Perser-kryds vejrtrækning
Fra : No Other Name

Dato : 11-03-04 22:19

Jeg her 2 katte, brødre, 6 mdr. gamle, begge sorte. Deres mor er en
perser, fuldblods, og deres far er en baggårdskat, fuldblods.

Den ene (Dzhengis Khan) har sin fars sunde træk - stor muskuløs, lidt
buttet, kropsbygning og har en generel sundhed over sig.

Den anden er mindre (Timur Lenk). Dens buttethed viser sig især om
maven, ligner lidt et hungerbarn. Det har dog været værre. Dens
kropbygning er 'perser-agtig' med et ansigt der ligner en boksers, men
dog ikke så slemt som en rigtig persers. Den er generelt mere sky og
tilbageholdende. Disse ting er dog ikke nogen problemer - jeg regner med
at maven er noget der går over og at skyheden er dels natur, dels noget
der kan kæles væk - de er begge store kælebasser.

Det der bekymrer mig er Timurs vejrtækning. Når den sover kan den lyde
som en dampfløjte hver gang den trækker vejret. Den er meget træt - det
er alle killinger vel, men denne især, og den finder gerne sovesteder
hvor den kan støtte hovedet lidt, som i en bunke tøj eller lignende. Jeg
er bekymret for den, da jeg har set dens tunge. Det virker slet ikke som
om der er plads til den i det lille hoved. Dzhengis har en tunge der,
når den slikker sig, når halvvejs op ad næsen. Timurs når op over
øjenbrynene. Jeg kunne forestille mig at avlen på moderens race har
gjort det muligt for tungen at blive slugt (ikke rart).

Altså, er der noget problem? Også, er der specielle ting jeg skal lægge
mærke til med perserkatte? Selv om Timur ikke er en rigtig perser har
han jo stadig nogle af de samme træk.

Begge katte har fået ormekur, ingen er steriliseret og de tilbringer
hver dag 4-5 timer sammen udenfor i en baggård. Deres foder er Oliver's
killingefoder. Deres pels er højglanspoleret og de mangler ikke
vitaminer.

Fra : Mathilde

Dato : 12-03-04 08:30

Hvad siger dyrelægen?
Vores dyrelæge er sød til at svare på spørgsmål når man ringer derud - så
det er jo en nem måde at få det afklaret på.

Men det lyder da ikke godt.

Nu har vi ikke selv persere - men norske....
Så det er ikke meget jeg kan sige om dem - desværre
Men min veninde havde en perser - og den lød altså heller ikke godt når den
trak vejret nogen gange... Jeg mener dyrelægen sagde noget om vand i
lungerne...
Jeg ville helt sikkert få den tjekket - bare for at være på den sikre side.
¨
://Mathilde

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-03-04 10:06

"No Other Name" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> hver dag 4-5 timer sammen udenfor i en baggård. Deres foder er Oliver's
> killingefoder. Deres pels er højglanspoleret og de mangler ikke

Hej
har du fået checket Timurs hjerte ? Jeg synes at det kunne lyde som om han
havde hjerteproblemer, både med vejrtrækningen og det at han er så træt. Det
kan så også være derfor hans bug er udspilet, det kan være vædskeophobning
også p.gr.a. hjertet.
Hilsen Vibeke

Fra : Lene Hansen

Dato : 12-03-04 11:43

Hej.

Jeg ville absolut også komme til dyrlægen og få den tjekket. Jeg har selv
fem ægte perserkatte, og de er heldigvis ikke så fladnæset som mange persere
er. Der er ingen problemer med at spise, dog er de længere om det end
almindelige huskatte, men jeg oplever aldrig de decideret har
vejrtrækningsproblemer eller lign. Og de sover roligt i almindelige
kattesovestillinger. Men perserkatte, sover generelt mere end almindelige
katte, syntes jeg. Eller også er det bare fordi at de er mere rolige.
Så få din kat tjekket.

Med venlig hilsen

Lene

Fra : Tina

Dato : 12-03-04 15:24

Lene Hansen wrote:
> [...]
> almindelige kattesovestillinger. Men perserkatte, sover generelt mere
> end almindelige katte, syntes jeg. Eller også er det bare fordi at de

Hej

Jeg har både perser og exotic, og det kommer lidt an på selv størrelsen af
næseborene, hvordan de lyder, når de sover.
Klart vil én meget typet kat med små næsebor *snorke* mere, end én med mere
åbne næsebor, så der behøver heldigvis ikke at være noget alvorligt i vejen.

Mine sover absolut ikke mere end vores skovkatte, og de opfører sig heller
ikke anderledes, men det er måske fordi, de prøver at eftereabe alle de
ting, som skovkattene finder på

Med venlig hilsen

Tina

Fra : Lene Hansen

Dato : 12-03-04 16:00

Nu kender jeg ikke skovkattens temperament personligt, men jeg har både
perserkatte og almindelige huskatte sammen, og perserkattene er altså mere
sociale og rolige end mine huskatte. Perserkattene kan også godt lide at
invadere sofaen og lide at putte sig hos hinanden, selvom de er voksne katte
alle sammen. Den nærkontakt ser jeg absolut ikke blandt mine almindelige
katte. De passer hver især deres eget og lægger sig aldrig sammen med en
anden kat.

Hilsen

Lene