samværsaftale på skrift
Fra : hedegaard

Dato : 14-03-04 10:38

Når forældre flytter fra hinanden og er blevet enige om en samværsordning er
det vel bedst, at aftalen skrives ned og underskrives???

Hvordan udformes en sådan aftale bedst?

VH Tina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-03-04 11:18

hedegaard wrote:
> Når forældre flytter fra hinanden og er blevet enige om en
> samværsordning er det vel bedst, at aftalen skrives ned og
> underskrives???

medmindre man går fra hinanden og VED at man ikke på et tidspunkt bliver
uvenner eller uenige og bruger barnet imod hinandne, så ja......

> Hvordan udformes en sådan aftale bedst?

så detaljeret som muligt.....

eks: Samværet skal foregå hver anden weekend i ulige uger, fra fredag kl 17
til søndag kl 17., og en ugedag hver uge, fra onsdag kl 15 til torsdag
morgen hvor barnet skal afleveres i institutionen kl 8.
Der vil være samvær 2 dage i påsken, efter aftale, og to dage i julen. Julen
forfalder således at i lige år tilbringes dagene hos bopælsforælderen fra
den 23 dec til den 25 dec. og i ulige år hos samværsforældrereni disse dage.
Nytåret falder modsat julen og falder således at samværet ligger fra den 30
dec. til den 2. januar.
Samværforælderen har ret til 2 ugers samvær i sommerferien, men samværet
skal ligges i samarbejde med bopælsforældreren inden for ugerne 26 til 32.
(hvis der feks er tale om et skolesøgende barn)
Der kan arrangeres ekstra samvær efter aftale, i hensyntagen til barnets
hverdag og trivsel.
bliver det nødvendigt for en af parterne at aflyse et samvær, skal der
hurtigst muligt (inden næste aftalte samvær) aftales et erstatningssamvær.

dette er ikke en afskrift af en eksisterende samværsresulution, men skrevet
lidt ud fra min hukommelse og hvordan jeg selv ville foretrække det så ud ;)

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : René E.

Dato : 14-03-04 14:39

hedegaard wrote:
> Når forældre flytter fra hinanden og er blevet enige om en
> samværsordning er det vel bedst, at aftalen skrives ned og
> [...]

Vil lige tilføje, til Sabinas indlæg, at det kan være en fordel at få den
"godkendt" i Statsamtet. Det vil gøre det nemmere hvis der senere er
uenighed om samværsordningen.

Den kan sagtens laves i Statsamtet når forældrene er enige. Der er mange der
får en samværsaftalen "stemplet" i Statsamtet selv om de er enige om
samværet fordi når Statsamtet har "stemplet" samværsaftalen er den juridisk
bindende.

En frivillig aftale, som ikke er godkendt/stemplet af Statsamtet, er ikke
bindende hvis bopæls- eller samværsforælderen ændre mening. Hvor imod en
samværsaftale fra Statsamtet skal overholdes indtil Statsamtet evt. har
ændret aftalen.

http://www.statsamt.dk/blanketter/bm077-01.pdf

/René

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-03-04 18:01

René E. wrote:
> [...]
> ikke bindende hvis bopæls- eller samværsforælderen ændre mening. Hvor
> imod en samværsaftale fra Statsamtet skal overholdes indtil

endnu en tilføjelse ;)
selvom aftalen ikke er godkendt, så gør den detalje at den er på skrift og
underskrevet af begge parter (og evt et vidne) det væsentligt nemmere hvis
en af parterne skifter mening senere....
man kan som "modpart" altid henvise til den tidligere indgåede aftale om
hvordan samværet har fungeret før, og samtidig argumentere for hvorfor den
ordning fungerede godt, og hvor længe den fungerende.....

nogle familier anser det jo ikke for "nødvendigt" at tage et smut forbi
statsamtet, fordi de jo generelt er enige..... og min holdning er at hvis
man er enige, og frivilligt underskriver en aftale, så er der ingen grund
til at bruge statsamtets tid og recourser på det......
HVIS der så bliver problemer senere hen, så har den part der ikke mener der
er problemer, absolut de bedste kort på hånden.....