Toller pleje
Fra : Peter Andersen

Dato : 13-03-04 14:24

Hejsa NG
Nu har jeg min lab, og der er ples plejen jo til at overskue. Men nu har jeg
jo gået og forelsket mig i en toller (skal ikke være før min lab er 3år,
dvs. til næste forår), men hvor meget pleje er der ved en toller?

MVH
Peter Andersen

Fra : Broegger

Dato : 13-03-04 18:51

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> skrev news:c2v217$7op$1@sunsite.dk:

> Hejsa NG
> Nu har jeg min lab, og der er ples plejen jo til at overskue. Men nu
> har jeg jo gået og forelsket mig i en toller (skal ikke være før min

det forstår jeg sandeligt godt!!!

> lab er 3år, dvs. til næste forår), men hvor meget pleje er der ved en
> toller?

Vi børster vores Koda ca en gang om ugen. Så er han i fin form. Hvis man
vil udstille er der 2 svar alt efter hvem du spørger... Det ene (og det
jeg hælder til) er at der ikke skal gøres ret meget. Dvs. at vi studser
hårene under og oven på poterne, rykker de længste lokker af ørerne og
giver en meget grundig børstning.
Den anden fraktion er dem der klipper deres hunde noget mere. Det næste
bliver vel en kold-permanent

Efter min mening er Tolleren en "arbejdshund" der kræver et minimum af
pleje, så søg du bare fortsat efter en sådan!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk/koda

Fra : Broegger

Dato : 13-03-04 18:54

ups, jeg glemte lige en anden ting... En toller _kræver_ masser af
aktivering for at forblive glad og harmonisk. Så hvis det ikke er en Formel
1 labber du har skal du nok regne med en noget mere krævende hund...

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 14-03-04 01:27

Hej Thomas
Nu er min lab noget af det mest rolige lab der findes på denne jord. Det
betyder jo godt nok at han elskes af alle da han er den store hygge hund.
Men som brugshund ja så skal man ha go tid. For mig er det dejlige ved at
ha hund at man kan være og arbejde samme. Så min største bekymring om toller
var netop pleje af pels, jeg vil lang hellerer vil være ude sammen med min
hund end at side og trimme den. 1-2 gange om ugen er ok.
Jeg har tilgengæld hørt at man ofte skal stå på venteliste for at få en
toller og det bekymre mig en del og det har tidlige ved andre racer betydet
at der er blevet arvlet på noget skidt. Bliver der arvlet "dårlige" toller
på tiden??
MVH
Peter

Fra : Broegger

Dato : 14-03-04 10:54

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> skrev news:c308t6$len$1@sunsite.dk:

> [...]
> tidlige ved andre racer betydet at der er blevet arvlet på noget
> skidt. Bliver der arvlet "dårlige" toller på tiden??

Der har netop været en større debat i Tollerkredse fordi Tolleren er kommet
ind på en 17. plads på DKK's liste. Det er faktisk ikke nødvendigvis godt
som du også selv er inde på. Mit indtryk er dog at langt de fleste Toller
kenneler er meget omhyggelige og både fokuserer på exteriør, jagtegenskaber
og den øvrige mentalitet.

Jeg kan anbefale dig at tage kontakt til Shaggy Tollers http://www.shaggy-
tollers.dk/ , det er der jeg har købt og de er MEGET seriøse omkring deres
opdræt.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk