Kontrol af datoer
Fra : Henrik Nygaard

Dato : 11-03-04 13:37

Jeg har en tabel med mange poster. I posten indgør en dato.

Jeg ønsker at lave en strSQL hvor alle poster ældre end den
aktuelle kommer frem. Hvad skal jeg skrive?

Where Dato > IDnr.dato eller hvad?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-03-04 14:35

Henrik Nygaard skrev:

> Jeg ønsker at lave en strSQL hvor alle poster ældre end den
> aktuelle kommer frem. Hvad skal jeg skrive?

Hvilken database benytter du?

> Where Dato > IDnr.dato eller hvad?

I Access kan man fx skrive:

SELECT * FROM tabelnavn WHERE datofelt < Now()

Bemærk at det er Access' datofunktion "Now()" der benyttes - ikke
den tilsvarende Asp-funktion.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Nygaard

Dato : 12-03-04 08:30

> SELECT * FROM tabelnavn WHERE datofelt < Now()

Kan jeg istedet for Now() indsætte en variabel?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-03-04 15:49

Henrik Nygaard skrev:

> Kan jeg istedet for Now() indsætte en variabel?

Ja, men det er ikke helt så let som det lyder. Her skal du
nemlig overføre en dato fra asp til Access, og den slags kan gå
galt på grund af forskellige datoformater. Det sikreste er at bruge
datofunktionerne DateSerial og TimeSerial (sidstnævnte kun hvis
tidspunktet også skal med) i Access.

Metoden er beskrevet her: <http://asp-faq.dk/article/?id=98>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen