Hjælp til opsætning
Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-03-04 09:53

Hej

Jeg har lige fået tdc bredbånd med et speedstream 5100 modem. Dertil har
jeg så sluttet en dlink 804 router. Jeg har så en server siddende med
en webserver jeg gerne vil have kørende.

Problem: hvis jeg tilgår mit domæne fra en maskine "ude i byen" bliver
ip# fundet, og min maskine bliver kontaktet på port 80 og siden vises! Fint
nok.

Hvis jeg derimod sidder på en intern 192.168.0.x maskine og laver samme
nummer så får jeg en admin side til speedstream modemmet!! (som jeg
ikke har password til). Det kan da ikke være rigtigt kan det?

Thomas

Ps. Hvis jeg er off-topic her, så vil jeg blive glad for en henvisning
til en bedre gruppe, jeg fandt ikke rigtig nogen på usenet.dk :-/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-03-04 09:55

On 2004-03-14, Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:
> Hvis jeg derimod sidder på en intern 192.168.0.x maskine og laver samme
> nummer så får jeg en admin side til speedstream modemmet!! (som jeg
> ikke har password til). Det kan da ikke være rigtigt kan det?

I begge tilfælde er det mit "externe" ip# 80.xxx.yyy. der bliver
leveret af DNS serverne, så det er et router/modem problem.

Thomas

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 14-03-04 13:04

On 2004-03-14, Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:
> [...]
Jo det kan det. TDC/Modem fabrikanten/hvem der styre det, har valgt at
sige du ikke kan tilgå din eksterne ip adresse indefra.

> I begge tilfælde er det mit "externe" ip# 80.xxx.yyy. der bliver
> leveret af DNS serverne, så det er et router/modem problem.

Så er det enten at oprette en intern dns server eller lege lidt med
hosts filen.

/Martin

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-03-04 14:24

On 2004-03-14, Martin Arendtsen <mga@arendtsen.dk> wrote:
> sige du ikke kan tilgå din eksterne ip adresse indefra.

nogen god grund hertil?

> Så er det enten at oprette en intern dns server eller lege lidt med
> hosts filen.

Ja det må jeg vel. Gråspurve med kanoner?!

Thomas

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 14-03-04 15:35

On 2004-03-14, Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> nogen god grund hertil?

> Ja det må jeg vel. Gråspurve med kanoner?!

Både og.
Jeg har det nu meget fint med at have opdelt det. Men OK, jeg kører jo
også selv dns for mine domæner så det er ikke så fremmede for mig.
Men lidt besværligt er det da.

/Martin

Fra : Hans

Dato : 14-03-04 14:15

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg derimod sidder på en intern 192.168.0.x maskine og laver samme
> nummer så får jeg en admin side til speedstream modemmet!! (som jeg
> ikke har password til). Det kan da ikke være rigtigt kan det?

Det er din router du får admin siden frem på - Ikke modemet.

Du skal oprette en post i hosts filen:

192.168.1.x www.ditdomæne.dk

/ Hans

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-03-04 14:26

On 2004-03-14, Hans <email@kvik.org.invalid> wrote:
> Du skal oprette en post i hosts filen:
>
> 192.168.1.x www.ditdomæne.dk

Men det virker desværre ikke for de interne maskiner der kun bruger dns
til at resolve :-/

Æv noget bras.

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-04 16:13

In article <slrnc58na6.5qa.zensonic@www.zensonic.dk>,
zensonic@zensonic.dk says...

> Men det virker desværre ikke for de interne maskiner der kun bruger dns
> til at resolve :-/

Det virker på alle de maskiner hvor du tilføjer det i hosts-filen.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-03-04 17:34

On 2004-03-14, Jesper G Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
> In article <slrnc58na6.5qa.zensonic@www.zensonic.dk>,
> zensonic@zensonic.dk says...

> Det virker på alle de maskiner hvor du tilføjer det i hosts-filen.

Er det ikke lidt besværligt?

Thomas

Fra : benny.dk

Dato : 14-03-04 17:51

> Er det ikke lidt besværligt?

Du kan jo også tilgå den ved i din browser at skrive den interne IP på
serveren....

/benny.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-03-04 18:43

On 2004-03-14, benny.dk <thomsen@bennySLETTES.dk> wrote:

> Du kan jo også tilgå den ved i din browser at skrive den interne IP på
> serveren....

Ja det ved jeg, men jeg har virtualhosts i min apache configuration da
jeg har mere end et domæne kørende på serveren.

Surt, men jeg må bide i det sure æble og bruge tid på

1) at sætte en dns server op
2) eller finde en bedre router end dlink 804 så jeg kan lave en statisk route
3) eller bryde koden på speedstream modemet så jeg kan rette konfigurationen i
dette.

Nå, men tak for alle svarene.

Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-03-04 07:13

Thomas S. Iversen skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> [...]
> 3) eller bryde koden på speedstream modemet så jeg kan rette konfigurationen

Det er ikke modemmet der giver dig adminsiden, speedstream 5100 modemmet har
mig bekendt ikke noget sådant.
Hvis du har adgang til at skifte routeren, har du så ikke også adgang til at
sætte routeren op? Det er loop back interfacet du skal have aktiveret, hvis
ikke jeg tager fejl,,,

Ivar Madsen

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 19-03-04 12:38

> [...]
> en statisk route 3) eller bryde koden på speedstream modemet
> så jeg kan rette konfigurationen i dette.

Hvis det er mindre besværligt for dig, kunne du benytte en fri
proxy-server ude på nettet, i hvert fald til dine egne web-
adresser.

--
4970 Rødby * Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
<http://salg.bindernaes.dk> <http://korsaren.dk>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-04 21:11

In article <slrnc592b8.93g.zensonic@www.zensonic.dk>,