Øv - snøft..
Fra : Jane …:€)>

Dato : 02-03-04 18:32

Jeg er ved at være panikken...

Nala går altså tit væk fra kassen. Og som nævnt var der allerede én killing
død.
Nu er der en der er umådelig slatten og lidt kølig.

Vi har her klokken 16 været ved dyrlægen, da alle kattene skulle have 2.
skud for øremider, hvor dyrlægen ikke havde nogle kommentarer til
killingernes sundhed?

Jeg har prøvet at varme den. Give den sutteflaske, men den VIL bare ikke
tage imod noget.

Talte med dyrlægen i telefonen efter vi var kommet hjem og jeg havde prøvet
ovenstående, som sagde der ikke var noget de kunne gøre, da den nok bare
manglede mad...??

Jeg har prøvet at åbne dens mund og dryppe mælk på. Men der er ikke meget at
gøre.

Hvad pokker kan det være?

Kan vi være så uheldige?

Nogen der har prøvet det samme?

Hvad gør man, hvis moderen bliver mere og mere "distræt" og "rastløs", og
killingerne ikke vil tage flaske?

Hjælp

Mvh Jane

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-03-04 19:05

Nu har jeg ikke fulgt med i de tidligere tråde, men....
1. Har du vejet dem og set om de tager på?
2. Har du set efter ganespalte? ... kan være svært at se. Kig en anden kat i
munden og se hvordan "lamellerne" i ganen skal se ud. De skal være magen
til, blot i mindre størrelse. Kommer der eventuelt mælk ud af næsen når du
giver den mælk?
3. Lyder dens vejrtrækning som den skal ? eller raller den?
4. Har hun lagt mælk ned? Du skal kunne trykke mælk ud af hendes vorter
nemt.
5. Er de andre rolige eller skriger de?
6. Vasker missemor dem bagi?
De kan kun spise hvis de også kommer af med noget. Tag en ren klud og kil
dem på maven, nederst. Så skal de tisse. Det skal de efter hvert måltid.

Hvis din killing er kølig er det meget meget svært at gøre noget, da de
hurtigt får kredsløbsproblemer. Men den skal holdes lun. Læg varmedunke
(colaflasker med lunt vand) pakket godt ind i viskestykker. Ikke så den
brænder sig. Og så skal du altså have noget mad i den. Vil den ikke sutte ?
ligger den sammen med de andre, eller for sig selv? udstrakt eller
sammenfoldet?
ved ikke hvad det er for en sutteflaske du har, ellers kan en engangssprøjte
og et stykke ventilgummi gøre det. Den skal SELV kunne sutte. Put eventuelt
en lille bitte smule druesukker og salt i modermælkserstatningen. Hold den
varm i en halv times tid, så får den en lille "optur" og skal derefter være
i stand til at have lyst til at sutte når du putter sutteflasten i munden på
den....

En missemor ved at der er noget galt ,så snart de ikke reagerer som de skal.
Derfor bliver hun "ligeglad" Det er ikke unormalt at de giver mad og
derefter forlader kassen så killingerne kan sove. Men ved første lyd fra
dem, bliver hun opmærksom og kommer tilbage. Er det sådan hun gør, eller er
hun helt smuttet?
Hvis hun helt er ligeglad er der noget galt. Det kan være killingerne eller
miljøet der ikke passer hende. Fertil hankat i nærheden? står kassen roligt,
lidt mørkt men med et godt opsyn over døre og indgange til rummet? andre
ting der kan virke "truende" for en nybagt?

Det var mange spørgsmål... håber jeg har ramt nogle muligheder.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-03-04 19:13

PS
En killing skal tage mellem 5 og 10 gram på om dagen. Så du kan veje dem med
nogle timers mellemrum og se om de tager på eller ej, hvis du har en
pålidelig vægt og sørger for at de har tisset inden du vejer. Det er et
meget vigtigt signal.

Et par dråber mælk er langt fra nok til at holde en killing i live. Den skal
have ca. 1 ml pr 30g den vejer hver 3-4 time. Og hvert et gram der kommer i
den, skal også kunne ses på vægten.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-03-04 19:18

Der kommer lige lidt flere spg.
Du skriver "mælk".. det er vel modermælkserstatning til katte, ikk? ellers
afsted til et døgnapotek. De har det i pulverform.

Fra : Jane …:€)>

Dato : 02-03-04 19:44

> Fra: "Nina, Tender Tribes" <ninaNOSPAM@knus.dk>
> Dato: Tue, 2 Mar 2004 19:05:10 +0100
> Emne: Re: Øv - snøft..
>
> Nu har jeg ikke fulgt med i de tidligere tråde, men....
> 1. Har du vejet dem og set om de tager på?
Jeg har ikke vejet dem siden fredag. Gør det nu.

> [...]
> til, blot i mindre størrelse. Kommer der eventuelt mælk ud af næsen når du
Kigger straks efter. Der kommer ikke mælk ud af næsen, da den slet ikke vil
tage imod mælken
> 3. Lyder dens vejrtrækning som den skal ? eller raller den?
Den raller ikke - men trækker vejret sådan i små ryk

> 4. Har hun lagt mælk ned? Du skal kunne trykke mælk ud af hendes vorter
> nemt.
Ja - de andre sutter også. Dog er den ene af de sidste 3 blevet lidt sløv
nu.

> 5. Er de andre rolige eller skriger de?
De skriger ikke - nærmere FOR rolige...

> 6. Vasker missemor dem bagi?

Ja - og over resten af kroppen.

> De kan kun spise hvis de også kommer af med noget. Tag en ren klud og kil
> dem på maven, nederst. Så skal de tisse. Det skal de efter hvert måltid.
Det vil jeg straks gå ind og gøre.

> [...]
> brænder sig. Og så skal du altså have noget mad i den. Vil den ikke sutte ?
Nej - den vil bare ikke sutte..
> ligger den sammen med de andre, eller for sig selv? udstrakt eller
> sammenfoldet?
Den er nærmest slatten - så den ligger hvor og sådan som jeg ligger den.

> [...]
> i stand til at have lyst til at sutte når du putter sutteflasten i munden på

Jeg købte noget mælkeerstatning hos dyrlægen i en dåse, hvor der fulgte en
sutteflaske med. Nu er det som sagt første gang, men går ud fra, når det er
fra dyrlægen, at det er helt ok?

> [...]
> dem, bliver hun opmærksom og kommer tilbage. Er det sådan hun gør, eller er
Ok - der var jeg måske FOR overbeskyttende. Hun går når de sover.
Jeg har holdt en meget god varme i rummet - men er det nok for de små, når
hun forlader dem?

> [...]
> lidt mørkt men med et godt opsyn over døre og indgange til rummet? andre
> ting der kan virke "truende" for en nybagt?

Niels er "oppe at køre" - men han får ikke lov til at komme ind og er mest
ude disse dage - grundet samme.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-03-04 20:04

> Jeg har ikke vejet dem siden fredag. Gør det nu.
Lad mig høre vægten

> Kigger straks efter. Der kommer ikke mælk ud af næsen, da den slet ikke
vil
> tage imod mælken
Nej, den kan nok desværre ikke mere
Prøv lige med lidt sukker og salt og se om du kan give den en lille optur,
og udnytte det.

> Den raller ikke - men trækker vejret sådan i små ryk
Med den oplysning tror jeg desværre ikke at du kan gøre mere. En killing går
i koma. Den lider ikke, men hvis du har muligheden bør den nok aflives.

> Ja - de andre sutter også. Dog er den ene af de sidste 3 blevet lidt sløv
> nu.
At de sutter er ikke ensbetydende med at der er mælk. Du skal kunne trykke
dråber ud.

> De skriger ikke - nærmere FOR rolige...
Er de dehydrede? hiv i skindet i nakken. Det skal lægge sig igen.
Nogle kuld er ret stille, andre larmer. De må bare ikke være passive. De
skal reagere når mor kommer, og kalde på hende, hvis de er kommet på afveje
i kassen.

> Ja - og over resten af kroppen.

> Det vil jeg straks gå ind og gøre.

Prøv.

> Nej - den vil bare ikke sutte..
> Den er nærmest slatten - så den ligger hvor og sådan som jeg ligger den.
Ikke godt. Tror den skal have fred...

> [...]
> sutteflaske med. Nu er det som sagt første gang, men går ud fra, når det
Jo det er fint.

> Ok - der var jeg måske FOR overbeskyttende. Hun går når de sover.
> Jeg har holdt en meget god varme i rummet - men er det nok for de små, når
> hun forlader dem?
Ja, t-shirt varmt bør være nok. De putter sig sammen. Det er helt
almindeligt at hun går, ellers får de slet ikke sovet. Men hun vil virke
urolig hvis der er noget galt.
Hvis hun giver dem mad, vasker dem og går når de er faldet "af patterne" og
derefter ligger i nærheden hvor hun kan høre dem, og reagerer når de larmer,
så er det ok.

> Niels er "oppe at køre" - men han får ikke lov til at komme ind og er mest
> ude disse dage - grundet samme.
"oppe at køre" ... som i agressiv? eller hormonel ?
Har han adgang?
Har missemor mad, vand og kattebakke i nærheden, så hun ikke skal gå alt for
langt for at komme til det ?

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-03-04 20:06

Hvis det er nemmere i stedet for skriveriet, så står mit telefonnummer på
min hjemmeside www.tendertribes.dk
Du er velkommen til at ringe

Nina

Fra : Jane …:€)>

Dato : 02-03-04 20:23

> Fra: "Nina, Tender Tribes" <ninaNOSPAM@knus.dk>
> Dato: Tue, 2 Mar 2004 20:03:33 +0100
> Emne: Re: Øv - snøft..

> Lad mig høre vægten

Da jeg gik derind lå de 3 og suttede. Jeg nænner ikke rive dem væk nu når
det går så godt. Gør det når de er færdige.

> [...]
> Nej, den kan nok desværre ikke mere
> Prøv lige med lidt sukker og salt og se om du kan give den en lille optur,
Jeg prøver

> Med den oplysning tror jeg desværre ikke at du kan gøre mere. En killing går
> i koma. Den lider ikke, men hvis du har muligheden bør den nok aflives.

Den siger en meget svag pibelyd - så helt i koma er den nok ikke... Har lige
prøvet igen. Prøvede iøvrigt at ae lidt nede på maven, og så tissede den. Så
det virkede..

> At de sutter er ikke ensbetydende med at der er mælk. Du skal kunne trykke
> dråber ud.

Ja der kommer godt med mælk ud, når jeg gør det.

> [...]
> skal reagere når mor kommer, og kalde på hende, hvis de er kommet på afveje

Nej - det er bare meget rolige. De 3 sutter som nævnt nu.

> kil

Det virkede..

> Prøv.

> sutte ?
> Ikke godt. Tror den skal have fred...

Puha - bryder mig ikke om at give op. Især ikke når den kom med den lille
pibelyd

> [...]
> derefter ligger i nærheden hvor hun kan høre dem, og reagerer når de larmer,

Hun er meget opmærksom på lyde, når hun er væk fra kassen. Så det er så helt
naturlig opførsel hun har der.

> [...]
> Har han adgang?
> Har missemor mad, vand og kattebakke i nærheden, så hun ikke skal gå alt for

Som hormonel. Han prøvede at springe på Nancy vores killing fra 1. nov. Men
da jeg gav ham onde øjne og sagde NEJ, så var det som om han forstod det og
gjorde det ikke mere. (han fatter jo ikke hun er så lille). Iøvrigt troede
hun bare han ville lege og gav ham "en lige højre"...

Nala har både killingemad, frisk vand og ren kattebakke lige ved siden af
kassen, hvor de ligger i.

Fra : Lene Hansen

Dato : 02-03-04 20:32

Jeg har opflasket et hav af killinger, og jeg ved det er meget svært at give
råd her på mail. Du skal finde nogen der kan hjælpe dig. Min persermor havde
heller ingen mælk til sine unger, så de blev flasket op med
sutteflaske/engangssprøjte. Jeg fik opdrætteren over og viste mig hvordan
jeg brugte engangssprøjten. De skal jo lige lære at sutte på andet end
missemors dievorter.
Var det mig, så ville jeg nok - ret hurtigt - få en dyrlæge på besøg.
Det er meget svært - som sagt - at give råd her igennem.
Jeg har reddet et par svage killinger med varme og mad i dråbeform. Det
kræver fuldtids døgnarbejde.

Lene

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-03-04 20:48

> [...]
> Det er meget svært - som sagt - at give råd her igennem.
> Jeg har reddet et par svage killinger med varme og mad i dråbeform. Det

Ja det er meget svært, men jeg tror at alle råd er velkomne i den her
situation. Jeg ved som opdrætter godt, hvordan det er at stå en aften med
problemer og dyrlægen ikke synes det er særlig alvorligt....
Hvis du kan komme med et par ting der ikke har været oppe og vende, så hold
dig endelig ikke tilbage
Hilsen Nina

Fra : Jane …:€)>

Dato : 02-03-04 21:24

> [...]
> problemer og dyrlægen ikke synes det er særlig alvorligt....
> Hvis du kan komme med et par ting der ikke har været oppe og vende, så hold

Ja - netop det dårlige tidspunkt. og samtidig en ærgelse over at have været
hos dyrlægen i dag, uden der var noget "at komme efter"...

Hun er bare svag. Når jeg prøver at give hende noget mælk piber hun svagt og
prøver at vende hovedet væk. Tungen ligger ligesom oppe mod ganen, og de
gange jeg har "tvunget" kæben ned, for at dryppe noget mælk ind har hun
ligesom bare spyttet det ud igen.
Har også prøvet med en af Nalas vorter, hvor jeg trykkede lidt mælk ud, men
den lille trold er bare slatten.

Jeg har bare på fornemmelsen at der ikke er så meget at gøre.

Nu hvor jeg har puslet sådan om den er det ENDNU værre..

Jeg har lige haft ringet til dyrlægevagten, som sagde at der ikke er noget
at gøre, og selvom hun kiggede på den, ville hun ikke kunne gøre noget ud
over de ting jeg selv gør...?

Jeg må acceptere naturens gang... trods det er umådeligt hårdt. Den er bare
så nuser at se på den lille trold...

Mvh Jane

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-03-04 22:00

> Ja - netop det dårlige tidspunkt. og samtidig en ærgelse over at have
været
> hos dyrlægen i dag, uden der var noget "at komme efter"...
Kender følelsen ....tro mig.

> [...]
> prøver at vende hovedet væk. Tungen ligger ligesom oppe mod ganen, og de
> gange jeg har "tvunget" kæben ned, for at dryppe noget mælk ind har hun
Der skal lidt mælk til for at give dem smag for det. .. ikke så man drukner
dem, men mere end et par dråber.
Prøv eventuelt med en engangssprøjte, hvis du har en liggende...
Min opfattelse er at der skal mere til end man egentlig tror. Se lige hvad
jeg skrev om mg mælk de skal have. Det virker nemlig af meget i mine øjne.
Men det skal de altså have at spise.
Se hvordan de ligger og sutter. Det er med forben oppe og trykke på vorterne
og bagben til at støtte bagud. Når du fodre med sutteflasken skal du prøve
at opnå samme taktik.
Jeg sætter killingen på låret, flasken i højre hånd, venstre ind under
killingens mave, så den har sine forben på min højre hånd. Jeg sætter
sprøjten ind i munden i dens højre side og trykker lidt ud. Ser om der er en
reaktion og giver lidt mere. Lidt efter lidt begynder de selv at få gejsten
og bør kunne sutte selv. Men den skal altså have fornemmelse for hvad det
handler om før den vil tage selv....

> Har også prøvet med en af Nalas vorter, hvor jeg trykkede lidt mælk ud,
men
> den lille trold er bare slatten.
Ja, den har nok mistet modet Men jeg synes ikke du skal give op. Prøv om
du kan fange den lige hvor missemor kommer tilbage, og den har fået sovet
lidt og måske er lidt frisk. Hold de andre til side med hånden. Tryk lidt
mælk ud og put dens mund helt op til vorten og rod lidt rundt for den og se
om den prøver at tage fat. Hvis den får fat så støt dens krop, så den ikke
vælter af igen.
Et godt måltid kan du komme langt med. Hvis det lykkes, så stil dit ur til
et par timer efter og se om du kan gentage det nogle gange i løbet af
natten.
Det er ikke uden bekymringer at få killinger....

> [...]
> at gøre, og selvom hun kiggede på den, ville hun ikke kunne gøre noget ud
Det kan de nok heller ikke, hvis der ikke er nogle synlige defekter.

> Jeg må acceptere naturens gang... trods det er umådeligt hårdt. Den er
bare
> så nuser at se på den lille trold...

Det er modbydeligt. Men jeg synes ikke du skal give op, der er håb endnu.
Hold godt øje med vægten på de andre. Det er en meget vigtig faktor.
Hos mig bliver de vejet når de er nyfødt og derefter hver aften ved 21 tiden
de første 3 uger. Så har man ligesom et lille forspring hvis der er noget
galt, for ellers ser man det først meget sent. Og bare nogle timer uden mad
er meget farligt for en killing.

Hvor bor du? Måske der bor en erfaren opdrætter i nærheden af dig?

Er de tre sidste friske og ved godt mod? ellers skal du altså have en
dyrlæge til at undersøge hvad der er galt.

Held og lykke, håber ikke du mister flere.

Hilsen Nina

Fra : Jane …:€)>

Dato : 02-03-04 22:44

> [...]
> natten.
> Det er ikke uden bekymringer at få killinger....

Jeg har desværre ikke en sprøjte. Vil gå i seng nu og sætte vækkeuret til -
lade den lille få et par timers søvn og krydse fingre for at det er en
levenede killing jeg står op til i nat.

> [...]
> dyrlæge til at undersøge hvad der er galt.
>
> Held og lykke, håber ikke du mister flere.

Mange tak for de gode råd.

Skriver i morgen, hvordan det hele er gået i nat...

Mvh Jane

Fra : Jytte

Dato : 02-03-04 18:54

> [...]
>
> Nogen der har prøvet det samme?
>
> Hvad gør man, hvis moderen bliver mere og mere "distræt" og
> "rastløs", og killingerne ikke vil tage flaske?

Kender du ikke en erfaren opdrætter, der kan hjælpe dig?

Jeg har selv haft et kuld på 5 hvor 2 døde, men de tre overlevede uden
problemer og blev dejlige katte.

Det er svært at sige hvad der er galt, men min erfaring er også at morkatten
skal have ro.

Jeg krydser fingre for dine små.

Hilsen
Jytte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-03-04 19:14

"Jane …:€)>" <virker@hotmail.NOSPAMcom> writes:

> Jeg er ved at være panikken...

Det kan jeg da forstå

Noget kunne tyde på at hun måske er gået i løbetid igen, selvom det nu
er sket ret så hurtigt efter fødslen.
Og så er løsningen ganske enkelt at give hende en p-pille.

Men har hun noget mælk moderen og giver du hende killingefoder ?

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Jane …:€)>

Dato : 02-03-04 19:44

> [...]
> Og så er løsningen ganske enkelt at give hende en p-pille.
>
> Men har hun noget mælk moderen og giver du hende killingefoder ?

Ja - og ja... det bedste killingefoder fra dyrlægen... og hun spiser...

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-03-04 21:19

"Jane …:€)>" <virker@hotmail.NOSPAMcom> writes:

> Ja - og ja... det bedste killingefoder fra dyrlægen... og hun spiser...

Siden meget mere kompetente kræfter er kommet til, tak Nina

Vil vi "nøjes" med at krydse fingre og poter for at det går godt.
Jeg kan desværre ikke komme med en fornuftig forklaring eller hjælpe
mere, det lyder alt sammen som det skal og alligevel sker noget sådant..

Fra : Jytte

Dato : 02-03-04 22:00

Kan du ikke får mormissen til at drikke noget modermælkserstatning, det
fremmer mælkeproduktionen.

Jeg føler med dig, det er næsten ikke til at holde ud, man er så magtesløs.

Hilsen
Jytte

Fra : Jane …:€)>

Dato : 02-03-04 22:34

> [...]
> fremmer mælkeproduktionen.
>
> Jeg føler med dig, det er næsten ikke til at holde ud, man er så magtesløs.

Det har jeg faktisk allerede gjort...

Vidste ikke om man skulle - men tænkte at hvis det var så sundt, må det også
være godt for hende...

Mvh Jane

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 22:56

> Nala går altså tit væk fra kassen. Og som nævnt var der allerede én
killing
> død.
> Nu er der en der er umådelig slatten og lidt kølig.

Står kassen et sted, hvor katten kan finde ro til at have omsorg for sine
killinger...?

Jeg tog en skabslåge af, og satte en lille lav papkasse ind i bunden af det.
Dernæst satte jeg et viskestykke op foran åbeningen til skabet med
tegnestifter, så hun frit kunne gå ind og ud og alligevel have 100 procent
privatliv ti sin "mode-rrolle".

Det virkede meget godt på hendes og killingernes trivsel, kunne jeg se.

--
/Jan VW Nielsen

Fra : Lene Hansen

Dato : 03-03-04 05:44

Det er nemt at være bagklog og ved ikke om det er første gang du har
killinger, men det er altså godt at gardere sig, så man har de ting hjemme
man evt kan få brug for. De fleste gange klare kattene det selv uden
problemer, men når der så sker disse uventede ting, så er det godt at have
mælkeerstatning, engangssprøjter, druesukker og ikke mindst ved hvor man kan
hente hjælp hvis man støder ind i problemer man ikke selv kan klare. Hav
nogle telefonnumre liggende parat.
Jeg har et lager af disse ting liggende. Så er man næsten altid dækket ind
hvis uheldet skulle være ude. Så har man i hvert fald gjort hvad man kan.
Nu har jeg haft katte i over 20 år og har flasket 12 killinger op, en gang 5
på en gang, hvor af en af dem var lige så slap som din, men den klarede det
med varme og tålmodighed og mælk i dråbeform sprøjtet ind i munden meget
ofte, indtil den blev stærk nok til at sutte selv. Men det kræver altså en
del erfaring

Håber det er gået godt med dine unger, men det lød ikke for godt. Er det
stadig liv i dem, så af sted til dyrlægen og få fat i engangssprøjter og
mælkeerstatning (hvis du heller ikke har det) og så sprøjt lun mælk i
dråbeform ind i munden. Du skal så langt ind i munden at den ikke kan spytte
det ud, men pas samtidig på den ikke bliver kvalt - en balancegang. Samtidig
skal du holde dem varme, mad er med til at holde kropsvarmen. Enten med en
varmepude, lampe eller læg den ind på din egen mave.

Lene

Fra : Jane …:€)>

Dato : 03-03-04 10:25

> [...]
> skal du holde dem varme, mad er med til at holde kropsvarmen. Enten med en
> varmepude, lampe eller læg den ind på din egen mave.

Hej

Ja - netop let at være bagklog, da det ER første gang vi har prøvet at få
killinger.

Jeg havde mælkeerstatning, hvilket jeg fik fat i så snart den første døde.
Det med sprøjten ved jeg nu - men desværre for sent for nr. 2 der døde i
nat.

Iøvrigt sagde dyrlægen at en sprøjte ikke var en god idet da jeg lidt for
let risikerede at mælken kom "galt i halsen". Hun sagde at hvis dryp med
flaske eller sut fra den ikke virkede, så var der ikke meget at gøre..?
Dyrlægen sagde også at jeg om ingen omstændigheder måtte give killingen
ekstra sukker, da det sugede væske væk fra tarmen...?

Men jeg vælger nu at lytte til jer, der har PRØVET det i praksis - nok flere
gange end dyrlægen...

Så jeg henter en sprøjte i dag, så jeg er garderet, hvis der bliver
problemer med nogle af de sidste 3 killinger.

Jeg fulgte de råd jeg fik - gjorde hvad jeg kunne og hvad min viden rakte
til - men det var ikke nok.

Snøft.

Jeg sidder med sådan en træls følelse tilbage af, at jeg bare ikke "var god
nok". Især når jeg så hører, hvordan i andre har reddet en masse killinger i
samme situation.

Men alt nyt er svært. Også lidt uheldigt at det skal ske når det er første
gang. Eller sker det ofte? Hvad siger statistikken hos jer "proffer"...?

Mvh Jane

Fra : Kristina R M Weimer

Dato : 03-03-04 11:01

Jane =?ISO-8859-1?B?hTqA?=)> <virker@hotmail.NOSPAMcom> wrote:

Hej Jane!

>Ja - netop let at være bagklog, da det ER første gang vi har prøvet at få
>killinger.

Det är så mycket att veta och kunna - och det lär man sig ju bara med
erfarenhet... Och för det mesta så brukar kattmamman klara sig bra, men
ibland kan det behövas hjälp Det är ju Nalas första kull också, och
jag har för mig att hon är rätt så ung, vilket kanske inte direkt förbättrar
oddsen

>Jeg havde mælkeerstatning, hvilket jeg fik fat i så snart den første døde.
>Det med sprøjten ved jeg nu - men desværre for sent for nr. 2 der døde i
>nat.

Tråkigt att höra, du kämpade ju så hårt för den

---
>Men jeg vælger nu at lytte til jer, der har PRØVET det i praksis - nok flere
>gange end dyrlægen...

Även om en newsgrupp aldrig kan *ersätta* en dyrlaege, så tycker jag att
den samlade kunskapen&erfarenheten i den här gruppen är fantastisk

>Så jeg henter en sprøjte i dag, så jeg er garderet, hvis der bliver
>problemer med nogle af de sidste 3 killinger.

Vi håller tummarna för att det inte ska bli några fler problem!

---
>Jeg sidder med sådan en træls følelse tilbage af, at jeg bare ikke "var god
>nok". Især når jeg så hører, hvordan i andre har reddet en masse killinger i
>samme situation.

Du har ju försökt ditt bästa, och både hört dig för i gruppen och stått
i kontakt med dyrlaege, jag tycker inte du ska bebrejde dig. Som många
har påpekat så kan det lyckas att rädda en unge i dåligt skick, men det
är väldigt svårt, och inte heller erfarna uppfödare lyckas alltid. Helst
skulle man ju vilja ha nämnda erfarna uppfödare att hålla i handen både
under födseln och kattungetiden, men det är ju inte alltid man råkar ha
en sån i bakfickan el till granne:-/

Håller *verkligen* tummarna för de andra små!

h. Kristina
--
There was no possibility of taking a walk that day.

Fra : Jane …:€)>

Dato : 03-03-04 11:49

> [...]
>
> h. Kristina
> --
> There was no possibility of taking a walk that day.

Tak

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-03-04 11:30

> [...]
god
> nok". Især når jeg så hører, hvordan i andre har reddet en masse killinger

Du har gjort alt hvad der var muligt at gøre. Tror alle før eller siden
prøver at miste nogle.
Jeg synes du har gjort det rigtig godt. Nyd de tre der er tilbage. Put dfem
på vægten hver aften omkring samme tidspunkt, så du har føling med hvordan
de trives.
Du skal ikke bebrejde dig selv for noget som helst, for det er der ikke
nogen grund til. Selv erfarne opdrætter mister nogle, og som din dyrlæge
også sagde, de kunne ikke gøre mere selv end du allerede har gjort.
Op med humøret, og nyd dem du har tilbage, de virker jo store og sunde.

Hilsen Nina

Fra : Jane …:€)>

Dato : 03-03-04 11:46

> [...]
> også sagde, de kunne ikke gøre mere selv end du allerede har gjort.
> Op med humøret, og nyd dem du har tilbage, de virker jo store og sunde.

Tak. Hvor er i bare søde og hjælpsomme.

Nala både spiser og drikker heldigvis rigtig godt, så hun har ikke mistet
modet.

I nat slikkede hun heeelt vildt på den slatne killing og prøvede virkelig
meget for at få lidt liv i den. Hun accepterede også at jeg tog den og
prøvede diverse. Det var nærmest som et "samarbejde". Speciel følelse.

Mvh Jane

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-03-04 11:37

> Iøvrigt sagde dyrlægen at en sprøjte ikke var en god idet da jeg lidt for
> let risikerede at mælken kom "galt i halsen". Hun sagde at hvis dryp med
> flaske eller sut fra den ikke virkede, så var der ikke meget at gøre..?

Det er som man har det. For nogle virker det ene bedst for andre den anden
metode. Man skal prøve sig frem.

> Dyrlægen sagde også at jeg om ingen omstændigheder måtte give killingen
> ekstra sukker, da det sugede væske væk fra tarmen...?
Jep! Og derfor netop sammen med lidt salt. En killing der allerede er
slatten, har brug for et skud energi, så man kan få noget i den. Den har jo
helt mistet energi og mod. Salt binder væske, derfor skal det gives sammen
med.
Det er druesukker, ikke alm. sukker.
Men ja, i alle andre situationer end en slatten killing bør man bestemt ikke
give katte sukker.

> Jeg fulgte de råd jeg fik - gjorde hvad jeg kunne og hvad min viden rakte
> til - men det var ikke nok.
>
> Snøft.

Ja, det er rigtig trist at miste en. Men fat mod. Du har 3 store gode
mislinger. Bare hav et øje på deres vægt, så har du en indikation af deres
trivsel

Hilsen Nina

Fra : Jane …:€)>

Dato : 03-03-04 15:52

> [...]
> helt mistet energi og mod. Salt binder væske, derfor skal det gives sammen

Ok..

> [...]
>>
> Ja, det er rigtig trist at miste en. Men fat mod. Du har 3 store gode
> mislinger. Bare hav et øje på deres vægt, så har du en indikation af deres

Ja - jeg vil skrive vægten ind på siden samt billeder løbene. Har lige lavet
en side kun til kattene... Det fortjener de vist...

(dog et par af linksene der endnu ikke virker)

I er velkommen til at skrive i gæstebogen...

http://www.125.dk/provehjemmesider

Mvh Jane

Fra : Jane …:€)>

Dato : 03-03-04 10:18

> [...]
> privatliv ti sin "mode-rrolle".
>
> Det virkede meget godt på hendes og killingernes trivsel, kunne jeg se.

Hun står i et rum, hvor vi sjældent kommer ind - Ja altså pånær disse dage
fordi vi har prøvet at redde killingen.

Den er iøvrigt død.

Hårdt for en nybegynder det her.

Nu tør jeg knap tro på at de sidste 3 bliver til sunde og raske killinger.

Mvh Jane

Fra : Jytte

Dato : 03-03-04 10:21

Hej Jane.

Vi krydser fingre for de tre killinger.
Sørg for at mormissen får alt hvad hun kan spise og navnlig drikke. Tørfoder
er efter min mening ikke godt nok netop fordi det er tørt. Prøv dig lidt
frem med hvad hun kan lide. Kogt kylling med suppe ved plejer mange katte at
kunne lide. Dåsefoder P/D eller Specifik fra dyrlægen blandet op med
modermælkserstatning og vand. Server for hende flere gange om dagen.
Det er bedst hvis killingerne selv sutter hos deres mor. Måske har kuldet
været for stort til at hun kunne overse det, nu hvor der kun er tre går det
sikkert meget bedre.
Måske har de to ikke været levedygtige, så er det trods alt bedre at de er
døde nu end hvis de var blevet større og så alligevel ikke kunne klare det.

Fortsat held og lykke.

Hilsen
Jytte

Fra : Jane …:€)>

Dato : 03-03-04 11:50

> [...]
> døde nu end hvis de var blevet større og så alligevel ikke kunne klare det.

Ja - som nævnt både spiser og drikker morkatten heldigvis godt. Deriblandt
får hun også noget af modermælkserstatningen...

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 03-03-04 10:45

> Hårdt for en nybegynder det her.
>
> Nu tør jeg knap tro på at de sidste 3 bliver til sunde og raske
> killinger.

Hejsa Jane

Op med humøret selv om det er svært, personligt så bruger jeg at sondefodre
svage små killinger, da jeg på den måde ved hvor meget mad de nøjagtig for
og er sikker på de får det.

Det er noget som lige skal kræve lidt tilvænning men så er min erfaring også
det går godt og når killingen er blevet stærkere og bedre kan sutte igen kan
man så bruge en engangssprøjte.

Det er aldrig nemt og vi har da også selv mistet en killing på den
bekostning, men håber bare dine 3 sidste katte klar sig, tænkte på hvad race
er de små ?

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : Lene Hansen

Dato : 03-03-04 11:43

Om man skal bruge sprøjter eller sutteflasker, ja der sværger jeg altså til
sprøjterne. En sutteflaske går det får stærkt og de kvæles let i det. Jeg
havde nær fået kvalt en af mine perserkillinger og da jeg så bad opdrætteren
om hjælp, fik jeg at vide at man altid skulle bruge en sprøjte, for den kan
man bedre styre. Og det har heller aldrig givet mig problemer. Når
killingerne bliver større og suger kraftigt, så kan de faktisk selv suge
stemplet i bund!

Mit råd er også at du vejer de sidste killinger. Gør det evt inden de dier
hos moderen og så bagefter. Har du en meget fintfølende vægt, kan du se om
de får noget. Og ellers vej dem hver dag, så du får styr på om de tager på.
Og et råd er også at moderkatten får meget nærende foder - gerne
mælkeerstatning her i den første tid.
Hvis missemor har mælk nok - det kan du se ved at veje dem - så har der
måske været noget galt med killingerne. Selvom det er hårdt, så er det jo
naturen der selv ordner det, hvis det nu er...

Bor der ikke en erfaren opdrætter eller anden katteekspert i din nærhed, der
kan hjælpe dig.

Og ja, du skal faktisk hellere lytte til en god opdrætter (hvis da ikke lige
kattene er syge og kræver behandling) for min erfaring er også at dyrlæger
ikke aner en pind om om at holde liv i killingerne.
Jeg har en gang fået en kurvfuld killinger hjem hvor kattemoderen havde fået
dem ved kejsersnit i en vagt. Og "han havde i hvert fald ikke tænkt sig at
se på dem hele natten!), så jeg fik en nyopereret kat hjem (det skete en sen
aften) og 5 iskolde killinger. Da katten var groggy af bedøvelsen, så brugte
jeg hele natten på at varme killinger, og sørge for at de fik mad fra
moderen. Det var en barsk omgang og de måtte mades op, men blev 5 store og
sunde katte.

Lene

Fra : Jane …:€)>

Dato : 03-03-04 11:49

> [...]
> svage små killinger, da jeg på den måde ved hvor meget mad de nøjagtig for

Hvordan sondefodre man?

> Det er noget som lige skal kræve lidt tilvænning men så er min erfaring også
> det går godt og når killingen er blevet stærkere og bedre kan sutte igen kan
> man så bruge en engangssprøjte.
ok

> Det er aldrig nemt og vi har da også selv mistet en killing på den
> bekostning, men håber bare dine 3 sidste katte klar sig, tænkte på hvad race
> er de små ?

Det er huskatte. Niels og Nala startede ud som "gårdkatte", men fik ikke lov
til at blive vilde, da vi ikke kunne lade dem være... hihi...
Så flyttede vi fra gården og i lejlighed, hvor vi bor nu. De er begge både
inde/ude katte nu - dog ikke Nala i slutningen af graviditen samt nu - der
holder vi hende inde.

Vores 3. kat (killing) er også huskat. Men halv Russian Blue.

Fra : Jytte

Dato : 03-03-04 13:12

Hej Jane.

Hvordan går det med killingerne i dag?

Hilsen
Jytte

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 03-03-04 19:26

> Hvordan sondefodre man?

Jeg bruger en sonde som er en emget tynd slange som man sætter en
engangssprøjte i enden af, men det skal nok lige vises af en som har prøvet
det før eller ser her et link som forklare det nærmere
http://www.bluewhite.dk/Tips/june99.htm

> Det er huskatte. Niels og Nala startede ud som "gårdkatte",

Jamen bedårende er de da krydser hvad ejg kan for det nu kun går frem af
*ss*

MVH
Gitte
www.sacala.dk