Pc frys
Fra : Benz

Dato : 01-03-04 13:37

Hej,

Jeg har nu igennem 1 år døjet med min computer, der fryser dagligt. Det er
ofte svært at diagnosere hvad det skyldes, da nogle dage er bedre end andre.
Jeg har siden jeg købte den, sat nogle flere komponenter i, såsom Geforce 4
TI4200 XP grafikkort, cd-rom brænder, 120 gb hdd og en 400W strømforsyning.
Men computeren crasher stadigvæk.

Processoren er en AMD Athlon 2600+ XP og bundkortet er et Chaintech.

Er der nogle der kan hjælpe mig med at diagnosticere hvad fejlen kan være?

Fra : Devast8or

Dato : 01-03-04 14:22

Benz wrote:
> [...]
>
> Processoren er en AMD Athlon 2600+ XP og bundkortet er et Chaintech.
>
> Er der nogle der kan hjælpe mig med at diagnosticere hvad fejlen kan

Start med at checke temperaturen på CPU, chipset og grafikkort (gør dette
lige efter den fryser). Hvis de er ok, så kan du jo prøve at checke dine RAM
for fejl. Det kan memtest86 vist klare. Du kan også prøve og kigge på om din
strømforsyning leverer det den skal. Hvis ikke den gør det kan du sagtens
være ude for at den fryser jævnligt, det skete for mig. En ny strømforsyning
og så var den klaret.

Devast8or

Fra : Benz

Dato : 01-03-04 14:39

Hvordan kan jeg tjekke alle de ting du siger? Jeg har tjekket min processor
temp. i BIOS, men den var ganske normal på 49.. Kender du til nogle
programmer der kan måle temperaturen på de andre ting, gfx kort osv?

Mvh

Benz

Fra : Devast8or

Dato : 01-03-04 14:51

Benz wrote:
> [...]
> processor temp. i BIOS, men den var ganske normal på 49.. Kender du
> til nogle programmer der kan måle temperaturen på de andre ting, gfx

Chipset temp kan du også finde i BIOS. Mht. grafikkortet ved jeg faktisk
ikke om alle grafikkort har en indbygget føler - Mit gamle Asus kort havde,
og til det brugte jeg Asus SmartDoctor.

Strømforsyningen tjekker du også i BIOS. Jeg kan ikke lige huske hvad det
skal hedde (det kommer vel egentlig også an på din BIOS), men du kan nemt
genkende det når du ser det. Se efter om den giver det rigtige antal volt
til de forskellige ting. Mit problem var at den gav alt for lidt (den gav
f.eks. kun 11 der hvor den skulle give 12).

Til at tjekke RAM kan du som sagt bruge memtest86, det kan vist hentes på
www.memtest86.com, ellers kan google nok hjælpe dig med at finde det.

Devast8or

Fra : Thunder

Dato : 05-03-04 15:32

Er der Via chipset på bundkortet? Hvad er det for en model? Hvad buger du af
OS (operativsystem)? Er det en AMI bios eller en Award? Har du scannet for
virus ellers prøv her
http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp
Har du checket for spyware/adware?

Hvis du bor på Lolland kan det være at vi kan finde en løsning på dit
problem.

--

---------

Skriv til thunder@pc.dk eller educare.ph@get2net.dk eller igen
thunder@get2net.dk

Ovenstående hører alt sammen til under Educare Philippines.

Med venlig hilsen

Jan Johansson

Fra : Benz

Dato : 08-03-04 21:01

Er der nogen af jer der ved hvor henne i XP Pro man kan tildele strøm til de
forskellige komponenter i computeren?

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 22:47

Benz wrote:
> Er der nogen af jer der ved hvor henne i XP Pro man kan tildele strøm til de
> forskellige komponenter i computeren?

Det har Windows XP ikke noget med at gøre.

Man kan måske justere de enkelte spændinger i Bios'en.
Det er ikke alle Bios'er der har den mulighed "indbygget".