Hornfisk på Røsnæs
Fra : Alex Linaa

Dato : 26-04-01 08:20

Hornfisken er nået til Røsnæs.

http://belone.linaa.com

Til gruppen:
Skal jeg blive ved med at poste hver gang jeg får en indmelding, eller står
jeg og læner mig op ad en lussing for flooding?

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 26-04-01 08:29

On Thu, 26 Apr 2001 09:20:10 +0200, "Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com>
wrote:

>Til gruppen:
>Skal jeg blive ved med at poste hver gang jeg får en indmelding, eller står
>jeg og læner mig op ad en lussing for flooding?

Hej Alex.

Jeg synes det er kanont, men endnu bedre villle det være, hvis man
kunne tilmelde sig en mail på din hjemme side.

Mvh. Brian

Fra : Alex Linaa

Dato : 26-04-01 09:46

"Brian B. Christensen"
<bbc@no-email-address-for-you-and-i-really-dont-care-but-if-you-are-really-n
ice-to-me-then-i-could-give-it-to-you.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det er kanont, men endnu bedre villle det være, hvis man
> kunne tilmelde sig en mail på din hjemme side.

Fin ide, så det har jeg lagt på.
Jeg har ved samme lejlighed lavet så der kan indberettes direkte fra siden.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : DJURSLANDS MUSEUM DA~

Dato : 26-04-01 09:00

Hvis du får lussinger for det her, er der ingen mening med gruppen. Det er
hamrende godt!

Kim Paulsen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 26-04-01 09:29

Bliv bare ved. Det er absolut ikke off-topic. Den med en e-mail liste er
også en fin ide.

Og en ide mere. I de senere år er der kommet fokus på endnu en sommergæst i
Danmark. Multen.

Hvad med at lave et kort for multen på samme måde som hornfisken?

mvh

Erik Breum Petersen

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c8i7b$j0u$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 26-04-01 11:02

Hej Alex.
För min del tycker jag det är bra med dina rapporter.
En glädjande nyhet är alltid en välkommen nyhet. Fiskar själv horngädda runt
Malmötrakten främst och detta är ju ganska nära Danmark. Har du någon aning
om vilka tider som gäller i Malmö när fisken kommit till Danmark?
Mvh Henric

Fra : Alex Linaa

Dato : 26-04-01 12:58

"Henric Blomqvist" <henric@telescopesoftware.se> skrev i en meddelelse
> Har du någon aning
> om vilka tider som gäller i Malmö när fisken kommit till Danmark?
> Mvh Henric

Nej, ikke før jeg får den første indberetning fra dig
Måske man skulle forhøre sig i news:swnet.fritid.sportfiske?

Venlig hilsen
Alex Linaa

--
http://belone.linaa.com - Se hvor langt hornfisken er kommet.
http://muddi.linaa.com - Min dejlige Sankt Bernhard

Fra : Alex Linaa

Dato : 26-04-01 19:31

Henric Blomqvist wrote:

> Har du någon aning
> om vilka tider som gäller i Malmö när fisken kommit till Danmark?

Nej, ikke før jeg får din indmelding

Venlig hilsen
Alex Linaa

PS Er der nogen der ved om der problemer på usenet idag? Jeg har et par indlæg
som tilsyneladende er forsvundet i den blå luft

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-04-01 21:29

"Alex Linaa" <""@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse

> PS Er der nogen der ved om der problemer på usenet idag? Jeg har et par
indlæg
> som tilsyneladende er forsvundet i den blå luft

Hej Alex,

Det kan godt passe. Jeg abonnerer på et par grupper, hvor der plejer at være
heftig trafik, men der er usædvanligt stille i dag. Så noget kunne tyde på
det.

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-01 11:10

Alex Linaa wrote:

> Skal jeg blive ved med at poste hver gang jeg får en indmelding, eller står
> jeg og læner mig op ad en lussing for flooding?

Du kunne jo også gøre flg. to ting:

1). Du kunne også skrive din rapport i selve indlæget, så fremstår det
ikke som et opslag for din hjemmeside. Og det ville da være en god
service til dem der læser news off-line.

2). Du kunne også poste alle rapporterne som Re'er i den samme tråd, det
handler jo kun om et par uger, så er det show overstået.

Vi må ikke glemme, at denne gruppes mulighed for opslag er givet på
dispensation, og jeg synes vi skal passe på, at der ikke går inflation i
kriteriet for en nyhed, det kan jo ligefrem blive en sport at se hvor
lille en del-nyhed, der kan berretige til et opslag.

Besøg min hjemmeside http://www.xxx.xx - jeg har rettet en stavefejl på forsiden...))

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Ard Jongsma

Dato : 26-04-01 12:16

On Thu, 26 Apr 2001 12:10:25 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>1). Du kunne også skrive din rapport i selve indlæget, så fremstår det
>ikke som et opslag for din hjemmeside.

Hvis dette er et opslag er min mors gamle folkevogn også et opslag.
Jeg synes det er det bedste initiativ der er kommet ud af denne gruppe
i lang tid og bliver gerne viderestilet til Alex' Belone-side. Jeg
synes desuden at det er vigtig at oplysningerne bliver tilføjet helt
indtil de er nået til bunden af fjordene og det kan nok kun lade sig
gøre ved nu og da at påminde gruppen om at siden findes. Bliv endelig
ved Alex.

Ard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-01 12:49

Ard Jongsma wrote:

> Hvis dette er et opslag er min mors gamle folkevogn også et opslag.

Et indlæg der kun har det formål at henvise til et web-site, er pr.
deffination et opslag, og der er koncensus om, at der skal være et
passende mellemrum mellem opslag for det samme web-site.

> Jeg synes det er det bedste initiativ der er kommet ud af denne gruppe
> i lang tid ..................../cut

Mine forslag udelukker jo ikke, at Alex løbende kan informere gruppen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 26-04-01 13:03

Det kan godt være, at der er enighed om, at der bør være "passende
mellemrum" mellem opslag, men det kommer vel også an på opslagets emne. I
denne sag er pasende mellemrum vel nærmest hver gang, der bliver registreret
fangst af en hornfisk. Aktualiteten er jo hele projektets idé.

Jeg synes, det er en rigtig god idé og ville glæde mig over et opslag hver
halve time - det ebber vel lidt ud til september

Jesper

Fra : Per Gade

Dato : 26-04-01 12:46

Ard Jongsma <ard(CutThisPart)@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4d0get0dhsdb86n1co4feorr1f21so7gap@4ax.com...
> [...]
> indtil de er nået til bunden af fjordene og det kan nok kun lade sig
> gøre ved nu og da at påminde gruppen om at siden findes. Bliv endelig

Hvad er det egentlig ved de der hornfisk, der er så interessant?

Spørger
Per Gade

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 26-04-01 15:21

Dom sabbar havsöringsfisket så det är bäst att hålla koll på var dom är
Nej, skämt å sido är de ganska livfulla små krabater som kan vara ganska
festliga att fånga. Skall själv testa fluga i år.
Mvh Henric

Fra : Rene Bendixen

Dato : 01-05-01 21:10

[...]

Jeg syntes da netop at Alex's "Belone-side" er meget relavant i denne gruppe
!
Er det ikke det denne gruppe handler om ?....At informere andre lystfiskere
? Det er sgu da fint man kan følge med i udviklingen når hornfiskene
ankommer, multerne ankommer osv. osv.
Jeg går f.eks ind på DMI og checker vejert inden jeg tager ud at fiske, og
vil kigge nærmer på Alex's side det næste stykke tid ang. hornfisk og
multer.

Jeg mener til gengæld ikke reklame for en eller anden
"Hjemmepostordergrejbiks" hører hjemmer her....For det er efter min mening
en anden form for "Opslag" !

Fin side Alex....Bare fortsæt med det

Rene

Fra : Erik Gildsig Poulsen

Dato : 02-05-01 15:19

HØRT!!!!

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 26-04-01 12:50

> Du kunne jo også gøre flg. to ting:

<Snip - en masse råd og regler>

Jeg havde ellers ikke tænkt mig jeg ville blande mig i denne debat, men nu
kan jeg sku ikke lade være...

Det er da utroligt at der gang på gang skal fortælles hvad der må og ikke må
postes i denne gruppe, det ender jo med at gruppen bliver så smalsporet at
der ikke findes nogen indlæg overhovedet. Så bær dog over med at en person
poster noget en gang eller 2 som måske ikke har interesse eller ikke hører
hjemme her - hvis det foresætter, eller er meget off-topic kan jeg så forstå
man giver en påtale.

Meningen med disse nyhedsgrupper er vel at skabe en form for samtale og
oplysning - at det så ryger lidt uden for emnet en gang imellem er da for
min skyld OK - det er jo det der gør en samtale spændende og lærerig.

Med hensyn til min postning, synes jeg bestemt den var relavant, da en stor
gruppe havde vist interesse for mit program, at Niels så synes det er
voldsomt at jeg laver 2 gange opslag inden for kort tid - det rager mig
sådan set en høstblomst - Niels er ikke sherif i denne gruppe - uanset om
han selv tror det eller ej - og jeg har gang på gang set på hans snak om
miljø, beskidte bondegårde, person hetz og hvad ved jeg - vel at mærke UDEN
at sige en lyd !

Desuden synes jeg det arbejde Alex gør er fornemt, jeg holder jævnligt øje
med hjemmesiden - og jeg synes da også det er helt fint at Alex gør
opmærksom på nye obsevationer her i gruppen - så man, hvis man skulle ha
glemt det, hele tiden kan følge med - jeg glæder mig personligt til at høre
om de næbbede her i det sønderjyske - og skal også selv nok råbe, hvis en af
fyrene skulle dukke ud af bølgen.

Lad nu værre med at køre denne debat ud i evigheden - bare hold ordet
"Tolerence" lidt i baghovedet.

Knæk og bræk, stram line, og hva der nu eller er

Ulrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-01 14:33

Ulrik Vadstrup wrote:

> [...]
> miljø, beskidte bondegårde, person hetz og hvad ved jeg - vel at mærke UDEN

Jeg har ingen ønsker om at diktere, hvad der må postes i denne gruppe,
det gør gruppens fundats.

Denne gruppe's brugere har nemlig diskuteret sig frem til en fundats,
som er vedtaget gennem en afstemning, fundatsen kan du læse på flg. URL: http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.lystfiskeri

Og hvis du havde holdt din annoncering til den tråd du allerede havde
gang i, så ville der ikke være noget at komme efter, men to selvstændige
opslag indenfor 8 dage, for det samme software, der kun har interesse
for vindows brugere, er ikke acceptabelt i.h.t. gruppens fundats. Og der
findes et hav af specielle grupper til snak om windows software, og i en
eller flere af disse, vil snak om dit program være on-topic, du kan læse
om de forskellige grupper på: http://www.usenet.dk

Tænk hvis en eller anden åbnede et web-site, hvortil lystfiskere kunne
sende deres fangstrapporter, og deltage i konkurrencer om store præmier,
selvfølgelig sponsoreret af de større grejfirmaer, som har masser af
annoncering på sitet. Vil det så være rimmeligt at det pågældne web-site
dagligt poster opslag, at nu er der er kommet en eller flere nye
fangstrapporter - de fleste vil nok være enige om, at det ikke vil være hesigtsmæssigt.

Denne debatgruppe er den eneste i hele dk.heirakiet, der har mulighedden
for opslag, og det er en unik ting som vi skal passe på, for hvis vi
ikke kører det fornuftigt, eller hvis mængden/hyppighedden bliver for
stor, så skal opslagne udskilles i en selvstændig opslags-gruppe.

Når du læser fundatsen, så vil du også opdage, at debat om vandmiljø og
lignende er on-topic, og der kan vist ikke være tvivl om, at lanbruget
er en væssentlig faktor, der i høj grad påvirker vandmiljøet.

Og det der med at drive person-hetz overlader jeg trygt til en perfid
CC-kunde, dambrugerne og fritidsfiskerne, de ka' bare det lo..

Dette emne er iøvrigt off-topic her i lystfisker gruppen, så vi bør
flytte den vidre debat til news:dk.admin.netikette - hvortil der er sat
FUT, som betyder Follow Up To - det indebærer at et Re: til dette indlæg
automatisk havner i news:dk.admin.netikette

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Ola Nilsson

Dato : 26-04-01 16:47

Alex

För att undkomma Niels "attacker" på att du satt en URL till en sida kan du
väl göra som han gör i sin signatur.
Exempelvis

Alex Linaa
Freelance Hornfisker

http://belone.linaa.com

Skulle det fortfarande vara problem så är det bara att kasta över det i den
Svenska newsgruppen, där tror jag vi är ganska befriade från "nätpoliser"

Hilsen

/Ola

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 27-04-01 08:03

JA jeg skulle lige til at foreslå det samme.
Skriv at der er rapporteret hornfisk der og der osv. som du plejer. Og skriv
så adressen efter din underskrift.

Hvordan i øvrigt med mit forslag om en tilsvarende indrapporterings-ordning
for multer. Er der stemning for det af andre end mig

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Alex Linaa

Dato : 27-04-01 12:32

Erik Breum Pedersen wrote:

>Hvordan i øvrigt med mit forslag om en tilsvarende indrapporterings-ordning
>for multer. Er der stemning for det af andre end mig

Jeg har kun været istand til at se Eriks indlæg på newsgate, så derfor
svarer jeg på et lidt forkert sted i tråden - Håber jeg er tilgivet.

Er der nogen i NG'en der ved en masse om multer, som de vil dele med os
andre?
Til at starte med, ville det være rart at vide hvornår de første kan
forventes og hvor, og hvor lang tid de er om at nå rundt om landet.

Jeg vil da overveje positivt at hoste et tilsvarende kort for multerne
som for hornfisken, men jeg skal lige have fundet ud af om der, som Erik
skriver, er stemning for dette?

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : warlock

Dato : 27-04-01 13:51

Det vil da være en fremragende idé

Fra : Alex Linaa

Dato : 27-04-01 16:55

Hvad er det egentligt for nogle multer vi fanger i Danmark, tyklæbede
eller tyndlæbede?

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 27-04-01 17:05

> Hvad er det egentligt for nogle multer vi fanger i Danmark, tyklæbede
> eller tyndlæbede?

Det er vist begge slags.

Mvh.

--
Martin N. Rasmussen
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : -- Kent --

Dato : 27-04-01 18:23

On Fri, 27 Apr 2001 18:04:33 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Martin
Nystrup Rasmussen wrote:

>"Alex Linaa" <""@nospam@a@linaa.com> wrote in message
>
>Det er vist begge slags.

Och multen finns som stationär fisk längs den svenska västkusten tack vare
att de kalla vintrar kan söka sig till det något varmare vattnet runt
Barsebäck och Ringhals (två atomkraftverk)....

Fra : Ard Jongsma

Dato : 28-04-01 13:53

On Fri, 27 Apr 2001 17:55:20 +0200, Alex Linaa <""@nospam@a@linaa.com>
wrote:
>Hvad er det egentligt for nogle multer vi fanger i Danmark, tyklæbede
>eller tyndlæbede?

Det er så vidt jeg ved kun tyklæbede der fanges af lystfiskere i
Danmark. Jeg har aldrig hørt om en tyndlæbet som er fanget med stang
her i landet. Den er ret sjælden og svær at forveksle med den
tyklæbede, mest pga. skællene på hoved. Der er også blevet fanget
guldmulte i de danske farvande men den har normalt bopæl længere
sydpå. (firs procent af alle multer der fanges i Sortehavet er
Guldmulter.)

Der ligger gode tegninger fra FAO's Pere Oliver tegninger til
sammenligning på Fishbase:

Tyklæbet multe:
http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.cfm?StartRow=3&ID=2499&what=species
Tyndlæbet multe:
http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.cfm?StartRow=1&ID=4583&what=species

Johnny Jensen har også nogle gode billeder liggende:
http://www.jjphoto.dk/intro_salco2.htm

Ard Jongsma

http://belone.linaa.com - Se hvor langt hornfisken er kommet
http://muddi.linaa.com - Alex Linaas dejlige Sankt Bernhard

Fra : Alex Linaa

Dato : 28-04-01 19:04

Ard Jongsma wrote:

> Det er så vidt jeg ved kun tyklæbede der fanges af lystfiskere i
> Danmark. Jeg har aldrig hørt om en tyndlæbet som er fanget med stang
> her i landet.

Det var lidt en skam, idet den tyndlæbede har et flottere videnskabeligt
navn (aht. en hjemmeside).
Men tak for dine mange oplysninger og links, og jeg er vild med din
signatur

Venlig hilsen
Alex Linaa

--
http://belone.linaa.com -Se hvor langt hornfisken er nået (Indmeld selv)
http://muddi.linaa.com -Min dejlige Sankt Bernhard

Fra : Daniel Pino Maldera

Dato : 02-05-01 15:11

Jeg syntes en side om multer ville være en glimrende ide!
Jeg har fanget multer op til 200 gram i Italien, og de kæmper helt vildt!
Efter at have set de store multer der findes i italienske havne (4-5 kg's
fisk der trækker rundt nede foran kajen), og set billeder af fluefangede
multer fra danske kyster, så er jeg meget tændt på at forsøge mig herhjemme.
En hjemmeside der beskæftiger med dette dejlige muskelbundt ville derfor
være yderst velkommen.

Fra : Alex Linaa

Dato : 02-05-01 22:08

Daniel Pino Maldera wrote:

> Jeg syntes en side om multer ville være en glimrende ide!

> En hjemmeside der beskæftiger med dette dejlige muskelbundt ville derfor
> være yderst velkommen.

Jamen så betragt multesiden som værende i luften.
Den ligner "lidt" en anden side jeg heller ikke må reklamere med, men et
hint: kig i min signatur
Hvis der er nogen her i NG'en der har relevante links, eller måske
relevant viden de vil dele med mig, vil jeg gerne medtage andet end lige
et kort på multesiden. Jeg ved ikke en snus om multefiskeri, men er ved
at blive endog meget nysgerrig.

Der er forresten opdateringer på hornfiskesiden (Kerteminde & Gjøl)

venlig hilsen
Alex Linaa

--
http://belone.linaa.com -Se hvor langt hornfisken er nået (Indmeld selv)
http://multe.linaa.com -Hvor er multen nået til? (Indmeld selv)

Fra : Ard Jongsma

Dato : 05-05-01 19:23

On Wed, 02 May 2001 23:07:56 +0200, Alex Linaa <""@nospam@a@linaa.com>
wrote:

>Hvis der er nogen her i NG'en der har relevante links, eller måske
>relevant viden de vil dele med mig, vil jeg gerne medtage andet end lige
>et kort på multesiden.

Der har været en rigtig god Dansk side om multefiskeri som også har
været omtalt i denne gruppe. Det var et lille privatinitiativ fra en
fanatisk multefisker. Nu har jeg ledt i flere dage men jeg kan ikke
finde den tilbage. Er der nogen som har linket stadigvæk liggende ?

Ard

Fra : Alex Linaa

Dato : 09-05-01 19:27

Fanget ved Als by v./ Hadsund

Fra : Bent Nielsen

Dato : 03-05-01 18:43

Hej Alex
Jeg syntes også det er en rigtig god ide med et fangst-kort til multer, da
jeg tror vi får multen mere at se i takt med at vandtemperaturen stiger i
vores farvande. Der var en indvandrer, jeg tror han var fra Bosnien, der
fortalte mig hvordan han fangede multer. Han brugte små tre kroge og
sildeskind på en vandboble. Den sommer fangede han adskillige multer. Så
bare klø på Alex, med det kort, jeg er sikker på at vi er mange der vil
følge det op.
Knæk og bræk
Bent
bent.nielsen@nvn.dk

Alex Linaa <""@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cbliu$do3$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 07-05-01 07:54

Jeg har følgende hjemmesider om multer i mine foretrukne

http://www.sportsfiskeren.dk/sportsfiskeren/artikler/art1145.htm
http://home4.inet.tele.dk/leth/

mvh

Grøn guide Erik Breum Petersen
Trente Mølle. Natur-, Miljø-, og Lokal Agenda 21 Center
Trentevej 7
Ny Stenderup
5672 Broby

erik.petersen-gg@grundtvig.dk