TDC´s forbrugsafregnet 128/256
Fra : N´far

Dato : 11-03-04 11:17

Kan det være rigtigt at forbindelsen (TDC) kan blive dyrere end de
~350Kr.p.måned, som en alm. 128/512 vil koste?
Hello ?!?!?
Har nu allerede hentet en ~400mb, så ....
Hvad gør konkurrenterne?
Mvh.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-03-04 11:23

"N´far" <nomail@herepls.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det være rigtigt at forbindelsen (TDC) kan blive dyrere end de
> ~350Kr.p.måned, som en alm. 128/512 vil koste?

Ja, der er intet loft for afregningen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-03-04 20:10

> "N´far" <nomail@herepls.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, der er intet loft for afregningen.

Det var der da førhen synes jeg? når loftet var nået, kørte man videre med
fast beløb?

Fra : N´far

Dato : 12-03-04 00:48

> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message

> Det var der da førhen synes jeg? når loftet var nået, kørte man videre med
> fast beløb?

Takker for jers svar, og hvis det passer, er det noget SVINERI og jeg vil
skifte ASAP. Hvad andre kan, burde TDC kunne gøre 2x...
( nu er jeg BARE (!!!) sur )

Fra : Hans

Dato : 12-03-04 01:08

> [...]
> >

> Takker for jers svar, og hvis det passer, er det noget SVINERI og jeg vil
> skifte ASAP. Hvad andre kan, burde TDC kunne gøre 2x...

Øh...? Du vil gerne opnå besparelse ved ikke at bruge din opkobling i stille
perioder, men omvendt vil du ikke betale for et merforbrug. Hmmm. Jeg får en
eller anden besynderlig smag af blæsevejr og mel i munden.

Havde du slet ingen fornemmelse hvor meget trafik du brugte om måneden,
inden du oprettede et forbrugsafhængigt abonnement, eller misforstod du bare
konceptet?

/ Hans

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-03-04 10:32

On Fri, 12 Mar 2004 01:08:02 +0100, "Hans" <email@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>inden du oprettede et forbrugsafhængigt abonnement, eller misforstod du bare

Efter min mening kan man også se lidt anderledes på det. Jeg mener
faktisk, at TDC's markedsføring er tvivlsom. Produktet henvender sig
til brugere, som kun har et mindre forbrug. Disse kunder har også
oftest et mindre kendskab til tingene - det er jo ikke os nørder.

Det betyder, at de potentielle kunder ofte ikke har den nødvendige
indsigt til at vurdere, hvor meget de kommer til at betale.

Samtidig er priserne indrettet således, at forbruget virkelig skal
være ekstremt lavt, for at det kan betale sig. Der er måske enkelte,
som virkelig har så lavt et forbrug, men som bare gerne vil have
større hastighed. Problemet er bare, at den større hastighed er
forbrugsfremmende - man får lige pludselig lyst til meget mere, når
det går hurtigt.

Jeg kan naturligvis godt se, at reglerne er klare o.s.v. Men jeg mener
at markedsføringen af produktet er tæt på kanten af vildledning i
forhold til en kundegruppe, som ikke har forudsætningerne for at
gennemskue betingelserne.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-03-04 10:38

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> Det betyder, at de potentielle kunder ofte ikke har den nødvendige
> indsigt til at vurdere, hvor meget de kommer til at betale.

Så er det jo godt at man online kan følge med i forbruget.

> Problemet er bare, at den større hastighed er
> forbrugsfremmende - man får lige pludselig lyst til meget mere, når
> det går hurtigt.

Så er det jo godt at man kan opgradere fra dag til dag.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-03-04 16:02

On Fri, 12 Mar 2004 10:38:19 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Så er det jo godt at man kan opgradere fra dag til dag.

Fint nok, men er det så ikke bare en lige rigeligt smart måde, at
lokke kunder i butikken? For mange mennesker vil 357,- kr. måske være
lige i overkanten; men når man ser et tilbud på 139,- kr. så hopper
man måske på. Bagefter går det så op for folk, at forbruget er meget
dyrere end de havde forventet, og så lander de naturligvis alligevel
på 512/128 til 357,-.

TDC's tilbud er naturligvis på sin vis i orden og efter reglerne.

Men jeg mener, det er skruet sammen og markedsføres på en måde, så
mange kunder (specielt i den målgruppe, som tilbuddet sigter imod)
ikke har mulighed for at gennemskue tilbuddet.

Dertil kommer, at jeg ikke kan se, hvem der med fordel skulle kunne
vælge dette tilbud. For langt de fleste kunder vil det være bedre at
vælge enten 512/128 eller et modem.

Alt ialt synes jeg, det er en noget usympatisk form for markedsføring.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-03-04 16:40

> Fint nok, men er det så ikke bare en lige rigeligt smart måde, at
> lokke kunder i butikken?

Det er selvfølgelig en måde at introducere bredbånd til folk på. Hvis de
stadig kun henter mail og lottotal så er det billigt. Hvis de derimod får
meget større glæde af nettet ved at være på hele tiden, så er en opgradering
oplagt, men den indsigt har de jo ikke kunnet få uden det billige tilbud

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-03-04 22:02

On Fri, 12 Mar 2004 16:39:51 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>oplagt, men den indsigt har de jo ikke kunnet få uden det billige tilbud

Ja, men hvis de kun henter mail og lottotal, så vil et godt 56k modem
sikkert være en mere økonomisk løsning.

Min pointe er netop, at jeg ikke kan se, hvilke kunder, der virkelig
kan få glæde af dette tilbud. Derimod kan tilbudet muligvis skabe et
behov, som TDC så kan få glæde af ved at sælge rigtigt bredbånd
bagefter.

Det er IMHO meget smart - måske lidt for smart.....
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-03-04 22:58

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> wrote:

> Ja, men hvis de kun henter mail og lottotal, så vil et godt 56k
> modem sikkert være en mere økonomisk løsning.

Hvis de henter mails een gang om dagen, ja. Men hvad nu hvis de henter
mails hvert 5. minut? Hvis de checker mails 20 gange om dagen, vil alene
opkaldsafgiften koste dem 150 kroner om måneden (30 dage a 4 = 20x0,25
kr). Dertil kommer minutafgiften.

> [...]
> kan få glæde af dette tilbud. Derimod kan tilbudet muligvis skabe et
> behov, som TDC så kan få glæde af ved at sælge rigtigt bredbånd

På den måde er TDC vel ikke anderledes end andre virksomheder? De prøver
allesammen at skabe et behov hos kunden for deres varer/ydelser.
Forsvindende lidt af det vi køber kan betegnes som strengt nødvendigt.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-03-04 00:13

In article <u49450d0s4f45q6ph5lt8m4hicpk7bqo7v@4ax.com>, lars@helbo.org
says...

> Min pointe er netop, at jeg ikke kan se, hvilke kunder, der virkelig
> kan få glæde af dette tilbud. Derimod kan tilbudet muligvis skabe et

Folk der ikke henter mange data, men alligevel vil ha' det overstået i
en fart. Dem er der flere af end du tror.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-04 00:42

> [...]
> kan få glæde af dette tilbud. Derimod kan tilbudet muligvis skabe et
> behov, som TDC så kan få glæde af ved at sælge rigtigt bredbånd

Der er masser af introduktionstilbud rundt omkring der handler om nøjagtig
det samme

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 13-03-04 16:03

> Så er det jo godt at man kan opgradere fra dag til dag.

Hvorfor venter jeg mon så på 3. uge på at få opgraderet min Bredbånd
Professionel forbindelse, monstro..?

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-03-04 16:05

On Sat, 13 Mar 2004 16:03:05 +0100, Anders Vind Ebbesen wrote:

> Hvorfor venter jeg mon så på 3. uge på at få opgraderet min Bredbånd
> Professionel forbindelse, monstro..?

Fordi det er et andet produkt - med helt andre forretnings gange

Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-04 00:43

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> Hvorfor venter jeg mon så på 3. uge på at få opgraderet min Bredbånd
> Professionel forbindelse, monstro..?

Øh, jeg har ikke snakket om BB Pro...

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-03-04 01:15

N´far <nomail@herepls.dk> wrote:

> Takker for jers svar, og hvis det passer, er det noget SVINERI og
> jeg vil skifte ASAP. Hvad andre kan, burde TDC kunne gøre 2x...
> ( nu er jeg BARE (!!!) sur )

Hvad er dit problem? Det fremgår klart at 1 Mb koster 50 øre, og der
står ingenting om loft for betalingen. TDC er endvidere så venlig at
skrive at hvis du downloader mere end 400 Mb per måned, kan det ikke
betale sig at vælge forbrugsafregnet bredbånd (400 Mb a 0,50 kr + 139 =
339 kr = prisen på 512/128 næsten da). Bare fordi andre ISPs benytter
sig af et loft, kan du ikke forvente at TDC gør det.

--
Jesper Lund

Fra : N´far

Dato : 12-03-04 01:54

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 339 kr = prisen på 512/128 næsten da). Bare fordi andre ISPs benytter
> sig af et loft, kan du ikke forvente at TDC gør det.

JEG har nu misforstået noget her. Det, hvordan andre udbyder hånterer det.
Men kan godt se pointen. Så vil nok næsten alle få sig noget forb-afr.
internet. Forstået!
Efter min mening -ja- der burde også ved TDC være et loft - alligevel .
Det er ik noget , jeg havde forventet, men bare haft en håb om.
Pyt, nu ved jeg det.
Takker...

Fra : Hr. Hansen

Dato : 24-03-04 02:31

N´far wrote:
> hvis det passer, er det noget SVINERI
> Hvad andre kan, burde TDC kunne gøre 2x...

Du bestiller et forbrugsreguleret abonnement hos TDC og de sender dig
selvfølgelig en regning der svarer til dit forbrug, det er jo den type
abonnement du har bestilt og skrevet under på at ville have... så
umiddelbart er den eneste du kan være sur på, jo klart kun dig selv.

Du skulle måske have slået "forbrugsreguleret/afregnet" op så du forstod
hvad du bestilte, alternativt skulle du have spurgt dig for fra starten.

> ( nu er jeg BARE (!!!) sur )

Det ville jeg også være hvis jeg fremstilede mig som idiot på samme måde
som du her gør.

Undskyld sprogbrug, men det er sgu for lamt det du her kommer med.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-03-04 08:26

> Det var der da førhen synes jeg? når loftet var nået, kørte man videre med
> fast beløb?

Det har jeg aldrig hørt om for TDCs vedkommende

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 12-03-04 08:48

On Fri, 12 Mar 2004 08:25:45 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det har jeg aldrig hørt om for TDCs vedkommende

Hvis hastigheden var den samme som for et flatrate produkt, er det jo
indlysende at der ikke er et loft ved prisen for flatrate produktet,
da ingen jo så ville vælge dette.

Da hastigheden ikke er den samme, kunne man vælge et loft, om ikke
andet af marketingsmæssige grunde, så forbruget ikke af en eller grund
løber helt af sporet. Andet ville være at udnytte folks dumhed ved
ikke at vælge et andet produkt.

Sæt et loft på 100 kr. over prisen på flatrateproduktet. Hvis
hastigheden er den samme så sæt den 200 kr. over.

Eneste indvending er at det kan blive for indviklet for folk at
forstå.

Det bedste ville givetvis være et trejde produkt, som ingen har har
tænkt på.
--
Svend Olaf

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-03-04 11:37

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Så er det jo godt at man online kan følge med i forbruget.

Forudsat at man har en digital signatur. Det er faktisk ualmindeligt
frækt af TDC at indføre tvungen brug af digital signatur til flere af
selvbetjeningsfunktionerne, da der ikke er noget som helst
sikkerhedsmæssigt grundlag for dette. Den eneste årsag er med stor
sandsynlighed den bonus, der venter, hvis nok danskere har fået en
digital signatur.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-03-04 13:56

> Forudsat at man har en digital signatur.

Så er det jo godt at den er gratis

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 12-03-04 14:19

On Fri, 12 Mar 2004 13:55:30 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
>
>Så er det jo godt at den er gratis

Den er latterlig, og dermed er produketet udelukket for alle med lidt
selvrespekt.
--
Svend Olaf

Fra : Nicki Brøchner

Dato : 12-03-04 19:41

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Den er latterlig, og dermed er produketet udelukket for alle med lidt
> selvrespekt.

Sjovt. nu har jeg ellers meget selvrespekt... Og jeg har en Digital
signatur, faktik er det den der er skyld i at jeg faktisk aldrig mere
skal ned på et komunekontor.. Heller ikke da jeg skulle flytte.. ;)

--
Venlig hilsen
Nicki Brøchner Nielsen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-03-04 20:24

On Fri, 12 Mar 2004 19:40:48 +0100 Nicki Brøchner wrote:

> Sjovt. nu har jeg ellers meget selvrespekt... Og jeg har en Digital
> signatur, faktik er det den der er skyld i at jeg faktisk aldrig mere
> skal ned på et komunekontor.. Heller ikke da jeg skulle flytte.. ;)

Det skulle jeg da heller ikke, da jeg flyttede i 1998. Der havde jeg
ingen digital signatur.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-03-04 14:45

> Den er latterlig, og dermed er produketet udelukket for alle med lidt
> selvrespekt.

Hov, en saglig uddybbelse vil interessere mig. Villig til at give en?

Thomas

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 15-03-04 15:26

On Sat, 13 Mar 2004 13:45:15 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Hov, en saglig uddybbelse vil interessere mig. Villig til at give en?
>
>Thomas

Nej. Jeg tror ikke det kan diskuteres her, og latterlig er også en
personlig vurdering, som man enten har eller ikke har.

Jeg kan dog sige så meget som at det er helt udelukket at TDC
nogensinde skal blandes ind i noget med en signatur for mit
vedkommende.
--
Svend Olaf

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-03-04 15:52

On 2004-03-15, Svend Olaf Mikkelsen <svolaf@inet.uni2.dk> wrote:

> Jeg kan dog sige så meget som at det er helt udelukket at TDC
> nogensinde skal blandes ind i noget med en signatur for mit
> vedkommende.

Hmm, jeg tror godt jeg kan finde genklang hos mig på et eller andet
punkt, men på den anden side kan man jo sige, at når nu staten
ikke selv formår at klare opgaven, så er det vel fair nok at en
privat virksomhed gør det for staten (som på så mange andre punkter).

Problemet er nok at man ikke ved hvilke aftaler der ligger til
grund for valget af TDC samt TDCs "gevinst" ved det her.

Uanset mener jeg at visionen er god: én kode til alle selvbetjeningssystemer.

Thomas

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 07-05-04 07:04

On Fri, 12 Mar 2004 13:19:02 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>Den er latterlig, og dermed er produketet udelukket for alle med lidt
>selvrespekt.

Udsagnet kan så krydres med dagens www.cw.dk

Jamen altså. Hvad skal man sige. Uden dog at tage stilling til den
aktuelle problemstilling.
--
Svend Olaf

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-04 11:46

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev:

> Det er der. Jeg mener man skal angive et eller andet, vist nok (en
> del af) sit cpr. nr. der ikke står på valgkortet.

Det tror jeg ikke jeg har været ude for men jeg husker måske
forkert. Det er efterhånden ved at være et godt stykke tid siden,
der sidst var valg.

Men det er i øvrigt ikke en ret sikker fremgangsmåde. Et CPR-nummer er
ikke legitimation. Højst en identifikation og ikke nødvendigvis en
identifikation af den person, der fremfører CPR-nummeret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-03-04 11:59

> Men det er i øvrigt ikke en ret sikker fremgangsmåde. Et CPR-nummer er
> ikke legitimation. Højst en identifikation og ikke nødvendigvis en
> identifikation af den person, der fremfører CPR-nummeret.

Det er umuligt at lave et 100% sikkert system. Hvis man kender CPR-nummeret
og har valgkortet (noget du har, noget du ved) så er man åbenbart "sikker
nok"

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-04 07:07

Martin Højriis Kristensen skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Det er umuligt at lave et 100% sikkert system. Hvis man kender CPR-nummeret
> og har valgkortet (noget du har, noget du ved) så er man åbenbart "sikker
> nok"

Det afhænger jo også af hvad det er man vil, hvor meget får du ud af at afgive
en enkelt ekstra stemme?
Hvis du gik i banken uden dit hævekort, så vil banken have passende doc. på at
du er den du udgiver dig for, inden de vil udbetale en støre formue.
DKK 100,00 får du relavtivt let.
DKK 5.000,00 er noget svære at få udbetalt.

Har prøvet begge dele.

Ivar Madsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-04 14:45

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
CPR-nummeret
> Det afhænger jo også af hvad det er man vil, hvor meget får du ud af at
afgive
> en enkelt ekstra stemme?

Ja. Sikkerheden skal afstemmes til det formål den skal tjene.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-03-04 14:49

On 2004-03-23, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:
> Ja. Sikkerheden skal afstemmes til det formål den skal tjene.

Hvilket så (igen) bringer os hen til at det er at skyde
gråspurve med kanoner at bruge certificat baseret verificering
for en regningsstatus hos TDC

Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-04 15:03

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket så (igen) bringer os hen til at det er at skyde
> gråspurve med kanoner at bruge certificat baseret verificering
> for en regningsstatus hos TDC

Jep, jeg har aldrig modsagt at dette var nogen personers vurdering.

Fra : N´far

Dato : 23-03-04 18:55

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Stoooooop, tak.
Så meget opmærksomhed har denne TDC- pakke ikke fortjent.
Jeg venter stadig på dette brev, nogle påståede, jeg ville modtage ved et
"overforbrug".
Venter så oxo stadig på en " erhvervs- opgradering til 512 ( pga. støj,
sagde de 2 uger siden) på mit arbejde.
Start dog en ny tråd "Dig. signatur..."
Vh.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-04 19:06

"N´far" <nomail@herepls.dk> skrev i en meddelelse
> Stoooooop, tak.

Du afgør ikke hvornår en tråd stopper

> Så meget opmærksomhed har denne TDC- pakke ikke fortjent.

Nej, vi snakker om noget helt andet nu, sådan er usenet.

> Start dog en ny tråd "Dig. signatur..."

Nej, det er ganske normalt at en tråd udvikler sig i en anden retning, det
er der ikke noget galt i.

Fra : N´far

Dato : 23-03-04 19:21

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Jeg er sikker på, NOGLE har forstået budskabet...
EOD herfra...

Fra : /trigger

Dato : 27-03-04 00:53

> Forudsat at man har en digital signatur.

Det er faktisk ikke nødvendigt for at følge med i sit forbrug, men blot en
mulighed

/trigger

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-03-04 19:43

> Så er det jo godt at den er gratis

Men overflødig sålænge der reelt ikke er noget at bruge den til og det
TDC bruger den til er ikke noget, der nødvendiggør anvendelse af en
digital signatur og tidligere var der ingen ben i at få adgang til de
samme oplysninger med brugernavn og adgangskode.

Lad os få indført elektronisk valg og lignende så ville der være mening
i den digitale signatur men før det nej.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-03-04 14:47

On 2004-03-12, Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:
> Lad os få indført elektronisk valg og lignende så ville der være mening
> i den digitale signatur men før det nej.

Hønen eller ægget. Vi lever desværre i et land hvor folk har
(en overdreven) angst for registre og personoplysninger. Alene
det at folk har berøringsangst overfor CPR nummeret er mig en gåde.
Entydigt identifikation af folk som er nemt at huske og nemt
for en maskine at behandle.

Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-04 00:41

> Men overflødig sålænge der reelt ikke er noget at bruge den til og det
> TDC bruger den til er ikke noget, der nødvendiggør anvendelse af en
> digital signatur

Det handler om at opnå kritisk masse.

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-03-04 02:01

> Det handler om at opnå kritisk masse.

Og for TDCs vedkommende måske den kontante bonus som vil blive udbetalt,
hvis XXX antal kunder (jeg kan ikke huske tallet) har oprettet en
digital signatur inden en bestemt frist

--
Jesper Lund

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-04 16:54

> Og for TDCs vedkommende måske den kontante bonus som vil blive udbetalt,
> hvis XXX antal kunder (jeg kan ikke huske tallet) har oprettet en
> digital signatur inden en bestemt frist

Ja, den bonus er betinget af at der opnås "kritisk masse", og dermed reel
brugbarhed

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-03-04 19:20

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Ja, den bonus er betinget af at der opnås "kritisk masse", og
> dermed reel brugbarhed

Brugbarheden afhænger af, at der er noget at bruge en digital signatur
til. Det er der ikke for nuværende, hvilket naturligvis også er årsagen
til, at meget få har fået sig en digital signatur.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-03-04 02:53

> Brugbarheden afhænger af, at der er noget at bruge en digital signatur
> til. Det er der ikke for nuværende

Du mener ikke at regningsstatus er "noget"?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-04 08:58

> Du mener ikke at regningsstatus er "noget"?

Ikke noget der skal bruges digital signatur til.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-03-04 07:12

> Det handler om at opnå kritisk masse.

Så TDC kan få udbetalt sin bonus.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-04 16:55

> Så TDC kan få udbetalt sin bonus.

Ja, det er da fornuftigt af politikerne at holde en del af betalingen
tilbage indtil TDC har bevist at de kan få den udbredt nok til at opnå
kritisk masse. Hvad er problemet i det?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-04 17:17

In article <4054803d$0$10849$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> tilbage indtil TDC har bevist at de kan få den udbredt nok til at opnå
> kritisk masse. Hvad er problemet i det?

At det bliver gjort via "tvang" gennem TDC's egen online
kundeservice/support.

Det brede Danmark har jo ikke taget signaturen til sig.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-03-04 19:19

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:

> At det bliver gjort via "tvang" gennem TDC's egen online
> kundeservice/support.
>
> Det brede Danmark har jo ikke taget signaturen til sig.

Uden elektronisk valg er den digitale signatur formentligt en
dødsejler. Hvor kan man bruge signaturen udover hos Told & Skat, hvor
der er og formentligt vedbliver med at være et alternativ, og TDC?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-03-04 19:53

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
> dødsejler. Hvor kan man bruge signaturen udover hos Told & Skat,
> hvor der er og formentligt vedbliver med at være et alternativ, og

Jeg kan umiddelbart komme på E-boks, Netborger og TDCs Telmore (sic!).
Alle steder er det dog, ligesom hos Told&Skat, frivilligt, forstået på
den måde at der er alternativer (pin koder eller passwords). Jeg er kun
stødt på TDCs selvbetjening hvor det er "obligatorisk".

Ideen med en digital signatur er sådan set god nok, men man kunne godt
(som bruger) ønske sig at netbankerne var kommet med i aftalen (så ville
det være et rigtigt single logon). Men nu bliver diskussionen vist
off-topic for denne gruppe...

--
Jesper Lund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-04 21:15

In article <Xns94ACC488B406B.miljokemi.dk@miljokemi.dk>, nospam01
@miljokemi.dk says...

> Uden elektronisk valg er den digitale signatur formentligt en

Og ved elektronisk valg er det en sikkerhedsrisiko overfor hemmelig
afstemning (det er elektronisk valg generelt, men den digitale signatur
gør ikke hullet mindre).

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-04 09:00

> Og ved elektronisk valg er det en sikkerhedsrisiko overfor
> hemmelig afstemning (det er elektronisk valg generelt, men den
> digitale signatur gør ikke hullet mindre).

Den digitale signatur vil jo netop være en personidentifikation
forudsat at brugerne holder deres kodeord hemmeligt.

Jeg vil faktisk mene, at det er mindst ligeså sikkert som det nuværende
system, hvor der udsendes valgkort og såvidt jeg husker ikke er noget
identitetscheck på valgstederne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-03-04 11:23

Fra : N/A

Dato : 15-03-04 15:24

Fra : Lars B C

Dato : 15-03-04 15:24

On 15 Mar 2004 10:45:22 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Det tror jeg ikke jeg har været ude for men jeg husker måske forkert.
>Det er efterhånden ved at være et godt stykke tid siden, der sidst var
>valg.

Det skal man heller ikke. Jeg har aldrig skulle identificere mig når
jeg har skullet stemme til forskellige valg. Men det kan jo så være
forskellig de forskellige steder i landet, efter hvor meget de valg
tilforordnede stoler på vælgerne på deres valgsted.

--
/Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-03-04 15:15

In article <Xns94AD5B8396CE5.miljokemi.dk@miljokemi.dk>, nospam01
@miljokemi.dk says...

> Den digitale signatur vil jo netop være en personidentifikation
> forudsat at brugerne holder deres kodeord hemmeligt.

Men du kan ikke være sikret 100% anonymitet ved afgivning af stemme.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-03-04 19:18

> Ja, det er da fornuftigt af politikerne at holde en del af
> betalingen tilbage indtil TDC har bevist at de kan få den udbredt
> nok til at opnå kritisk masse. Hvad er problemet i det?

At TDC forsøger at opnå den kritiske masse ved at indføre den digitale
signatur på noget, hvor den digitale signatur er unødigt ekstra besvær.
Brugernavn og password var tidligere alt rigeligt og er det naturligvis
også nu. Der er ingen grund til personidentifikation via et personligt
certifikat ved brug af TDCs selvbetjening.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-03-04 02:55

> Brugernavn og password var tidligere alt rigeligt og er det naturligvis
> også nu.

Jævnfør?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-04 09:01

> Jævnfør?

Jævnfør, at der ikke er nogen forskel. En digital signatur er også bare
et (specielt) brugernavn og et kodeord.

Du mener vel heller ikke, at TDC tidligere har haft et usikkert
selvbetjeningssystem?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-03-04 09:56

> Du mener vel heller ikke, at TDC tidligere har haft et usikkert
> selvbetjeningssystem?

Usikker/sikker er en gradient.. Det er sikrere nu

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-04 11:45

> Usikker/sikker er en gradient.. Det er sikrere nu

Som jeg skrev er en digital signatur også bare et brugernavn. Så hvis
systemet er blevet sikrere må det skyldes noget andet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-03-04 12:00

> Som jeg skrev er en digital signatur også bare et brugernavn. Så hvis
> systemet er blevet sikrere må det skyldes noget andet.

Nej, en digital signatur er ikke bare et brugernavn (og det bliver det ikke
til bare fordi du skriver det...).
En digital signatur er "noget du har". Et brugernavn er "noget du ved".
Der er en fundamental sikkerhedsmæssig forskel.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-03-04 12:14

On 2004-03-15, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:
> En digital signatur er "noget du har". Et brugernavn er "noget du ved".

Underfundigt argument. ....

> Der er en fundamental sikkerhedsmæssig forskel.

.... men hvis nu jeg finder på et brugernavn på 2048 tegn, er der så
en sikkerhedsmæssig forskel?

Når alt kommer til alt er det jo bare en samling bytes der angiver
en identitet. Om den er lang eller kort, krypteret eller ikke krypteret
afgør om den er sikker. Ikke hvilket mærkat vi mennesker ønsker at klistre
på samlingen af bytes. Maskinen er ligeglad.

Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-03-04 18:13

> ... men hvis nu jeg finder på et brugernavn på 2048 tegn, er der så
> en sikkerhedsmæssig forskel?

Hvis brugernavnet er så langt at du ikke i praksis kan vide det, men må have
det på et medie af en art, så er der en forskel, ja.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-04 12:43

> Nej, en digital signatur er ikke bare et brugernavn (og det bliver
> det ikke til bare fordi du skriver det...).

Jeg vil vedholde, at en digital signatur modsvarer et brugernavn. Her
er brugernavnet bare en fil på en computers harddisk.

> En digital signatur er "noget du har". Et brugernavn er "noget du
> ved". Der er en fundamental sikkerhedsmæssig forskel.

Hvad mon er nemmest. At skaffe sig adgang til en computer, der er
tilsluttet internettet eller at skaffe sig adgang til information
oplagret i en menneskelig hjerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-03-04 13:10

On 2004-03-15, Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Hvad mon er nemmest. At skaffe sig adgang til en computer, der er
> tilsluttet internettet eller at skaffe sig adgang til information
> oplagret i en menneskelig hjerne.

Førstnævnte .... vi har jo heldigvis vores aluminiumshatte!

Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-03-04 18:16

> Jeg vil vedholde, at en digital signatur modsvarer et brugernavn. Her
> er brugernavnet bare en fil på en computers harddisk.

En væsentlig forskel er at signaturen aldrig transmitteres nogen steder hen.
Du bekræfter blot at du er en person der har den. Et brugernavn sender du
til andre, så ihvertfald dem du har brugernavnet hos kender det.

> Hvad mon er nemmest. At skaffe sig adgang til en computer, der er
> tilsluttet internettet eller at skaffe sig adgang til information
> oplagret i en menneskelig hjerne.

Hvis informationen om brugernavn KUN var oplagret i den menneskelige hjerne
så ville dit argument give mening

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-03-04 15:21

Martin Højriis Kristensen skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Nej, en digital signatur er ikke bare et brugernavn (og det bliver det ikke
> til bare fordi du skriver det...).

Enig.

> En digital signatur er "noget du har".

Nej, en digital signatur er "noget du har på din computer"

> Et brugernavn er "noget du ved".

Enig, dog kan det ofte også være "noget din computer ved"

> Der er en fundamental sikkerhedsmæssig forskel.

Ja, men er det "noget din coputer har/ved" så kan det misbruges af dem der har
adgang til computeren.
Det er letter at undgå at dem der har adgang til brug af computeren, men ikke
må få adgang til selvbetjeningssiderne, kan misbruge deres adgang til
computeren.

Tænkt, men relaistisk eksempel.

Familinen hansen har en ADSL, det er Hr. Hansen der styre ADSL'en, Fru Hansen
intersere sig ikke for ADSL'en, andet end at hun bruger den dagligt. Junior
hansen ved godt have mere fart over ADSL'en når han skal hente
piratsoft/film/musik over nettet, så han går lige ind og ændre hastigheden,
uden at nævne noget til Hr. Hansen. Hr. Hansen opdager ikke noget før regingen
kommer, og den ikke lyder på det den plejere at lyde på.

Hvordan skal Hr. Hansen forhindre Junior Hansen i at opgradere hastigheden med
digital signatur?

Ivar Madsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-03-04 15:29

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

>Hvordan skal Hr. Hansen forhindre Junior Hansen i at opgradere hastigheden med
>digital signatur?

Hr. Hansen har vel ikke fortalt passphrasen til Junior? Det er lige
så skidt som at give ham pin-koden på dankortet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-03-04 15:43

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> skrev:

> Hr. Hansen har vel ikke fortalt passphrasen til Junior? Det er
> lige så skidt som at give ham pin-koden på dankortet.

Og her har vi problemet. Med brugernavn og password skal der være
kendskab til begge dele. Med digital signatur skal der haves adgang til
certifikat og password. Jeg vil klart foretrække brugernavn og
password.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans

Dato : 20-03-04 16:01

> [...]
> kendskab til begge dele. Med digital signatur skal der haves adgang til
> certifikat og password. Jeg vil klart foretrække brugernavn og

Enig - Alene at certifikatet er lagret på et medie gør det usikkert. Det gør
det tilgængeligt for andre, om så det ligger i en aflåst skuffe på en
floppy.

/ Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-04 14:13

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> Enig - Alene at certifikatet er lagret på et medie gør det usikkert. Det
gør
> det tilgængeligt for andre

Og et brugernavn du taster ind i et synligt felt på en hjemmeside, og som
lagres i klartekst i alverdens databaser er ikke tilgængeligt for andre?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-04 14:12

> [...]
> kendskab til begge dele. Med digital signatur skal der haves adgang til
> certifikat og password. Jeg vil klart foretrække brugernavn og

Hvordan kan du mene at brugernavn og password er mere sikkert end et
certifikat og password?
Et certifikat er da uanset hvor fjollet du bruger det, sikrere end et
brugernavn, alene fordi du aldrig sender det væk fra det medie du placerer
den på.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-03-04 10:32

> [...]

> Et certifikat er da uanset hvor fjollet du bruger det, sikrere end
> et brugernavn, alene fordi du aldrig sender det væk fra det medie

Det er fint lige indtil det øjeblik, hvor der er adgang til det medie,
hvor certifikatet er placeret og med det sikkerhedsniveau folk holder
på deres maskiner kva de mange vira, der fortsat er i omløb så er et
certifikat ikke noget for familien Danmark.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-03-04 10:40

"Morten =?ISO-8859-1?Q?Bjergstr=F8m?=" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> [...]
>på deres maskiner kva de mange vira, der fortsat er i omløb så er et
>certifikat ikke noget for familien Danmark.

Omvendt synes samme familie nok i forvejen godt om browserens mulighed
for at huske både brugernavn og password... Så de ligger (i et sikkert
ret dårligt krypteret format) på disken til fri afbenyttelse for vira
og hvem der ellers måtte komme forbi.

Der er fordelen ved certifikatet, at passphrasen SKAL indtastes fra
gang til gang. Men hvis brugeren i forvejen har installeret en virus
med keylogger, er dét heller ikke meget værd.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 22-03-04 11:35

On Mon, 22 Mar 2004 09:39:59 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

>Der er fordelen ved certifikatet, at passphrasen SKAL indtastes fra
>gang til gang.

For at holde logikken ren, må man sige at det kommer an på
implementationen både for certifikat/kodeord og brugernavn/kodeord.
--
Svend Olaf

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-03-04 11:37

svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf Mikkelsen) writes:

>For at holde logikken ren, må man sige at det kommer an på
>implementationen både for certifikat/kodeord og brugernavn/kodeord.

....med udgangspunkt i familien Danmarks situation er det, som
Morten og jeg har skitseret.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-03-04 15:19

> Omvendt synes samme familie nok i forvejen godt om browserens
> mulighed for at huske både brugernavn og password...

Ja det synes jeg nu også er en glimrende mulighed - men kun til steder,
hvor der er oplysninger som andre godt må se, hvis det endelig skulle
være.

> Der er fordelen ved certifikatet, at passphrasen SKAL indtastes
> fra gang til gang.

Tilsyneladende ikke på Telmores hjemmeside

> Men hvis brugeren i forvejen har installeret en
> virus med keylogger, er dét heller ikke meget værd.

Nej så er der ikke noget, der er noget værd.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-03-04 16:03

On 2004-03-22, Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Tilsyneladende ikke på Telmores hjemmeside

Det prøvede jeg så lige for sjov skyld.

Jeg _skal_ bruge mit master security password for at komme ind første gang
i hver session. Efterfølgende kan jeg logge ud og logge ind igen uden
password. Hvis jeg lukker browseren og starter en ny session ved at
starte den igen, så skal jeg igen bruge password. Under mozilla 1.6 og linux.

Thomas, 2720

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 22-03-04 16:07

On Mon, 22 Mar 2004 15:02:42 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>password. Hvis jeg lukker browseren og starter en ny session ved at
>starte den igen, så skal jeg igen bruge password. Under mozilla 1.6 og linux.

"master security password" er noget du selv har fundet på, ikke?
--
Svend Olaf

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-03-04 18:58

On 2004-03-22, Svend Olaf Mikkelsen <svolaf@inet.uni2.dk> wrote:

> "master security password" er noget du selv har fundet på, ikke?

Jo da jeg fik cert. udstedt

Thomas

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-03-04 19:15

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> [...]
> password. Hvis jeg lukker browseren og starter en ny session ved at
> starte den igen, så skal jeg igen bruge password. Under mozilla 1.6 og linux.

Sært sådan er det ikke hos mig med Firefox. Både under windows og Linux.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-03-04 16:32

> [...]
> på deres maskiner kva de mange vira, der fortsat er i omløb så er et
> certifikat ikke noget for familien Danmark.

Og brugernavnet ligger ikke på noget medie, er det det du siger?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-03-04 17:14

Klaus Ellegaard skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Hr. Hansen har vel ikke fortalt passphrasen til Junior? Det er lige
> så skidt som at give ham pin-koden på dankortet.

Jeg forstår at Hansens computer vil have et pasword, for at kunne bruge den
digitale signatur. Så har jeg lært noget nyt idag

Ivar Madsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-03-04 16:42

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Hr. Hansen har vel ikke fortalt passphrasen til Junior? Det er lige
> så skidt som at give ham pin-koden på dankortet.

Når jeg fx. logger ind på telmores side med min digitale signatur bliver
jeg ikke bedt om adgangskode.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 22-03-04 11:40

On 21 Mar 2004 16:42:08 +0100, Martin Schultz
<di030007@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

>Når jeg fx. logger ind på telmores side med min digitale signatur bliver
>jeg ikke bedt om adgangskode.
>

>Martin

Hvad? Kan jeg få den en gang til?

Du tænder komputeren, og er inde på Telmore med certifikat uden anden
adgangskode end det eventuelle Windows kodeord?
--
Svend Olaf

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-04 14:11

> Ja, men er det "noget din coputer har/ved" så kan det misbruges af dem der
har
> adgang til computeren.

Derfor skal det kombineres med noget DU ved

> Hvordan skal Hr. Hansen forhindre Junior Hansen i at opgradere hastigheden
med
> digital signatur?

Ved at undlade at fortælle Junior sit password til den digitale signatur, og
forøvrigt forhindre at Junior i at få fat i filen, såfremt han er seriøs nok

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-03-04 18:02

> Ved at undlade at fortælle Junior sit password til den digitale signatur,

Ja, det forstod jeg på Klaus E.

Ivar Madsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-03-04 07:25

> Hønen eller ægget. Vi lever desværre i et land hvor folk har
> (en overdreven) angst for registre og personoplysninger.

Det er jeg ikke enig i. CPR-registeret er et ret vidtgående register
(men fornuftigt og hensigtsmæssigt). Yderligere generel registrering
end den, der er i CPR af hele befolkningen vil jeg anse som værende
tvivlsom. Bla. det meget omtalte DNA-register er et register af
tvivlsom værdi, da det ikke kan bruges til det politikerne tror. De har
desværre ikke, sammen med alt for mange andre, forstået at et DNA-spor
udelukkende kan give en sandsynlighed for, at en person har været på et
sted men ingen information om hvad personen har lavet på stedet og
hvornår personen har været på stedet.

> [...]
> gåde.
> Entydigt identifikation af folk som er nemt at huske og nemt

Det er det CPR-nummeret burde bruges til. Men beklageligvis tror mange,
at CPR-nummeret kan benyttes som legitimation. Det har bla. givet sig
udslag i, at en person har modtaget en dom i en andens navn - resultat:
en uskyldig sad 8 dage i fængsel. I dk.videnskab.jura er der også en
tråd om en kontrolafgift i metroen, hvor CPR også er blevet benyttet
som legitimation (tråden handler dog om noget andet).

"En 51-årig uskyldig mand sad inde i otte dage, fordi en anden havde
modtaget en dom på 50 dages fængsel - i den 51-åriges navn. Så offeret
blev hentet af politiet og sat i arresten, da han ikke mødte op til
"sin" afsoning."
http://www.jp.dk/login?url=arkiv:aid=2291246 (kræver login)

Jeg sætter FUT til dk.politik så svar på dette indlæg havner i
dk.politik

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-03-04 10:01

On 2004-03-14, Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Det er jeg ikke enig i. CPR-registeret er et ret vidtgående register
> (men fornuftigt og hensigtsmæssigt). Yderligere generel registrering
> end den, der er i CPR af hele befolkningen vil jeg anse som værende

Det er jeg enig i. Et DNA register er ikke hvad jeg vil hen til. Jeg
ville dog gerne have at folk tog det hele lidt mere roligt og så
nogle af perspektiverne i at bruge registre smart.

Hvorfor har vi ikke alle fået et borgerkort, f.eks.? Vi har
alle et CPR.NR. og alle har et sygesikringsbevis, et pas, og
de fleste har et kørekort og et betalingskort. Alle med pinkoder.
Nu skal vi også have en digital signatur.

Derudover har man medlemskort, bensinkort, blockbuster kort, og whats not.

Saml det hele i et chipkort og hav gerne flere koder til de forskellige
"funktioner" kortet har. ... men det har danskerne ikke lyst til
af uvisse årsager. Så hellere have en vanvittig bunke kort i pungen, så
ens bukser bliver ødelagt over tid

Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-04 10:47

> Det er jeg enig i. Et DNA register er ikke hvad jeg vil hen til.

Ok.

> Jeg ville dog gerne have at folk tog det hele lidt mere roligt og
> så nogle af perspektiverne i at bruge registre smart.
>
> Hvorfor har vi ikke alle fået et borgerkort, f.eks.?

Det kunne være en udmærket ide. I DK mangler der f.eks. noget officiel
billedlegitimation og et borgerkort kunne udmærket være en erstatning
for ihvertfald pas og sygesikringsbevis. Om det også skal omfatte mere
end dette er jeg lidt i tvivl om men er da bestemt noget man kunne
overveje.
Kørekort bliver det nok lidt svært umiddelbart at erstatte med et
borgerkort, da kørekortet er omfattet af eu-regler.

> [...]
> ikke lyst til af uvisse årsager. Så hellere have en vanvittig
> bunke kort i pungen, så ens bukser bliver ødelagt over tid

Jeg har forståelse for, at folk ikke ønsker en sådan registrering, da
det potentielt vil kunne give et ret præcist billede af folks vaner. Om
det så reelt ville være et problem eller ej er jeg i tvivl om.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 15-03-04 21:09

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det kunne være en udmærket ide. I DK mangler der f.eks. noget officiel
> billedlegitimation og et borgerkort kunne udmærket være en erstatning
> for ihvertfald pas og sygesikringsbevis.

Mener du, at danskerne skulle være påbudt at have billedlegitimation på
sig?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-03-04 08:46

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev:

> Mener du, at danskerne skulle være påbudt at have
> billedlegitimation på sig?

Ikke nødvendigvis. Men man burde kræve billedlegitimation i flere
tilfælde end man gør i dag. Eksempelvis:

Jeg ved ikke om du har læst tilbage i tråden, hvor jeg bla. omtaler et
eksempel på en mand, der sad uskyldigt fængslet i 8 dage fordi en anden
havde modtaget en dom i hans navn.

Der er også eksempler på folk, der afsoner fængselsstraffe for andre.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 16-03-04 10:57

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> eksempel på en mand, der sad uskyldigt fængslet i 8 dage fordi en
> anden havde modtaget en dom i hans navn.

Minder om vitsen med en færdelsbetjent er i gang med at udskrive en
parkeringsbøde til en bil, hvor så vores helt skynder sig hen til
betjenten og beder så mindeligt om nåde men ikke kan få det. Så sviner
han betjenten til efter noder alt imens lovens håndhæver roligt står og
noterer hele molevitten ned med et ikke specielt overbærende smil. Ugen
efter i retten modtager en forundret bilejer et fyldigt referat af
seancen mens vores vittige ven et helt andet sted morer sig over sit
vellykkede stunt.

> Der er også eksempler på folk, der afsoner fængselsstraffe for andre.

Myndighederne skal klart have ret til at forlange fuld legitimation i
tilfælde af ulovligheder eller velbegrundet mistanke om samme; men de
skal ikke have ret til at forlange billedlegitimation af ren og skær
nysgerrighed.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-03-04 12:52

> [...]
> bilejer et fyldigt referat af seancen mens vores vittige ven et
> helt andet sted morer sig over sit vellykkede stunt.

Det værste er jo, at det sker i virkeligheden.

> Myndighederne skal klart have ret til at forlange fuld
> legitimation i tilfælde af ulovligheder eller velbegrundet
> mistanke om samme;

Enig men det forudsætter et officielt legitimationskort som alle
borgere er i besiddelse af.

> men de skal ikke have ret til at forlange
> billedlegitimation af ren og skær nysgerrighed.

Naturligvis ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 16-03-04 13:16

Morten Bjergstrøm wrote:

> Enig men det forudsætter et officielt legitimationskort som alle
> borgere er i besiddelse af.

Men ikke skal påbydes at bæres. Politiet må om nødvendigt hente det på
bopælen, hvis der foreligger en nødvendighed for det. Ydermere skal
legitimationen være gratis og leveres af myndighederne.

Et problem bliver dog, hvad man gør, når folk taber deres
legitimationskort. Hvordan klare det problem? For hvis der parallelt
føres et andet register, der altid holder rede på, hvem der har ret til
hvilken identitet, så behøves borgerkort ikke. Hvis der på den anden
side ikke er et sådan system, så kan man jo ikke vide, om man udsteder
til den rigtige.

Så mit udgangspunkt er, at borgerkort skal være en frivillig sag - og
ikke sniges ind som en nødvendighed/tvang, som da løningsposen blev
afskaffet og folk blev tvunget til at have en bankkonto.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-03-04 09:15

"/trigger" <dontreadit@dontwantit.dk> skrev:

> Det er faktisk ikke nødvendigt for at følge med i sit forbrug, men
> blot en mulighed

Jeg kan ikke få en specifikation uden certifikat.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-05-04 09:24

http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=23627

> Jamen altså. Hvad skal man sige. Uden dog at tage stilling til den
> aktuelle problemstilling.

Det er nok ikke for ingenting, at bankerne ikke har taget signaturen
til sig.

Uanset at der er tale om en fejl i IE så burde dette være dødsstødet
for den digitale signatur. Systemet er ikke sikkert nok når udbyderen
af den digitale signatur ikke tager hensyn til den tilsyneladende fejl
i den software som >95% af de potentielle brugere af den digitale
signatur anvender.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans

Dato : 07-05-04 17:54

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> af den digitale signatur ikke tager hensyn til den tilsyneladende fejl
> i den software som >95% af de potentielle brugere af den digitale

Der har vi den igen: At putte alle sine æg i den samme kurv er ikke
synderlig smart. Der findes ingen løsning som vil passe eller fungere for
alle, og ja - jeg er modstander af den digitale signatur.

/ Hans

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 11-03-04 17:29

"N´far" <nomail@herepls.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det være rigtigt at forbindelsen (TDC) kan blive dyrere end de
> ~350Kr.p.måned, som en alm. 128/512 vil koste?

Yes, deraf navnt...

> Har nu allerede hentet en ~400mb, så ....

så....400mb * 50øre = 200kr + abonnement = Kan ikke betale sig i dit
tilfælde.

Jeg vil anbefale dig en flatrate 128/512.

VH
Peter