At holde Debian opdateret
Fra : Allan Johansen

Dato : 14-03-04 10:38

Hej NG,

Jeg har for ca. 5 uger siden installeret en lille PC med Debian, og har
læst at den kan holdes opdateret med "apt-get update", efterfulgt af
"apt-get upgrade".
Noget der dog undre mig er at der ikke er kommet en eneste ny pakke siden
jeg installerede - burde der ikke være kommet nogle sikkerhedsopdateringer
eller lignende siden da?

Det ser sådan her ud, når jeg kører de to kommandoer:
debian# apt-get update
Hit http://ftp.dk.debian.org stable/main Packages
Hit http://ftp.dk.debian.org stable/main Release
Hit http://ftp.dk.debian.org stable/non-free Packages
Hit http://ftp.dk.debian.org stable/non-free Release
Hit http://ftp.dk.debian.org stable/contrib Packages
Hit http://ftp.dk.debian.org stable/contrib Release
Hit http://non-us.debian.org stable/non-US/main Packages
Hit http://non-us.debian.org stable/non-US/main Release
Hit http://non-us.debian.org stable/non-US/contrib Packages
Hit http://non-us.debian.org stable/non-US/contrib Release
Hit http://non-us.debian.org stable/non-US/non-free Packages
Hit http://non-us.debian.org stable/non-US/non-free Release
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
debian# apt-get upgrade
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
0 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
debian#

Gør jeg noget forkert?

Mvh. Allan

Fra : Dennis Newel

Dato : 14-03-04 12:00

Hej Allan

Nu kan jeg ikke lige huske om der er kommet nye pakker i den sidste uges
tid, men der kommer generelt ikke så mange opdateringer til stable (aka
woody) Hele ideen med debian stable, er at der ikke sker så mange
ændringer. Naturligvis kommer der opdateringer hvis der findes
sikkerhedshuller, men kun til de versioner stable indeholder. Stable er,
i forhold til andre distributioner, langt bagud mht. versioner. Dette er
dog ikke forkert elller et problem, da de gamle versioner er afprøvet og
sikret, hvilket også er grunden til at der ikke kommer så mange
opdateringer til stable.

Efter min opfattelse er debian stable den bedste distro. til en server,
da den er klippe stabil, og jeg tør godt lade den opdatere sig selv
automatisk :) Til en workstation synes jeg dog den er for langt bagud,
og har derfor valgt at køre unstable på min arbejdsmaskine. Der er mange
af de aller nyeste pakker, men man skal samtidig være forberedt på, at
den netop nemt kan være ustabil...

Så det korte svar er vel: nej du gør intet forkert :)

./Dennis

Fra : Allan Johansen

Dato : 14-03-04 12:26

> Nu kan jeg ikke lige huske om der er kommet nye pakker i den sidste uges
> tid, men der kommer generelt ikke så mange opdateringer til stable (aka

Det ved jeg så heller ikke helt om der er. Måske er det bare fordi jeg er
vant til Redhat, hvor der sagtens kan komme nogle stykker i løbet af en
uge. Jeg synes bare at 5 uger uden sikkerhedsopdateringer er lidt
mærkeligt, men det er måske bare mig.
Der er da pakker om Apache, Samba og ligende på.

Tak for svaret.

Mvh. Allan

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-03-04 12:10

Allan Johansen wrote:
> [...]
> sikkerhedsopdateringer eller lignende siden da?
>
> Det ser sådan her ud, når jeg kører de to kommandoer:

<KLIP>

> Gør jeg noget forkert?

Næh; der sker bare ikke så meget i stable.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-03-04 13:26

On Sun, 14 Mar 2004 09:37:38 +0000, Allan Johansen wrote:

> [...]
> jeg installerede - burde der ikke være kommet nogle sikkerhedsopdateringer

Du har jo ikke security updates sitet på din sources.list, derfor er der
ikke kommet sikkerhedsopdateringer.

Tilføj flg. i din sources.list så skulle der gerne komme nogle pakker

deb http://security.debian.org/ stable/updates main

Der skulle hvert fald meget gerne være kommet updates til din kerne, da
der har været fundet et par forholdsvis kritiske fejl.

Mvh
Thomas

Fra : Allan Johansen

Dato : 14-03-04 14:03

> Du har jo ikke security updates sitet på din sources.list, derfor er der
> ikke kommet sikkerhedsopdateringer.

> Tilføj flg. i din sources.list så skulle der gerne komme nogle pakker

Tak, det var der problemet var. Jeg er ikke så vant til debian endnu:)

Mvh. Allan