OT: Hvad koster det at have en pc døgnet r~
Fra : Jackster

Dato : 26-04-01 10:48

Hej

Jeg har en pc med en 300w strømforsyning.

Hvad koster det at have den kørene???

Nogle svar?

/Jackster

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 26-04-01 11:13

> Jeg har en pc med en 300w strømforsyning.
>
> Hvad koster det at have den kørene???

300 W/s = 300/3600 W/h = 0,083 W/h = 0,000083 kW/h
1 kWh koster 138,18 øre (Himmerlands elforsyning)
24 timer * 138,18 øre/kWh * 0,000083 kWh = 0.28 øre / dag
hvilket svarer til ca. 1 kr. om året.

Du skal dog være opmærksom på at computeren sikkert ikke bruger 300 W,
bare fordi der sidder en 300 W strømforsyning i den. Dette afhænger af
antal diske osv.
Du skal også være opmærksom på at skærmens forbrug ikke er medregnet.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : J. A. Langdorf-Jørge~

Dato : 26-04-01 11:19

Kenneth Kristensen wrote:
> 300 W/s

Say what?

PSU'en leverer 300W, _ikke_ 300W pr. sekund.

/hilleroed

--
"This person has performed an illegal operation
and has been shut down" - Bill Gates' tombstone

Fra : Karsten Vinding

Dato : 26-04-01 11:24

Kenneth Kristensen wrote:

> 24 timer * 138,18 øre/kWh * 0,000083 kWh = 0.28 øre / dag
> hvilket svarer til ca. 1 kr. om året.

Jeg tror ikke dit regnskab holder. Hvis maskinen bruger 300W skal den
køre i 3,33 timer for at have brugt 1KW(h). 24/3,33=7,2KWh om dagen ved
300W konstant (en tændt PC bruger vel nærmere max 100 hvis ikke skærmen
er tændt).

7,2KWhx1,3818kr=9,96 kr om dagen. Gang det med 365, og du får 3635 kr om
året for at have en maskine der bruger 300W til at stå tændt 24/7 hele
året.

Det reele regnskab bliver nok under 1/3 for at holde maskinen tændt,
hvilket også kan være slemt nok.

Jeg ved ikke om mit regnskab holder 100% men det er noget tættere på end
din ene kr for et helt års drift.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 26-04-01 15:20

Disse regnestykker er simpelthen det rene vrøvl. Fordi at en strømforsyning
i en PC er på 300 watt, er det jo ikke det samme som at der forbruges 300
watt, så ville strømforsyningen jo også altid køre på kanten af et
sammenbrud.

Med venlig hilsen
Ove K.

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 26-04-01 16:33

"Ove Kristensen" <ovek@mail.dk> wrote in message
> [...]
> i en PC er på 300 watt, er det jo ikke det samme som at der forbruges 300
> watt, så ville strømforsyningen jo også altid køre på kanten af et

klip

hvis du nu læste hvad manden skrev så var det hvis den brugte sine 300 W
hele tiden man han skriver at det nok er tætter på 1/3 af det. derved kommer
man ned på lidt over en tudse

Fra : Ove Kristensen

Dato : 26-04-01 18:44

Jamen det er jo også det vi er enige om, det var jo for at
give manden ret i hvad han skriver, netop at den jo ikke kører max hele
tiden, så vi er enige

Mvh
Ove. K.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-04-01 11:24

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> 300 W/s = 300/3600 W/h = 0,083 W/h = 0,000083 kW/h
> 1 kWh koster 138,18 øre (Himmerlands elforsyning)
> 24 timer * 138,18 øre/kWh * 0,000083 kWh = 0.28 øre / dag
> hvilket svarer til ca. 1 kr. om året.

der er et eller andet HELT galgt med den beregning !!!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : [Ex] Pita

Dato : 26-04-01 14:42

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse

> "Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> der er et eller andet HELT galgt med den beregning !!!

Ja 200*24 = 4800 =4,8 kWh / døgnet
4,8 kWh *365 =1792 kWh
1792*1,3818 =2476,186 kr.
200 W er fordig ikke belastet fuld ud

Fra : J. A. Langdorf-Jørge~

Dato : 26-04-01 11:14

Jackster wrote:
> Hvad koster det at have den kørene???

Hvis PSU'en belastes fuldt hele tiden kommer du op på
24h * 300W = 7.200Wh = 7,2kWh

Det koster så 7,2 * <prisen for en kWh>. Aner ikke hvad satsen er, men
det kan man vel finde ud af, hvis man gider.

Det er så hvad du højst kommer til at bløde. Ved almindelig drift
udnytter du ikke PSU'en fuldt ud - hvis du gør, bør du nok købe en
kraftigere.

/hilleroed

Fra : peet_dk

Dato : 26-04-01 16:10

håber det kan hjælpe dig lidt..
http://www.ing.dk/konf/root/pcit/html/3888.all.html

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 26-04-01 16:28

en test af 10 tilfældige p133-p255 med lyd og net hos mig har vist et
gennemsnitsforbrug på 60 w. (eks. skærm som ligger på ca det samme for crt.
i forbrug, og under 8 w i spare).

finn

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-04-01 16:48

Jackster skrev...

>Hvad koster det at have den kørene???

For mit vedkommende 12-1500,- kr. pr. år. Det afhænger jo af hvordan og
hvormeget du bruger den.

--
kent - Overclocking FAQ:
www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 26-04-01 19:57

Hvis du bor i København kan du bruge dette link:

http://www.kb.kk.dk/sider/bolig/main2-1.html

Her kan du:

"...kan gratis låne en elmåler, der kan beregne, hvor meget el de
forskellige apparater bruger, og du kan låne en kuffert med forskellige
sparepærer for at finde dem, der passer netop til dine lamper."

God fornøjelse - nu er jeg lidt nysgerig

- prisen fra Københavns Energi er 1,59 pr kWh

Lars J

Fra : Jackster

Dato : 27-04-01 07:26

Okay! Jeg takker for alle svarende.

Er der nogen der ved om man kan låne et watt meter nogle steder?

/Jackster

Dato : 28-04-01 10:13

> Er der nogen der ved om man kan låne et watt meter nogle steder?

Køb et amperemeter i dit lokale byggemarked/isenkræmmer.

Sæt det ind på den ene ledning til strømforsyningen, og gang den
gennemsnitlige belastning med 240.

Mvh Lasse