Spørgsmål om maincoon
Fra : claus og helle

Dato : 13-03-04 15:52

Jeg har 2 delige hankatte der er 2år gamle,de får sorte pussemænderde
fjerner dem ikke selv,det må jeg gøre er der noget galt med dem eller
hvad,så skal jeg høre om det erer normalt at de selv fjerner deres pels når
den begynder og filtre.

--
Opel Senator 89" 3,6 i Irmscher
Vinterbil Mazda 121

Fra : Ida

Dato : 16-03-04 11:50

--
"claus og helle" <frederiksen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjerner dem ikke selv,det må jeg gøre er der noget galt med dem eller
> hvad,så skal jeg høre om det erer normalt at de selv fjerner deres pels

Hejsa *S*

Alle katte får bussemænd, der sidder i folderne omkring næsen. Er dine
kattes næser stoppede, så er de syge og skal en tur forbi dyrlægen.
Hvor filtrede er deres pelse ? Er det små 'duller' yderst på pelsen eller er
det filtagtige knuder, der sidder tæt ind til huden ?

Nogle maine coons kan stort set selv passe deres pels, mens andre kræver
daglig gennemredning, for at sikre at deres pels ikke filtrer og bliver til
stor gene for katten - det kan fx være meget besværligt at gå, hvis der
sidder store sammenfiltringer i armhulen.
Maine coons går for at være en 'naturkat', men lad os lige være ærlige
her..der er avlet på udseendet - længere og blødere pels, nye
farvevarianter, hvor de fortyndede farvede pelse ofte filtrer mere end den
sorttabby og det kræver noget godt værktøj, at holde sådan en pels *S*
En rullekam er for mig et must - tænderne sidder løst i små huller og kan
derfor rotere, derfor flår den ikke så meget i de små duller som en
almindelig kam. En karte er god til at fjerne al den løse pels og en god
bredtandet kam - jeg foretrækker de teflonbelagte - kan komme helt i bund i
pelsen. En god lille saks med runde spidser kan klippe de filtagtige duller
af - hold altid dine fingre mellem huden og dullen, så du ikke kommer til at
klippe i katten..kan du klippe udad i dullen og dele den i flere dele, så er
der større chance for, at katten ikke får skaldede pletter
Nogle katte elsker at blive gennembørstet, mens andre mere eller mindre skal
kæmpes igennem det - gør det til en hyggestund, hav dit værktøj liggende på
sofabordet og kør en kam gennem pelsen, samtidig med, at du alligevel sidder
og nusser med katten

Jeg ved selvfølgelig ikke, om du i forvejen vidste disse ting, da det ikke
fremgår af dine spørgsmål

Ida

CorkyCoon
www.corkycoon.dk