foder
Fra : Katja Gøbel

Dato : 26-02-04 14:48

Hej,
som i måske har læst henter jeg en 16 uger gammel killing i morgen. Hvad
skal sådan en laban have at spise?? Jeg giver hovedsageligt mine katte
tørkost, så det bliver det, med andre godbidder ind i mellem. Men skal det
være killingefoder? eller hvordan??

Indtil nu har jeg købt Specific til mine katte, som nogle dyrlæger har
udviklet, men føler efterhånden det mest af alt bare vil sælge. Hvilket
andet kattemad som er af god kvalitet kan jeg vælge mellem?? Eukanuba,
Hills....?? flere...

hilsen katja

p.s. min anden kat vejer kun 2 kg og en kattekender fortalte mig at hun
gerne må tage på. Kan hun så godt spise killingefoderet, hvis killingen skal
have dette???Hun vil nemlig ikke spise/drikke lidt fløde eller andet. Men
har prøvet med noget killingefoder som hun kaster op fordi hun ikke tygger
det???

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-02-04 14:50

"Katja Gøbel" <katja@goebelconsult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har prøvet med noget killingefoder som hun kaster op fordi hun ikke tygger

Hej
ja, sådan en lille fyr skal have killingemad, vi bruger Royal Canin Kitten
til vores killinger med godt resultat.
Jeg tror ikke at der sker noget ved at bruge det samme til den anden kat i
en kortere periode.
Men hør opdrætteren af killingen om, hvad den har spist hidtil, så du kan
lave en blid overgang.
Hilsen Vibeke

Fra : Katja Gøbel

Dato : 26-02-04 14:59

Den får kittekat og Whiskas nu og det er jeg godt nok helst fri for at give
den, men jeg kan måske få lidt med så den får en blid overgang.

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-02-04 15:16

> [...]
give
> den, men jeg kan måske få lidt med så den får en blid overgang.

Hej
Ja, eller prøv at blande tørfoderet med kogt kylling eller torsk, det er
ikke sikkert at du kan få ham til at spise tørfoderet fra første dag, hvis
han ikke er vant til det. Men kogt kød tager han ikke skade af i maven.
Jeg har brugt Royal Canin Babycat til at vænne de helt små til at spise
tørfoder, det er let at bløde op i vand så det bliver en slags grød. Senere
spiser de så selv af moderens mad som er RC killingemad.
Hilsen Vibeke

Fra : Jytte

Dato : 26-02-04 14:40

Katja Gøbel wrote:
> [...]
> killingen skal have dette???Hun vil nemlig ikke spise/drikke lidt
> fløde eller andet. Men har prøvet med noget killingefoder som hun

Hej Katja.
Tillykke med din nye misser.

Jeg skal hilse fra mine og sige at ikke alle katte spiser nok af tørfoderet.
De siger også at daggamle kyllinger (hvis du har mulighed for at skaffe dem)
er det allerbedste. Det bliver man stor af. Ellers kan rå hjerter skåret i
passende stykker også bruges, gerne med en lille smule tun på. Kogt kylling
er også ganske lækkert. Nogen vil også gerne have lidt råt okse- eller
kalvekød.
Ellers killingefoder der er jo flere muligheder.

Du bliver nok nødt til at prøve dig lidt frem.

Held og lykke med mislingen.

Hilsen
Jytte

Fra : fam. Ager

Dato : 26-02-04 16:45

hej katja!
Jeg bruger iams kitten til min ragdoll på 8 mdr.,det har han fået siden han
blev fravendt. Han her en god appetit, og en flot pels, afføringen er helt
efter bogen, så jeg er meget tilfreds.
marie.

---
T-man

Fra : Denise

Dato : 26-02-04 17:02

Katja Gøbel wrote:
> [...]
> katte tørkost, så det bliver det, med andre godbidder ind i mellem.
> Men skal det være killingefoder? eller hvordan??

Tillykke med missen. Jeg kan stærkt anbefale IAMS (den lilla) til killinger.
Ja, det er en god ide at holde dem på killingefoder til de er 1 år eller er
ved at blive for tykke. Der findes også vådmad til killinger, check hos
dyrehandlere og dyrlæger.
hilsen Denise

Fra : anja rasmussen

Dato : 26-02-04 17:36

> [...]
> ved at blive for tykke. Der findes også vådmad til killinger, check hos

Hej...
Ja jeg vil så anbefale Nutro Choice...kan også fåes til killinger....vi
har selv brugt specific, men det gad kattene bare ikke have mere....og
Nutro lever helt op til feks. specific....men da det er noget af en
jungle så at købe nogle prøveposer hos dyrehandleren og tilbyd kattene
noget af det - så skal de nok fortælle hvad de helst vil have...det var
sådan vi fandt frem til Nutro...(de er selvfølgelig kun blevet
præsenteret for kvalitetsfoder)

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Britta Sørensen

Dato : 26-02-04 22:04

> [...]
> skal sådan en laban have at spise?? Jeg giver hovedsageligt mine katte
> tørkost, så det bliver det, med andre godbidder ind i mellem. Men skal det

Hej Katja,
En killing skal have killinge foder til den er 12 måneder, gerne et
kvalitets produkt som du selv og de andre nævner

> [...]
> udviklet, men føler efterhånden det mest af alt bare vil sælge. Hvilket
> andet kattemad som er af god kvalitet kan jeg vælge mellem?? Eukanuba,

Iams, Technical og det de andre nævner plus en masse andre mærker på marked
jeg ikke kender navnene på, men køber man det i en
Dyrehandel/foderforretning, synes jeg ikke man plejer at gå forkert i byen
af kvalitets foder !

> [...]
> har prøvet med noget killingefoder som hun kaster op fordi hun ikke tygger

Ved at give din nuværende kat killinge foder kan du ricikerer den får
protein forgitning, og kan ricikerer den dør af det, men over en kortere
periode på 2-3 måneder sker der vist ikke noget ved det. Det var det jeg fik
afvide af min dyelæge da jeg fortalte ham, min "gamle" gik og guffede af
killinge fodret.

Med venlig hilsen Britta

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-02-04 22:49

Britta skrev
<Ved at give din nuværende kat killinge foder kan du ricikerer den får
protein forgitning, og kan ricikerer den dør af det >

Hmm det har jeg aldrig hørt før og jeg havde en voksen
kat der kun spiste killingefoder. Der er utallige katteejere
(og opdrættere) der fodre deres voksne katte med
killingefoder fordi de/vi mener at der er for lidt protein i voksenfoderet.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-02-04 22:59

"Marianne Hellemose" <hellemose.som2@mail.dk> writes:

> [...]
> (og opdrættere) der fodre deres voksne katte med
> killingefoder fordi de/vi mener at der er for lidt protein i voksenfoderet.

Det eneste jeg har hørt være et problem er tendens til overvægt hos
voksne som spiser killingefoder, med mindre naturligvis at der er tale
om kattemødre som nok kan få brug for det ekstra

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-02-04 23:07

Henrik skrev
<Det eneste jeg har hørt være et problem er tendens til overvægt hos voksne
som spiser killingefoder >

ja det er rigtigt, spørgsmålet er så om det er proteinerne
eller kulhydraterne der giver overvægt, *GG* jeg ved
godt hvad der får min stemme

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-02-04 23:12

"Marianne Hellemose" <hellemose.som2@mail.dk> writes:

> ja det er rigtigt, spørgsmålet er så om det er proteinerne
> eller kulhydraterne der giver overvægt, *GG* jeg ved
> godt hvad der får min stemme

Øhm *tænke* *lys* indpakningen *GG*
Nej, jeg tænker seriøst at det må være kulhydraterne præcis som det er
for os andre, som ikke længere har ungdommens kraftfulde stofskifte..

Fra : Denise

Dato : 27-02-04 07:55

"Marianne Hellemose" <hellemose.som2@mail.dk> wrote in message
> [...]
> (og opdrættere) der fodre deres voksne katte med
> killingefoder fordi de/vi mener at der er for lidt protein i

Hmm, med hensyn til ældre katte tror jeg nu nok, at det ikke er godt med for
meget protein.
Gamle katte får jo tit nyreproblemer, derfor KD foderet, der ikke belaster
deres nyrer unødigt.
Men ligefrem at kalde det proteinforgiftning, ved jeg nu ikke.

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 28-02-04 00:30

"Britta Sørensen" <felix-abe@sol.dk> wrote in

> En killing skal have killinge foder til den er 12 måneder, gerne et
> kvalitets produkt som du selv og de andre nævner

Da Mowgli blev kastreret 5½ mdr. gammel talte jeg foder med min dyrlæge
og han så helt forskrækket ud da jeg nævnte de 12 mdr. på
killingefoder. Han sagde, at efter kastrationen ville Mowsen vokse
langsommere så jeg skulle nok skifte ham over på voksenfoder omkring 6-
7 mdr. alderen for ikke at forårsage overvægt. Mows trives fint på
voksenfoder, som han blev skiftet overpå omkring 6 mdr. alderen.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Erik

Dato : 29-02-04 00:50

On 27 Feb 2004 23:29:36 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> [...]
>7 mdr. alderen for ikke at forårsage overvægt. Mows trives fint på
>voksenfoder, som han blev skiftet overpå omkring 6 mdr. alderen.

Helt enig! Langt de fleste neutraliserede katte vil blive overvægtige
af killingefoder hvis de fortsat fodres med killingefoder efter
operationen. Derfor bør man skifte til et voksenfoder evt. med nedsat
energiindhold (langt over halvdelen af Danmarks katte er enten fede
eller overvægtige!!!). Stofskiftet falder efter operationen med op til
30%

mvh
Erik

<><><><><><><> The Worlds Uncensored News Source <><><><><><><><>

Fra : Britta Sørensen

Dato : 29-02-04 01:10

"Erik" <esl@blaagaard-dyreklinik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> energiindhold (langt over halvdelen af Danmarks katte er enten fede
> eller overvægtige!!!). Stofskiftet falder efter operationen med op til

Hej Erik og Kate.

Jo hvis vi snakker om at katten bliver neutraliseret har jeg hørt at man
kan/skal give sin killing/kat Voksenfoder, men igen kommer det jo an på hvor
gammel den er når den bliver neutraliseret. Hvis det er ved 6 mdr. alderen
kan jeg kun give jer ret !

Med venlig hilsen Britta