Bjarke Christensen wrote:
> Fra camping ved jeg til gengæld, at det kan være lidt svært at få byttet
> plastikflaskerne i tyskland og Frankrig. - så hvis du skal sikre
> rugbrødsbagningen, skulle du måske overveje at have en af hver i din
> installation ??
>
> (man skal jo alligevel altid have to flasker, ellers skal man enten
> acceptere at bytte dem når det kun er halvtomme; eller risikere at den
> løber tom på et uheldigt tidspunkt....)
>
> /Bjarke
De blå flasker er fyldt med BUTAN med et lavere damptryk end PROPAN. Det
betyder problemer
ved vinter- og forårssejlads. Jeg har 2 gange prøvet at skulle hælde varmt
vand over blå flasker og regulator for
at rugbrød kunne bage færdigt.
Jeg har plads i ankerrummet forude til enten 4 stk blå 3 kg eller 2 stk
plasticflasker.
Det er ikke "et både og "men "et enter eller".
Jeg har lært at sætte stor pris på plastikflaskerne. Aldrig rustne ulækre
flasker og så er
flaskevægten væsentlig lavere. Ombytningsprisen er lavere for 5 kg gas end
den var for 3 kg.
BP har længe averteret med / begrundet den høje pris med at flaskerne altid
var nymalede.
Man burde have fortalt at GULE flasker blev malet igen og igen. De blå var
oftest bare rustne.
Det var pænt af dig at tænke på mine rugbrød. - Men jeg har efterhånden så
mange forskellige
tomme gasflasker at jeg igen overvejer at starte egen virksomhed : Nemlig et
*GASDEPOT*.
-Men så får jeg jo ikke tid at sejle så meget. Og det har jeg bestemt ikke
fortjent.
De nugældende forskrifter om gas i lystfartøjer er bl.a vist i Dansk Grinde
Klub på linken:
http://www.grinde.dk/Dokumenter/gas-teknisk-forskrift.shtml