oversigt over når man blander farver
Fra : Rune

Dato : 13-03-04 16:53

Hej, er der nogen der ligger inde med et link til en hjemmeside hvorpå man
kan se hvilken farver (oliemaling) man skal blande, for at få en bestemt
farve!!??
hilsen Helle

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 14-03-04 16:13

"Rune" <runeCHIP@CHAPholstvig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan se hvilken farver (oliemaling) man skal blande, for at få en bestemt

Kære helle.
Gør dig selv den tjeneste, at tage et lærede, og laver en række streger med
hver sin farve.Lad det tørre. Derefter tager du de samme farver, og i samme
rækkefølge. og laver en række streger på tværs af de første. Nu kan du se,
hvordan farverne ter sig, når du laserer. Tag derpå, og bland en lille smule
farve for hvert kryds. Der er stor forskel på kunstnerfarver, deres styrke,
kvallitet og nuance fra de forskellige fabrikater, derfor er du nødt til at
prøve dig frem. Køb eller lån evt Politikens Kunstnerhåndbog, og bliv meget
klogere.

Mvh
A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk
www.rosmon.dk
www.kunstner.net

Fra : all4you.dk

Dato : 21-03-04 22:06

"A.C. Rosmon" <a.c@.spam.rosmon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> prøve dig frem. Køb eller lån evt Politikens Kunstnerhåndbog, og bliv

Det er et godt svar, men jeg savner ligesom Helle en oversigt over hvor
mange procent RØD, GUL BLÅ der skal til for at blande en bestemt farve.

Det er helt utroligt at sådan en side ikke er lavet endnu. (kan ikke finde
den)

Farveforhandleren har et farvekort man kan vælge en farve ud fra og så
bliver den sat i en maskine og der kommer så og så mange % i af hver for at
blande en bestemt farve - VUPTI og værs'go så har du en dåse maling. Men
hvorfor er disse tal ikke offentlige.

Dette kunne nemt laves for acryl og oliemaling, uanset fabrikat så er
farvekoderne de samme. Det kan godt være at der er flere farvepigmenter i et
mærke end i et andet, men blandingsforholdende er det samme og så kan man jo
bare tone op eller ned med sort og hvidt.

Hvorfor skal vi alle sidde og eksperimentere med noget som allerede ER
forudsagt.

Er der nogen der har kendskab til en hjemmeside der viser et bredst udsnit
af farver MED procentvis angivelse af hvor meget RØD, GUL og BLÅ der skal
til for at få denne farve, så vil jeg også gerne have et link. Det kan også
være et computerprogram, hvis nogen har kendskab til et sådant.

Jacala

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 22-03-04 16:36

kære all4you.dk.
det du beder om at få begrænset din palet, så du med ganske få farver kan
blande de nuancer du har brug for. Jeg siger og mener begrænse, for har du
alle de farver du kan købe inden for olie eller akryl, så vil du i 90 % af
tilfæældene kunne blande dig frem v.h.a. 2 farver + hvid. Begrænsningen
ligger 2 steder. du kan ikke regulere om du vil have en transperent
(gennemskinnelig) farve, eller om farven skal være opak (dækkende). Idet du
bruger 3 farver eller mere, der er rimeligt forskellige, mister du din
brillance, og farven blier nemt enten død eller kridtet. Prøv at lægge
mærke til hvor mange kunstnere der maler med "døde" farver uden fylde. det
er dem der tror, at du kan lave alle farver med 5 eller 10 farver. bare i
rød akryl, har jeg 60 forskellige farver i forskellige pigmenter,fabrikater
og kvalliteter. De steder du virkeligt kan få problemer med dine
farveblandinger, er i grøn og violet.

Selve blandingen er også problematisk, for hvor meget er en standard klat,
og hvor lidt er det, når jeg beder dig om kun at gøre penslen beskidt med en
farve. der er også stor forskel på mængden af pigment, fra det ene mærke til
det næste, og cadmiumrød og kadmiumrød kan nemt blive 10 -20 forskellige
ting.

Derfor beder jeg mine elever om at købe farver med øjne og hjerte, for det
er forskelligt fra person til person hvilke farver vi kan lide, og hvilke
motiver vi vil male. lær derfor dine nye farver at kende. prøv dem mod hvid,
og mod de andre farver. Der er ting du ikke kan gætte dig til. prøv f.eks.
marsviolet, marsviolet mørk og/eller payners grå sammen med hvid. start med
en stor standarb klat hvid, og foruren 3 hår på penselen med den farve du
vil teste. Fordobbel hele tiden mængden af det pigment du vil prøve.

Jeg håber at du kan se der ikke er nogen nem vej.

Og så
rød + blå = violet/lilla Lilla + gul = ubestemmelig farve/sort
rød + gul = orange orange + blå =ubestemmelig farve/sort
blå + gul = grøn grøn + rød = ubestemmelig farve/sort
gul + sort = grøn

Fordi man er farveblind, behøver det ikke at være en hindring for at male,
det var Hammershøj efter sigende. Det er måske årsagen til hans specielle
farver og lys i billederne.

Mvh
A.C.Rosmon
rosmon.kunstner.net

Fra : all4you.dk

Dato : 22-03-04 21:33

Tak for det uddybende svar.

Og selvfølgelig har du ret, det er bare så fandens dyrt at have 60
forskellige i hver farve...
Men at lege med farverne og pludselig stå med en flot farve er også guld
værd, det er så bare ærgeligt at den er næsten umuligt at genskabe og
eventuelt lave en stor portion af til senere brug. Men det er nok i grunden
også det der gør det spændende at arbejde med farverne.

Jeg kan forstå du holder kursus!
Hvor i landet, hvor lange kurser og hvad tager du?
Du må gerne skrive det her i NG, da jeg spørger.

Jacala

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 23-03-04 06:48

Jeg er med i en kunstnergruppe, der heder Den Blå Palet. Hjemmesiden er ved
at blive lavet om, men den heder www.denblaapalet.dk . Den gruppe afholder 2
workshops i nær fremtid.

1. & 2.. april 2004 på Børnenes friskole i Nykøbing Mors kl. 9 - 14
og
5. & 6. maj 2004 i Hanstholmcentret kl 13 - 17

det er gratis at deltage, men du skal tage egne materialer med, og du skal
tilmelde dig hos undertegnede. Folk der bor langt væk, kan vi sikkert hjælpe
med en overnatning. Der er lige fra nybegyndere, til folk der har undervist
i mange år. Der er ingen lærer på, men alle må gerne blande sig i det de
andre laver, og man må gerne spørge om andres mening, eller hvordan man gør
tingene.

Jeg har fået mulighedfor at lægge nogle af mine værker ind på
www.kunstner.net, hvor du i det forum der er, kan læse om de 2 workshops.
Her er der også mulighed for at stille spørgsmål,, og komme med tips, triks
og idéer.jeg skriver der lidt engang i mellem.

Min Egen hjemmeside er også under ombygning, så det varer ikke længe inden
der kommer et kæmpe uploadaf nye og gamle værker. siden er www.rosmon.dk .

Mvh
A.C.Rosmon
26 28 37 70