SCSI-Troldmand søges!
Fra : Christian Mygind

Dato : 26-04-01 09:52

....af SCSI-abe.

Jeg har fået en SCSI-brænder ind af døren. Jeg kender praktisk taget INTET
til SCSI!
Den har et 50-pin stik.

Hvordan forbinder jeg den til min maskine?

Jeg formoder, at jeg
1) skal have et 50-pins-kabel og en SCSI-kontroller,
2) skal tildele enheden et ID med jumperne bagpå
3) Sætte strøm til med det almindelige (5v/12v) strømstik.

Men hvilken Controller skal jeg vælge? Er nogen "rigtige" imedens andre er
"forkerte"; kræver det en speciel type controller? Er der nogen afgørende
forskel på ISA og PCI-controllere (udover busbredden)?

Har hørt om terminering, i realtion til SCSI. Hvordan terminerer man og hvad
betyder det, hér?

Takker ærbødigst på forhånd!

/Chr

Fra : Jesper Krogh

Dato : 26-04-01 10:00

In article <9c8nhp$c1e$1@news.inet.tele.dk>, Christian Mygind wrote:
> [...]
> 2) skal tildele enheden et ID med jumperne bagpå
> 3) Sætte strøm til med det almindelige (5v/12v) strømstik.

Det lyder alt sammen meget godt.

> Men hvilken Controller skal jeg vælge? Er nogen "rigtige" imedens andre er
> "forkerte"; kræver det en speciel type controller? Er der nogen afgørende
> forskel på ISA og PCI-controllere (udover busbredden)?

Til et CDrom/Brænder er det stort set ligegyldigt, PCI enheder har dog alle
tider været nemmere at arbejde med en ISA.

> Har hørt om terminering, i realtion til SCSI. Hvordan terminerer man og hvad
> betyder det, hér?

Når du har forbundet kablet til dine scsi enheder sætter du på sidste enhed
på scsi kablet en jumper til "Aktiv terminering" eller efter denne enhed
en fysisk terminator, dette er faktisk kun interessant hvis dit drev ikke
har den jumper.

Så er der kun arbejdet med at få drivere til controlleren til at arbejde med
OS'et, men det er samme procedure som ved alle andre enheder.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-04-01 10:23

> [...]
> en fysisk terminator, dette er faktisk kun interessant hvis dit drev ikke

Jeg takker!
Drevet er et gammelt Toshiba
(www.toshiba.com/taecdpd/techdocs/pdfs/4101spec.pdf )
og har følgende jumpere

ID1 - ID2 - ID4 - PRTY (parity) - PRV/ALV (noget med at hindre
ejectknap-brug) - TEST - TERM

Er sidste TERM så denne terminator? Jeg spørger, fordi manualen ovenfor
taler på de sidste sider om en fysisk klump, der har 11 pins. Under
50-pins-stikker sidder 2 stik på hver 1x11 hunstik, ved siden af hinanden,
således 11 mellemrum 11, som manualens "klump" synes at kunne sidde i - og
kalder disse "2-standard 11-pin Terminator..." Samme manual omtaler
TERM-jumperen således: "This Header Setting selects termination power (+5 v)
Shared/None mode". Denne lyder derfor i mine ører ikke som en egentlig
terminator, i "slutte SCSI-kæden"-forstand.

/Chr

Fra : DWM

Dato : 26-04-01 16:46

> ID1 - ID2 - ID4 - PRTY (parity) - PRV/ALV (noget med at hindre
> ejectknap-brug) - TEST - TERM
>
> Er sidste TERM så denne terminator?

Ja.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress
"Christian Mygind" <chr@mygind.net> skrev i en meddelelse

Fra : sls

Dato : 26-04-01 13:41

> ID1 - ID2 - ID4 - PRTY (parity) - PRV/ALV (noget med at hindre
> ejectknap-brug) - TEST - TERM

TERM er terminator, så den skal jumpes hvis drevet er den eneste scsi enhed
du har.

ID 1,2 ,4 kan du jumpe så de giver en ID mellem 0 og 7 F.eks ID1 og ID4
jumpet = ID5 (1+4)
Dit SCSI kort har sikker ID7, så ID7 skal du ikke bruge til brænderen.

Mvh sls

Ps! Hvis du ikke har et scsi kort endnu så koster et Adaptec 2904 under
400,-