndere) er "helt til hest"
4: Påførsel med smal spartel. Det hele ender på jorden
5: Påførsel med pensel giver for tyndt lag

Tak til Jan, hvis råd var tættest på den optimale løsning.

/Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 07-03-04 12:59

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
>
> Nu (kl 14 i dag) har jeg smurt den ind i sæben og lagt tyndt plastik
> over. - men hvor længe skal det sidde, hvis det skal være optimalt ??

mødes den med bundmalingen, der hos mig er ny/gammel >>Mille fra Hempel.

Primeren. Også på jernkølen, når den ruster igennem.

Millen, som du vil fjerne. Tag noget Vita Vrap udover >>(gennemsigtig,
selvklæbende folie af en slags). Lad gå 2 dage med 10 graders varme, og du
skulle kunne skrabe Millen af uden >>at beskadige Light Primeren. Voilá!!
Jeg er spændt på at prøve første gang. Jeg har ringet til Hempel, og de
siger, at det er >>sådan det skal gøres. Light Primeren skulle ikke tage
skade.

/PKJ