Guld på en CPU
Fra : Brian Lund

Dato : 09-03-04 19:07

Hejsa, jeg kom til at tænke på om benene på en CPU er lavet af rent guld (24
karat?), jeg synes også der er forskel fra processor til processor, jeg
havde fat i en gammel 486'er idag, der var benene lidt matte, men meget
bløde... Jeg sidder nu og ser på en Pentium MMX 200 hvor benene er blanke,
og svagere gullige... Har også en Duron hvor de er matte...

Ville man (jeg) kunne smelte benene om, eller udvinde guldet af dem på en
eller anden måde, altså her hjemme, ikke noget med et laboratorie? :)

Crosspost: dk.edb.hardware, dk.videnskab
FUT: dk.videnskab

Brian

Fra : Villy Jensen

Dato : 09-03-04 19:12

> [...]
>
> Ville man (jeg) kunne smelte benene om, eller udvinde guldet af dem på en
> eller anden måde, altså her hjemme, ikke noget med et laboratorie? :)

Det er IKKE guld.. men det er overfladebehandlet med et tyndt lag guld,
som det måske kan betale sig at trække af... Jeg vil gætte på at du kan
opløse selve terminalerne med salpetersyre (det lugter fælt undervejs), så
du har guldoverbetrækket alene til sidst.

God opløsning
Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Laziter [9440]

Dato : 09-03-04 19:20

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> opløse selve terminalerne med salpetersyre (det lugter fælt undervejs), så
> du har guldoverbetrækket alene til sidst.

Ja der skal en hel del CPU'er til inden der er nok guld til en ring, så hvis
det er et frieri du er ude på skal du nok væbne dig med tålmodighed
Men ellers prøv at kigge lidt på gamle RAM blokke, diverse indstikkort og
lignende, de er som regel også belagt med et tyndt lag guld.

Mvh
Benjamin

Fra : Brian Lund

Dato : 09-03-04 19:25

> [...]

> Men ellers prøv at kigge lidt på gamle RAM blokke, diverse indstikkort og
> lignende, de er som regel også belagt med et tyndt lag guld.

Nah, jeg tænkte nu mere det kunne være sjovt at have en lille klump guld og
sige "her er 100 CPUer" eller sådan noget ;)

Men hvis jeg smider et bundkort i noget saltpetersyre forsvinder selve
printet vel næppe?

Brian

Fra : Laziter [9440]

Dato : 09-03-04 22:40

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Nah, jeg tænkte nu mere det kunne være sjovt at have en lille klump guld
og
> sige "her er 100 CPUer" eller sådan noget ;)

Det bliver til en meget lille guldklump du får ud af det, du skal nok regne
med at der går et par (ti)tusinde CPU'er til inden du får samlet en klump
guld der er værd at vise frem.

> Men hvis jeg smider et bundkort i noget saltpetersyre forsvinder selve
> printet vel næppe?

Næ selve printet og det meste ikke metalliske bliver tilbage, guldet vil du
nok højst sandsynligt kunne samle op fra bunden, men som nævnt før, så skal
der altså meget til før end du kan få noget ud af det.

Jeg har engang arbejdet på en genbrugsstation i Sdr.Jylland, hvor vi bl.a.
samlede alle print og andre elektroniske dimser med guld på.
Det blev alt sammen sendt til Tyskland hvor guldet blev udvundet. Vi sendte
vel omkring 2-3000 kg. blandede print, cpu'er og andet afsted om ugen, og ud
af det blev der nok omkring 10-20 gram guld.
Så du kan nok se at der skal noget til inden det kan betale sig

Mvh
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 19:44

Brian Lund wrote:
> Hejsa, jeg kom til at tænke på om benene på en CPU er lavet af rent guld

Nej, der er et tyndt lag guld på dem. Mikrometer-tykkelse.

> Ville man (jeg) kunne smelte benene om, eller udvinde guldet af dem på en
> eller anden måde, altså her hjemme, ikke noget med et laboratorie? :)

Du vil ikke kunne få mere guld fra hver processor, end hvad der kan
ligge på hovedet af en knappenål..

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-03-04 20:46

"Jens C. Hansen [Odense]" wrote:

> Nej, der er et tyndt lag guld på dem. Mikrometer-tykkelse.

Hvis det var massivt guld, ville benene bøje og deformeres så let som
ingenting. Guld er et meget blødt og smidigt metal.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-03-04 21:56

Jeppe Stig Nielsen skriver:

> Hvis det var massivt guld, ville benene bøje og deformeres så let som
> ingenting. Guld er et meget blødt og smidigt metal.

Benene bøjer atså også meget let, og hvis man skære i dem, så er de samme gule
farve inden i.

Fra : Aksel

Dato : 09-03-04 21:26

> [...]
> eller anden måde, altså her hjemme, ikke noget med et laboratorie? :)
>

> Crosspost: dk.edb.hardware, dk.videnskab

Benene er normalt guldpletterede, altså dækket af et guldlag der er nogle få
my tykt, du skal nok regne med at få under1 gram guld ud af en kubikmeter
gamle CPUer, processen er meget forurenende, cyankalium er et af de anvendte
kemikalier.

Hilsen Aksel

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 10-03-04 20:03

"Brian Lund" skrev
> Ville man (jeg) kunne smelte benene om, eller udvinde guldet af dem på en
> eller anden måde, altså her hjemme, ikke noget med et laboratorie? :)

Jeg mener, at guldet bruges som "ledninger" mellem siliciumchippen og
kontakterne inde i huset.
Værdien af guldet....beløber sig vist til en to-tre kroner....ellers havde
der vel været pant på dem.

Jeg kan godt følge dit ræssonnement.....men de gyldne ben på CPU'en består
ikke af guld.
Måske er der et guldlag på dem, men her snakker vi om atomtykkelse.

Men-øøhmm......good luck med projektet

Hilsen......Nå-ja-da..endnu en Brian.