Udekat -> Indekat?
Fra : Annette

Dato : 13-03-04 12:54

Hej,
Jeg er pladask faldet for en huskat, som indtil sine nu 5 måneder har
opholdt sig ude, eller rettere i staldene. Jeg overvejer at købe ham, men er
usikker på om en udekat kan vende sig til at være indedørs i lejlighed uden
mulighed for at tage en tur udenfor.

Jeg spørger derfor i dette kompetente forum, om nogle har erfaring med
dette, og om det overhovedet er muligt at få en så stor killing til at gå på
bakke?

Mvh
Annette

Fra : Eva Schmidt

Dato : 13-03-04 13:31

"Annette" <annette@elvis.dk> skrev i en meddelelse news:c2uson$tta$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> dette, og om det overhovedet er muligt at få en så stor killing til at gå på

Hej Annette

Jeg har ikke selv erfaringer med at gøre en udekat til indekat,
men jeg mener absolut godt, at det kan lade sig gøre.
Især når han ikke er ældre - men som det ofte er sagt,
så er der forskel på katte!

Kan du evt. få ham "på prøve", så du kan se,
hvordan han reagerer på ikke at kunne komme ud?
Jeg regner ikke med, at han er kastreret?
Det skal du så få gjort så hurtigt som muligt,
det vil også gøre, at han er knapt så hidsig efter at komme ud.

Og det med bakken, tror jeg slet ikke bliver
et problem. Katte er både kloge og renlige,
så det skal han snart finde ud af!

Hvordan er han temperement?
Er han kælen og glad for kontakt med mennesker?

Jeg ville nok tage chancen - for er man først forelsket, så er man!

Held og lykke med projekt "indemis"!

mvh Eva

Fra : Kasper Jørgensen

Dato : 13-03-04 13:54

Hej Annette,

Jeg har i januar måned taget en "hittekat" til mig. Hun havde boet på gaden
i ½-1 år, så hun var KUN udekat. Hun manglede ikke omsorg, da hun fik en del
fra alle naboerne, men selvfølgelig manglede hun et sted som var hendes.

Vi overvejde det meget om vi skulle gøre det eller ej. Vil lige sige, at det
ikke var vores hus hun boede udenfor, men min brors. Vi bor i lejlighed og
hun ville derfor ikke have mulighed for komme ud.
Vi valgte at tage hende ind, da hun virkede som en meget kælen kat, og det
var ved at blive rigtig koldt og snevejr. Vi tænkte, at hvis det ikke gik,
så ville vi køre hende på internat. Her var hun nok endt alligevel.

Hun har nu boet hos os i 2 måneder, og hun er fuldstændig ligeglad. Hun
nyder at være her og hun viser ingen tegn på at ville ud.

Jeg tror, at det kommer meget an på hvordan man "forkæler" katten. For
sørger man for at aktivere dem, kæle med dem og vigtigst af alt giver dem et
kradsebræt, som de kan klatre op og ned af, så skulle der ikke være
problemer.

Man må bare ikke glemme, at de en gang har været udekatte og derfor have
lidt tolerance når de får flip og løber igennem huset for at brænde energi.

Som sagt, masser af kærlighed og et stort kradsebræt, så skal det nok gå.

Men hør om I kan få katten på prøve. Så er I da sikre på det nok skal løse
sig.
Bare husk, at prøvetid på en uge er ikke nok. En månedstid ca., da man lige
skal give katten mulighed for at falde til og få tillid til jer.

Håber, at dette lange svar kan hjælpe dig.

Hilsen
Tine

Fra : Puntofisken

Dato : 13-03-04 21:06

Hej Anette

Jeg har selv måttet holde min kat inde selvom det var meningen han skulle
være udekat. Jeg bor i et område med mange ens blokke, og den stakkels kat
for vild på vejen hjem og har været væk to gange. Da han blev væk anden gang
ringede jeg til min dyrlæge og spurgte om hun mente jeg kunne holde ham inde
uden det gav problemer, og det mente hun godt. Han har ikke været ude
siden - på egne poter altså, jeg har ham som regel med ude når jeg selv er
ude for at nyde vejret. Det har ikke givet problemer at han pludselig ikke
kunne komme ud, han tager bare sine ture hvor han ræser rundt i lejligheden
men det har han nu altid gjort

Held og lykke med projektet!

Mvh. Trine

Fra : Kate

Dato : 15-03-04 22:11

"Annette" <annette@elvis.dk> wrote in

> Jeg er pladask faldet for en huskat, som indtil sine nu 5 måneder har
> opholdt sig ude,

Jeg havde i sin tid, som kollegianer, to udekatte. Dengang overvejede
jeg end ikke at de ikke skulle ud. Da de var 2 år gamle flyttede jeg.
Desværre kunne de ikke skaffe sig et territorie og fik høvl af de
lokale katte. Efter nogen tid mistede jeg en killing og Johan blev
slemt tilredt og jeg lod dem aldrig mere komme ud. Underligt mok var
det slet ikke noget problem. Jo, det tiggede ved døren, specielt Johan,
som faktisk det gamle sted var den som sjældnest gad gå ud. Men jeg
havde ingen problemer ellers.
Det var først flere år senere at jeg fik gulv-til-loft-kradsetræ, men
kattene havde adgang til alle høje steder i lejligheden.

Selvfølgeligt er alle katte frskellige og jeg tror på at nogle vil være
sværrere at omvende end andre, men når katten kun er 5 mdr. ville jeg
godt turde gøre forsøget.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Annette

Dato : 15-03-04 23:04

Tak for de fine svar, og jeg har så også taget beslutningen om at det I alt
fald skal komme an på en prøve - til alt held synes den nuværende ejer også
at det var en god idé om at lave en aftale om, at han kunne komme tilbage,
hvis indelivet slet ikke bekommer ham.

Mennn, jeg tror og håber ikke det bliver tilfældet, da han er en rigtig
magelig kat som forhåbentlig befinder sig godt I bløde og varme sofaer og
dyner :)

Jeg var nede og hilse på ham I dag, og det er svært ikke at tage ham med
under armen med det samme - han er så helt igennem charmerende og kær...
Mennn, jeg skal lige først have styr på kattebakke og transportkasse - ville
jo egentlig også gerne nå at få indkøbt et klatretræ, så der var lidt at
lege med, inden jeg finder en legekammerat I levende live til ham.

Glæder mig sådan :)

Fra : Puntofisken

Dato : 16-03-04 21:10

Det kan jeg godt forstyå du gør Annette - held og lykke med det!

Trine