World Wide og lokalhistorie
Fra : Peter Loumann

Dato : 11-03-04 22:53

Hej

Længe har jeg tygget på at www, skønt "world wide", er et fremragende
medie for lokalhistorie og topografi. "Grav hvor du står!" hed det
vist i de tuttenut-flippede halvfjerdsere.

Eksempler:

http://www.kryger.dk/maribo/
http://www.reersoe.dk/itklubdiasshow.html
http://www.lodsen.dk/index.html (Karrebæksminde)
http://www.aabne-samlinger.dk/naestved/fortael.htm
http://www.lokalhistorisk-fuglebjerg.dk/tornemark/snedkerjensenfortaeller_ny.htm
(Tornemark)
http://www.fibiger.net/artikel-slagelse.html
http://www.koegeby.dk/
http://www.koegeminiby.dk/
http://www.roskildeguide.dk/k_ge-miniby_miniby_s.271.0.html#
(også Køge)
http://www.geocities.com/fyldige/lokalhistorie.html
(København)
http://www.ab-jaeger.dk/historie/dickovbog.htm
(Jægersborggade i Kbh.)
http://www.historien-i-gaden.dk/html/start.html (Hvidovre)

De to sidste er spændende fordi de er kollektive, den sidste måske
mindre fordi den også er (halv)officiel og efter min smag har for
meget vægt på proces og for lidt på produkt. Der er generelt stof på

http://www.byhistorie.dk/

med flot eksempel på

http://www.viborghistorie.dk/

Der har i flere omgange været gang i en spændende side om Vejle i
1900-tallet

http://www.jsc.dk/

men den synes desværre igen at være død.

Der er selvfølgelig mange flere, det er bare dem mit søgelys har ramt.
Det står i Næstved.

I al beskedenhed forsøger jeg mig også selv lidt i genren (se
signatur), som er oplagt for en førtidspensioneret historiker som mig.
Arbejdet er meget tilfredsstillende fordi den "store historie"
genspejles i den lille sådan at de befrugter hinanden, og fordi man
får mange herlige tilbagemeldinger fra lokalområdet.

Så: Kom dog i gang rundt om!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 17-03-04 15:47

Peter Loumann skrev bl.a.:

> Hej
>
> Længe har jeg tygget på at www, (...)
>
> Så: Kom dog i gang rundt om!

Hej

Jamen så vil jeg da godt sige dig tak for en glimrende linksamling.
Nydeligt benarbejde!

--
Mvh.: Jørgen www.emiGrandt.dk - nu med sombrero.