Cursortype & keyset!?
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 26-04-01 13:50

Hvad går cursortype og keyset helt nøjagtig ud på i forbindelse med
skrivning i en DB fra en ASP-side?

Jeg har læst på MSDN, men blev ikke meget klogere. Nogen gode artikler?

Anders Lau
--
Anders Lau Mandsholm
Aabyhoej, Denmark

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 26-04-01 21:40

Anders Lau Mandsholm wrote:

> Hvad går cursortype og keyset helt nøjagtig ud på i forbindelse med
> skrivning i en DB fra en ASP-side?

En keyset cursor laver en liste med rowid's når du udføre select'en
(altså en liste over de rækker, som passer til de kriterier, du har
angivet i din where-clause). Når du beder om en række, går den ned og
henter de data i den række den er kommet til. Det betyder at du ikke vil
se rækker, der bliver tilføjet mens du looper igennem recordsettet, men
du vil se opdateringer. SVJH betyder det også at du både kan gå frem og
tilbage i recordsettet.
Det er normalt (læs: altid) en gode ide at holde sig til
ForwardOnly-cursoren, da du i en web-application jo gælder om at slide
så lidt på databasen som muligt.
http://msdn.microsoft.com/library/psdk/dasdk/mdae1nzh.htm

--
Lauritz

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 27-04-01 10:25

On Thu, 26 Apr 2001 22:39:39 +0200, Lauritz Jensen
<lauritz2@hotmail.com> wrote:

[klip]

>Det er normalt (læs: altid) en gode ide at holde sig til
>ForwardOnly-cursoren, da du i en web-application jo gælder om at slide
> [...]

Er det ikke ved små DB'er med få samtidige brugere en fordel at bruge
adOpenKeyset eller måske endda adOpenDynamic, da ændringer, sletninger
mv., således fås med i recordsettet?

Har dette nogen sammenhæng med mode metoden til connection-objektet? F.
eks. objConn.Mode = 3? Jeg har søgt på MSDN efter oplysninger om "Mode",
men jeg søger vist på det forkerte, da jeg intet finder.

Anders Lau

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 28-04-01 10:32

Anders Lau Mandsholm wrote:

> Er det ikke ved små DB'er med få samtidige brugere en fordel at bruge
> adOpenKeyset eller måske endda adOpenDynamic, da ændringer, sletninger
> mv., således fås med i recordsettet?

Nej. At kunne se ændringer er kun en fordel i klient-server programmer,
hvor du åbner et recordset og giver brugeren mulighed for at sidde og
scolle frem og tilabge i resultaterne. Det gør du jo ikke på en webside.
Der henter du resultaterne fra recordset'et og lukker det igen og hvis
brugeren vil se flere poster åbner du et nyt recordset (på næste side)
henter de nye poster og lukker igen.

> Har dette nogen sammenhæng med mode metoden til connection-objektet?
> F. eks. objConn.Mode = 3?

Nej. Så vidt jeg kan se har Mode egenskaben på Connetion-objektet noget
at gøre med rettigheder. 3 betyder "read/write", altså at der er
mulighed for at opdaterer data.
http://msdn.microsoft.com/library/psdk/dasdk/mdae9cj1.htm
(Det lyder lidt som om du bruger recordset'et til at lave opdateringer
med (vha. AddNew, Update et al.). Det er ikke en godt ide. Brug sql's
INSERT, UPDATE og DELETE istedet => bedre performance)

> Jeg har søgt på MSDN efter oplysninger om "Mode",
> men jeg søger vist på det forkerte, da jeg intet finder.

Som ADO-reference bruger jeg:
http://msdn.microsoft.com/library/psdk/dasdk/mdao2of9.htm

--
Lauritz

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 28-04-01 19:18

On Sat, 28 Apr 2001 11:31:36 +0200, Lauritz Jensen
<lauritz2@hotmail.com> wrote:

[klip]

> [...]
>med (vha. AddNew, Update et al.). Det er ikke en godt ide. Brug sql's
>INSERT, UPDATE og DELETE istedet => bedre performance)

Jeg bruger nu godt nok SQL's, men har tidligere gjort brug af AddNew,
Update etc. SQL's giver dog pænere og mindre kode og som du siger bedre
performance. Det ville også være tosset andet, når man arbejder med en
MySQL DB... :)

Er det så irrelevant/ligeyldigt at indstille objConn.Mode til f.eks.
read/write?

Anders Lau