kohaset
Fra : Pia J

Dato : 12-03-04 11:59

Hvad er jeres erfaringer med brug af (let) kohasede heste? Direkte til slagt
eller er det i virkeligheden ikke noget problem?

Vi snakker om en 3½ års 1'er pony med en god gang koldblod i (racer
ubekendte) som ellers står glimrende på sine ben.

:Pia

Fra : Lene

Dato : 12-03-04 12:41

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse > Hvad er jeres erfaringer
med brug af (let) kohasede heste? Direkte til slagt
> eller er det i virkeligheden ikke noget problem?

Det eneste jeg altid går en stor bue uden om sabelbenede og bjørnefodede
heste. Alle andre benstillingstyper er sjældent afgørende for hestens
holdbarhed, specielt ikke når der er tale om milde grader. Mange heste
voldskæres til at stå ret når de skal sælges, og det er ud over at være et
forsøg på at skjule en "fejl", også meget mere skadeligt end at lade hesten
stå som den nu engang gør.

Med mindre du har ambitioner om at vinde Olympisk guld i dressur, så er det
såmen nok bedøvende ligegyldigt om hesten er nok så kohaset, da det først er
ved skiftet mellem m og s dressur at der for alvor kommer belastning på
haserne. Ved springheste er der godt nok også stor haseaktivitet, men her "
udløses fjedren" hvorimod man i dressuren taler om at " lukke den"
efterhånden som hesten skal bære sig mere og mere.

Du kan jo evt. betinge dig at handlen skal gå retur, hvis hesten indenfor 2
år efter handlen får problemer med sine haser. Selv ville jeg nok bare
betragte det hele som en bagatel, og så se om jeg evt. kunne få et mindre
prisnedslag.

Mvh. Lene
www.sitecenter.dk/stutteridryad

Fra : Pia J

Dato : 12-03-04 13:04

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> wrote in message news:4051a1a3$0$769

> [...]
> år efter handlen får problemer med sine haser. Selv ville jeg nok bare
> betragte det hele som en bagatel, og så se om jeg evt. kunne få et mindre

Den koster 15.000 så det er jo nærmest produktionspris eller mindre. Jeg
skal næppe springe mere end 60-80 cm. eller ride svær dressur, ej heller 80
km distance. Jeg har da tænkt mig at få dressur-undervisning og arbejde med
samling evt. også i køreliner, men slet ikke på stævneplan.

Hovene trænger faktisk i den grad til beskæring, så det kunne dyrlægen jo
nemt vurdere, der er let vingedannelse på forhovene, men han slider dem
ellers pænt, og der er ikke andre problemer med benvinklerne, koder eller
andet.

:Pia

Fra : Lene

Dato : 12-03-04 13:25

> [...]
> nemt vurdere, der er let vingedannelse på forhovene, men han slider dem
> ellers pænt, og der er ikke andre problemer med benvinklerne, koder eller

Jeg ville ikke betænke mig i 5 minutter, men straks byde 14, og så være
indstillet på at give 14.5, da alle "fejl", store som små ( og den her er
lille ) bør afstedkomme en prisreduktion. Du har helt ret i hestens
salgspris er lig eller under produktionsprisen, og til de penge er man mest
fristet til at sige: pyt. Men den dag du evt. skal ud og sælge den igen, så
vil op mod 80% af de købere du kommer i kontakt med, også hænge deres hat på
den lille skønhedsfejl.

Og jeg har da set distanceheste, som var endda meget kohasede gå 120km uden
problemer, så det skal såmen ikke holde dig tilbage!

Held og lykke til.

Mvh. Lene

Fra : Pia J

Dato : 12-03-04 13:36

> Held og lykke til.
>
> Mvh. Lene

Tak - man er jo bekymret for sit første køb - jeg har hidtil "nasset" på
andres heste.

Men sød er han min "lille" indianerpony (læs: bulldozer) ! Selvom dyrlægen
syntes han var temmelig uopdragen. Men hvad kan man forvente af en forkælet,
nykastreret teenager på et fremmed sted uden sin "gamle moar"?

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 13-03-04 09:15

Jeg har faktisk et tillægsspørgsmål, er der nogen som ved om det har
betydning for evt. forsikringer, og i så fald hvilke?
(liv/syg/uanvendelighed)

:Pia

Fra : Anet

Dato : 13-03-04 10:21

> [...]
>
> Vi snakker om en 3½ års 1'er pony med en god gang koldblod i (racer
> ubekendte) som ellers står glimrende på sine ben.

(klip)

Hej Pia

Det er jo lidt en vurdering som man gør sig om man kan leve med, at en hest
har en defekt i udseende og bygning.

Jeg vil sige, at en kohaset hest er i større risiko for at udvikle spat end
almindelige hasede heste. Dette underbygger jeg ved, at sige at der kommer
en øget belastning på den indvendige side af leddene. Og disse led er nogen
som skal kunne bevæge sig en del. Spat er jo faktisk en slidskade der er
opstået. Hvis man har en hest der har spat, så kan denne spat udarte sig på
flere måde. Nogen heste har fået konstateret spat ved, at have fået
foretaget en spatprøve/røntgenundersøgelse og har aldrig vist halthed. Andre
heste igen er meget halt af spat. Men det du skal være klar over er at
muligheden foreligger for, at din hest kan udvikle spat. En faktor som du
også skal tænke over er, om du vil bruge din hest hårdt fremover eller om du
kun vil ride skovture afsted på den. Jeg mener bestemt, at kohaset er en
ting som man skal tage alvorligt, og så ud fra det vurdere om man vil løbe
en risiko eller ej. Men nogen gange så er jagten på den perfekte hest altså
svær. Tag evt. et billede med et digitalkamera så vi kan se med hvor
slemt/lidt det er.

Jeg kan fortælle dig at den islænder som jeg købte for et års siden ikke er
ren i bøjeprøve på sine bagben. Så jeg har været ude i den beslutning og
vurdering. Jeg valgte at købe hende af flere grunde:
Hun er rigtig rar og venlig at have med at gøre og ride på.
Hun har en meget fin tølt som min ryg er afhængig af.
Hun var en rigtig god start som islænderrytter at får når nu man altid har
redet traditionel engelsk ridning.
Jeg syntes at hun var i en prisklasse hvor jeg kunne leve med, at hun ikke
holdt så længe som ridepony og så kunne hun derefter gå på min fold og nyde
sin alderdom. Jeg har plads til en eller to ekstra heste i min stald så jeg
er ikke afhængig af at hun skal slagtes eller ud af min stald når hun ikke
kan bruges mere til ridepony.

Positive ting efterfølgende:
Hun er simpelthen den skønneste islænder jeg har kunnet få mig....magen
findes ikke.
Hun er nu 5 gænger istedet for 4 gænger med 5 helt klart adskilte gangarter.
Hun er blevet så smuk efter god fodring og motion.
Hun har ikke været halt en eneste gang
Jeg har ikke et øjeblik fortrudt jeg tog den chance......

Jeg ved ikke om du kan bruge ovenstående til noget men det er bare min
erfaring og mening.....

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Pia J

Dato : 13-03-04 11:08

> [...]
> Hun er rigtig rar og venlig at have med at gøre og ride på.
> Hun har en meget fin tølt som min ryg er afhængig af.

Ponyen her er også købt med henblik på min rygskade, en ok gang men intet
rygsving, han er bygget som jeg godt kan lide og har et rigtig godt sind
(selvom han er en flab). Og så er jeg oven i købet vild med hans farve. Det
bliver spændende at komme op og sidde, men vi tager det langsomt og vænner
os til hinanden først, han har jo ikke haft rytter på mange gange og det er
snart ½ år siden.

Dyrlægen mente at hvis man tog 50 kohasede og 50 normale, så ville der måske
være 2-3 flere i den første gruppe som udviklede problemer med det brug jeg
havde tænkt mig. Sportspony bliver han aldrig, det er han for tung til.

Jeg må lige få gemalen til at holde ham så jeg kan tage billeder af ham
bagfra!

Her er et par film jeg lavede den dag vi var oppe og se ham første gang:

http://zoo.fantopia.com/images/hest/charlie2.html

http://zoo.fantopia.com/images/hest/charlie1.html

http://zoo.fantopia.com/images/hest/charlie8.jpg

:Pia

Fra : Mette

Dato : 13-03-04 11:13

Nej, hvor er han lækker! Jeg aner intet om kohasede heste og den slags, men
bortset fra det, er han da en skøn pony!

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 13-03-04 11:37

> [...]
> havde tænkt mig. Sportspony bliver han aldrig, det er han for tung til.
>
> Jeg må lige få gemalen til at holde ham så jeg kan tage billeder af ham

(klip)

Hejsa Pia

Ja, prøv at tage et par billeder bagfra så vi kan se ham. Men jeg vil sige
at det er helt op til dig selv at tage en beslutning og lev så med den og
hvis du vælger at beholde ham (hvad jeg havde gjort personligt) så vær ikke
bange for at bruge ham for elles så skal du lade være med at beholde ham.
Kohasethed er ikke en skjult fejl da den jo er åbenlys for enhver at se.

Han ser rigtig dejlig ud og jeg kan godt forstå at due betaget af ham. Hans
farve er også rigtig flot og aftegnene. Og et skøøønnnttt hoved har han
bestemt. Held og lykke med ham hvis du beholder ham. Lad os høre nærmere om
det.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-03-04 11:45

On Sat, 13 Mar 2004 11:07:36 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Her er et par film jeg lavede den dag vi var oppe og se ham første gang:

> [...]

   Av - han er sørme pæn! =) Vi har sådan en bulldozer stående
også i vores stald. En rigtig flab som skal rides med verdens letteste
hånd og trænes en masse fra jorden. Super intelligent og med masser af
svæv. Mums. Og han ligner altså din en del. Gangen ser også rigtig rar
ud! Hvor stor er han?
/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Pia J

Dato : 13-03-04 12:40

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message
> ud! Hvor stor er han?

Han skulle være 146, men jeg har ikke målt ham, da jeg ikke skal bruge det
til noget. Han kan jo også nå at vokse lidt mere det næste års tid, især nu
hvor han er blevet kastreret. Så måske ender han som hest? Han er en smule
overbygget, så det gjorde jo ikke noget han voksede fra det.

Det er nu skønt når man allerede efter 3 dage kan gå ud på folden og kalde
hans navn og han så glad kommer travende hen til en.

:Pia

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 17-03-04 23:23

On Sat, 13 Mar 2004 12:40:28 +0100 Pia J wrote:

> hvor han er blevet kastreret. Så måske ender han som hest? Han er en smule
> overbygget, så det gjorde jo ikke noget han voksede fra det.

Hvad betyder overbygget?

Fra : Pia J

Dato : 18-03-04 07:01

> Hvad betyder overbygget?

At hesten er en smule højere bagtil, så man rider "ned af bakke". Derved
skubbes balancepunktet meget nemt ud på forparten, hvilket ikke er så godt i
dressur, hvor man helst skal have arbejdet hesten "ned og sidde" på
bagparten.

Galopheste er ofte overbygget, det giver åbenbart bedre afskub.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 18-03-04 07:16

Alle ungheste er overbygget i perioder, da bagbenene åbenbart vokser
hurtigere end resten Men de fleste kommer efter det, og da min kun er 3½
kan han vokse et par cm endnu og derved blive "jævnet ud".

:Pia

Fra : Benjamin Würtz Niels~

Dato : 13-03-04 18:06

> Hvad er jeres erfaringer med brug af (let) kohasede heste? Direkte til
slagt
> eller er det i virkeligheden ikke noget problem?
>

> :Pia

Hejsa.
Fin lille hest...
For mig at se kunne der godt være en del Irsk Tinker (Irsk cob) i ham, og
jeg har kendskab til en del impoterede (ikke kårede) af slagsen som netop
har tendens til kohasethed. Min egen er kun halvt tinker, men også temmeligt
kohaset, uden at det er et problem. Faktisk siges det at indianerne helst
ville have kohasede heste, da de skulle være mere sikre på benene, men om
der er noget om snakken ved jeg ikke.
Det er nok rigtigt at der kan være større tendens til spat, men ved let
regelmæssig brug har dette sjældent betydning.
Held og lykke med ham.

VH. Anja

Fra : Pia J

Dato : 14-03-04 10:13
Fra : Lene

Dato : 14-03-04 14:37

http://zoo.fantopia.com/images/hest/charlieben1.jpg

Fint billede! Den skal du nok få god glæde af!

Fra : Benjamin Würtz Niels~

Dato : 14-03-04 15:29

> http://zoo.fantopia.com/images/hest/charlieben1.jpg

Så vidt jeg kan se på billedet er den slet ikke så kohaset som mange af de
Tinkere jeg kender, og som bliver brugt i høj alder. Jeg tvivler på at den
lille skævhed nogensinde vil give problemer.

Vh

Anja

Fra : Pia J

Dato : 14-03-04 18:47

> Så vidt jeg kan se på billedet er den slet ikke så kohaset som mange af de
> Tinkere jeg kender, og som bliver brugt i høj alder. Jeg tvivler på at den
> lille skævhed nogensinde vil give problemer.

Tak fordi I gad kigge. Han passer til min købsannonce på alle andre punkter,
så jeg er jo ikke meget for at lade denne ene ting gå mig på!

:Pia

Fra : Anet

Dato : 14-03-04 22:09

> http://zoo.fantopia.com/images/hest/charlieben1.jpg

(klip)

Hej Pia

Jeg ville ikke betænke mig på den hest. Jeg tror at du vil blive glad for
dit køb. Held og lykke med ham.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Louise

Dato : 29-03-04 18:13

Ha ha, nej, du behøver ikke sende ham direkte til slagteren, brug du
ham lige en 30 år først. Hvis du ser på feks islandske heste er der
rigtigt mange af dem, der er kohasede og de holder jo udemærket.

Der er intet i vejen for at han kan holde evigt med en lidt afvigende
benstilling selvom det bedste da er perfekte ben