100Mbit LAN kører kun 8Mbit... SUK!
Fra : Frederik U. Brøns

Dato : 26-04-01 14:26

Hej.

Jeg har en Win2000 maskine og en Win98SE koblet sammen med en DLink 10/100
MBit switch. Begge maskiner har 3com 10/100Mbit netkort. Seneste drivere
er downloadet og Win2000 og switchen fortæller mig at jeg er koblet op med
100Mbit. Jeg har forsøgt at tvinge kortene til at køre med 100Mbit både med
fuld og halv duplex... Men ligemeget hvad så kan jeg måle hastigheden mellem
maskinerne til sølle 8Mbit. Måden jeg gør det er at jeg overfører 173MB og
måler tiden... Det tager 3 minutter, dvs. 173MB x 1024 x 1024 x 8 =
1451229184 bit over tiden 3 min. x 60 = 180 sec og det svarer til 8Mbit / s

Det kan ikke være rigtigt? Hvad går der galt og hvorfor? Kablerne er kat.
5 og ikke noget hjemmelavet... Hjælp!

Jeg kører TCP/IP med dhcp.

Mvh,

Frederik

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 26-04-01 16:20

Hej!

Måske har du en laaangsom harddisk, der ikke kan levere data hurtigere ??
Hvorlang tid tager det at kopiere samme fil fra et sted til et andet på samme HD
?

-Thomas

--
Venlig Hilsen
Thomas Kaufmann Jensen

mailto:kauf@email.dk
http://www.kauf.dk/

Fra : Frederik Uldall Brøn~

Dato : 26-04-01 16:32

Hm... Det kunne det måske godt være. Den ene computer er en bærbar et par
år gammel, men så langsom burde den vel ikke være? Jeg finder lige ud af
det. Den anden maskine har Ultra2 scsi 10000rpm så det kan umuligt være
den.

Men bortset fra det kunne jeg godt tænke mig en utility der måler
båndbredden på lan'et. Kender du til et sådant?

-Frederik

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-04-01 17:02

"Frederik Uldall Brøns" <frederik@brons.net> wrote in message
newsXF6.61528$o4.5365812@news010.worldonline.dk...
> Hm... Det kunne det måske godt være. Den ene computer er en bærbar et par
> år gammel, men så langsom burde den vel ikke være?

jow.
En bærbar's HD kan være meeeeeeeeeeeget langsom. Min kan med solen i
ryggen,hjemve samt medvind lige runde de 750kilo
Du har læst dem på 100/full i begge ender?

/Dennis

Fra : Frederik Uldall Brøn~

Dato : 27-04-01 11:33

He he... Ja, den kører vist langsomt af helvedes til. Men nu vil jeg lige
teste netværket med TTCP. Har læst dem med 100/full duplex i begge ender
bortset fra det.

-Frederik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-04-01 11:48

On Fri, 27 Apr 2001 12:32:38 +0200, "Frederik Uldall Brøns"
<frederik@brons.net> wrote:

> He he... Ja, den kører vist langsomt af helvedes til. Men nu vil jeg lige
> teste netværket med TTCP. Har læst dem med 100/full duplex i begge ender
> bortset fra det.

Når du skriver 'i begge ender', mener du så 'på begge maskiner'?
Når der er en switch imellem er 'i begge ender' nemlig 'på begge
maskiner *og* på switchen'.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-04-01 18:14

On Thu, 26 Apr 2001 17:32:10 +0200, "Frederik Uldall Brøns"
<frederik@brons.net> wrote:

> Hm... Det kunne det måske godt være. Den ene computer er en bærbar et par
> år gammel, men så langsom burde den vel ikke være? Jeg finder lige ud af
> det.

Det kunne også være, at det var et PCMCIA/PC Card (16 bit)
netkort i den bærbare. De er sjældent særlig hurtige (for nu at
sige det pænt). CardBus (32 bit) NICs er noget bedre.

> Men bortset fra det kunne jeg godt tænke mig en utility der måler
> båndbredden på lan'et. Kender du til et sådant?

Prøv at starte med TTCP.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kemster

Dato : 28-04-01 08:53

> Men bortset fra det kunne jeg godt tænke mig en utility der måler
> båndbredden på lan'et. Kender du til et sådant?

DUmeter kan måle trafik på forskellige interfaces ( hvis der er flere
netkort i én maskine )
Jeg kan maile den til dig hvis det var noget ?

Kemster

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-04-01 17:38

On Thu, 26 Apr 2001 15:25:36 +0200, "Frederik U. Brøns"
<frederik@brons.net> wrote:

> [...]
> 100Mbit. Jeg har forsøgt at tvinge kortene til at køre med 100Mbit både med

Hvis du konfigurerer kortene fast til 100 Mbps fuld duplex, skal
du huske at gøre det i begge ender, dvs. både på netkort og
switch.

> Men ligemeget hvad så kan jeg måle hastigheden mellem maskinerne til sølle
> 8Mbit.

Hvordan kører det, hvis du bruger TTCP i stedet for at kopiere
noget mellem to (potentielt) langsomme harddiske.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/