en "anderledes" oplevelse
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-03-04 08:40

I sidste uge så jeg, hvad der i min verden er et særsyn i den danske
folkeskole.

Jeg så en skole hvor man ikke kunne høre børnene!! Ja støjniveauet var
faktisk så lavt at hvis man stod uden for døren til et klasse lokale, så
kunne man ikke afgøre om der var børn på den anden side af døren. (det
gjaldt lige fra børnehave klasserne og op til de store klasser)

NEJ der var IKKE tale om en skole for døve der var heller ikke tale om
kadaver diciplin, eller nogle særligt højt begavede børn som i særlig grad
koncentrerer sig om at lære noget. Ej heller var der tale om specielt
"lette" børn at undervise - faktisk snarere tværtimod.

Vi var på skolen i ca 4 timer, og oplevede nogle meget glade og trygge børn,
men gik derfra med et spørgsmål som stadig rumsterer i hovedet:
(en "bivirkning" var så at lærerne så ud til at have størrer arbejdsglæde og
overskud på grund af det lave støjniveau)

Hvorfor er dette undtagelsen, snarere end reglen?

Peter

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 13-03-04 15:50

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> overskud på grund af det lave støjniveau)
>
> Hvorfor er dette undtagelsen, snarere end reglen?

Du var på vores skole, kan jeg gætte.

VH Birgitte

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-03-04 16:25

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> wrote in message

> Du var på vores skole, kan jeg gætte.

he he - jamen så må du jo være "skibonit"

Peter

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 13-03-04 15:54

> [...]
> kunne man ikke afgøre om der var børn på den anden side af døren. (det
> gjaldt lige fra børnehave klasserne og op til de store klasser)

En skole, hvor man ikke kan afgøre om der er børn eller ej...
Det lyder uhyggeligt. Godt det ikke er der jeg arbejder.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-03-04 16:27

"Peter Hindsgaul" <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> wrote in message
> Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> En skole, hvor man ikke kan afgøre om der er børn eller ej...
> Det lyder uhyggeligt. Godt det ikke er der jeg arbejder.

I timerne!!!
Ja hvis du synes det er uhyggeligt med ro til at undervise, og ro så børnene
er trygge og glade, ja så tror jeg også at vi forældre (om snart) gerne så
at du blev hvor du var

Peter

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 13-03-04 18:40

> [...]
børnene
> er trygge og glade, ja så tror jeg også at vi forældre (om snart) gerne så

Du skrev jo ikke om ro - du brugte faktisk ikke ordet en eneste gang i dit
indlæg. Du skrev at man ikke kunne høre, at der var børn på skolen.
Og en skole, hvor man ikke kan høre dem, det hele drejer sig om er efter min
opfattelse ret uhyggelig.
Men jeg vil da gerne spørge dig hvem du er, der kan udtale at "vi forældre
gerne...". Du kan have din opfattelse, fred være med den. Men du kan ikke
udtale dig på mine vegne!

Hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Kim2000

Dato : 14-03-04 00:26

> [...]

> gerne...". Du kan have din opfattelse, fred være med den. Men du kan ikke

Grundlæggende er det egentlig et godt eksempel på hvorfor mange forældre
opgiver at snakke med lærere, ordkløveri og grundlæggende forsvarsposition
overfor alt. Sørgeligt og debatdræbende.

Kim

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 14-03-04 02:28

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Grundlæggende er det egentlig et godt eksempel på hvorfor mange forældre
> opgiver at snakke med lærere, ordkløveri og grundlæggende forsvarsposition
> overfor alt. Sørgeligt og debatdræbende.

Og med det mener du helt præcist?

Der er ikke skyggen af ordkløveri i mine indlæg! Der er en grundlæggende
forskel på ro og stilhed. Og hvor kommer den grundlæggende forsvarsposition
ind i billedet? Fordi jeg ikke tillægger udsagn som "Vi er mange som
mener...." "Vi forældre så gerne..." og den slags sætten sig selv i flertal
anden funktion end forsøg på at puste tynde udsagn større?

Og i øvrigt, hvad får dig til at tro at mange forældre opgiver at snakke med
lærere?

Hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 07:43

> Og med det mener du helt præcist?
>
> Der er ikke skyggen af ordkløveri i mine indlæg!

sjovt nok så var vi 2 der opfattede dit indlæg sådan

>Der er en grundlæggende
> forskel på ro og stilhed.

mere ordkløveri.
du lyder som lærer i en urolig klasse

> [...]
flertal
> anden funktion end forsøg på at puste tynde udsagn større?

Hmmm tjae - nu er roen en af de ting som de andre forældre på skolen
fremhæver.

> Og i øvrigt, hvad får dig til at tro at mange forældre opgiver at snakke
med
> lærere?

Der er jo en grund til at forældre skifter deres barns skole ud. hva ka det
være ,..........hva ka det være

Peter

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 14-03-04 12:21

> mere ordkløveri.
> du lyder som lærer i en urolig klasse

Hvis det er ordkløveri at gå imod en forfladigelse af vores sprog, hvor
nuancerne forsvinder, så kald mig det, og jeg vil bære etiketten med
stolthed.
Men hvordan kan du overhovedet udtale dig om de klasser jeg underviser i?
Der er praktisk talt altid ro, men der er sjældent stille.

> med
>
> Der er jo en grund til at forældre skifter deres barns skole ud. hva ka
det
> være ,..........hva ka det være

De flytter, skolen lukker, deres barn har behov for et alternativt
undervisningstilbud, der er tradition i familien for et eller to år på
efterskole. Ja, som du kan se er der mange grunde. Men langt langt
størsteparten skifter ikke skole, heller ikke efter at der er mere eller
mindre frit skolevalg i mange kommuner.

Hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Kim2000

Dato : 14-03-04 12:57

> Der er ikke skyggen af ordkløveri i mine indlæg! Der er en grundlæggende
> forskel på ro og stilhed.

Og med den holdning er du en af de lærere der er belastende at snakke med,
var du på noget tidspunkt vitterlig i tvivl om hvad indlægget bestod af?

Var du på noget tidspunkt i tvivl om at spørgsmål/indlægget bestod af noget
i stil med; hvorfor faxxxx er det ikke en selvfølge der er ro til
undervisning i den danske folkeskole?

> [...]
flertal
> anden funktion end forsøg på at puste tynde udsagn større?

Ingen angreb hverken din undervisning, din skole eller din person. Du kan da
umuligt mene at støjende børn i skolen er godt. Nej vel. Jeg kender heller
ingen forældre der synes det er godt at der er råberi og skrigeri i timerne
eller for den sags skyld i frikvarterene. Derfor er udtrykket vi forældre
egentlig blot dækkende over at skriveren er klar over at han ikke står alene
med sit udsagn. Og jeg tør godt vove den påstand at du også er klar over at
han ikke er alene med sit synspunkt!

På dit udsagn tyder det på at du føler dig uretfærdigt behandlet, her må jeg
så igen blot sige, ingen angreb dig, hvis der ikke er støj, larm og uro i
din undervisning, så fortæl heller det (og hvordan du kører din
undervisning, mange lærerstuderende og nyudklækkede som jeg selv er her for
at blive klogere). Gå ind til problemets kerne (=de støjende børn), vi ved
jo begge to at der eksisterer støjende børn, hvis de ikke er på din skole,
hvorfor er de der så ikke? Det hænger garanteret sammen med din
undervisning, ergo må vi andre vel kunne lære noget af dig!

> Og i øvrigt, hvad får dig til at tro at mange forældre opgiver at snakke
med
> lærere?

Her kunne jeg henvise til undervisningen på seminariet og bl.a. Olga Dysthe,
Niels Egelund, mine kollegaer og min almindelige erfaring. Jeg kunne også
godt begynde på at finde titlerne på bøgerne frem og måske endda finde
links, men sidste gang du bad mig om dokumentation lød dit svar at din tid
var for værdigfuld til at læse svaret. Så jeg vil ikke igen spilde et par
timer.

Mvh
Kim

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 14-03-04 13:29

> Og med den holdning er du en af de lærere der er belastende at snakke med,
> var du på noget tidspunkt vitterlig i tvivl om hvad indlægget bestod af?

Nej

> Var du på noget tidspunkt i tvivl om at spørgsmål/indlægget bestod af
noget
> i stil med; hvorfor faxxxx er det ikke en selvfølge der er ro til
> undervisning i den danske folkeskole?

Den udlægning af spørgsmålet er noget nyere end selve spørgsmålet. I øvrigt
er det fløjtende ligegyldigt om der er ro til undervisning. Det der er
vigtigt er, at der er et godt miljø til læring.

> [...]
> var for værdigfuld til at læse svaret. Så jeg vil ikke igen spilde et par

Det behøver du såmænd heller ikke. Jeg mener egentlig at den eneste gang jeg
har udtrykt jeg ikke gad spilde tid på dine udsagn, var den gang du løj
Creamy-pigerne 6-7 år yngre end de var, fordi det passede bedst i din
populistiske kamp for ubrugelige webfiltre.

Hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Kim2000

Dato : 14-03-04 13:43

> [...]
> har udtrykt jeg ikke gad spilde tid på dine udsagn, var den gang du løj
> Creamy-pigerne 6-7 år yngre end de var, fordi det passede bedst i din

Det må være en barsk verden du lever i, når fejl nødvendigvis bliver til
bevidste handlinger. Endda når man efterfølgende prompte og uden diskussion
rettede fejlen da du gjorde mig opmærksom på den.

Kim

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 14-03-04 14:08

> [...]
diskussion
> rettede fejlen da du gjorde mig opmærksom på den.

Jeg nævner det kun fordi du brugte det som eksempel på at jeg ikke havde
gidet læse den dokumentation jeg bad om. Så kunne jeg ikke lade være med at
komme i tvivl om hvori fejlen bestod. Jeg kom til den konklusion at fejlen
bestod i at jeg opdagede at du fuskede med dokumentationen - præcis fordi du
netop gjorde det igen.

Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Kim2000

Dato : 14-03-04 14:48

"> bestod i at jeg opdagede at du fuskede med dokumentationen - præcis fordi
du
> netop gjorde det igen.

Det må du da vist lige skære ud i pap!

Jeg skrev, at det oprindelige indlæg tydeligt spurgte _noget i stil med_:
hvorfor faxxxx er det ikke en selvfølge der er ro til undervisning i den
danske folkeskole? Ganske rigtigt en omskrivning, men det gør jeg altså selv
opmærksom på. Åbenbart gav det oprindelige indlæg anledning til
misforståelser. Dernæst opforderede jeg dig (og det gør jeg så igen) til at
lade os andre høre dine erfaringer (netop fordi du efter min opfattelse er
en af de "gamle drenge" i faget).

Jeg spurgte dig også om du var i tvivl om hvad indlægget bestod af. Du
svarer faktisk at det var du ikke i tvivl om. Du skev da i hvert fald nej
under spørgsmålet.

Det oprindelige indlæg sluttede af med sætningen: Hvorfor er dette
undtagelsen, snarere end reglen?

Jeg kan ikke se mit "fuskeri"? (Gad vide om vi snakker forbi hinanden her?)

Grundlæggende synes jeg dog det er træls at alt for mange diskussioner
herinde ender i ordkævl i stedet for at lærere "gamle i gårde" deler ud af
erfaringer og oplevelser, så man rent faktisk kunne lære noget. I stedet for
at sidde og diskutere om ro er lig med stilhed, når (påstår jeg) alle parter
udemærket er klar over hvad betydningen er.

Mvh
Kim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 15:11

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote in message

> [...]
parter
> udemærket er klar over hvad betydningen er.

hmmm - jeg kan ikke rigtigt sige mig fri for en snigende følelse der bliver
mere og mere påtrængende. Og det er: Kan de unge lærere nu også lære noget
af de gamle?? (det er groft generaliseret - jeg ved det godt)

men jeg synes nu alligevel at de "unge" lærere og studerende jeg har set
udtale sig herinde, er nu slet ikke så tossede endda. Måske skulle I stole
lidt mere på jeres sunde fornuft

ja ja jeg ved det godt........ingen regler uden undtagelser

Peter

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 14-03-04 15:15

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "> bestod i at jeg opdagede at du fuskede med dokumentationen - præcis
> [...]

Jamen det gør jeg da gerne.

Du skrev at du ikke ville finde bøger links etc. frem, da jeg tidligere
havde bedt dig om det, og bagefter ikke gidet læse det. Det har jeg faktisk
aldrig gjort. Jeg har skrevet at jeg ikke gad forholde mig til et indlæg,
der på det afgørende punkt havde en faktuel fejl, 12 sekunder på Internet
kunne have afværget.
Dengang accepterede jeg at det var en fejl, omend en uheldig og sløset en af
slagsen.
Da du så tager den episode frem, som dokumentation for første linie i dette
afsnit, syntes jeg egentlig at det lignede mere end tanke end en fejl.

Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 15:07

> [...]
> er det fløjtende ligegyldigt om der er ro til undervisning. Det der er
> vigtigt er, at der er et godt miljø til læring.

Citat fra trådens første indlæg:

Hvorfor er dette undtagelsen, snarere end reglen?

citat slut

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 15:12

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote in message

Snip et godt indlæg

Det glæder mig at andre har forstået mit indlæg. Jeg var begyndt at overveje
om jeg vitterlig havde udtrykt mig så uklart

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 07:40

> [...]

> opgiver at snakke med lærere, ordkløveri og grundlæggende forsvarsposition
> overfor alt. Sørgeligt og debatdræbende.

Og det var præcis grunden til at jeg ikke gad tage stilling til indholdet i
hans indlæg.

Jeg må sige jeg var imponeret over skolen. JEg har set 1. klasser hvor
læreren rent fysisk stod og kæmpede med en elev om hans skoletaske, og hvor
støjnivieauet var så højt at det overskred de grænser der (i hvert tilfælde
er sat inden for andre erhverv) er sat for arbejdsmiljø. Jeg har også set
mellemtingen, og har egentlig den holdning at at hvis man vil have ro til at
undervise, så er man nok nødt til at være lidt "autoritativ" Dette har jeg
opfattet som et nødvendigt onde. Det der imponerede mig her var at det IKKE
så ud til at dett var de metoder der blev brugt her.

Så JEG lærte også noget nyt. nemlig at det KAN godt lade sige gøre at få ro
til at undervise uden at læreren skal opføre sig som tante skrap. Det KAN
lade sig gøre at få ro i undervisningen SAMTIDIG med at man har glade og
trygge børn, som også er "livlige"

En oplevelse jeg kan leve MEGET længe på.

Jeg skal nok vende tilbage når jeg ved lidt mere om *hvordan* de gør. Mit
barn starter der den 13 April

Peter
(Til AHW: du skal nok få et referat af hændelses forløbet "op til")

Fra : Bea Brun

Dato : 14-03-04 10:35

Hej Peter
Lyder som en skole lige efter vores smag. hvad hedder den og hvor ligger
den??

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 12:53

"Bea Brun" <bea@rome.com> wrote in message
> Hej Peter
> Lyder som en skole lige efter vores smag. hvad hedder den og hvor ligger
> den??

Den ligger i Skive, men de optager ikke lige sådan alle og enhver
(forklaring følger senere

Peter

Fra : Kim2000

Dato : 14-03-04 12:57

> [...]
IKKE
> så ud til at dett var de metoder der blev brugt her.

Mit umiddelbare bud vil være en dansk form af classroom managerment, for
hvis det er hele skolen er det jo ikke bare et par lærere, der har en
naturlig autoritet. Det lyder da i hvert fald ret imponerende, eller har jeg
bare været på de forkerte skoler. Min egen undervisning er vel autoritær -
specielt hvis du spørger hippe 68-lærerene og "ham den strenge" i
makkerparret i børnehaveklassen. Vi kører en "slags classroom management",
dvs. at eleverne har frihed til at være børn og lære noget, og ikke behøver
spilde tiden på at udfordre (=afprøve) lærerene og opdage hvad der sker,
hvis de kaster viskelæderet... osv osv. Vi kører med det i børnehaveklassen
og er ved at få det indført i de andre klasser, men det er noget svært, så
"systemet" vil sikkert først komme til at fungere optimalt om nogle år...

> Jeg skal nok vende tilbage når jeg ved lidt mere om *hvordan* de gør. Mit

Man kan altid blive klogere, så meget gerne en mindre roman når du ved mere.

Kim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 15:21

> [...]
> hvis det er hele skolen er det jo ikke bare et par lærere, der har en
> naturlig autoritet. Det lyder da i hvert fald ret imponerende, eller har

Nej nu må vi så vist hellere krybe til korset og fortælle hvad det er for en
skole

Det er en skole for børn med vanskeligheder inden for det autistiske
spektrum. Men netop for disse børn er det jo særligt vanskeligt at forstå
regler og deres nytteværdi. Mange af børnene har oven ikøbet også stærke
træk af DAMP så alt i alt må jeg sige at det er imponerende. Jeg spurgte
oveni købet lidt for sjov inspektøren om de ikke kunne give Deres erfaringer
omkring støjniveauet videre til den "normale" folkeskole, hvor til han
svarede: Det har vi skam prøvet, men hvergang er vi blevet afvist allerede
ved "tilbudet" (sørgeligt - men når jeg læser Hindsgavls indlæg så forstår
jeg det)

> Min egen undervisning er vel autoritær -
> specielt hvis du spørger hippe 68-lærerene

ja hvis det er det vi skal sammenligne med, så tror jeg at jeg foretrækker
generationen FØR 68 lærerne

>og "ham den strenge" i
> makkerparret i børnehaveklassen.

imho kan man godt være "streng" samtidig med at man er både god og kærlig OG
dygtig

> [...]
> "systemet" vil sikkert først komme til at fungere optimalt om nogle år...

ingen "systemer" er perfekte, men for mig lyder det som et godt tiltag.
Fortæl lidt mere

Mit

> Man kan altid blive klogere, så meget gerne en mindre roman når du ved
mere.

som sagt - jeg vil i de kommende måneder lære en hel masse mere om skolen

Peter

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 14-03-04 15:44

> [...]
> ved "tilbudet" (sørgeligt - men når jeg læser Hindsgavls indlæg så forstår

Jeg vil da meget gerne høre om disse erfaringer, jeg tager med kyshånd i mod
alle forslag. Så kan man selv afprøve dem, og så tale for og imod.

Den almindelige folkeskoles problem er, at det forventes, at vi bruger meget
tid og kræfter på at løse problemer med vanskelige elever ( gør det gerne),
men at der samtidigt stilles store krav til det faglighed og fagligt
udbytte - samtidigt med at der skæres ned på både elevlektioner og
lærerresourser. Det er bare lidt svært nogen gange

På skoler, der udelukkende arbejder med elever med fx DAMP, autisme og
andet, accepteres det, at det faglige kommer i anden række.

VH Birgitte

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 16:23

> [...]
> men at der samtidigt stilles store krav til det faglighed og fagligt
> udbytte - samtidigt med at der skæres ned på både elevlektioner og

Skolen vi her taler om er også omfattet af folkeskoleloven, og fagligt
stilles der de samme krav til eleverne som til "normale" elever. Forskellen
betår i at lærerne er "specialister" i at undervise netop den slags børn,
samt at børnene kan fortsætte på skolen til de er 18. pt har de en elev som
er igang med en HTX eksamin. Man er også her udsat for nedskæringer også
videre. Så udfra ovenstående er der ingen forskel på "din" verden og denne
skole. I virkelighedens verden er der så en normering der er bedre end den
du må arbejde under

Det er bare lidt svært nogen gange

> På skoler, der udelukkende arbejder med elever med fx DAMP, autisme og
> andet, accepteres det, at det faglige kommer i anden række.

Ikke her (som udgangspunkt - Der er selvfølgelig elever hvor det er absurd
at stille krav om samme faglige dygtighed som hos "normale" børn, men
udgangspunktet er at de lærer det samme)

Peter

Peter

Fra : Kim2000

Dato : 14-03-04 17:30

> imho kan man godt være "streng" samtidig med at man er både god og kærlig
OG
> dygtig

Det vil jeg jo altid give dig ret i

> Fortæl lidt mere

Classroom Management er en måde, hvorpå eleverne har regler for snart sagt
alt. F.eks.:

Eleverne hænger jakken på knagen på gangen, skoene tages af og står på
gangen.
Eleverne har udelukkende de bøger fremme der skal bruges i timen og
skoletasken står en fastplads bagerst i klassen. Eleverne har udelukkende de
blyanter, viskelæder fremme som de skal bruge. Dermed har vi stoppet de
elever der skal bruge ti minutter til at udvælge den rette blyant til at
skrive med, vi har lukket af for at man kaster med tingene.

Når eleverne er færdig med en opgave ved de hvad de så skal gøre, altså
slipper man for den der: "hvad skal vi nu?" larm. De kender også
konsekvensen af at f.eks. ikke række fingeren op inden de siger noget
(ignoring), hvis de laver ballade kontakt til forældrene allerede første
gang. Den sorte bog, hvis man ikke laver lektier, legetøj på bordene i
timerne smides bare i skraldespanden osv osv.

Altså rutiner, konsekvens og faste rammer er nøgleord. Og enorm forberedelse
fra vores side, nogle uger arbejder jeg både 60 og 80 timer. Det aftager
sikkert efterhånden som erfaringen vokser.

Alt det virker som sådan helt fint, men det er bare ikke specielt "dansk".
En del af eleverne ville også fint kunne klare langt mere frihed, omvendt
gælder alle regler for alle, derfor er vi lidt betænkelige ved nogle af
tiltagene. Og evaluerer os selv konstant.

Den klasse som vi har sammen med i 3. klasse fungerede overhovedet ikke og
nu er det da muligt at gennemføre undervisning i den uden at gå hjem med
hovedpine Men ingen af os har fået direkte undervisning i den slags,
fordi problemklasser/urolige klasser ikke eksisterer jævnfør seminarierne
:-/ Så vi prøver os frem og er strikse i hvert fald her i de små klasser, så
ser vi hvad der sker.

En del af vores ældre kollegaer er dog skeptiske, mén har ikke kunne komme
med bedre alternativer end "det kommer med erfaringen", og "det handler om
personligheden". Men hverken jeg eller min makker gider altså gå psykisk
ødelagte hjem hver dag de næste par år, og det er også urimeligt overfor
eleverne at der ikke er ro i timerne. Så nu laver vi vores eget lille
forsøg. Forældrene brokker sig ikke og det gør eleverne heller ikke, så helt
galt er det da ikke

Kim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 18:14

> [...]
> timerne smides bare i skraldespanden osv osv.
>
> Altså rutiner, konsekvens og faste rammer er nøgleord.

hmmmm lyder lidt som "dengang at a gik te skool"
har jeg forstået det rigtigt når jeg siger at "de gamle dyder" er kommet til
ære og værdighed igen?

Og enorm forberedelse
> fra vores side, nogle uger arbejder jeg både 60 og 80 timer. Det aftager
> sikkert efterhånden som erfaringen vokser.

Det vil jeg da håbe - ellers bliver du ikke gammel i det fag - og det vil
være skide ærgeligt for de af os forældre der kan lide din pædagogik

> Alt det virker som sådan helt fint, men det er bare ikke specielt "dansk".

er det ikke? det lyder for mig som om man gør som man gjorde før "68
lærerne" tog over og ødelagde det hele, tilsat lidt moderne udvikling

> En del af eleverne ville også fint kunne klare langt mere frihed, omvendt
> gælder alle regler for alle, derfor er vi lidt betænkelige ved nogle af
> tiltagene. Og evaluerer os selv konstant.

så længe man er opmærksom på farerne, og hele tiden evaluere, så kan det vel
ikke gå helt galt

> Den klasse som vi har sammen med i 3. klasse fungerede overhovedet ikke og
> nu er det da muligt at gennemføre undervisning i den uden at gå hjem med
> hovedpine

Så selv om det ikke er særligt "dansk" så virker det altså! så er
spørgsmålet om "det danske" nu også i alle tilfælde er så godt endda

> [...]
> :-/ Så vi prøver os frem og er strikse i hvert fald her i de små klasser,

det er også langt lettere at "løsne grebet" i takt med at eleverne kan klare
det, end det er at gå den modsatte vej

> En del af vores ældre kollegaer er dog skeptiske, mén har ikke kunne komme
> med bedre alternativer end "det kommer med erfaringen", og "det handler om
> personligheden".

skepsis er en sund ting, men hvis det er deres bedste "løsninger" så *kunne*
man fristes til at spørge om det er fordi de ikke bryder sig om at "de nye"
har nogle ideer der virker

>Men hverken jeg eller min makker gider altså gå psykisk
> ødelagte hjem hver dag de næste par år

Fuldstændig enig - og jeg tror faktisk at der er langt flere forældre der
respekterer din type lærere end man umiddelbart skulle tro (dette udsagn er
udelukkende baseret på udtalelser fra de forældre jeg snakker med)

>, og det er også urimeligt overfor
> eleverne at der ikke er ro i timerne.

en positiv bivirkning, og et argument som kan "sælge" ideen til mange
forældre

Så nu laver vi vores eget lille
> forsøg. Forældrene brokker sig ikke og det gør eleverne heller ikke, så
helt
> galt er det da ikke

nej gud ved hvorfor de ikke brokker sig. Måske fordi de kan se fordelene
ved det. Det minder mig om dengang min ældste søn skiftede skole (han er nu
17) han var i sådan en klasse med 68 lærere, og hvor det gik helt galt.
lærerne kæmpede rent fysisk med eleverne, og på et tidspunkt var der 2
lærere + en psykolog på klassen hele tiden (uden at det gjorde nogen
forskel) på et tidspunkt valgte jeg så at min søn skulle skifte skole, selv
om det også ville betyde nye kammerater og længere skolevej. Efter et par
dage spurgte jeg ham så hvad han syntes om den nye skole. HAn svarede: Åhh
far det er så dejligt at der er ro til at koncentrere sig - især når læreren
fortæller noget der er lidt svært at forstå. HAn var 3. klasses barn. Så klø
du bare på med dit forsøg, men husk at inddrage forældrene, og forklar hvad
det er I gør og hvad I vil opnå. Forklar også hvorfor I tror det vil virke,
og hold dem så nøje orienteret om udviklingen. Så er jeg ret så overbevist
om at I vil få opbakning til jeres "forsøg"

Peter

Fra : Kim2000

Dato : 15-03-04 22:30

> ære og værdighed igen?

Det er nok den der med at man gik fra den rædselsfulde "sorte skole" til den
modsatte grøft, i vores undervisning søger vi så efter at komme lidt tilbage
igen, så disciplin ikke vedbliver et skændsord indenfor skoleverden.

> [...]
*kunne*
> man fristes til at spørge om det er fordi de ikke bryder sig om at "de

Mja, nu skal man jo ikke ignore at langt de fleste af de lærere også de
ældre kan få klasserne til at fungere fint, den helt store forskel er vist
mest den at vi i vores undervisning gør tingene helt konsekvent hver gang og
vores "nul tolerance", mens andre altså kan leve med 2-3-4 advarsler før det
får konsekvens. Personligt har jeg ganske enkelt ikke tålmodighed til det.
Jeg er ikke ansat til opdrage ungerne - udover rimelighedens grænser - jeg
er ansat til at undervise dem. Og det holder jeg bare fast i.

At nogle ældre kollegaer er skeptiske, ja endda direkte imod, tror jeg mere
bunder i at de ikke kan se nødvendigheden, måske endda af idealistiske
grunde, hvor jeg måske nok er mere praktikeren i første omgang i denne her
sammenhæng. Og langt de fleste ældre lærere kan da også være klasserne til
at virke - og her ikke et ord om at mindre end 25%* er lærer 5 år efter
eksamen på seminariet.

Jeg tror ikke, nogle kollegaer er imod forandringer, fordi vi er nye i
faget - Jeg vælger i hvert fald at tro det forholder sig sådan.

Kim

* Det stod i Folkeskolen for ikke så lang tid siden, det et eller andet tal
omkring de 25-30% (altså her tænkt på fra seminariets start til 5 år efter
eksamen).

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-03-04 10:17

> [...]
og
> vores "nul tolerance", mens andre altså kan leve med 2-3-4 advarsler før

Problemet er bare om det er at gøre børnene en tjeneste. Senere når de skal
ud på virkelighedens arbejdsmarked, så kommer det som en overraskelse at de
ikke får advarsler.

> Personligt har jeg ganske enkelt ikke tålmodighed til det.

Og det er imho også helt i orden. Ungerne har godt af at lære at, skulle
forholde sig til flere forskellige personligheder.

> Jeg er ikke ansat til opdrage ungerne - udover rimelighedens grænser - jeg
> er ansat til at undervise dem. Og det holder jeg bare fast i.

Her er vi så lidt uenige. imho er din opgave at forberede dem, til at
deltage i samfundet, og deri i ligger der også en vis opdragelse. At
hovedansvaret er forældrenes er vi enige om, men du har også et

> [...]
> at virke - og her ikke et ord om at mindre end 25%* er lærer 5 år efter

og det tal siger mig at der er noget rivende galt i folkeskolen

> Jeg tror ikke, nogle kollegaer er imod forandringer, fordi vi er nye i
> faget - Jeg vælger i hvert fald at tro det forholder sig sådan.

Og den holdning er nok også den du kommer længst med

> [...]
tal
> omkring de 25-30% (altså her tænkt på fra seminariets start til 5 år efter

Ja det er sørgeligt

Peter

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 16-03-04 10:43

> og det tal siger mig at der er noget rivende galt i folkeskolen

Når du siger "folkeskolen", mener du så:
1. Lov om folkeskolen.
2. Brugerne= elever+forældre.
3. Underviserne=lærerne.
4. Ledelsen.
5. Kommunerne, der ejer den enkelte skole.
6. Skolebestyrelserne.
7. Samfundet. (evt. fordi kernefamilien er under kraftigt pres for ikke at
sige i opløsning.)
8. Undervisningen= loven+lærerne
8. Det hele over én kam?

Uden en præcisering kan udsagnet ikke bruges til noget.

Hvor er fejlene efter din mening?

Desuden: Hvor mange elever er der pr. klasse i den nok så omtalte "stille"
skole??

hilsen Niels Aage

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-03-04 12:27

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@c.dk> wrote in message

> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> Når du siger "folkeskolen", mener du så:
> 1. Lov om folkeskolen.

Ja

> 2. Brugerne= elever+forældre.

ja

> 3. Underviserne=lærerne.

ja, men ikke generelt.

> 4. Ledelsen.

ja

> 5. Kommunerne, der ejer den enkelte skole.

ja

> 6. Skolebestyrelserne.

ja

> 7. Samfundet. (evt. fordi kernefamilien er under kraftigt pres for ikke at
> sige i opløsning.)

nej
> 8. Undervisningen= loven+lærerne

ja

> 8. Det hele over én kam?

næsten

> Uden en præcisering kan udsagnet ikke bruges til noget.

det skal jeg så gøre ved en senere lejlighed

> Hvor er fejlene efter din mening?

Det har jeg vist tidligere gjort i denne gruppe. JEg gør det dog gerne igen,
men det må så vente lidt

Peter

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 16-03-04 15:35

Du svarede ikke på følgende:

Desuden: Hvor mange elever er der pr. klasse i den nok så omtalte "stille"
skole??

vh Niels Aage

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 16-03-04 18:11

Du svarede ikke på følgende:

> Desuden: Hvor mange elever er der pr. klasse i den nok så omtalte "stille"
> skole??

Søg på Google:

Det kunne måske være denne skole - passer til beskrivelsen: Skive - autisme:

Krabbeshus Heldagsskole, Skive (Vidtgående specialundervisning)
Strandvejen 11, 7800 Skive.
Telefon: 9751 1799 • Fax: 9751 1744
E-mail: Uskkk@vibamt.dk
Hjemmeside: www.krabbeshus-heldagsskole.dk
Skoleinspektør: Kaj Kristiansen.
Souschef: Kirsten Bonnesen.
Målgruppe: Elever med autisme, Aspergers syndrom og beslægtede
udviklingsforstyrrelser
I alt antal elever: 62
Antal klasser: 11
Optageområde: Viborg Amt.
Struktur for undervisningen: Dagligdagen er bygget op omkring klasser
med max 6 elever og et hertil fast tilknyttet personale. Eleverne er inddelt
i indskolingsafdelingen, mellemtrinsafdeling og ungdomsafdeling. Klasserne
er ordnet efter alder og funktionsniveau. Der er ligeledes etableret klasser
for elever med Aspergers syndrom
Skolens fritidsordning indgår i et helhedstilbud med undervisning.
Skolen har åbent på alle hverdage bortset fra tre uger i sommerferien og
mellem jul og

VH Birgitte

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-03-04 18:17

> [...]
> Skolens fritidsordning indgår i et helhedstilbud med undervisning.
> Skolen har åbent på alle hverdage bortset fra tre uger i sommerferien og

jeps

Peter

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 16-03-04 18:25

: Viborg Amt.
> klasser
> inddelt
Klasserne
> klasser

Jeg plejer at være alene med 21-25 elever. Heraf er der nogle med
udviklingsforstyrrelser og forstyrrende adfærd, svag autisme m.m. Systemet
er trægt, og der skal spares.

Fra kolleger, nu ansat på heldagsskole, tidligere i folkeskolen, ved jeg at
det faktisk er nemmere at være 2 lærere om 6 elever med disse problmer, end
at være én lærer alene om 24 "normale" folkeskoleelever.

VH Birgitte

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-03-04 08:07

> [...]
>

> Jeg plejer at være alene med 21-25 elever. Heraf er der nogle med
> udviklingsforstyrrelser og forstyrrende adfærd, svag autisme m.m. Systemet

Og det er imho i allerhøjeste grad forkert. Det er imho OK at integrere de
af de elever der kan klare det, men så skal ressourcerne også følge med.
Noget kunne tyde på at de ikke gør det i dit tilfælde.

> [...]
end
> at være én lærer alene om 24 "normale" folkeskoleelever.

Og så er det jo så at jeg ikke kan lade værre med at tænke på dengang min
ældste søn startede sin skolegang. Det var i en klasse med 25 elever, og to
klasser i samme lokale. Der var der alligevel ro - men det skal vi vist ikke
komme ind på for det var i "skræmmebilledet" for mange danske lærere -
nemlig England. Det pudsige ved DEN lille historie er blot at 3 år efter
hjemkomsten svarede han uden tøven, når han blev spurgt om hovr der var
bedst at gå i skole, at det var i england. Når man så spurgte ham hvorfor
(det var ofte lærere der ville bore i udsagnet om at england var bedst) så
var første svar altid, at der var der ro til at koncentrere sig. Borede man
endnu dybere, så kom man frem til at han havde størrer tillid til de
engelske lærere, fordi de var konsekvente, og man viste nøjagtigt hvad de
forventede af ham. Det skal så retfærdigvis siges at den første danske skole
han kom i nok ikke er typisk for den danske folkeskole. Den levede til fulde
op til alle fordommene om 68 pædagogik og så videre. (senere har vi fået et
noget mere positivt og nuanceret billede af den danske folkeskole) Samt at
den engelske skolegang foregik i Leicestershire, som på nogle punkter
afviger lidt fra resten af landet.

Peter

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 16-03-04 15:12

> [...]
> Jeg er ikke ansat til opdrage ungerne - udover rimelighedens grænser - jeg
> er ansat til at undervise dem. Og det holder jeg bare fast i.

Hvad går jeres konsekvens ud på, hvis eleven ikke retter sig efter jeres
henstillinger?

VH Birgitte

Fra : Kim2000

Dato : 16-03-04 21:31

> Hvad går jeres konsekvens ud på, hvis eleven ikke retter sig efter jeres
> henstillinger?

Det var også et af de store debatpunkter, derfor har snakket med både
forældre og ledelsen om det, men altså nul tolerance, men lad mig give nogle
eksempler.

Manglende lektielavning medfører anmærkning i den sorte bog, 3. gang seddel
med hjem.
Hvis man leger med legetøj i timerne får man ikke besked på at lægge det
væk, men det ryger bare i skraldbøtten. Her er der naturligvis lidt snor,
altså hvis "lille Peter" sidder med pokemon kortene, så siger vi som regel
noget med timen startet og så er der altså de der ganske sekunder til at
reagere, før man bare går videre til at bare smide det i skraldeposen, så må
de jo lede efter det i frikvarteret.
"Kravler man i gardinerne", ja så er det udenfor døren eller trævagt (passe
på skolens træ).
Når vi laver gruppearbejde og den slags der har en del "larm" så bruger vi
som regel tælleteknikken, altså vi begynder bare at tælle, nogle gange når
vi op til 15, andre gange 5, forunderligt nok virker det Den bruger vi
faktisk hver gang der er ved at komme uro og eleverne reagere på den hver
gang.

I 3. klasse sad klassen en dag og halvsov, så lavede vi tabeltræning udenfor
i det gode vejr (januar). Men specielt virker det vist ret godt den med
trævagten (i hvert fald om vinteren), 3. klassen har vi da efterhånden fået
styr på. Nogle gange føler jeg så bare det er overdrevet at reagere så hårdt
overfor eleverne, men omvendt tror jeg at jeg slipper for mange af de
unødige konflikter (=eleven tænker: "gad vide hvad der sker hvis jeg
nu.....").

Inden nogen nu siger det er for groft og for hårdt, så er det altså faktisk
forbløffende få gange det er nødvendigt - efterhånden - det virker faktisk
som om at når de kender konsekvenserne så gider de heller ikke "afprøve" os.

Kim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-03-04 08:10

> [...]
> som om at når de kender konsekvenserne så gider de heller ikke "afprøve"

følgende udtalelse har INGEN faglig baggrund, men er udelukkende baseret på
"sund fornuft"

Kan man ikke vende den om og sige at hvergang en lærer er nødt til at
"straffe" en elev, så er det et eller andet sted et nederlag for eleven. Og
når så din metode i det lange løb tilsyneladende medfører færrer
"situationer" så bliver det samlede billede færrer nederlag til eleverne, og
flere succesoplevelser?

Peter

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 14-03-04 13:11

> [...]
IKKE
> så ud til at dett var de metoder der blev brugt her.

I bund og grund er klasser lige så forskellige som mennesker.

Hvilke elever, der kommer i hvilke klasser er ofte lige så tilfældigt, som
hvem der vinder i Lotto.

Jeg har haft klasser, hvor det hele kørte som smurt, eleverne havde selvværd
hjemmefra, var trygge hjemmefra og havde samlet en god portion lyst til at
arbejde og lære.

Samtidig har jeg på samme skole haft klasser, der var fyldt med utrygge,
urolige børn, som man dagligt skulle kæmpe med. Mange af vores børn har det
desværre ikke så godt som de burde. De er præget af forældrenes skilsmisser,
økonomiske problemer, arbedsløshed, og tro mig, nogle af børnene ved, de er
uønskede hjemme. Disse børn er ofte de, der forstyrrer undervisingen i
klassen, så der hverken er ro eller stille.

Disse ulykkelige børn er selvsagt ikke på de skoler, hvor forældrene skal
gøre en ekstra indsats, enten for at få barnet i en privat-eller friskole,
eller bare være med til at løse barnets problemer. Forældrene har det nemlig
svært nok selv, og har ikke overskud til dette.

VH Birgitte
- lærer gennem 27 år

Fra : Kim2000

Dato : 14-03-04 13:23

> [...]
> uønskede hjemme. Disse børn er ofte de, der forstyrrer undervisingen i
> klassen, så der hverken er ro eller stille.

Hvordan tackler du dem? Jeg ved det er den slags vi burde have lært på
seminariet, men ifølge Ribe Seminarie eksisterede den slags børn ikke
jævnfør vores undervisere (skævt smil). Har du nogen litteratur om det,
mit/vores bedste bud har været classroom management, men det er altså ikke
synderlig dansk mentalitet, selvom det bestemt ser ud til at virke.

Kim

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 14-03-04 15:14

> [...]
> mit/vores bedste bud har været classroom management, men det er altså ikke
> synderlig dansk mentalitet, selvom det bestemt ser ud til at virke.

Ja, den slags børn eksisterer ikke. På de fleste seminarer i hverfald ikke.

Uden for lærerværelset tales der heller ikke så meget om den slags børn. Det
tør man måske ikke. Man mener jo at en god lærer er en lærer, der har en
sådan personlighed, at han/hun kan få disse børn til at være stille og
opføre sig som den gode elev.

Hvordan takler man disse børn? Ja, det kan der jo skrives børger om - der er
ligeså mange metoder, som elever, og ofte tager det mellem 1-3 år at få det
til at køre, nogle gange lykkes det ikke, og nogle gange går læreren ned med
flaget, fordi nogen ( læs gerne "forældre" "politikere" "rummelig skole")
mener, at man da med lærerens personlighed må kunne få disse børn til at
være stille!

Det bør vel nævnes at mange af disse børn virkelig i en meget tidlig alder
har taget skade på deres sjæl, og derfor kan man ikke tale med dem, og
arbejde med dem, som man kan med almindelige sunde elever, der bare er
forkælede, larmende og egoistiske.

VH Birgitte

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 16:27

> [...]
> mener, at man da med lærerens personlighed må kunne få disse børn til at

Nu provokerer jeg bevidst - så er du advaret. men er fakta ikke at
folkeskolen er blevet MINDRE "rummelig" side du og jeg gik i skole? og er
fakta ikke at grunden til den mindre rummelighed er lærernes ønske om at
eleverne selv skal tage ansvar for deres indlæring (ansvarsfralægning?) Er
det ikke netop det der er Egelunds pointe?

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 15:29

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> wrote in message

> I bund og grund er klasser lige så forskellige som mennesker.

men *så* forskellige er mennesker jo heller ikke

> Hvilke elever, der kommer i hvilke klasser er ofte lige så tilfældigt, som
> hvem der vinder i Lotto.

Jo (ret mig gerne hvis jeg drager forkerte slutninger i mit svar til dig)
men det er jo ikke det samme som at sige at læreren ikke har indflydelse på
om der er ro i klassen.

> Jeg har haft klasser, hvor det hele kørte som smurt, eleverne havde
selvværd
> hjemmefra, var trygge hjemmefra og havde samlet en god portion lyst til at
> arbejde og lære.

og det ændrer jo heller ikke på det faktum at der findes lærere som stort
set aldrig har problemer, mens der er lærere der næsten altid har det.

> Samtidig har jeg på samme skole haft klasser, der var fyldt med utrygge,
> urolige børn, som man dagligt skulle kæmpe med. Mange af vores børn har
det
> desværre ikke så godt som de burde.

Det er vi fuldstændig enige om, men netop de børn du der nævner, er imho de
børn der har allermest brug for struktur og ro. (har selv arbejdet med den
slags børn - dog ikke i skole regi)

> [...]
> uønskede hjemme. Disse børn er ofte de, der forstyrrer undervisingen i
> klassen, så der hverken er ro eller stille.

ja de skal jo reagere på en eller anden måde, men omvendt skal man ikke lade
det være en "sovepude" for at "lade stå til"

> [...]
nemlig
> svært nok selv, og har ikke overskud til dette.

Det har du fuldstændig ret i. men min erfaring siger mig at netop disse børn
er utrolig taknemmelige at "arbejde med" fordi de forventer så lidt.

> - lærer gennem 27 år
Rolig nu - jeg drager ikke din faglige kompetance eller "kunnen" i tvivl.
jeg tillader mig blot som forældre at stille spørgsmålstegn ved
"autoriteterne" OG måske lære noget - om ikke andet så at få mere indblik i
"den anden side"

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 07:33

> [...]

> gerne...". Du kan have din opfattelse, fred være med den. Men du kan ikke

Al den stund at du næppe har børn på skolen, så mener jeg heller ikke at der
er belæg for at sige at jeg har udtalt mig på dine vegne.

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-03-04 22:53

> [...]
der
> er belæg for at sige at jeg har udtalt mig på dine vegne.

Lad os alle tage det roligt - det er med lærere og skoleelever som alle
andre mennesker - de fungerer alle forskelligt afhængigt af tid, sted,
alder, tidligere oplevelser m.v.
Det eneste vi kan sige med sikkerhed er, at der ikke findes nogen enkel
"opskrift" på, hvordan man håndterer en skoleklasse- en og samme lærer kan
opleve samme klasse forskelligt, afhængigt af, hvornår hun møder den
(tidspunkt på dagen), hvordan vejret er, (ja, du læste rigtigt), hvilke
foregående oplevelser de har haft, hvilke konflikter de har haft i
frikvarteret tidligere m.v.

Jeg har også mødt de såkaldte superlærere, der har proklameret at de havde
styr på alle elever - og så opleve at selvsamme superlærer måtte sende en
eller flere elever ned til kontoret fordi de ikke kunne rummes i klassen på
det pågældende tidspunkt.

Så det fører ikke til noget med mudderkastning om hvordan man oplever
situationen.

Men til gengæld, Peter, var det ikke fair at komme med den provokatoriske
udmeldelse omkring den pågældende skole uden allerede først at fortælle hvad
det var for en skole - det er jo ikke en almindelige folkeskole, men en
specialskole, som du jo også langt om længe kom ind på - derfor er
forholdene anderledes -uden at vi skal forklejne det arbejde der laves der.

Jeg har set din lille oplysning til mig, så jeg venter spændt på føljetonen

--
ahw

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-03-04 09:16

"Arne H. Wilstrup" <karl@meget.smart.dk> wrote in message

> [...]
> specialskole, som du jo også langt om længe kom ind på - derfor er
> forholdene anderledes -uden at vi skal forklejne det arbejde der laves

I følge lærerne, kan erfaringerne med roen, godt overføres til en "normal"
skole

> Jeg har set din lille oplysning til mig, så jeg venter spændt på
føljetonen

er afsendt tjek din mail

Peter

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-03-04 10:30

> I følge lærerne, kan erfaringerne med roen, godt overføres til en "normal"
> skole

Så lad os dog ikke sidde i spænding mere!
Hvad bestod fidusen i?
Det er tilsyneladende ikke nogle af de bud, der har været fremme med CM o.
lign. ???

venlig hilsen

Niels Aage Schmidt

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-03-04 13:27

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@c.dk> wrote in message

> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> Så lad os dog ikke sidde i spænding mere!
> Hvad bestod fidusen i?

Jamen så meget ved jeg ikke endnu. JEg skal nok skrive om det når jeg ved
noget mere

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-03-04 17:49

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> I følge lærerne, kan erfaringerne med roen, godt overføres til en "normal"
> skole

Så ville det være fair, hvis de fortalte os andre om det - foreløbig er det
jo kun en påstand!

> føljetonen
> >

> er afsendt tjek din mail

har set den - følger op på den ved lejlighed - fejrer fødselsdag i dag,
tiden er knap

--
ahw

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-03-04 17:59

"Arne H. Wilstrup" <karl@meget.smart.dk> wrote in message

> har set den - følger op på den ved lejlighed - fejrer fødselsdag i dag,
> tiden er knap

Jamen så tillykke

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-03-04 11:24

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> "Arne H. Wilstrup" <karl@meget.smart.dk> wrote in message

> Jamen så tillykke

Tak!

--
ahw

Fra : emil

Dato : 20-03-04 18:08

> I følge lærerne, kan erfaringerne med roen, godt overføres til en "normal"
> skole

Jeg har erfaret at lærere der arbejder med stærkt specialiceret
undervisning, har en tendens til at "glemme" hvordan det er at have en
almindelig folkeskoleklasse. Som lærer udvikler man nogle strategier
der ikke nødvendigvis fungerer hvis man bevæger sig over i en anden
kontekst. Selvom det ikke burde være sådan, så er det i praksis to
forskellige verdener

Med venlig hilsen Emil

Fra : emil

Dato : 18-03-04 02:28

Jeg skal ellers love for at der er kommet gang i debatten. Der er
kommet mange spændende synspunkter frem og nogle af dem vil jeg gerne
kommentere. Jeg er selv studerende på 3. år på seminariet og har været
almindelig lærervikar et par år inden jeg begyndte studiet. Derudover
har jeg omkring 5 års erfaring med specialundervisning af retarderede
børn og børn med autisme/asperger.

Til de forældre mm. der tror at man direkte kan overføre erfaringer og
undervisningsprincipper fra specialundervisningen til den alm.
folkeskole, vil jeg understrege at det ingenlunde er tilfældet. Der er
fundamentalt forskellige rammer for undervisningen. Lærerne sidder som
oftest omkring et fælles bord med ansvaret for en enkelt eller to
elever til hver side. Alene dette er med til at forebygge en mængde
uro og konflikter. Når man underviser en almindelig folkeskoleklasse,
er det også sjældent at eleverne er urolige, når man står lige ved
siden af dem. Desuden har hver elev som oftest et arbejdsbord,
afskærmet af reoler, hvor de sidder med ryggen til de resterende
elever. Dette har jeg dog også set blive praktiseret i enkelte
indskolingsklasser hvor lokalerne er tilstrækkeligt store.
Selvfølgelig vil mange af eleverne følge det samme pensum som i den
alm. folkeskole, eftersom børn med f.eks. asperger jo absolut ikke er
fagligt svage. Jeg vil gerne afvise Peter´s påstand om at børn med
autisme/asperger skulle have svært ved at forstå regler og deres
nytteværdi. Tværtimod elsker disse elever klare regler, men de skal
selvfølgelig være logiske og meningsfulde. Enhver der har arbejdet med
disse børn ved at brudte regler, kan være kilden til megen
frustration. Desuden kan jeg blot erklære mig enig i alt det som
Birgitte har skrevet.

Desuden vil jeg gerne knytte en kommentar til seminarieundervisningen.
Det er rigtigt at behaviorismen som classroom-manegement tanken bygger
på, i mange fag er et fy-ord. Dette er dog ingenlunde tilfældet i
psykologiundervisningen hvor det blot pointeres at den skal anvendes
kritisk og med forsigtighed. Men der er nok heller ingen af jer, der
vil påstå at CM er de vise sten til alle elever. Problemet er nok at
f.eks. i pædagogik hvor fokus ligger på dannelse, kan CM være et lidt
uhensigtsmæssigt udgangspunkt. I psykologi er CM derimod et glimrende
redskab til praktisk problemløsning. CM er derfor både godt og skidt
afhængig af kontekst. CM har ikke noget at gøre med "dengang jeg gik i
skole". Det er en psykologisk velbegrundet metode, der bygger på
forudsigelighed og forebyggelse, ikke på frygt og afstraffelse.

Som Birgitte også siger, er der kæmpe forskel på klasser og det er som
oftest tilfældigheder der afgør om en klasse er rolig eller urolig.
Selvfølgelig er der nogle lærere der er bedre end andre, det ville
være underligt andet. Men de fleste lærere er gode til noget
forskelligt og man kan derfor godt være uheldig at have fået en klasse
man "svinger" dårligt med.

Jeg undrer mig meget over den undersøgelse som Kim fremlægger, med at
mindre end 25% underviser 5 år efter endt udd. på seminariet. Tæller
specialundervisning, privatskoler, efterskoler, vikariater, orlov,
videre udd. osv. med? Statistik kan fortælle det man ønsker.

Med venlig hilsen Emil