Kat der "lugter"
Fra : Jakob Thuesen

Dato : 25-02-04 16:51

Hej

Vi har en snart 1 år gammel norsk skovkat, som vi fik for ca. 1½ måned
siden.

Men vi har lige nogle spørgsmål...

1: Hvor lang tid er en kat ca. om at vænne sig til et nyt foder ? Hans
afføring er "fin" og fast, men fy føj hvor hele hytten kan virkelig stinke
når han går på bakken. Det er lidt ubehageligt, men vi har da "heldigvis"
udsugning på toilettet - hvis vi når at tænde for den Vi prøver pt. at
lære ham selv at tænde for den

2: Han lugter også ud af munden. Kan man gøre noget ved dette ? Vi kan jo
ikke ligefrem børste hans tænder, som man kan ved hunde.

Det skal lige siges, at vores anden kat på snart 4 år ikke har de problemer.
De får samme mad (tørkost Eukanuba Hairball Control) og de styrer begge selv
maden.

Mvh

Jakob

Fra : Louise Viborg

Dato : 25-02-04 17:08

Hej Jakob!
Man kan faktisk godt børste tænder på katte Ellers findes der et
foder der hedder Hills Oral Care, som renser tænderne. Ser hendes
tænder ellers finde ud?

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!
Nyt kuld ventes i uge 15!

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 25-02-04 17:34

Hans tænder ser fine og perfekte ud.

Mht. foder, så vil vi ikke skifte, da begge kattende kan lide dette foder.
Men det er jo også kun et "problem" med den mindste

/Jakob

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-02-04 17:47

> Hans tænder ser fine og perfekte ud.

Også gummerne? ikke røde eller virker generet? ... kig godt ind i siderne

Man kan godt børste tænder på misserne Nogle synes om det... men ikke
alle *G*

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 19:14

"Jakob Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> skrev i en meddelelse
> Hans tænder ser fine og perfekte ud.
>
> Mht. foder, så vil vi ikke skifte, da begge kattende kan lide dette foder.
> Men det er jo også kun et "problem" med den mindste

Hills Oral Care kan I give som en slags tilskudsfoder, fx en spiseskefuld i
det øvrige foder, hver gang I fylder madskålen. Hvis kattene ikke er på
specialkost, er der intet problem i at supplere på denne måde.

Tina

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 25-02-04 22:33

Katten kan nu også bare få en mint bolsje Ej- spøg...

Og han trænger nu heller ikke til at børste tænder...

Men det er nu altså ikke så meget hans ånde, der er "problemet". Det er
derimod lugten, som kvalmende breder sig i lejligheden, når han har besøgt
kattebakken.

Vi supplerer op i maden med Maine Coon fra Royal Canin (de får primært
Eukanuba) - så 2 slags foder er nok til dem (også set ud fra det økonomiske
perspektiv). Desuden er de meget kræsne, og vil nærmest kun spise dette
tørfoder.

/Jakob

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 25-02-04 22:45

"Jakob Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> writes:

> [...]
> derimod lugten, som kvalmende breder sig i lejligheden, når han har besøgt

Katte har gerne det man kalder bad tunabreath. Jeg vil slet ikke
spekulere over hvad de mener om vores ditto...

Det kan skyldes at han ikke graver det ned, det er et dominanstegn og
det eneste du reelt kan gøre ved det er at få en overdækket bakke
eller bruge noget bedre grus...

> [...]
> perspektiv). Desuden er de meget kræsne, og vil nærmest kun spise dette

Økonomi handler også lidt om at købe i store mængder, selvfølgelig
skal kattene kunne spise det inden det bliver for gammelt, men alligevel.

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 25-02-04 22:51

Det er nu kun den ene der har problemet med dårlig ånde.

Men han dækker sin afføring til - endda grundigt og godt. Og vi har prøvet
med andet grus/sand i kassen. Dette hjælper heller ikke.

Det skal jo "ud af ham".

Men før at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-02-04 22:57

In article <m33c8yesvc.fsf@henrik.misbamsen.dk>, Henrik Pedersen
<misbams@edb.invalid> wrote:

> Katte har gerne det man kalder bad tunabreath. Jeg vil slet ikke
> spekulere over hvad de mener om vores ditto...

et gæt:

http://www.student.ipfw.edu/%7Eosbodr01/hallmarks/029.html

Fra : Britta Sørensen

Dato : 26-02-04 12:49

"Jakob Thuesen" skrev:

> [...]
> når han går på bakken. Det er lidt ubehageligt, men vi har da "heldigvis"
> udsugning på toilettet - hvis vi når at tænde for den Vi prøver pt. at

Hej Jacob.

En kat tager i normalen 7-14 dage om at vænne sig til nyt foder, når man
gradvist vænner den over. Det med at det virklig stinker når den går på
bakken tror jeg ikke rigtig der er så meget at gøre ved. Et råd kan være som
skrevet før, en overdækket bakke med låge i, og så noget kvalitets grus eks.
Extreme Classic, hvor gruset klumper og indkapsler lugten (har en svag duft
af baby puder)

> 2: Han lugter også ud af munden. Kan man gøre noget ved dette ? Vi kan jo
> ikke ligefrem børste hans tænder, som man kan ved hunde.

Det med han lugter ud af munden, kan sagtens være tandsten, der kan man købe
noget foder ved dyrlægen der hedder- Prescription Diet T/D-, det er KANON
godt mod tandsten, man kan give det som godbider dagligt, eller blande en
smule i deres foder.
Min kat havde tandsten, og efter en kur med T/D var det væk igen, og jeg
blander det nu dagligt i det andet foder som forebyggelse.

Med venlig hilsen Britta

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 26-02-04 14:12

Sådan som vores bakke står er der ikke plads til en lukket en og vores ene
kat vil ikke bruge de lukkede.

Og vi bruger kvalitetsgrus.

Vi må jo lære ham at tænde for udsugningen...

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-04 14:19

> [...]
> kat vil ikke bruge de lukkede.
>
> Og vi bruger kvalitetsgrus.
>
> Vi må jo lære ham at tænde for udsugningen...

Min kat kan selv tænde og slukke for lyset, vil I låne ham?

Er han alene hjemme en aften og han synes det bliver for mørkt, hopper han
da bare op og tænder lyset... De første gange blev jeg i tvivl om jeg havde
glemt at slukke inden jeg tog hjemmefra, indtil han en dag legede med lyset.
Kvik kat. De er skøre, de katte! *G*

Tina

Fra : Tove Pedersen

Dato : 26-02-04 21:21

Hej
mht til den grimme lugt: da jeg fik min kat i oktober lugtede det osse fælt
i hele lejligheden, og selv om hun var ormebehandlet havde hun alligevel
bændelorm. Det fandt jeg ud af efter en måneds tid, da jeg så sådan en lille
fyr komme ud af rumpen på hende. Da hun havde fået kur mod bændelorm blev vi
helt fri for stanken, så måske har din kat osse bændelorm uden at I har set
dem.
mvh
Tove

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 26-02-04 21:33

Vi har umiddelbart ikke lagt mærke til noget, men vi vil da holde ekstra
mærke med det.

For hvis det kan fjerne lugten, så er det bare dejligt.

/Jakob