Sin() problem, og problem med lænde af var~
Fra : Felix Nielsen

Dato : 12-03-04 03:15

Ja, som overskriften antyder, så har jeg problemer med sin()
funktionen, for at teste den har jeg lavet et lille script:

<?
$n = 100;
$pi = 0.5 * $n * sin(360 / $n);
print ($pi);
?>

Men det fungerer ikke, eller det vil sige, den brokker sig ikke,
men resultatet er bare korkert.

Resultat på lommeregneren: 3.141571983
Resultat i php: -22.1260221647

Og som vi jo alle sammen kan se, er der overhovedet ingen
sammenligning.

Envidere har jeg tidligere haft problemet med et andet script, at
den kun ville udskrive 10 cifre. Det kan vi jo allesammen se ikke
er tilfældet med det her, men jeg kunne nu godt tænke mig at
kende årsagen alligevel...

Så håber jeg bare at der er nogen der kan hjælpe...
Og i givet fald, på forhånd tak... :D

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Christiansen

Dato : 12-03-04 07:54

fra php.net

sin() returns the sine of the arg parameter. The arg parameter is in
radians.

Så for at bruge grader skal du bruge..

$pi= 0.5 *$n * sin(deg2rad(360/$n));

så burde den give det rigtige resultat..

Håber at det hjalp..

Hilsen Anders Christiansen

p.s. i følge min ti 68 passer det, og den har altid ret. Hvis det ikke
passer er det en bug, man må håbe de fikser i 5.0

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 12-03-04 07:56

Felix Nielsen <felixnielsen@hotmail.com> writes:
> [...]
> print ($pi);
> ?>
>
> Men det fungerer ikke, eller det vil sige, den brokker sig ikke,

sin -- Sine

Description

float sin ( float arg)

sin() returns the sine of the arg parameter. The arg parameter is in
radians.

Enhedscirklen er 360° rundt i grader, men 2pi i radianer.

$pi = 0.5 * $n * sin(2 * M_PI / $n);
print $pi;
?>

3.13952597647