Er det normalt ?
Fra : Anja

Dato : 07-03-04 09:19

Pelle på lige knap 1 år (kastrat) er meget voldsom når han "leger" med
Harley ( 6½ mdr ikke kastereret endnu). Det virker mere som et direkte
angreb nogle gange.
Han bider Harley meget hårdt, og vil ikke slippe ham igen, selvom Harley
hyler højt. Først når jeg kommer ham til undsætning, slipper Pelle og lusker
væk. Men kun for at ligge sig på lur, og springe lige i hovdet på Harley
igen, når jeg er gået.

Når de skal sove er der ingen problemer. Og de kan også godt gå rundt stille
og roligt, men lige pludselig uden varsel, går Pelle til angreb.

Nogle gange er det Harley der opfordre til leg, men det ender altid med at
han løber, for at komme væk fra Pelle.

Jeg har prøvet med Feeliway, men det har ingen effekt. Jeg kæler ikke mindre
med Pelle snare tværdigmod. Men alligevel virker det som om at han bliver
mere og mere "aggrasiv/hård" mod Harley.

Er det normalt ?? Eller dur Pelle bare ikke til at bo sammen med en anden
kat ??

Hvad skal jeg gøre ?? Skal jeg bare lade dem slås ?? Er det en slags kamp om
hvem der skal være øverst i deres hiraki ??

Hilsen Anja

Fra : CC

Dato : 07-03-04 16:34

"Anja" <kiwiol1@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> hvem der skal være øverst i deres hiraki ??

Hejsa Anja,
Vi har haft lidt af samme problem med 2 af vore katte. Den ene, som er en
pænt stor bengaler var/er simpelthen bange for vores ene halvt så store
burmeser. Burmeseren er egentlig ikke ondskabsfuld, men har fundet ud af, at
den kan tryne ham, modsat den anden bengaler og burmeser, som vi har og det
er bare sjovt. Hver gang han ser ham, går han ned i "jagtstilling" og lister
sig efter ham. Lynhurtigt opfatter bengaleren normalt hvad der er på færde
og flygter ud af kattelemmen med 180 i timen (nogen gange har han sprunget
min. 2 meter ind i kattelemme - han har heldigvis ramt rigtigt hver gang).
Alt andet lige er det selvfølgelig ikke særlig heldigt, fordi vores bengaler
bliver stresset voldsomt af det og selvom vi har skældt burmeseren ud og
rystet ham blidt i nakkeskindet, har det ikke hjulpet.

Fornylig skulle vi til vores dyrlæge med en af vores andre katte p.g.a. at
den var temmelig sløj. Så spurgte jeg hende, om hun havde nogle gode ideer,
da hun også er uddannet dyrepsykolog. Det hun fortalte var, at man skulle
tage
fat på problemet hurtigst mulig, da den underkuede kat ellers meget let
kunne blive
adfærdsmæssigt påvirket (f.eks. besørge forskellige steder i huset), ikke
mindst,
hvis det drejede sig om en indekat. Det hjælper iøvrigt sjældent, at skælde
ud og
afstraffe den dominerende kat direkte, da den egentlig blot tror, at det er
dig, som
den har et udestående med. Derimod hjælper det tit, hvis man har en
vandpistol inde
for rækkevidde og hver gang der er optræk til ballade, så får den
dominerende lige
et skud vand. På den måde tror den ikke det er dig, som "angriber", men
derimod
den underkuede kat og udfaldet skulle helst være, at den holder op eller i
det mindste
ændre det til mere uskyldig leg.

Vi har nu praktiseret teorien i ca. 1 uge (har været "heldige" at være
hjemme p.g.a.
sygdom) og allerede nu kan vi se en væsentlig forbedring - vores burmeser
jagter
stadig bengaleren, hvis han kan se sit snit til det - for det er altså
usandsynligt sjovt!
men ikke så ofte og vi kan tydelig se, at han ofte overvejer det en ekstra
gang inden
han prøver. Bengaleren er allerede blevet meget mere selvsikker - før så vi
ham aldrig
stuen og sjældent andre steder end i badeværelset, hvor hans kurv står. Nu
kommer
han over hele huset.

Desuden sagde hun, at man skulle forsøge, at skabe tredimentionelle rum for
kattene.
D.v.s. de skulle have mulighed for at komme i højden og gemme sig (f.eks.
klatre-
arrangement med hule eller høje reoler). Det var specielt vigtigt, hvis
kattene var inde-
katte.

Håber du får held med projektet.

Hilsen
Claus

Fra : Kate

Dato : 07-03-04 17:50

Hej Anja,

Jeg har lignende problemer mellem Mowgli og Johan. Mowgli er ungkatten
på knapt 2 år som har kæmpe selvtillid og krudt i røven. Johan er en
gammel kat på næsten 14 år og det mærkes. Mowgli har fundet ud af at
han kan kanøfle Johan, tror egentligt at det er startet som voldsom
lieg fra Mowglis side, men er efterhånden gået over i at Johan ikke er
god til at forsvare sig og det udnytter Mowgli. Mit problem er
forholdsvist nyt, så jeg har ikke gjort noget rigtigt ved det. Mowgli
kan også lege voldsomme lege med Doughnut på 4 år og det er ligeværdigt
på trods af en vægt forskel på ca 3 kg til Mowglis fordel.
Mowgli nyder at blive vasket af/ vask Lante, så samværet med andre
katte er ikke et problem. Her tror jeg bare at han har fået for lang
snor hos Johan og den udnytter han i alt for stor grad.

Jeg har desværre ingen forslag til en løsning, men tror at Claus's idé
med vandforstøveren er en god idé. Det er ikke mit indtryk at mine slås
når jeg ikke er hjemme, da sover de vidst mest. Jeg tror dog ikke at du
skal lade dem slås hvis det bliver voldsomt, det gør jeg ihvert fald
ikke, jeg tror nemlig at det kan gøre ondt værre hvis de kommer i
voldsomt slagsmål. Ergo jeg stopper Mowgli hvergang han går over
gevind, så brokker han sig gevaldigt, men Johan får i det mindste fred.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.