Hmmmm amning
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 11-03-04 23:29

Vi er på 8.-dagen gået over til sutteflaske fordi:

Vi fandt på at købe en "malkemaskine" da jeg så kunne stå op om natten og
"fodre" hende...

Men ehhh....

Det der kommer ud ser ret giftig ud!

Faktisk så er det skrig-lyse-rødt! - lidt som jordbæris der er smeltet -
bare stærkere i farven?

Har hun milkshake i patten eller hur? ;)

Fra : SE

Dato : 11-03-04 23:44

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare stærkere i farven?
>
> Har hun milkshake i patten eller hur? ;)

Næh...... men du skriver "8.dagen". Kunne det tænkes at mor har fået
sår/rifter på brystvorterne af at barnet sutter? Det er næsten umuligt at
undgå i større eller mindre grad, indtil vorterne er hærdede.
Hvis det er tilfældet, så kan det være blod.......

Det lyder dramatisk - men hvis det er det jeg tror, så er det absolut ikke
farligt.

Jeg oplevede flere gange i starten at min søn gylpede blod op!!!!! Jeg strøg
afsted til lægen som kunne fortælle mig, at det bare fra mig det blødte - og
altså ikke lillefyrens mave der var noget galt med.
Tag et nærkik på din kones brystvorter og tjek om der evt. kan være
sår/rifter........

For en mand kan det være svært at forestille sig HVOR ondt det faktisk kan
gøre at amme i starten, men hvis du prøver at sætte et "krokodillenæb" på
brystvorten, er du nok ikke helt galt afmarcheret *SSS* Det vil sige at
barnet faktisk suger temmelig hårdt og i starten hvor teknikken ikke er helt
finpudset, kan der altså let ske lidt småskader.

Det går over igen når teknikken er på plads.

Prøv at se om det evt. kan være grunden til "milkshaken"

/se

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-03-04 23:45

Martin / Fårevejle wrote:
> [...]
>
> Faktisk så er det skrig-lyse-rødt! - lidt som jordbæris der er
> smeltet - bare stærkere i farven?
>
> Har hun milkshake i patten eller hur? ;)

noget kunne tyde på at mors bryst måske er ved at være en smule slidt af
amningen ;)

jeg kan ihvertfald huske at jeg var totalt hudløs de første uger, og derfor
kom der også blod med ud når der blev suget.... (både med malkemaskinen og
når min søn ammede....
mon ikke det er det der farver mælken??

men derudover vil jeg da anbefale at passe lidt på med at kun give
flaske..... især før det er nødvendigt... flasken er nemmere at få mælken ud
af, og det kan resultere i at bebs bliver frustreret når hun er meget sulten
og derfor nægter at sutte på mors bryst.....

jeg vil foreslå at i bruger udmalkningen som en nødløsning, og så prøver at
finde en rytme med at bebs måske kommer over i sengen og putter mens mor
ammer, så hun kan ligger og småsove imens.....
det kan faktisk godt lade sig gøre at ligge på siden, og have barnet
liggende foran sig på siden og sutte.....

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Susanne Drews

Dato : 12-03-04 17:30

On Thu, 11 Mar 2004 23:45:23 +0100, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

> [...]
>kom der også blod med ud når der blev suget.... (både med malkemaskinen og

Jeg ved godt, det er lidt OT - men kunne vi ikke godt fastlå, at koen
ammer, og kalven dier . For p...., Sabina - børn ammer ikke - de
*bliver ammet*, og imens *dier* de . Eller "patter", hvis man er
til det lidt fladere sprog...

Bevares, så længe alle ved, hvad de taler om... Men er det nu
nødvendigt at forfladige sproget så meget, at det nærmest begynder at
give besynderlige billeder på den sproglige nethinde...Et "ammende
barn" - nej!!!!

Venligst
/Sus

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-03-04 18:06

Susanne Drews wrote:

> [...]
> nødvendigt at forfladige sproget så meget, at det nærmest begynder at
> give besynderlige billeder på den sproglige nethinde...Et "ammende

*G* jamen for pokker.... det er snart 10 år siden jeg sidst tænkte på mine
bryster i den henseende, og eftersom vi sikkert alle ved hvad det var jeg
mente, så er der jo ingen skade sket ;)
jeg kan jo altså ikke gøre for hvilke billeder du har poppende ind på
nethinden ;)
faktisk synes jeg det er mere "grotesk" om du vil at kalde det barnet gør
for at "die" eller "patte".... det er for mig noget dyrebørn gør (og det
indebærer imo at "barnet" selv gør noget for at stimulere mælkeproduktionen
ud over at sutte) ;)
"sutte" ville for mig være mere passende, men det passede ikke lige ind i
sætningen*G*
men sådan er vi jo så forskellige ;)

Fra : R.T

Dato : 11-03-04 23:47

Hej Martin.
Det er ikke milkshake. Det blod, der farver mælken fordi brystvorterne er i
stykker. Men kan købe noget creme på apoteket, som er meget fedtet. Det
hjælper. Hold modet oppe. Jeg havde samme problem, da jeg var på Skejby og
sygeplejerskerne sagde det ikke gjorde noget med lidt blodig farve i. Det er
jo fordi man er så ivrig for at gøre det bedste og det mest rigtige. Jeg gik
også over til malkemaskine for at få gang i produktionen og det virkede, men
samtidigt gav jeg flaske og jeg har et barn på 10 mdr. nu, som ikke har haft
en sygedag! Så det skader ikke. Det er bedre I sørger for at baby får noget
i maven, så barnet ikke vender sig til at have en lille mavesæk og dermed
bremser grokraften og udvikling. Jeg har en veninde, som ikke ville give sit
barn ekstra og den lille, som også er 10 mdr. er 8 cm. kortere end min
datter og syg hele tiden. Så foder! baby. De kloge anbefaler NAN, men hele
min mødregruppe har erfaring med hård mave p.g.a det, så vi bruger Allomin.
Så hvis i ikke er allergikere, så brug Allomin.

Rikke

Fra : Lulu

Dato : 12-03-04 09:03

"R.T" <rikke.toft.FJERNDETTE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Martin.
> Det er ikke milkshake. Det blod, der farver mælken fordi brystvorterne er
> stykker. Men kan købe noget creme på apoteket, som er meget fedtet. Det
> hjælper.

Vil lige tilføje at cremen hedder LANILOH - er en lille lilla tube. Koster
rundt 60 kr.

Og den virker.... Men jeg vil give de andre ret. Det er 'bare' indtil de
bliver hærdede. Min datter er nu 18 dage og vi har ingen problemer mere,
hverken med sår, rifter eller ømhed :)

Lulu

Fra : Lars Raaby

Dato : 12-03-04 13:22

R.T skrev bl.a.:

>De kloge
> anbefaler NAN, men hele min mødregruppe har erfaring med hård
> mave p.g.a det, så vi bruger Allomin. Så hvis i ikke er
> allergikere, så brug Allomin.

Sluder. Har du allergi skal du bruge Profylac. Det bruger vi.

--
MVH Lars
- Far til en lille dreng

Fra : Musen

Dato : 12-03-04 13:56

"

> Sluder. Har du allergi skal du bruge Profylac. Det bruger vi.

Ligesom med ALT andet, så er det her vist også et spørgsmål om barnet mere
end om mærket. Begge mine unger fik skrækkelige mavekneb/hård mave af
Allomin...

Venlig hilsen Mia

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 12-03-04 14:18

"Lars Raaby" <No_Antivirus@raaby.indvalid> skrev i en meddelelse
> R.T skrev bl.a.:
.. Så hvis i ikke er

> Sluder. Har du allergi skal du bruge Profylac. Det bruger vi.

Nu blev der altså skrevet "hvis I IKKE er allergikere"...
Er man allergiker, står valget mellem Profylac eller Nutramigen.

Selv bruger vi NAN, uden nogensinde at have oplevet problemer med
forstoppelse af den grund.

MVH Mette