Støjsvag PC
Fra : Christian Simonsen

Dato : 06-03-04 14:51

Hej gruppe

Jeg skal bygge en støjsvag PC'ere til en bekendt. PC'en skal anvendes til
internet, office m.v., ikke spil. Prisen er ikke underordnet, men der skal
være et fornuftigt pris/ydelse-forhold.

Jeg forestiller mig en XP 1.800+ - 2.000+ og en Seagate harddisk (ATA).

Hvad skal jeg vælge:

Kabinet ?
Strømforsyning ?
CPU-køler ?

På forhånd tak.

Christian Simonsen

Fra : Henning

Dato : 06-03-04 15:59

On Sat, 6 Mar 2004 14:50:59 +0100, "Christian Simonsen"
<christianX@simonsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>være et fornuftigt pris/ydelse-forhold.
>
>Jeg forestiller mig en XP 1.800+ - 2.000+ og en Seagate harddisk (ATA).

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/dimen_featured_system_tv?c=dk&l=da&s=dhs&ad=8982
6800,- incl. 17" fladskærm og 3GHz Intel processor. Fuldstændig lydløs
- og du er fri for livslang support

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Leony

Dato : 06-03-04 16:55

In news:6opj401h6r3i213datnam4c9qurv9q0mrf@4ax.com,
Henning <nomail@all.invalid> typed:

> - og du er fri for livslang support

Det kommer helt an på brugeren af computeren.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-04 19:03

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i>

> [...]
em_tv?c=dk&l=da&s=dhs&ad=8982
> 6800,- incl. 17" fladskærm og 3GHz Intel processor. Fuldstændig lydløs

Er det personlig erfaring , eller?

M.I

Fra : Henning

Dato : 07-03-04 13:20

On Sat, 6 Mar 2004 19:02:43 +0100, "M.I" <doeSnabelastofanet.dk>
wrote:

>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i>
>>
>http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/dimen_featured_syst
>em_tv?c=dk&l=da&s=dhs&ad=8982

>Er det personlig erfaring , eller?

Ja

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Leony

Dato : 06-03-04 17:01

In news:4049d73c$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Christian Simonsen <christianX@simonsen.tdcadsl.dk> typed:

> Jeg skal bygge en støjsvag PC'ere til en bekendt. PC'en skal anvendes
> til internet, office m.v., ikke spil. Prisen er ikke underordnet, men
> der skal være et fornuftigt pris/ydelse-forhold.

Hvad er max-prisen?

> Jeg forestiller mig en XP 1.800+ - 2.000+ og en Seagate harddisk
> (ATA).

Det lyder meget fornuftigt.
Seagate er en temmelig stille disk.

Husk at købe et grafikkort uden blæser, når nu stilheden er i højsædet.

> Hvad skal jeg vælge:
> Kabinet ?

Chieftec.

> Strømforsyning ?

Chieftec strømforsyninger er udemærkede og rimelig stille.
Hvis den skal være mere tyst, så kan blæseren få 7 volt (garantien ryger
ved dette indgreb).

> CPU-køler ?

Spire Whisperrock IV til 109 kr er en glimrende køler til prisen.
Jeg har lige monteret en på kærestens computer og jeg ærgrer mig over,
at jeg ikke købte et par stykker mere.

Læs i øvrigt med i news:dk.edb.hardware.stoej hvor disse spørgsmål ofte
bliver diskuteret.

Fra : Esben

Dato : 06-03-04 18:56

"Christian Simonsen" <christianX@simonsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være et fornuftigt pris/ydelse-forhold.
>
> Jeg forestiller mig en XP 1.800+ - 2.000+ og en Seagate harddisk (ATA).

Hvorfor ikke bare købe en støjsvag mærkevare pc?

--
Esben

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 07-03-04 11:36

"Esben" <nospam@gruf.dk> wrote in message
> "Christian Simonsen" <christianX@simonsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvorfor ikke bare købe en støjsvag mærkevare pc?

Fordi de ikke ligefrem er billige. Læg mærke til at han skriver et
fornuftigt
pris/ydelses-forhold. Det er der ikke ligefrem på mærker-PC'ere.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Henning

Dato : 07-03-04 13:22

On Sun, 7 Mar 2004 11:36:02 +0100, "Rasmus Bertelsen"
<dsl105035@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>fornuftigt
>pris/ydelses-forhold. Det er der ikke ligefrem på mærker-PC'ere.

Hvad er "billig"? Jeg vil betragte Dell som mærkevare, for 4100,- får
du en glimrende maskine, endda med skærm og software!
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/desktops_Q1_W5_dimen_4600_46001DA?c=dk&l=da&s=dhs

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Qbic - 6400

Dato : 06-03-04 22:02

Jeg har virkelig fået en stille computer

Soltek Qbic 34xx med P4 2800 MHz
Maxtor 80 Gb.

Vil være fint til dit formål.

/ Qbic

Fra : Thomas Hansen

Dato : 07-03-04 00:09

> [...]

> være et fornuftigt pris/ydelse-forhold.
>
> Jeg forestiller mig en XP 1.800+ - 2.000+ og en Seagate harddisk (ATA).

Hej

Hvis han ikke har noget imod at betale lidt ekstra for design og navn. Kan
jeg også anbefale Dell. Dem jeg har set/hørt har været meget støjsvage. De
er bygget med en form for tragt med en 12cm blæser på monteret istedet for
en normal cpu blæser.
Men hvis I hellere vil bruge pengene på nogle ordenlige stumper kommer
mine anbefalinger her.
Kabinet. Chieftec AL-01BK et fint kabinet med plads til en 12cm
udluftnings blæser lige ved cpuen, og en 92cm blæser i frontet. PSU'en er
også rimilig støjsvag som standart. Og hvis du sætter en 12cm blæser i kan
du sætte hastigheden yderligere ned på dem i psuen. Ellers et godt og
gennemtænkt design.
http://www.arena-chieftec.com/?page=products_continue&item=29&k_id=1&language=de

Harddisk: tag en MAxtor diamont 9+ eller en segate de er begge rigtig gode
og støjsvage. Gå efter en emd 8mb casch ram. Prisen er næsten den samme
men ydelsen er betydelig bedre.

Grafik: Til det brug du skriver er et GF FX5200 med pasiv køling fin.
Eller alternativt er et mobo med Nforce2 med indbygget grafik. Så sparer
du også lidt penge. Det inbyggede grafikkort svarer til et GF 4 440MX
hvilket jo ikke er noget at råbe hurra for. Men det fungere fint til
kontorbrug. Det kan også fint klare billedbehandling og afspilning af Divx
film.

Mobo: Solteks SL-75FRN2 og SL-75FRN3 kommer begge med pasiv køling af
nordbroen. Men de fleste mobos kan monteres med en
www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=78041 til 45 også selv om de har en
aktiv køler fra producenten.

CPU/køler:Hvis du ikke skal overclocke er standart box standart køleren
faktisk et udemærket valg. Det kan dog gøres bedre med en dyrer køler.
F.eks. En SLK900 fra TerminalRight. Jeg bare ikke hvor man kan købe den.
Jeg kan se at waterheads er nede. Det er ellers fra dem jeg tidligere har
købt den. Men man kan jo stadig betale den høje pris og købe den hos
webconsult.

--
/Thomas Hansen - Valby

"Jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive!"

Fra : Bernhard Ege

Dato : 07-03-04 11:07

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.danmark> wrote in message
newsr4gqlqk41wmxlt@news.inet.tele.dk...

> [...]
kan
> du sætte hastigheden yderligere ned på dem i psuen. Ellers et godt og

Jeg har en Dell Precision 340 (2.5GHz, RDRam, 2 harddiske) på arbejde og
den er på ingen måde støjsvag. Harddiskene er ok støjsvage, men blæserne
støjer. Når cpuen så bliver belastet så larmer blæserne betydelig mere.
Jeg kan ikke ubetinget anbefale en Dell.

Jeg vil dog samtidig sige at jeg har hørt andre Dell maskine som ikke
sagde så meget men det er tilsyneladende noget afhængig af
rum-temperatur. Jeg vil gerne have det lidt varmt (24+) og så kører den
temperaturstyrede blæser allerede pænt hurtigt (og støjer tilsvarende).

Jeg vælger nok ikke en Dell næste gang.

mvh Bernhard

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-03-04 13:10

> [...]
> være et fornuftigt pris/ydelse-forhold.
>
> Jeg forestiller mig en XP 1.800+ - 2.000+ og en Seagate harddisk (ATA).

Jeg vil foreslå flg.:

Abit NF7-M med onboard VGA (Geforce 4 440MX) 799 kr.
AMD XP2500+ boxed 615 kr.
Samsung DDR PC 2700 2 x 256 Mb 678 kr.
Harddisk WD1200JB Special Edition 685 kr.
Antec Performance Plus AMG PLUS660AMG 913 kr.
ASUS DVD E616 259kr.
Evt. Pioneer DVR 107 1003
kr.

Hertil skærm og tastatur efter lyster.

Jeg har valgt AMD Barton XP2500+ Boxed, fordi boxkøleren til Barrton faktisk
er glimrende og støjsvag
De tidligere modeller var forfærdelige, men ved Barton er den helt fin.
Antec kabinettet har jeg valgt pga PSU'en Det er en Antec Truepower PSU, der
tilsluttet motherboardet næsten ikke siger en lyd.
WD harddisken kender jeg selv for at være støjsvag og lynhurtig.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-03-04 01:49

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:404b1130$0$1663$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Samsung DDR PC 2700 2 x 256 Mb 678 kr.
> Harddisk WD1200JB Special Edition 685 kr.
> Antec Performance Plus AMG PLUS660AMG 913 kr.

Hovsa!

Jeg havde ikke lige set, at chipsettet på Abit boardet er udstyret med en blæser...
Så vil jeg anbefale ASUS A7N8X-VM til 669 kr. istedet eller
et Chaintech 7NIF2 SUMMIT til 716 kr.

Begge er uden blæser og helt støjfrie i sig selv.
Køb så lige 2 Papst lownoise blæsere til kabinettet, så er din ven godt kørende.
Men husk nu, at laver du maskinen til ham, hænger du også på supporten på dyret.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger