Feber.
Fra : Ann Nielsen

Dato : 12-03-04 18:05

Hej.

Min lille 21 ugers gamle hvalp er syg idag :( Snøft, jeg har droppet en tur
på restaurant for at kunne være hjemme hos ham, ellers ville jeg kun sidde
på restauranten og tænke på min syge hund.

Hvordan kan jeg mærke om han har feber? Han virker MEGET dvask og træt, og
gider ikke engang gå udenfor at tisse, så jeg bærer ham derud. Han har
kastet op nogle gange, og ikke engang leverpostej, RENT, kan lokke den lille
til at spise lidt. Har prøvet at få ham til at drikke lidt vand, men også
forgæves.

Er der nogle gode råd derude til en syg hvalp? Er der noget jeg kan gøre for
at han får det bedre? Cola eller sprite, som vi mennesker til tider er på,
for at komme over en maveonde, er han ihvertfald ikke til :)

Med venlig hilsen

Den bekymrede Ann

Fra : Holm

Dato : 12-03-04 18:11

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lille
> til at spise lidt. Har prøvet at få ham til at drikke lidt vand, men også

Hej Ann

Du skal tage hans temperatur ( i enden )...
Normalen er ca 38,5 - 39...

Drikker han ? Dette er vigtigt .
Hvis ikke , og hvis han bliver ved med at have det skidt , så er der en ting
at gøre og det er at få fat på en dyrlæge .

Har han fået noget "nyt" mad , eller andet du kan komme i tanke om ?

God bedring

Holm

Fra : Ann Nielsen

Dato : 12-03-04 18:31

Hej igen.

Han vil ikke engang drikke :(

Jeg har desværre ikke et termometer til den lille. Kan man mærke det på
snuden?

Han har fået et kødben for første gang... måske er det det????

Ann

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 12-03-04 18:52

Hej Ann.
Du kan ikke vurdere på hundens snude om den har feber, du skal ha! fat i
et termometer . Jeg har haft en hund som havde 41.2 i feber og snuden var
iskold så der kan du ikke mærke om den har feber.
Jeg har kun et råd til dig og det er dyrlæge så hurtig som muligt især når
hvalpen ikke vil tage væske til sig.
Du kan se om hunden er dehydreret ved at tage huden op imellem 2 finger og
så slippe det og hvis det ikke retter sig hurtig ud igen og ligesom bliver
stående ja! så er det dyrlæge med det samme for så er den dehydreret (
mangler væske).
Ikke noget med cola eller ligende, lad være med at forsøge dig dig frem,
for mig at se så er det afsted til dyrlægen.
Rigtig god bedring med hvalpen.
Hilsen susanne.

Fra : Ann Nielsen

Dato : 13-03-04 00:38

Puha uha.

Den lille har fået det bedre er lige nu igang med at lege lidt, det er SÅ
skønt at se. Jeg nærmest "tvang" lidt vand i ham (dyppede vand på fingrerne
og han slikkede det af), og han har sovet det meste af aftenen, så han er
friskere nu.

Han fik meget meget meget tynd mave et par gange og har ellers ikke kastet
op siden kl. 16.45 idag :) Så jeg håber at han får det bedre oven på en
omgang nattesøvn. Desværre må jeg nok droppe hvalpetræningen imorgen, men
hellere det og han bliver rask.

Tak for alle jeres råd, jeg må vist hellere se at få mig et termometer :)
til en anden gang.

Med venlig hilsen

Ann

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-03-04 07:43

> [...]

> op siden kl. 16.45 idag :) Så jeg håber at han får det bedre oven på en
> omgang nattesøvn. Desværre må jeg nok droppe hvalpetræningen imorgen, men

Og kødbenene især de rå til han bliver lidt mere robust i sin mave.
Giv ham en fastedag kun med vand, bare almindelig vand, var kun i gamle dage
man skulle koge det grundet colibakterier, og giv ham efterfølgende lidt A38
og f.eks Kellogs Special K, inden du giver ham hans normale mad igen.

De Bedste Hilsner
Finn Jensen

Fra : Holm

Dato : 13-03-04 10:24

"Finn Jensen" <spammails@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
A38
> og f.eks Kellogs Special K, inden du giver ham hans normale mad igen.

Hej Finn

Enig , men tilsæt lige en lille smule salt og sukker i hans vand også , så
får han lige de mineraler han har tabt !
Det er iøvrigt en rigtig god kur til alle hunde , med dårlig mave , lad dem
faste en dag , og servér vand med salt og sukker !

Hilsen Holm

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 14-03-04 13:10

> [...]
tider er på,
> for at komme over en maveonde, er han ihvertfald ikke til :)

Tja det bedste råd er dyrlæge hurtigst muligt .. fatter ikk at folk
ikke selv kan finde ud af at kontakte dyrlæge når deres hund er syg
... det er da noget man gør helt automatisk mener jeg . hvis dine
unger er syge skriver du vel heller ikke først til en nyhedsgruppe
efter råd men ringer til lægen med det samme ..
det vil jeg da håbe .. for skulle det være menigitis dit barn har
vil ungen let kunne være død inden du får svar fra nyhedsgruppen
hejhils fra Ami

Fra : Ann Nielsen

Dato : 14-03-04 14:10

Hej Anne-Marie

Her sidder jeg og er ret gal i skralden (skal passe på ikke at skrive
bandeord!). Du har måske ret i det du skriver. Da jeg kom hjem fra arbejdet,
passede og plejede jeg min lille hund. Jeg vidste jo at han havde fået et
ben, og måske kunne maven ikke tåle det. Og det så sådan ud! Jeg fik vand i
ham, efter et stykke tid og han fik hvilet sig, som han så ud til at have
brug for. Jeg ville helt sikkert have taget til dyrlægen, hvis han fortsatte
med at være syg. Det er klart. Men jeg er heller ikke den type, der
tilkalder en læge pga. en fis på tværs i systemet, heller ikke med
mennesker!

Mht at smutte til lægen, så har jeg ALDRIG haft behov for lægevagten,
heldigvis! Jeg er ikke den type som lægevagten rundt omkring er træt af. Der
er sikkert akutte tilfælde rundt omkring i Danmark, som har behov for
lægevagten, og så er der de typer der tager til lægevagten pga. en splint i
fingeren.

Jeg skrev til nyhedsgruppen for at få nogle råd mht. Gizmo's situation, og
TAK til jer alle der har hjulpet mig!

Ann

Fra : Peter Andersen

Dato : 14-03-04 21:18

> [...]
> det vil jeg da håbe .. for skulle det være menigitis dit barn har
> vil ungen let kunne være død inden du får svar fra nyhedsgruppen

Hej Ami
Her et lille citat du måske kan bruge til noget:

tonen der bliver taget i brug fra
visse personer kan tit være træls .. og alle kunne vi jo lære at
moderere vort sprog .. så vi skrev som vi villle tale hvis vi stod
overfor en person.. det ville hjælpe meget tror jeg ...

Peter Andersen ( som til tider synes at Anne-Marie er lige rigelig
fordømmende)