Navigator TOM TOM
Fra : Hans Kurt Larsen

Dato : 07-03-04 18:00

Hej alle er der nogen der har nogle erfaringer ang. tom tom da vi tænker på
at købe sådan en vi camperer i Frankrig og Italien

MVH
Hans Kurt

Fra : Jack

Dato : 07-03-04 19:06

Tom Tom...... er nok det bedste program til GPS, indtil videre.

Jeg har en sådanne indbygget i min PDA, og det virker helt ned til
husnumre........

SÅ få fluks købt en sådanne, kan ikke forstå, hvordan du har kunnet leve
uden....

Hilsen

Jack

Fra : Dan Andersen

Dato : 07-03-04 21:21

Jeg anvender den hver dag i mit arbejde -en IPAQ 1940 + TOMTOM ogfg ahr
smatidig haft stor hjælp af den i kanon snevejr på vej ttil Norge, hvor man
da kunne se vejens videre forløb.

Men... Jeg vil meget kraftig anbefale dig at købe et asæt med trådløs GPS -
Bluetooth, idet de sæt, der er på tilbud rundt omkring kun kan køre med 12
Volt - dvs. en masse ledninger fra cigaretstik og til PDA og til PPS
antenne.
Jeg kan med dette sæt gå rundt i byen til fods med PDA´en i hånden og GPS
antennen i lommen - det kan man ikke med "kabel udgaven"
Endvidere skal du regne med en ekstra hukommelseskort - hvor 128 Mb SD kort
koster 398 kr - da landkortene læses ind her. Du kan ikke regne med at have
hele turen til Frankrig liggende på en gang.
Gå ind på www.tomtom.com og se hvad de enkelte lande fylder -.eller dele af
lande.
Jeg har fx. givet 4995 kr for mit sæt samt investeret i 2 x 128 Mb RAM blot
for at have turen til Norge (Trysil) med.
Men alt ialt er det imponerende, hvor let det er at finde
adresserne/stederne
Du er meget velkommen til at kontakte mig for yderligere oplysninger

Mvh. Dan Andersen

Fra : T. Hartung

Dato : 07-03-04 22:21

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse

> smatidig haft stor hjælp af den i kanon snevejr på vej ttil Norge, hvor
man
> da kunne se vejens videre forløb.

hehe virker også i tåge

> [...]
12
> Volt - dvs. en masse ledninger fra er cigaretstik og til PDA og til PPS

Det er nu ikke noget problem kan sagtens gemmes helt væk. Desuden er der
altid strøm til modtageren - hvor bluetoothmodtageren skal lades op.
> Jeg kan med dette sæt gå rundt i byen til fods .med PDA´en i hånden og GPS
> antennen i lommen - det kan man ikke med "kabel udgaven"

øh jo man kan faktisk tilkøbe sig et modul til at sætte i CF-stikket.

> [...]
have
> hele turen til Frankrig liggende på en gang.

Der kan faktisk købes større kort end det du nævner. Det sidst nye er en
microdrive på op til 4 Gb - MEN det kræver et CF-stik som HP2210 har men
ikke 1940. Desuden kan 2210 påde have SD- og CF kort indsat - så kan man
kører igennem både Tyskland, Østrig og Italien uden problermer.

....og ja det virker bare )

prøv og kikke lidt her
http://www.sitecenter.dk/hartung/gps/

T. Hartung
VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-03-04 17:53

"T. Hartung" <T.Hartung@nospam.dk> wrote in message
> ...og ja det virker bare )
> prøv og kikke lidt her
> http://www.sitecenter.dk/hartung/gps/

Hej Torben
Ovenævnte må nok siges at være sandheder med modifikationer.
Jeg oplever ustandselig at GPS modtageren er utrolig længe om at låse på
satelitterne.Ca. 4-5 minutter hvor den GPS
vi bruger i vores båd bruger ca. 10 sekunder på et fix.
Den modtager der følger med sættet mister i øvrigt ofte forbindelsen til
satelitterne,især i byer hvor det er allermest nødvendigt.
Den GPS vi andvender i båden kan fastholde forbindelsen selvom jeg lægger
den i handskerummet.
Men på landevejen virker systemet udmærket.
Jeg tror at den modtager der leveres med sættet må være af for dårlig
kvalitet eller af svingende kvalitet da enkelte andre tilsyneladende ikke
har disse gener.
Jeg har konsulteret din hjemmeside vedr. bluetooth og kunne godt tænke mig
at vide hvordan du får bluetooth til at virke i hele huset da systemet
i.h.t. specifikationerne kun har en rækkevidde på 10m hvis der ikke er nogen
forhindringer i vejen såsom vægge, døre o.s.v.
Men du tænker måske på CV'en for der er det jo nok O.K.;)
M.v.h.
Ole Larsen

Fra : Per

Dato : 14-03-04 18:13

Hvordan kan en GPS modtager virke et et handskerum med indbygget antenne ??
Så må det jo være en plastic/ glasfiber-bil/båd

Hilsen Per.

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-03-04 19:02

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hvordan kan en GPS modtager virke et et handskerum med indbygget antenne
??
> Så må det jo være en plastic/ glasfiber-bil/båd
>
> Hilsen Per.

Hej Per
Ja det ved jeg da heller ikke.
Fakta er bare at det gør den i modsætning til det andet crap der dårligt nok
virker i forruden på bilen.
Måske er det fordi instrumentbrættet i en bil mest består af plast?
I øvrigt virker den også fint i kahytten på båden.
Mvh
Ole Larsen

Fra : phk

Dato : 14-03-04 19:41

> [...]
>
> Hej Per
> Ja det ved jeg da heller ikke.
> Fakta er bare at det gør den i modsætning til det andet crap der dårligt

Forruden i en nyere bil stopper for signalerne fra GPS´en bortset fra et
lille område bag bakspejlet.

En ydre antenne er altid at foretrække, især i bymæssig bebyggelse, hvor det
kun er de satellitter umiddelbart over hovedet på en der bliver registreret.

Yderligere - hvis antennen er i bilen - får den ingen signaler fra de
satellitter som ligger skråt bagud igennem taget på bilen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-03-04 21:23

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> Forruden i en nyere bil stopper for signalerne fra GPS´en bortset fra et
> lille område bag bakspejlet.

Jeg troede at det kun var tilfældet i biler med varmereflekterende belægning
på forruden.
Er det ikke korrekt eller hvad?
Dernæst- hvordan kan min anden GPS så virke upåklageligt samme sted?

> En ydre antenne er altid at foretrække, især i bymæssig bebyggelse, hvor
det
> kun er de satellitter umiddelbart over hovedet på en der bliver
registreret.

Sandt nok, men nu er der jo forskel på bymæssig bebyggelse og de steder,
hvor jeg også har haft udfald ligger husene ret langt fra vejen og er max
3-4 etager høje.

> Yderligere - hvis antennen er i bilen - får den ingen signaler fra de
> satellitter som ligger skråt bagud igennem taget på bilen.

Det er korrekt men da der til stadighed er 12 stk synlige skulle være
tilstrækkeligt mange.
Og igen- hvordan kan min anden GPS så fungere upåklageligt samme sted.

Er du bekendt med om der findes udvendige antenner der kan monteres uden at
bore hul i bilen?

Mvh
Ole Larsen

Fra : phk

Dato : 15-03-04 01:52

> Jeg troede at det kun var tilfældet i biler med varmereflekterende
belægning
> på forruden.
> Er det ikke korrekt eller hvad?

Det kan jeg ikke sige med sikkerhed, da jeg ikke ved så meget om det. Jeg
kører med extern antenne ;)

> Dernæst- hvordan kan min anden GPS så virke upåklageligt samme sted?

Det kunne jo tyde på at du har en GPS der har en dårlig(ere) antenne.

> [...]
> 3-4 etager høje.

> Det er korrekt men da der til stadighed er 12 stk synlige skulle være

Der er ikke altid 12. Og du kan ikke altid se dem hvis der er genstande i
vejen, f.eks. bilens tag eller bygninger i umiddelbart nærhed.

> Og igen- hvordan kan min anden GPS så fungere upåklageligt samme sted.

Det vil kræve testning at svare på det - har du selv været i gang med det?

Jeg kører ikke med Tom Tom, så det er nok ikke mig du bliver klog af hvad
det angår ;)

> Er du bekendt med om der findes udvendige antenner der kan monteres uden
at
> bore hul i bilen?

Mine Garminantenner er med magnetfod. Jeg har mulighed for at anbringe den i
vinduet, men overvejer det end ikke fordi jeg har erfaret det giver
dårligere modtagerforhold især i byer, men også i bjerge og skove.

--
Per, Esbjerg

Fra : T. Hartung

Dato : 14-03-04 21:32

> [...]
> Ovenævnte må nok siges at være sandheder med modifikationer.
> Jeg oplever ustandselig at GPS modtageren er utrolig længe om at låse på

min er der straks den virker upåklageligt - kører du i en fransk bil kan det
være en forklaring.

> [...]
nogen
> forhindringer i vejen såsom vægge, døre o.s.v.

Jeg har ophængt en bluetooth dongle midt i huset og det dække tilstrækkeligt
til alle rum.

T. Hartung
VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-03-04 15:47

"T. Hartung" <T.Hartung@nospam.dk> wrote in message

> min er der straks den virker upåklageligt - kører du i en fransk bil kan
det
> være en forklaring.

Ja jeg kører i en fransk bil.Men forruden har ikke varmereflekterende
belægning hvis det er det du sigter på.
Så jeg fastholde at de modtagere der leveres med sættet nok er af en noget
svingende kvalitet.
Når det er sagt må jeg også sige at jeg synes Tom-Tom softwaren er udmærket.

> Jeg har ophængt en bluetooth dongle midt i huset og det dække
tilstrækkeligt
> til alle rum.

O.K. så kan det virke.Jeg nævnte det også blot for at der ikke var nogen der
skulle forledes til at tro det ville
være tilstrækkeligt at sætte donglen i USB porten.

Mvh
Ole Larsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-03-04 17:24

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote in message

> [...]
> GPS - Bluetooth, idet de sæt, der er på tilbud rundt omkring kun kan
> køre med 12 Volt - dvs. en masse ledninger fra cigaretstik og til PDA

Åh ja - havde jeg bare tænkt over det. Jeg HADER det læs kabler, der ligger
og flyder, når man bruger det i øvrigt udmærkede program.
Alternativt kunne man jo så overveje at indbygge roderiet.

vh
Jan

Fra : SB

Dato : 13-03-04 13:14

> [...]
> adresserne/stederne
> Du er meget velkommen til at kontakte mig for yderligere oplysninger

Hvordan fortæller man den at at man skal til fx. parkvænget 23
Af de billeder jeg kan se af den, manlger der jo Æ.Ø og Å

Søren

Fra : Trix

Dato : 13-03-04 14:42

> Af de billeder jeg kan se af den, manlger der jo Æ.Ø og Å

Æ, Ø og Å findes skam. Du skal bare lige skifte tastaturbillede. I
princippet det samme som at trykke på [shift] på dit PC tastatur.

TomTom fungerer perfekt. Jeg har kørt med det i ca. 1 år nu. Jeg har lige
investeret i europa-pakken + 512 MB Ramkort, så nu glæder jeg mig som en
lille dreng, til at komme til Italien til sommer

Hilsen Torben

Fra : Jensen

Dato : 14-03-04 00:25

"Trix" <post@FJERNrisager-give.dk> skrev i en meddelelse

> Æ, Ø og Å findes skam. Du skal bare lige skifte tastaturbillede. I
> princippet det samme som at trykke på [shift] på dit PC tastatur.

Hej

Eller du kan downloade et dansk tastur gratis fra internettet. Du finder det
her:
http://www.idedata.no/support/support.asp?ID=195

Hilsen
Flemming

Fra : SB

Dato : 14-03-04 08:58

"Jensen" <kaf@dette_skal_slettes_mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Hej
>
> Eller du kan downloade et dansk tastur gratis fra internettet. Du finder

Takker.
Har gemt linket, da jeg seriøst overvejer at få den installeret inden
sommerferien til sydfrankrig i år

Søren

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-03-04 13:38

"Trix" <post@FJERNrisager-give.dk> wrote in message

> TomTom fungerer perfekt. Jeg har kørt med det i ca. 1 år nu. Jeg har
> lige investeret i europa-pakken + 512 MB Ramkort, så nu glæder jeg
> mig som en lille dreng, til at komme til Italien til sommer

....men hvis du forventer samme performance som i DK, bliver du nok skuffet.
Visse områder i Italien er glimrende dækket - andre er elendige. Men det er,
så vidt jeg kan forstå ganske enkelt et spørgsmål om at Italienskortene slet
ikke er digitaliserede i samme grad som DK.

Men ellers synes jeg bestemt også at TomTom er fornemt til feriebrug.

vh
Jan

Fra : Trix

Dato : 15-03-04 17:04

> [...]
slet
> ikke er digitaliserede i samme grad som DK.

Hvilke områder i Italien har du erfaring med ?

Hilsen Torben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-03-04 09:51

> Hvilke områder i Italien har du erfaring med ?

I forbindelse med navigatoren eller i almindelighed?
Det er jo mere kortene end navigatoren som sådan, der er problemet. Og jeg
har siddet og leget med en del adresser, den ikke kunne finde - især i
Marche, Abruzzo og Campania. Det samme gør sig i øvrigt gældende for MS
Autoroute, Mappoint Europe og Route66 - så mon ikke problemet består i at de
gode italienere ikke er kommet så langt med digitaliseringen af
kortmaterialet.

se også http://www.routeplanners.co.uk/product_info.php?products_id=261

vh
Jan

Fra : Trix

Dato : 16-03-04 19:50

> [...]
de
> gode italienere ikke er kommet så langt med digitaliseringen af

Men din efarring tæller altså ikke brug af navigator i Italien eller.....

Hilsen Torben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-03-04 20:20

> Men din efarring tæller altså ikke brug af navigator i Italien
> eller.....

Hvis du mener om jeg har haft den med, så nej. Men det er i virkeligheden
også hamrende ligegyldigt. GPS-systemet er ikke skriet sådan sammen at
GPS'en er afhængigt af hvor du er.
Forskellen fra land til land er alene de kortgrundlag, der bruges. Og da
TomTom kan bruges til ruteplanlægning kan du lige så godt sidde på nordpolen
som i Rom, når du skal se dækningen.
Og der er der altså en hel del af de adresser, /jeg/ ville finde, den ikke
kunne klare.

vh
Jan

Fra : Trix

Dato : 16-03-04 21:35

> [...]
> som i Rom, når du skal se dækningen.
> Og der er der altså en hel del af de adresser, /jeg/ ville finde, den ikke

Jeg har installeret Italienskortet på min Ipaq.
Jeg har nærstuderet de områder jeg har besøgt i Italien gennem de sidste 7
år.
Flere steder er selv mindre - ikke asfalterede veje med. (jeg cykler meget
derned, derfor får jeg godt kendskab til de lokale veje).
Det er specielt Toscana jeg har kendskab til. Jeg er klar over, at der er
områder der sikkert ikke er så godt dækket.
Din egen henvisning viser 84% i det nordlige Italien konra 100% i Danmark.

Så jeg er sikker på, at jeg ikke bliver skuffet

mvh
Torben

Fra : T. Hartung

Dato : 14-03-04 21:41

> [...]

> investeret i europa-pakken + 512 MB Ramkort, så nu glæder jeg mig som en
> lille dreng, til at komme til Italien til sommer

Det samme her )))) har lige testet tomtom til Østrig havde ikke
landkortet fremme overhoved - den kørte os lige til fordøren - da hun sagde
ankomst kikkede vi skråt over og værsgo !!!!
imponerende - men "ulempen" er ... man kan se hvor langt der stadig er til
målet, når man kører og børnene spørger "hvor langt er der endnu" - kikker
de bare på GPS - 887 km tilbage og det er jo langt, tænkte man ikke så meget
over tidligere.

T. Hartung
VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Claus Pedersen

Dato : 18-03-04 17:08

"Hans Kurt Larsen" <ccc87905@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<c2fkf4$8nq$1@news.cybercity.dk>...
> Hej alle er der nogen der har nogle erfaringer ang. tom tom da vi tænker på
> at købe sådan en vi camperer i Frankrig og Italien
>
> MVH
> Hans Kurt

Dejligt med lidt legetøj til bilen.

Jeg er selv den lykkelige ejer af en Ipaq H3850 + Navman 3450 GPS.
Fordelen ved en Navman løsning er at man undgår dumme ledninger til
antenne m.m. Læs evt. mere på www.navman.com

Et sted man kan skaffe sig sådanne ting er på den tyske auktions
hjemmeside www.ebay.de

Jeg fik selv en komplet løsning til 500,- EUR altså langt under halv
pris og PDA og GPS var kun 6 mdr gammel, men med nyt kortmateriale til
hele Europa.

God fornøjelse,
Claus Pedersen

Fra : Gismo

Dato : 18-03-04 21:21
Fra : T. Hartung

Dato : 18-03-04 21:35

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så er Tom Tom 3 her....

Jep og der arbejdes pt. på at finde ud af om en opdatering fra 2 til 3 kun
koster ?49 for hele Europa. Dem der har aktiveret deres 2'er efter 18.
januar 2004 kan få opdateret gratis. Der kan bestilles fra medio april.

T. Hartung
VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
www.sitecenter.dk/hartung