Pc vil ikke starte
Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 29-02-04 15:26

Hej med jer

Min svoger har et stort problem med sin pc; den vil ikke starte.

I går aftes blev den sat til at brænde en DVD med Nero ExpressVision, den
blev færdig med at brænde filen, og DVD´en blev skubbet ud. Hvad der så er
sket er uvist! Når vi forsøger at tænde pc´en sker der det at køleren på
CPU´en flytter sig lidt og et lille rød lys tændes mellem CPU´en og RAM
blokkene. Når så tænd knappen holdes inde 5 sekunder slutter det røde lys
igen, dermed formoder jeg at det ikke er strømforsyningen som det er galt
med (en anden rød lampe lyser så snart stikket bliver sat i, men det er vel
normalt?!).

Jeg tror det er enten køleren eller CPU´en som er i stykker, men hvordan kan
jeg vide hvad det er?

Lidt specifikationer;

Bundkort; Ukendt mærke (pc´en er købt sort, uden noget som helst
dokumentation, her i Madrid hvor vi bor). Jeg kan heller ikke se nogen
steder på kortet hvad det hedder (som på mit eget), der står dog REV.A, men
det er vel ikke mærket (og så står der Made in Taiwan ved siden af!!)

Køler; DR Cooler, Ball Bearing

CPU; AMD 1500+

RAM; 256

Harddisk; ??

Da min svoger er selvstændig og har sit eget lille firma håber jeg at der
nogle som kan hjælpe meget hurtigt, på forhånd tak.

VH

Jegvan Durhuus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-02-04 15:34

"Jegvan Durhuus" <jegvan_d@hotmail.com> wrote:

> [...]
>med (en anden rød lampe lyser så snart stikket bliver sat i, men det er vel

Svært at sige når man ikke har maskinen ved hånden...

Men det kan sagtens være strømforsyningen der 'er gået' - ellers ville jeg nok forvente at CPU køleren kørte på fuld kraft...

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-02-04 19:16

> Svært at sige når man ikke har maskinen ved hånden...
>
> Men det kan sagtens være strømforsyningen der 'er gået' - ellers ville jeg
nok forvente at CPU køleren kørte på fuld kraft...

Enig. Ovenstående fejl tyder helt klart på, at det er strømforsyningen, som
er defekt. Så lån evt. lige en fra en anden pc og sæt den på, inden I prøver
på noget andet.

Kurt
/Leony har altid ret /1 dag endnu

Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 29-02-04 19:53

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]

som
> er defekt. Så lån evt. lige en fra en anden pc og sæt den på, inden I

Hvis der er strømforsyningen, vil de røde lyse så være der? Jeg kan dog også
oplyse at jeg lige havde grafikkortet ude igår, og der bemærkede jeg godt
nok at strømforsyningen var meget varmt, så det underbygger jo vel jeres
teori. Kan jeg helt se bort fra at det er CPU´en eller køleren?

VH Jegvan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-02-04 22:36

"Jegvan Durhuus" <jegvan_d@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok at strømforsyningen var meget varmt, så det underbygger jo vel jeres
> teori. Kan jeg helt se bort fra at det er CPU´en eller køleren?

Man kan aldrig se helt bort fra noget, men de fleste defekte
strømforsyninger, som jeg har haft fat i, har leveret strøm på en eller
anden måde alligevel, så derfor vil led på mb også lyse.
Som sagt har jeg set flere med nøjagtigt de symptomer, som du omtaler. Bl.a.
at køler lige bevæger sig lidt, lys i led på mb m.m.
Jeg har lige skiftet en strømforsyning i en pc, hvor alle delene rent
faktisk fik strøm. Pc.en kunne starte, men gik så ned med et drøn på et
tidspunkt. Efter få minutter kunne den normalt startes igen. Det var så
strømforsyningen, som blev ustabil efterhånden som den blev varm.
Hvis ikke du lige har mulighed for at låne en strømforsyning, så kan de
bl.a. købes billigt hos
www.bjtrading.dk
Jeg køber gerne de billigste. Men er det en meget krævende strømsluger, skal
man måske gå lidt op.

Kurt

Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 01-03-04 14:38

Jeg har en gl pc hvor strømforsyningen er på 200 W, kan jeg bruge den, bare
til at teste om det er strømforsyningen det er galt med, selvom den anden er
på 250 W (jeg er ikke helt sikker på at den er på 250, men jeg har den ikke
ved hånden lige nu)?

VH Jegvan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-03-04 15:40

Jegvan Durhuus wrote:
> Når vi forsøger at tænde pc´en sker der det at køleren på
> CPU´en flytter sig lidt og et lille rød lys tændes mellem
> CPU´en og RAM blokkene.

På mit bundkort (ASUS A7N8X Deluxe) indikerer dette,
at grafikkortet ikke er understøttet, eller i hvert fald ikke
virker i PCen, måske det ikke sidder ordentligt i?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.