Asus A7N8X-E-Deluxe ur går forkert
Fra : Ove Kristensen

Dato : 11-03-04 18:47

Hej Allesammen !

Mit Asus A7N8X-E-Deluxe bundkort´s ur går hver dag mellem 15 og 30 sekunder
forkert, er det normalt for denne model???

Det er i hvert tilfælde for dårligt syntes jeg

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 20:52

Ove Kristensen wrote:

> Mit Asus A7N8X-E-Deluxe bundkort´s ur går hver dag mellem 15 og 30 sekunder
> forkert, er det normalt for denne model?

Slå "Spread Spectrum" fra i Bios'en.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 11-03-04 23:56

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Slå "Spread Spectrum" fra i Bios'en.

Det hjalp søreme, tusind tak til alle for hjælpen

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : Anders

Dato : 13-03-04 13:40

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> wrote in message

> "Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en
meddelelse

> Det hjalp søreme, tusind tak til alle for hjælpen

Årh, hvaad? Er der nogen der kan forklare den?
Med mindre windows (som jeg har den mistænkt for efter ovenstående) indlæser
uret, tæller det selv og derefter skriver det ned ved exit burde ovennævnte
ikke påvirke uret (der kører på sit eget 32,768kHz krystal)...

Mvh.
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 12:36

Anders wrote:
> [...]
> uret, tæller det selv og derefter skriver det ned ved exit burde ovennævnte
> ikke påvirke uret (der kører på sit eget 32,768kHz krystal)...

De fleste OS'er henter ved boot-up tidspunktet fra RTC ("Real-Time
Clock", drevet af det krystal du nævner), som er integreret i bundkortet.

Derefter bruger OS'et processorens frekvens til at sætte sit "ur" efter,
og så kører OS'ets "ur" uafhængigt af RTC.

Senere sammenligner OS'et den tid det selv har målt at der er gået, med
den tid der er gået ifølge RTC - og det gør det, fordi ingen RTC'er går
100% nøjagtigt, så OS'et beregner hvor meget RTC kører for langsomt
eller hurtigt, og korrigerer for dette næste gang der startes op.

"Spread Spectrum" får processorens frekvens til at svinge lidt op og ned
(hvilket sænker EMI).
Hvis frekvensen er "lav" når OS'et henter tidspunktet ved opstart, og
senere (ved sammenligning med RTC) er "høj", så vil det antal
clockcyklus'er (og dermed den "tid"), der er "gået" for OS'et, være
større end den reélt forløbne tid, og det vil for OS'et se ud, som om at
RTC går lidt for langsomt, og OS'et vil derfor justere både tidspunktet
_og_ RTC lidt forud ved næste nedlukning og opstart - omvendt vil det
justere bagud for det omvendte tilfælde.

Med andre ord: Hvis man har "(FSB) Spread Spectrum" slået til, så er det
en god idé at bruge en NTP-server til at sætte "uret" efter.

"AGP Spread Spectrum" burde ikke påvirke hverken RTC eller OS'ets "ur".

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 11-03-04 22:02

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Mit Asus A7N8X-E-Deluxe bundkort´s ur går hver dag mellem 15 og 30
sekunder
> forkert, er det normalt for denne model???

Det lyder som om at der er normalt for mit kort gør det samme

> Det er i hvert tilfælde for dårligt syntes jeg
Jeps.... håber Jens' svar løser problemet, men det viser sig jo ikke lige
med det samme.

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 11-03-04 22:18

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Mit Asus A7N8X-E-Deluxe bundkort´s ur går hver dag mellem 15 og 30
sekunder
> forkert, er det normalt for denne model???

Gå ned og dobbelklik på uret, vælg fanebladet "Internettid" og skriv:
"ntp1.tele.dk" i server. Så kan du opdatere det engang i mellem hvis det går
forkert...
Jeg ved ikke om det har noget med bios og gøre, men mit går præcist efter
denne lille operation :)

Mvh. Simon

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-03-04 23:33

Simon Skarum-Kristoffersen mumbled his insignificant opinion in:
4050d761$0$1625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

> [...]
> det går forkert...
> Jeg ved ikke om det har noget med bios og gøre, men mit går præcist

Nej dit ur går præcis ligeså forkert som det gjorde før, det bliver bare
stillet til korrekt tid løbende.

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 12-03-04 16:13

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nej dit ur går præcis ligeså forkert som det gjorde før, det bliver bare
> stillet til korrekt tid løbende.

Ja, okay, men så er problemet vel også løst... :)

Mvh. Simon

Fra : Leony

Dato : 12-03-04 22:28

In news:4051d35e$0$190$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Simon Skarum-Kristoffersen <simon@FjernMigskarum.net> typed:

> Ja, okay, men så er problemet vel også løst... :)

Tja - både og vil jeg mene.
Det er vel mere en workaround, du har lavet end en decideret løsning.
Workaround fordi problemet ikke er løst, men der kompenseres for dette,
ved at stille tiden hver 10. minut.

Hvis du havde løst problemet, så ville du ikke behøve at stille tiden
vha en timeserver.

Det eneste der tæller er jo bare at du er glad for dit board og tilfreds
med din løsning af problemet

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/