Galleri, initialisering af mappe efter ftp~
Fra : Peter Anskjær

Dato : 26-02-04 16:05

Hej igen
Jeg er ved at lave et galleri i php med brug af en MySQL database.
Jeg har fået programmeret et script til at resize mine billeder til en
vilkårlig størrelse. Jeg har også fundet ud af hvordan jeg vil have
galleriet til at fungere, altså hvilke funktioner jeg vil have. Jeg tror nok
jeg har rimeligt styr på hvordan det skal laves.
Jeg har tænkt mig at tilføje hvert enkelt filnavn og sti til databasen evt.
sammen med noget info om hvilke kategorier og underkategorier det tilhører.
Burde jeg tilføje andet info om billedet når jeg er i gang? Hvad med ting
som filtype, størrelser osv. Vil det ikke være hurtigere at bruge php til at
finde disse oplysninger eller er opslag i databasen bedre?
Men nu til det store problem. Jeg uploader billeder via ftp til mit
webhotel. Disse smider jeg i forskellige foldere. Jeg smider en hel gruppe
billeder op af gangen i en bestemt folder. Nu er det så at jeg ikke kan
finde ud af hvordan jeg skal tilføje alle disse nyuploadede billeder til mit
galleri, eller rettere sagt til min database. Jeg har tænkt på at lave et
script der pløjer hele folderen igennem og tilføjer alle filnavne med jpg
eller jpeg efternavne til databasen, men det synes jeg ikke virker så
særligt smart. Derudover har jeg tænkt på at lave et script der undersøger
hvilke foldere og hvilke billeder der er i en given mappe, for derefter at
generere links til gallerier i undermapperne og thumbs til billederne i
mappen. Det vil så betyde at jeg blot skal have en index.php i hver mappe
som selv klarer resten (og selvfølgeligt scripts til at ligge et centralt
sted). Med den sidste metode vil jeg jo godt nok være nødsaget til at tjekke
hver enkelt jpg/jpeg om den allerede ligger i databasen, hvis den ikke gør
skal den tilføjes. Det virker ikke så smart synes jeg.
Jeg vil gerne bruge MySQL så man kan vælge at vise forskellige kategorier på
en gang, men skal jeg i virkeligheden droppe den indtil videre da det ikke
kan svare sig for mig.
Når jeg har uploadet 50 billeder til /billeder/folder på mit hotel, hvilken
fremgangsmåde skal jeg så bruge for smartest at generere et galleri?

Mvh
Peter