Antivirus og Firewall til Mandrake 10
Fra : JP

Dato : 11-03-04 15:20

Hej

Som topic lyder, vil jeg gerne have svar på hvordan man sikrer sin Mandrake
10 på nettet. Nogen forslag? Helst noget gratis og nemt opsætteligt. Mit
krav er at jeg skal kunne bruge ssh,ftp,sftp og webserver.

Hilsen JP

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-03-04 15:45

"JP" <jesperpe@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message
> [...]
> 10 på nettet. Nogen forslag? Helst noget gratis og nemt opsætteligt. Mit
> krav er at jeg skal kunne bruge ssh,ftp,sftp og webserver.

Så sørger du bare for at lukke alle de andre services der kunne risikere at
være startet, ex. samba, bind osv. Derudover skal du selvfølgelig holde de 4
services opdaterede hvis der skulle opstå sikkerhedshuller i dem. Hvis du
følger dette har du intet i verden at bruge en firewall til.

Mht. antivirus er det nok også begrænset hvad du har brug for, hvis du bare
ikke fuldstændig ukritisk kører enhver fil du får tilsendt (selvom de nok
allesammen er til windows). Hvis du insisterer kan du jo kigge lidt på
http://www.clamav.net.

Keller

Fra : Andreas Paasch

Dato : 11-03-04 16:00

JP wrote:

> [...]
> Mandrake 10 på nettet. Nogen forslag? Helst noget gratis og nemt
> opsætteligt. Mit krav er at jeg skal kunne bruge ssh,ftp,sftp og

AV ikke nødvendig på linux, men kører du mailserver og har windows klienter,
kan du være venlig og installere ClamAV, for at nævne een.
Mht. Firewall, shorewall som frontend til iptables som backend.

/Andreas
--
Peace and long life ...
Registeret Linux user #292411

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 12-03-04 03:28

Den Thu, 11 Mar 2004 15:19:30 +0100. skrev JP:

> [...]
> 10 på nettet. Nogen forslag? Helst noget gratis og nemt opsætteligt. Mit
> krav er at jeg skal kunne bruge ssh,ftp,sftp og webserver.

Der følger en del med i mandrake 10.0
kig i mandrake kontrolcentret under sikkerhed.

Hilsen
keld