postfix - virtual domain
Fra : Jan Birk

Dato : 13-03-04 12:59

Jeg forsøger at modtage post for et nyt domaine med postfix. Det vil
desværre ikke helt som jeg synes det skal. Måske NGen kan se hvad jeg
glemmer/gør forkert!

Dette har jeg gjort:

I filen main.cf har jeg tilføjet domain name (dykkeriet.dk) på denne line:
mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain, dykkeriet.dk

I filen access har jeg tilføjet:
--------------------------------
dykkeriet.dk OK

I filen virtual har jeg tilføjet:
---------------------------------
brugernavn@dykkeriet.dk jb

Endeligt har jeg som root udført følgende:
/usr/sbin/postmap /etc/postfix/access
/usr/sbin/postmap /etc/postfix/virtual
/usr/sbin/postfix reload

Når jeg sende en mail til bruger@dykkeriet.dk bliver den afvist som
ukendt bruger:

----- tail maillog -------
Mar 13 14:01:17 ring1 postfix/local[21823]: B725E13F86:
to=<brugernavn@dykkeriet.dk>, relay=local, delay=0, status=bounced
(unknown user: "brugernavn")
---------------------------

Jeg havde en forventning om at postfix forwardede
brugernavn@dykkeriet.dk til den lokale bruger 'jb' uden at den
oprindelige bruger behøver at være oprettet på systemet!

Har jeg misset noget ???

/Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-03-04 13:47

Jan Birk skrev:

> I filen main.cf har jeg tilføjet domain name (dykkeriet.dk) på
> denne line:
> mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain, dykkeriet.dk

Hvis man bruger virtual, skal man ikke have hostnavnet i $mydestination.

> I filen virtual har jeg tilføjet:
> ---------------------------------
> brugernavn@dykkeriet.dk jb

Inden hver virtuelle host skal der være en linje med selve hostnavnet:

#v+

dykkeriet.dk      ---
brugernavn@dykkeriet.dk   jb

#v-

Jeg ved ikke om det er nødvendigt, men jeg har desuden flg. i main.cf:

#v+

virtual_maps = hash:/etc/postfix/virtual

#v-

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-03-04 18:22

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Hvis man bruger virtual, skal man ikke have hostnavnet i $mydestination.

[...]

> Inden hver virtuelle host skal der være en linje med selve hostnavnet:

Kun hvis man bruger Postfix-style virtual domains. Alternativet er
sendmail-style, der skal se ud som Jan Birk bruger.

> virtual_maps = hash:/etc/postfix/virtual

Den skal dog stadigvæk være der.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-03-04 18:54

Peter Makholm skrev:

> Kun hvis man bruger Postfix-style virtual domains. Alternativet
> er sendmail-style, der skal se ud som Jan Birk bruger.

Tak, så ved jeg det til en anden go' gang.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 13-03-04 19:53

Jan Birk wrote in <news:4052F799.5040108@ringbindet.invalid-domain.dk>:

> Jeg havde en forventning om at postfix forwardede
> brugernavn@dykkeriet.dk til den lokale bruger 'jb' uden at den
> oprindelige bruger behøver at være oprettet på systemet!
>
> Har jeg misset noget ???

Du sætter dig lidt mellem to stole. Hvis du vil bruge virtual
alias domains, skal du ikke have domænet i mydestination. Til gengæld
skal du have:

virtual_alias_domains = dykkeriet.dk
virtual_alias_maps = hash:/etc/postfix/virtual
<<

og virtual skal se ud som din gør (og postmappes ganske som du har
gjort). Det burde ikke være nødvendigt at røre ./access.

De (mange!) forskellige måder at gøre tingene på er dokumenteret her:
http://www.porcupine.org/postfix-mirror/newdoc/VIRTUAL_README.html

(Den nye dokumentation til postfix 2.1 styrer)

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

Learn Postfix; live Postfix; love Postfix.

Fra : Jan Birk

Dato : 14-03-04 11:33

Tak til alle,

Det var:

main.cf:
virtual_alias_maps = hash:/etc/postfix/virtual

som jeg manglede!

/Jan

Fra : Niels Callesøe

Dato : 14-03-04 12:44

Jan Birk wrote in <news:405434D4.1050605@ringbindet.invalid-domain.dk>:

> Det var:
>
> main.cf:
> virtual_alias_maps = hash:/etc/postfix/virtual
>
> som jeg manglede!

Har du genovervejet din ændring af 'access'? Uden kontekst er det lidt
svært at sige med sikkerhed, men jeg vil gætte på at den ændring du
lavede tidligere nu betyder at mail til dykkeriet.dk omgår din øvrige
UCE-filtrering (hvis du bruger sådan noget).

Derudover, så gør du det altså forkert hvis du stadig har dykkeriet.dk
i din mydestination i stedet for virtual_alias_domains. Du ender med
noget fnidder hvor der kan sendes til dine unix-bruger-konti på begge
domæner, og derudover til dine virtual alias'er, hvilket kommer til at
give problemer så snart der er en konflikt, svjks.

Fra : Jan Birk

Dato : 14-03-04 21:33

> Har du genovervejet din ændring af 'access'? Uden kontekst er det lidt

Min access ting, var 'bare' fordi jeg postmap'er det hele efter ændringerne!

> [...]
> domæner, og derudover til dine virtual alias'er, hvilket kommer til at
> give problemer så snart der er en konflikt, svjks.

Det har du ret i. Jeg fjernede faktisk 'mydestination' på baggrund af de
gode råd, men glemte at skrive at jeg havde gjort det!

Endnu engang mange tak for hjælpen!

/Jan

Fra : Niels Callesøe

Dato : 14-03-04 22:04

Jan Birk wrote:

> Min access ting, var 'bare' fordi jeg postmap'er det hele efter
> ændringerne!

Alright. Det var bare ikke lige sådan jeg læste

| I filen access har jeg tilføjet:
| dykkeriet.dk OK

.... men bare du har styr på det, er der jo ingen ko på isen.

--
Niels Callesøe - dk pfy
Bogus virus warnings are spam. Reject them using Postfix: