HD index - hvor vigtigt?
Fra : Thomas Remmer Larsen

Dato : 14-03-04 20:29

Hej NG,

Kæresten og jeg står og skal anskaffe os en labrador, men vi er blevet lidt
i tvivl hvor stor en rolle Labbens forældres index spiller?

Vi har kigget på et kuld hvor forældrenes er hhv. 88 og 92 - som jo er under
middel. Men hvad betyder så 'under middel'?

Venlig hilsen

Thomas

Fra : kim

Dato : 14-03-04 22:16

"Thomas Remmer Larsen" <thomas.remmer@larsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
under
> middel. Men hvad betyder så 'under middel'?

Forældrenes index er beregnet udfra hvad tidligere kuld har givet af HD og
deres søskende.
Så jeg vil mene det er en lidt skidt ide at købe hvalp udfra så ringe index
der er da en rimelig sandsynlighed for at det vil gi HD videre.
Der er lige kommet statistikker i det nye nummer af hunden og der kan jeg se
at labben også kæmper med en dårlig HD statistik så det skal maqn osse tage
med i betragtning. Jeg vil mene en opdrætter der avler på så lave indextal
ikke er særlig interreseret i at forbedre hofter, men avler udfra nogle
andre ønsker

Med venlig hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 10:56

"Thomas Remmer Larsen" <thomas.remmer@larsen.dk> wrote in message
> [...]
under
> middel. Men hvad betyder så 'under middel'?

Begge de hunde som du skriver om har en større risiko / allerede fået chance
for at få HD.
Jeg vil helt klar anbefale hunde med HD index over 100, så højt som muligt.
Og hvis det ikke kan lade sig gøre at finde begge hunde over 100, så vil jeg
mene at den ene skal have over 100.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Rikke Andersen

Dato : 15-03-04 11:22

> [...]
under
> middel. Men hvad betyder så 'under middel'?

Meget kort så siger man at hunde med et index under 100 vil forringe racen
mens hunde over 100 vil forbedre avlen - men et andet tal der er nok så
vigtigt at kigge på, er sikkerhedstallet.

Jo mere man kender til HD resultater i familien forældre, søskende afkom jo
mere sikker er man på kvaliteten/mangel på samme hos stammen.

På DKK's hjemmeside kan du faktisk læse en masse om hvordan du skal læse og
forstå index og sikkerheds tal + hvis du kender hundens reg.nummer slå den
op.

Rikke

Fra : Winther

Dato : 15-03-04 21:40

> [...]
under
> middel. Men hvad betyder så 'under middel'?

Så dårlige indextal burde få jer til at løbe skrigende væk. Du får lige et
link, hvor du kan læse mere om betydningen af index.

http://www.schaeferhund.dk/schaefer/HD-indeks.htm

Vh. Winther

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-03-04 23:22

Hejsa Winther
Fantastisk god beskrivelse. Tak for dette link.

Mvh. Brian

Fra : qfha

Dato : 15-03-04 21:40

"Thomas Remmer Larsen" skrev d. 14-03-04 20:29 dette indlæg :
> [...]
under
> middel. Men hvad betyder så 'under middel'?

-------

Hvad er forældredyrenes HD score. Det finder jeg mere interessent, idet
index er elastik i metermål. Der er så mange faktorer, som spiller ind
på tallet, at det ikke er reelt retningsgivende. HD er kun en af mange
faktorer, man skal tage højde for, når man køber hvalp. Jo mindre købere
ved om hunde og hundeavl, jo mere tillægger de HD oplysningen, fordi det
er en af de få informationer, man kan aflæse og forholde sig til. Ikke,
at det er ligegyldigt, men det er mere væsenligt, at hundenes
temparement er godt, at de er sunde og bevæger sig godt, samt harmonisk
bygget.
Det ser I primært på forældredyrene.
MEN når man skal ud og købe hvalp i en race som Labrador, er der
mulighed for at vælge mellem et temmelig stort udvalg. Så kunne man jo
godt være lidt kritisk, og forsøge at få flest mulige kriterier opfyldt.
Herunder også et index over 100. Men et index under 100 giver ikke pr.
automatik dårlige hofter. Dårlige hofter siges at være et resultat af en
kombination af 1/3 arv, 1/3 foder og 1/3 motion. Under forudsætning af
det er korrekt, har man som ejer af hunden selv 2/3 ansvar for hundens
udvikling.
Det er altså op til jer selv at vurdere, hvilke kriterier, som I tror
på, og vil gå efter at få opfyldt. I kan ikke forvente at få alt opfyldt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Aalund

Dato : 16-03-04 09:25

> [...]
>
> Vi har kigget på et kuld hvor forældrenes er hhv. 88 og 92 - som jo er under
> middel. Men hvad betyder så 'under middel'?

Så vidt jeg kan disse hvalpe ikke stambogsregisterets. Det afhænger
selvfølgelig af forældrenes HD.
Hos Golden skal index være over 100% ved HD C. Hvis de har B eller A på
hofterne betyder Index vist ikke noget, men vil under alle
omstændigheder være over 100%
vh
Erik

Fra : KennelKipler

Dato : 16-03-04 12:25

"Thomas Remmer Larsen" skrev d. 14-03-04 20:29 dette indlæg :

Hej Thomas.

Da HD er lidt lumsk, er det rigtig godt at bruge HD-index for her kigger
man på flere hunde i flere generationer, og man får dermed at samlet
billede af hvad man har tænkt sig at avle videre på af netop mulige HD
problemer.

Jeg syns heller ikke de tal lyder så forfærdelig opmuntrende.

Da skalaen går fra A-E må C være middel, og dermed må under middel være
D og E.
Personligt vil jeg være bekymret for at avle på D og E.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Aalund

Dato : 16-03-04 12:31

"KennelKipler" <KennelKipler.news@kandu.dk> wrote in message

> Da skalaen går fra A-E må C være middel, og dermed må under middel være
> D og E.
> Personligt vil jeg være bekymret for at avle på D og E.
>
> MVH Marie.

Indenfor de fleste racer kan man vel slet ikke avle til stambog med D+E
hofter?

Fra : Battlefield´s

Dato : 16-03-04 16:10

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i en meddelelse > >

> Indenfor de fleste racer kan man vel slet ikke avle til stambog med D+E
> hofter?

Hej
Det er rigtigt, men kun for Labradors stambogsført i Dansk Kennel Klub, I
DJR (Dansk Jagthunde Register) har de vist ingen krav til avlsdyrene,
desværre!
Hilsen Vibeke

Fra : KennelKipler

Dato : 16-03-04 17:45

"Erik Aalund" skrev d. 16-03-04 12:31 dette indlæg :

Hej Erik det er ikke unormalt at man i første omgang indenfor en race
bare beder sine medlemmer om at fotografere uden at sætte krav til
resultaterne. Forhåbentlig har folk så selv lidt etisk fornemmelse. Og
efter at have dannet sig et ordentlig billede af hvorledes gennemsnittet
tegner sig for racen, laver man en restriktion.

Det er syns jeg en god måde at gøre det på, omend det tager lidt længere
tid.

Men jo der er stadig en del racer hvor der ikke stilles krav til
resultatet af røntgenbillederne. Og man derfor godt kan få stambog på
hvalpene selvom forældredyrene har D eller E.
Men har forældredyrene mere end C kan kuldet ikke blive optaget på DKK´s
hvalpeliste.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Remmer Larsen

Dato : 16-03-04 21:41

Hej,

Tusind tak for alle Jeres bidrag - jeg er godt nok blevet lidt skeptisk med
disse hvalpe. Jeg kan oplyse at forældrene har hhv. B1 og A2 i HD. Jeg tror
vi skal kigge lidt videre - vi har bare taget 1 måneds ferie sammenlagt så
tidspunktet skal jo også passe....

Thomas

Fra : qfha

Dato : 17-03-04 21:44

"Thomas Remmer Larsen" skrev d. 16-03-04 21:41 dette indlæg :
> [...]
tror
> vi skal kigge lidt videre - vi har bare taget 1 måneds ferie

------------

Med forældredyr som er HD fri, kan I faktisk ikke forlange mere.
At index her ikke er over middel kan f.eks skyldes, at hannen har været
ude at parre andre tæver med en ringere HD. Det vil så statistisk
påvirke det samlede HD-index.
Flertallet af indlæggene her viser en udpræget manglende viden om HD, og
dermed også, hvor vigtigt det er, at dette ikke bliver den vægtige
faktor, som det er idag for nye hundeejere. Istedet for at være en hjælp
til at finde en hund, bliver det misvisende vejledning. Jeg mener, at
DKK har et ansvar for at få indplaceret denne faktor på et niveau, hvor
den hører hjemme. Nemlig, som blot en af mange faktorer, der skal indgå
i købet af en hvalp. Dette bør ske gennem bedre information og
vejledning af fremtidige hundeejere.

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 18-03-04 09:12

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den hører hjemme. Nemlig, som blot en af mange faktorer, der skal indgå
> i købet af en hvalp. Dette bør ske gennem bedre information og

Tør man spørge om du selv opdrætter hunde med en index, ingen med respekt
for racen burde avle på? Du skriver noget bavl, som kunne have sin
berettelse hvis vi snakker om index over 100, som er avlsforbedrende, men
absolut ikke så ringe index som det drejer sig om!

Vh. Winther

Fra : Rikke Andersen

Dato : 18-03-04 09:18

Fra : Rikke Andersen

Dato : 18-03-04 10:35

> [...]
> den hører hjemme. Nemlig, som blot en af mange faktorer, der skal indgå
> i købet af en hvalp. Dette bør ske gennem bedre information og

Jeg fik vist lige trykket lidt hurtigt før - undskyld.

Allerførst ADVARSEL - Langt indlæg.

Så et lidt surt opstød. Herinde plejer vi at underskrive vores indlæg, så
man har en idé om hvem man "taler" til.

Dernæst selve svaret

Jeg vil give dig 100% ret i at HD kun er en en af de faktorer man skal tage
stilling til når man køber hund, og man skal passe på den ikke bliver
altoverskyggende. Men når dette er sagt, så handler denne tråd jo lige
præsis om spørgsmålet om hd og indextal, så det er denne problematik jeg
kommenterer videre på.

Det kan være utroligt svært at overskue for en ny hundeejer. Særligt fordi
det man får at vide hos mange opdrættere desværre er noget der passer med,
at det er en god idé at købe netop deres hvalpe.

Jeg synes ikke det er nok at kigge på forældredyrenes status, og jeg vil
forsøge at forklare hvad jeg mener ved en (GAAAB LAAANG) historie.

Jeg har selv en hanhund med A-hofter og et ret godt index. Dette index er
godt fordi stammen både på mor og far siden er god og fordi de mennesker der
har haft de hunde har været ganske seriøse i deres avlsarbejde. Sidste år
fik jeg en henvendelse fra en Kennel der havde en tæve de ville have parret.
Tæven havde selv B hofter = HD Fri.

Det var en utrolig sød pige og en rigtig dejlig hund med super temp. osv.
Hun virkede meget serieøs og medbragte bl.a. det materiale hvalpekøberne
skulle have udleveret og vi snakkede hele eftermiddagen og aftenen med. HD
var faktisk ikke noget vi talte særlig meget om for hun virkede jo så seriøs
i sit avlsarbejde og vi var grundlæggende enige om at sundhed var meget
vigtigt, mit krav om at hvalpene skulle øjenspejlet kunne hun stå 100% inde
for osv. Kort sagt alle var glade.

Men da jeg fik sat mig ned med tævens stamtavle og nærlæst den i ro og mag
så jeg pludselig at tævens mor havde E-hofter. Det satte jo alle
alarmklokker igang i mit hoved og jeg gik på jagt i DKK's index database (Og
i Dennis Melhedes fantastiske Border Collie database) efter alt hvad jeg
kunne finde af afkom på denne morlinie. Jeg fandt bl.a 15 halv og
helsøskende til tævens mor hvoraf de 8 havde HD. Jeg fandt ligeledes ud af
at moren med E-hofterne havde haft 2 kuld, og den eneste der var HD
fotograferet var præsis den tæve der skulle parres - og så er kvaliteten jo
pludselig lidt usikker...

Du kan vel næsten tænke dig at jeg fik fingrene fra fadet i en rasende fart
og takkede pænt fordi hun overvejede at bruge min hanhund, men han var
desværre ikke til rådighed længere.

Kennelen fandt naturligvis en anden hanhund, og jeg er sikker på, at en ny
hundekøber kun vil få at vide at det er vigtigt at begge forældre er HD frie
hvis de spørger til dette.

Noget lign oplevede jeg selv da jeg som fuldstændig ny på hundemarkedet
købte min Islandske Fårehund. Det var den første racerene hund jeg købte og
jeg havde fundet den på DKK's hvalpeliste så jeg troede jo at alt var godt.
På kennelen talte de meget om at HD ikke var noget prob for sådan en lille
let race og da jeg sagde jeg ville have en DKK købskontrakt gjorde de meget
ud af at tilføje at handelen ikke kunne gå tilbage hvis den havde HD hvis
den havde været overvægtig, over motioneret osv. Jeg var naiv og dum og
troede at dette var meget normalt men jeg ville naturligvis hverken
overfodre eller overmotionere mit nye vidunder.

Jamen det siger jo sig selv. Hele linien var naturligvis en med massevis af
HD selvom forældredyrene ikke lige akkurat havde noget selv. Hanhunnen viste
det sig var kendt for at lave HD. Jamen Loppe var jo vidunderlig så da han
ikke længere kunne holde til at løbe agility og fik sine hofter fotograferet
som 5-årig havde han naturligvis HD, selvom han hverken var overvægtig
(eller havde været det nogen sinde) eller fået overdrevet motion på noget
tidspunkt i sit liv. Loppe lever heldigvis stadig og han blev naturligvis
ikke leveret tilbage efter 5 år selvom min købekontrakt sikkert ville give
mig ret til det. Han fik guldakkupunktur og en masse ture til dyrlægen og
gav mig en en masse bekymringer, et stort fedt overtræk på kontoen, og
gjorde mig en hel del klogere på området.

Når alt dette er sagt (hvis der stadig er nogen der læser ...) så synes jeg
faktisk at DKK gør et stort stykke arbejde for at forklare folk at HD ikke
er det eneste der er vigtigt. De har racerepræsentanter og hvalpeanvisere
hvor man kan henvende sig med sine spørgsmål. Disse er (bør i hvert fald
være) upartiske og kan fortælle om den enkelte races for- og ulemper.
Sundhedstilstand OG ANDRE TING.
De holder over det meste af landet en række "Før du køber hund kurser" hvor
nye hundeejere har mulighed for at komme. Når hundene er købt har de
forskellige træningstilbud hvor bl.a Projekt familiehund (eller hedder det
kørekort til hund nu?) lige præsis henvender sig til den nye uvidende
hundeejer der ikke har store sportslige ambitioner.

Jeg er absolut ikke enig i alt hvad DKK gør, men lige præsis til den nye og
uvidende hundeejer så synes jeg faktist de har et ret godt koncept.

Og hvorvidt det kun er vigtigt at forældrene er HD frie så har dyrekøbt
erfaring lært mig noget andet.

Det kan godt være at index og sikkerhedstal er svære at gennemskue og hvis
man virkelig vil sætte sig en i en bestemt stamme så er det slet ikke nok at
se et enkelt tal. Men det er da et fingerpeg og registreringen gør det jo
muligt at søge oplysninger selv hvis man er interesseret.

Mange hilsner

Rikke

Fra : Winther

Dato : 18-03-04 11:24

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> altoverskyggende. Men når dette er sagt, så handler denne tråd jo lige
> præsis om spørgsmålet om hd og indextal, så det er denne problematik jeg

Jeg synes HD vægter meget, hvad hjælper andre gode egenskaber hvis hunden
måske må aflives før den bliver 3.

> [...]
> Jeg synes ikke det er nok at kigge på forældredyrenes status, og jeg vil
> forsøge at forklare hvad jeg mener ved en (GAAAB LAAANG) historie.

Din lange historie giver et meget godt billede af, hvorfor en påstand om kun
kræve HD-frie forældre er helt hen i vejret.>

Vh. Winther

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-04 12:56

"Winther" <Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> wrote in message

> "Rikke Andersen" <ra@danms.dk> skrev i en meddelelse
> tage
>
> Jeg synes HD vægter meget, hvad hjælper andre gode egenskaber hvis hunden
> måske må aflives før den bliver 3.

Jeg har en onkel hvis Newf. hvalp ikke blev 1 år

> Din lange historie giver et meget godt billede af, hvorfor en påstand om
kun
> kræve HD-frie forældre er helt hen i vejret.>

Derfor har man indført indexet.
Der er noget lignende inden for travheste (BLUB index)

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : qfha

Dato : 18-03-04 17:22

"Winther" skrev d. 18-03-04 11:24 dette indlæg :

> [...]
om kun
> kræve HD-frie forældre er helt hen i vejret.>

-------
Jeg ved ikke hvilke kredse og kvalitets hunde du normalt befatter dig
med. Men vi taler her om avl på HD fri hunde, og en disk. af hvorledes
Indexet sammensættes, -og med hvilke svagheder. Selv har jeg aldrig haft
problemer og måttet aflive en hund, og jeg kender heller ingen i min
nærmeste hundeomgangskreds som har måttet aflive en hund af den årsag.
Det er synd for de som møder problemet, hos en useriøs avler, men det er
faktisk ikke det vi taler om her.
Det er rigtigt at indexet her ikke var over hundrede, men det kan det
være om et par måneder, og var måske for et havlt år siden. Glem ikke,
at tallet er relativt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-03-04 08:56

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> Det er rigtigt at indexet her ikke var over hundrede, men det kan det
> være om et par måneder, og var måske for et havlt år siden. Glem ikke,

Men variationen bliver mindre og mindre efterhånden som der testes flere og
flere af afkommet, søskende og forældre.
Som jeg har forstået det (jeg vil maile DKK for at være sikker) regnes HD
indexet ud efter samme princip som det i hesteverdenen brugte BLUP index.
Dog med den forskel at det i hundeverdenen kun er HD der bruges i indexet.

http://www.swbzone.com/blup/blup2002.htm

http://www.konungsberg.com/blup.htm

Desuden står der en del om det på DKKs hjemmeside:

<http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/navig/EF39180549D0D39
4C1256CBB0053A849?OpenDocument>

Det er korrekt at det kan ændre sig over tiden, men et index over 100 med en
lav usikkerhed bliver ikke lige pludselig til et index på 85 uden at der er
en påvirkning fra mange med dårlig HD status. Det samme gør sig selvfølgelig
gældende fra 85 og opad.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : qfha

Dato : 19-03-04 09:54

"Christian B. Andresen" skrev d. 19-03-04 08:56 dette indlæg :

> [...]
der er
> en påvirkning fra mange med dårlig HD status. Det samme gør sig

---------
Det har du ikke helt forstået, det ændrer sig hele tiden uden hunden
foretager sig noget som helst.

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-03-04 10:21

> Det har du ikke helt forstået, det ændrer sig hele tiden uden hunden
> foretager sig noget som helst.

Det kan vel kun skyldes at søskende eller afkom HD testes ?

Hvordan kan det ellers være ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : qfha

Dato : 19-03-04 13:13

"Christian B. Andresen" skrev d. 19-03-04 10:21 dette indlæg :

> "qfha" <qfha.news@kandu.dk> wrote in message

> Det kan vel kun skyldes at søskende eller afkom HD testes ?
>
> Hvordan kan det ellers være ?
>

> --
> mvh/rg. Christian
> Her skulle der have stået
> noget (måske) fornuftigt.
> Men a ka' ik' hit' u a no'et.

Det har du galt fat i. Du må bruge noget tid på at sætte dig ind i
tingene. Det er også nemmere at danne sig en mening, når man ved hvad
det drejer sig om.
mvh
Qfha.

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-03-04 13:27

> Det har du galt fat i. Du må bruge noget tid på at sætte dig ind i
> tingene. Det er også nemmere at danne sig en mening, når man ved hvad
> [...]

Kan du så ikke forklare hvordan det udregnes ?
Som jeg kan se det på DKK's hjemmeside er de to eneste ting der kan ændre
sig uden den aktuelle hunds indblanden racens HD gennemsnit og søskendes HD

Hvis der ikke er forandringer i antallet af HD tests i en race ændrer tallet
sig da ikke lige pludselig.

Har du selv læst det link til DKK som jeg sendte ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : N/A

Dato : 24-03-04 11:28

Fra : Winther

Dato : 24-03-04 11:28

"Erik" <esl@blaagaard-dyreklinik.dk> skrev i en meddelelse

> On Fri, 19 Mar 2004 12:13:26 GMT, "qfha" <qfha.news@kandu.dk> wrote:
> Nej nu gider jeg ikke være vidne til det her længere. Det er helt
> klart dig selv der ikke har forstået en meter af hvad index'et går ud
> på. Jeg vil vædde ret så meget på at du ikke engang selv kan forklare
> hvad du egentlig mener. Jeg synes ikke du skal blande dig i debatten -
> og kritisere index'et - når du ikke har forstået en disse!
>
> mvh
> Erik

Det værste er jo, hvis det lykkes for hende at få nogle til at tro på hvad
hun skriver.

Vh. Winther

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-03-04 12:08

> "Erik" <esl@blaagaard-dyreklinik.dk> skrev i en meddelelse

> Det værste er jo, hvis det lykkes for hende at få nogle til at tro på hvad
> hun skriver.

Hvor finder du det du svarer på ?
Jeg prøvede at resette gruppen, og det kom stadig væk ikke ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Winther

Dato : 24-03-04 12:45

> Hvor finder du det du svarer på ?
> Jeg prøvede at resette gruppen, og det kom stadig væk ikke ?

Jeg gav bare Erik ret i forhold et misvisende indlæg fra qfha, som ikke
fortjente gentagelse.

Vh. Winther

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-03-04 13:04

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Jeg gav bare Erik ret i forhold et misvisende indlæg fra qfha, som ikke
> fortjente gentagelse.

Så har jeg forstået det rigtigt, at qfha = "hende" i Eriks indlæg ikke ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : qfha

Dato : 18-03-04 17:13

"Rikke Andersen" skrev d. 18-03-04 10:35 dette indlæg :

> [...]

jo
> muligt at søge oplysninger selv hvis man er interesseret.

Jamen Rikke, jeg er ganske enig med dig i alt hvad du har skrevet. Jeg
taler i mit indlæg ikke om de problematiske personer, som også findes i
DKK regi, og avler med hovedet under armen. Jeg tager kun udgangspunkt i
den manglende sikkerhed i indexeringen, samt den enorme uvidenhed der er
omkring HD som faktor i forbindelse med valg af hunde. I dit indlæg
berørte du faktisk en af de problematikker, som findes nemlig at du var
ved at parre din hanhund med en dårlig tæve. Hvis det skete ville din
hanhund måske på den baggrund have fået en ringere HD indexering. Men
det gør jo ikke din hanhund dårligere. Nu reagerede du fordi det var så
ekstrem en status. Havde det været en tæve med en lidt bedre status, men
dårlige arveegenskaber, så havde du ikke haft en jordisk chance for at
vide din hanhund ville blive belastet. Da jeg startede for en del år
siden, var min holdning, at min "fine" han ikke skulle bruges på, hvad
jeg fandt var dårligere tæver, jeg talte med en mere erfaren person om
det, som sagde, jamen din hund kan kun være med til at forbedre avlen,
så du har faktisk en pligt til at sikre, at de dårligere tæver får den
gode hanhund, fremfor at gå til en dårligere hanhund. Ved nærmere
eftertanke, måtte jeg give ham ret. Gør en god hanhund det idag får han
et ringe index. For ikke at få det vil nogle hanhundeejere være
tilbageholdende. Altså bliver index her en hindring for forbedring af
avlen. Det er blot en af uendelige mange faktorer som ligger i dette.
Derfor er det yderst problematisk, at HD blæses op overfor personer, som
ikke kan håndtere informationen. Bibragte DKK tilstrækkelig information
som du nævner i dit indlæg, så ville denne streng med det pågældende
indhold overhovedet ikke have eksisteret.

http://www.kandu.dk/