langsomme ram i a7n8x deluxe nforce2 ?
Fra : Lampen

Dato : 12-03-04 21:27

Hej, har lige købt det følgende

Asus a7n8x deluxe 400 fsb ready nforce2 3xDDR

CPU Athlon XP 3000+ Barton Box

Ram 512 MB DDR PC 3200 standard 400MHz cl3

CPU'en kan jeg snildt få op at køre der hvor den skal, men ram'en står
til 200 mhz single channel når jeg booter op :\ Skal den ikke stå til
400mhz dual channel ? Eller skal jeg have to ram klodser ?

Jeg er lidt newbie til det her :)

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 12-03-04 21:36

> CPU'en kan jeg snildt få op at køre der hvor den skal, men ram'en står
> til 200 mhz single channel når jeg booter op :\ Skal den ikke stå til
> 400mhz dual channel ? Eller skal jeg have to ram klodser ?

Den står som den skal. De 200MHz er jo netop 400MHz DDR (Double Data Rate)
Og du skal have 2 ens RAM klodser for at køre Dual Channel.

> Jeg er lidt newbie til det her :)

Virkelig?

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Lampen

Dato : 12-03-04 21:45

> Den står som den skal. De 200MHz er jo netop 400MHz DDR (Double Data Rate)
> Og du skal have 2 ens RAM klodser for at køre Dual Channel.

Hejsa og tak :)

Hvad er fordelen ved at køre dual channel så(udover at man har mere ram) ?

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 12-03-04 21:54

> Hvad er fordelen ved at køre dual channel så(udover at man har mere
> ram) ?

Der er ikke rigtigt nogen fordele ved Dual Channel på en AMD cpu. Du får et
par procent mere ydelse på rammen, men det er vist også alt.

Fra : Anders

Dato : 13-03-04 13:35

"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> wrote in
message news:c2t815$2433$1@news.cybercity.dk...

> Der er ikke rigtigt nogen fordele ved Dual Channel på en AMD cpu. Du får
et
> par procent mere ydelse på rammen, men det er vist også alt.

I teorien har man jo den dobbelte båndbredde til rammen idet man kan læse
skrive i to separate banker på een gang. Derudover har Kim sikkert ret -
omend Nvidas chipsæt med integereret grafik svjv. har stor glæde af dem...

/Anders

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-04 14:40

Anders wrote:

> I teorien har man jo den dobbelte båndbredde til rammen

...men FSB'ens båndbredde svarer til Single-Channel RAM (ved samme
frekvens) - derfor får man ikke meget ud af Dual-Channel med et AMD-system.

Fra : Anders

Dato : 14-03-04 16:32

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote in message

> ..men FSB'ens båndbredde svarer til Single-Channel RAM (ved samme
> frekvens)

Det skal nok passe...

> - derfor får man ikke meget ud af Dual-Channel med et AMD-system.

Med mindre man kører grafik med shared ram eller PCI-DMA overførsler via
chipsettet.

/A

Fra : TommyF

Dato : 13-03-04 12:46

>CPU'en kan jeg snildt få op at køre der hvor den skal, men ram'en står
>til 200 mhz single channel når jeg booter op :\ Skal den ikke stå til
>400mhz dual channel ? Eller skal jeg have to ram klodser ?
Hvis du vil have Dual aktiv skal du bruge 2 slots.