Tungerækker!
Fra : Liva

Dato : 14-03-04 09:03

Hej ..

Er der nogen der har erfaring med en tungerækker!!!
Vh
Liva

Fra : Anet

Dato : 14-03-04 09:11

"Liva" <helsted@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ..
>
> Er der nogen der har erfaring med en tungerækker!!!
> Vh
> Liva

(klip)

Tungerækning under ridning?????

Så kan du sætte en sort ligesom sutagtig ting på bidet så rækker hesten ikke
tunge mere. Mener dog ikke at den er godkendt til stævneridning.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Liva

Dato : 14-03-04 09:41

Ja det rider hun også med og det hjælper en del.. Men rigtig nok, må ikke
bruges til stævner..

Fra : Lene

Dato : 14-03-04 14:17

> Ja det rider hun også med og det hjælper en del.. Men rigtig nok, må ikke
> bruges til stævner..

Du kan bruge et tungebånd, jeg har aldrig hørt at de skulle være forbudt til
stævner, men vil dog ikke ligge hovedet på blokken for det.

Mvh. Lene

Fra : Benjamin Würtz Niels~

Dato : 14-03-04 15:23

> [...]
> Vh
> Liva
>
> Tungerækning bunder som regel i, at hesten på et tidspunkt er blevet
fejlredet, med spændinger til følge (hård ufølsom hånd mm). I.flg. tidl.
Danmarksmester og OL deltager Lone Jørgensen, kan det ofte rettes ved at gå
tilbage og rette fejlen i grundridningen (se iøvrigt sidste udgave af
Månedsmagasinet Hest), hvilket vel må være at foretrække frem for kunstige
hjælpe/tvangsmidler.
Tungerækning betragtes jo som en grundfejl i dressurkonkurrencer, og for det
skal der trækkes 2 point i hver øvelse hvor fejlen forekommer, samt 1-2
point i de relevante afsluttende karakterer.

Held og lykke med det

Vh

Anja

Fra : Liva

Dato : 14-03-04 20:22

Hej
Tak for gode råd som jeg vil gå videre med..
Hilsen
Liva

Fra : Anet

Dato : 14-03-04 22:14

"Benjamin Würtz Nielsen" <bwnSLET@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> tilbage og rette fejlen i grundridningen (se iøvrigt sidste udgave af
> Månedsmagasinet Hest), hvilket vel må være at foretrække frem for kunstige

(klip)

Jeg er helt enig i at mange tungerækkere laves af dårlige ryttere som
udviser forkert ridning. Dog har jeg et par gange også stødt på heste som
bare var meget modtagelig og lidt cirkusagtige og som fandt det sjovt at
række tunge og sige lyde i stalden og nikke med hovedet op og ned når man
kiggede på dem.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Liva

Dato : 15-03-04 06:51

Jeg ved, at denne hest som det drejer sig om, også gjorde det inden hun blev
tilredet!! så måske der er tale om en medfødt "skavank" i dette tilfælde..
Men det er da værd at prøve nogle eventuelle løsninger alligevel...
Hilsen
Liva

Fra : Lene

Dato : 15-03-04 08:55

"Liva" <helsted@os.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved, at denne hest som det drejer sig om, også gjorde det inden hun
> [...]

Hovsa, det var en nyttig oplysning! Tungerækning kan nemlig også være en
handelsfejl! For at blive karakterieseret som handelsfejl, så skal det dog i
væsentlig grad forringe hestens ridbarhed og/eller forkomme som stereotyp
adfærd. Det kan sidestilles med fx. shakers, wanderes, bakers, vævere,
krybbebidere osv.

Stereotyp adfærd kan have mange mange årsager, men nok 80% hidhører fra
understimulation, - altså kedsomhed.

Den gode nyhed er så, at heste som udvikler stereotyp adfærd faktisk er
klogere og mere lærenemme end omgivelserne regner dem for / behandler dem
til at være.
Den dårlige er, at det kan være hammersvært at stimulere den type heste så
meget, at de helt ligger vanen på hylden.

Er det stereotyp adfærd, så kan i altså tage det som hestens måde, at gokke
jer med en vognstang for at fortælle, at nu sker der altså for lidt! Eller
sagt på en anden måde > Hej søster-lagkage, du rider ikke, du sidder der
bare! Og jeg kan og vil altså mere end det!!!!! <

En helt anden mulighed er, at hesten har ulvetænder, eller kindtænder som
vokser (for) langt ned. Få dyrlægen til at checke, og få dem hevet ud, hvis
det er tilfældet.

Hvis alt andet glipper, så enten tungebånd i en periode, så hesten "glemmer"
vanen. Alternativt så kan et tykt lag Arfmans sennep smurt udvendigt på
kæverne også være en løsning, men det skal ikke overdrives, da det virker
lokalirreterende.

Mvh. Lene
www.sitecenter.dk/stutteridryad

Fra : Mette

Dato : 15-03-04 09:16

> En helt anden mulighed er, at hesten har ulvetænder, eller kindtænder som
> vokser (for) langt ned. Få dyrlægen til at checke, og få dem hevet ud,
hvis
> det er tilfældet.

Ja, check for alt i verden tænderne, før I spænder hesten ind, så eventuelle
skarpe hjørner og spidser borer sig ind i mund eller tunge. Man har hørt om
forfærdelige eksempler på den slags, hvor tænderne ikke blev undersøgt
først. I øvrigt ikke kun forfærdelige for hesten, men også for rytteren,
fordi hesten forståeligt nok har reageret meget kraftigt på den stærke
smerte.

Det er altid bedst at finde årsagen i stedet for blot at bruge forskellige
bid og andet til at forhindre hesten i at udtrykke sig. Den har ofte en
årsag til at gøre det, og det svarer til at holde en person for munden,
fordi man ikke kan lide det, vedkommende siger. Det ændrer jo kun på, at man
ikke kan høre det, ikke på selve det problem, personen forsøger at forklare
en.

Mvh,
Mette