Katten smasker meget ?
Fra : Simon Rasch

Dato : 06-03-04 22:19

Hej NG

Min veninde har fået en perserkat af mig fordi den ikke fungerede godt
sammen med mine andre katte.

Den er faldet rigtig godt til hos hende og følger hende over alt.

Hun siger at den smasker når hun snakker med den. Er det et tilfælde, pga.
evt væske der løber ned fra øjnene, eller er det et tegn fra katten som
betyder "hengivenhed", ligesom hos hunde ?

Dina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-03-04 22:27

Simon Rasch wrote:
> Hun siger at den smasker når hun snakker med den. Er det et tilfælde,
> pga. evt væske der løber ned fra øjnene, eller er det et tegn fra
> katten som betyder "hengivenhed", ligesom hos hunde ?

vores perser smasker også når hun bliver nusset et _ekstra_godt_ sted*G*
feks hvis hun lige bliver kløet på det helt rigtige sted på ryggen eller
siden, så synker hun ned i bagbenene, stikker næsen i sky og smasker så det
er en fryd ;)
jeg har selv en teori om at det er noget fra killingetiden eller sådan*G*
men helt hvordan det hænger sammen kan jeg ikke fortælle*G*

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Niels Peter

Dato : 06-03-04 22:30

"Simon Rasch" <simon.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> betyder "hengivenhed", ligesom hos hunde ?

Både hunde og katte kan bruge smasken for at berolige sig selv eller et
andet individ. En lavere rangerende kat kan smaske til en højere for at
tilkendegive, at den anerkender den andens rang, og en højere rangerende
kan smaske til en lavere for at fortælle den, at den ikke behøver være
bange for den smaskende.
Nogle katte kan også bruge lyden for at tilkendegive veltilpashed ved
situationen eller ved den, de smasker til.
Når lige denne lyd bliver brugt på denne måde, er det fordi den
killinger overhovedet hører (fra sig selv og evt. søskende).

Niels Peter

Fra : Simon Rasch

Dato : 07-03-04 01:36

"Simon Rasch" <simon.hansen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> evt væske der løber ned fra øjnene, eller er det et tegn fra katten som
> betyder "hengivenhed", ligesom hos hunde ?

Tusind tak for Jeres svar

Dina