Samba PDC netlogon osv
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 11-03-04 01:04

Prøver at sætte Samba 2.2.7 som PDC for Win9x .. WinXP (foreløbig på en Red
Hat 9)
Har læst div. config dokumenter, som hver har deres detaljer i opsætning.
Har også fået foreløbig Win95 og Win2K til at logge på domæne og mappe drev,
men har ikke helt check på hvordan de forskellige Win versioner behandles af
Samba / logger på Samba (logon home, logon path, [homes] osv).
Er der nogen som har et eksempel på et logon script (BAT fil eller lign.).
Så vidt jeg kan se er man nødt til at undersøge hvilken Win version, som
logger på, da de forskellige versioner udfører mapning forskelligt.
Jeg er egentlig kun interesseret i en ensartet mapning for alle Win
versioner for server drev, samt bruger home dir. Ikke roaming profiles osv.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-03-04 07:41

Lars P. Magnussen wrote:
> [...]
> Så vidt jeg kan se er man nødt til at undersøge hvilken Win version, som
> logger på, da de forskellige versioner udfører mapning forskelligt.

Det sidste er ikke min erfaring.

Vores logon scripts (som i øvrigt bliver lavet automagisk
af et perl script ud fra information i bl.a. /etc/group)
ser ud som følgende:

rem Netlogon.bat for user mk
rem set time according to server
net time \\server1 /set /yes
net use v: /home
net use g: /delete /yes
net use g: \\server1\public

Disse er ens for W2K og w9x brugere.

Og tilsvarende i smb.conf:

logon home = \\%L\%U
include = /etc/samba/homedir_%a.conf
logon drive = V:
logon path = \\%L\profiles\%U
logon script = %U.bat

så har vi en speciel homedir_Win95.conf fil:

logon home = \\%L\%U\.profile

(for andre platforme gælder ovenstående logon home).

Det er til roaming profiles, så det bliver nok simplere
for dig.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 11-03-04 23:49

Nå, tråden her er blevet lidt omvendt. Håber det virker nu. Min news reader
fik noget galt i halsen i går.

> Vores logon scripts (som i øvrigt bliver lavet automagisk
> af et perl script ud fra information i bl.a. /etc/group)
> ser ud som følgende:
> rem Netlogon.bat for user mk

Er der nogen smart grund til at du har et script (.bat fil) pr. bruger ?

> net use v: /home
> net use g: /delete /yes
> net use g: \\server1\public

Hvad er grunden til at du kun disconnecter det ene mappede drev ?

> logon home = \\%L\%U

Det var lige den linie, som snød mig. Jeg havde fået den fulde sti skrevet
både i logon home og homes share path og så sker der sjove ting.

> Det er til roaming profiles, så det bliver nok simplere
> for dig.

Ja, det vil jeg helst være fri for. Mine maskiner er alle forskellige, fra
DOS til XP, og har også meget forskellig software installeret. Når jeg får
noget mere Linux erfaring, var det tanken at Linux / Samba skal erstatte en
gl. Novell 4.10.
Det er jo nok et Win spørgsmål, men alligevel:
Når jeg på min Win2K maskine under test af Samba skifter mellem lokal og
domæne logon, er det så ikke muligt at undgå roaming profile, dvs. fastholde
alle de lokale setup's. Jeg ved godt at man kan sætte local cache, men der
dannes så alligevel en lokal profil udfra domænenavnet.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-03-04 09:21

Lars P. Magnussen wrote:
> Nå, tråden her er blevet lidt omvendt. Håber det virker nu. Min news reader
> fik noget galt i halsen i går.

> Er der nogen smart grund til at du har et script (.bat fil) pr. bruger ?

Ja; folk skal have forskellige drev. De par hundrede .bat filer
er ikke noget problem, når de bliver lavet automatisk.

> Hvad er grunden til at du kun disconnecter det ene mappede drev ?

Jeg disconnecter ikke home drevet, alle andre bliver disconnectet
før de bliver connectet.

> [...]
> noget mere Linux erfaring, var det tanken at Linux / Samba skal erstatte en

Tja, vi har osse alt fra Windows 3.11 til XP. Plus nogle Mac's, SGI,
Sun, Linux...

> [...]
> alle de lokale setup's. Jeg ved godt at man kan sætte local cache, men der
> dannes så alligevel en lokal profil udfra domænenavnet.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med dette...

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 12-03-04 10:35

fastholde

> Jeg forstår ikke helt hvad du mener med dette...

På arb. fik jeg for nylig en XP, som har drillet så meget, bl.a. momentane
tab af mapninger op mod Novel 4.10 serveren (som kører IPX).
Op til og med Win2K har jeg aldrig haft den slags problemer. Det ansporede
mig til at begynde at interessere mig alvorligt for Linux.
Så vi købte en lille Dell server, som jeg "leger" med hjemme. Der kører jeg
en Win2K, som ikke tidligere har kørt mod en server / domæne. Dvs. at alle
mine brugeropsætninger ligger i
\Documents and Settings\lpm.
Da jeg så skiftede til at logge på Samba domænet kom den op med en
meddelelse om at profiles ikke kunne findes osv. Det er jo nok rigtigt. Jeg
har godt nok sat noget op i smb.conf, men ikke interesseret mig dybt for den
del endnu, da jeg ikke regner med at anvende det. Første domæne logon
dannedes et dir
\Documents and Settings\TEMP
Næste gange i User Profiles har jeg så, efter hukommelsen, fx.:
lpm(domæne)
lpm(lokal)
nn(lokal)
osv.
Under lpm(domæne) kan man så fx. vælge at have en lokal cache, men der
oprettes så en brugeropsætning under
\Documents and Settings\domæne.lpm

Det jeg er interesseret i er at jeg også ved domænelogon anvender den
oprindelige \Documents and Settings\lpm
Jeg kunne jo så kopiere den oprindelige over i det nye dir, men jeg er lidt
bange for at miste data/opsætninger når jeg under test ligger og skifter
mellem forskellige måder at logge på.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-03-04 11:51

Lars P. Magnussen wrote:
> [...]
> bange for at miste data/opsætninger når jeg under test ligger og skifter

Vores fremgangsmåde for folk, der skulle konverteres fra
lokal logon til domain logon har været at først logger
de ind på domænet, og ud igen. Så logger vi ind som
administrator, og kopierer deres profil fra
bruger til bruger.domæne, og giver domæne\bruger
ret til at bruge den profil.

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 12-03-04 14:27

> [...]
> de ind på domænet, og ud igen. Så logger vi ind som
> administrator, og kopierer deres profil fra
> bruger til bruger.domæne, og giver domæne\bruger

Er det på Win2K maskinen I kopierer og vælger lokal cache ?
Således at der ikke ligger noget på Samba serveren ?

Mit problem er, at så længe jeg leger, er jeg nogen gange i domænet og nogen
gange uden en server. Så hvis jeg har sendt lidt mail osv., hvilken profil
er så den nyeste ? Det kan man jo godt få lidt tid til at gå med.

Alm. nysgerrighed: Hvilken Linux distro og Samba version kører I med ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-03-04 14:46

Lars P. Magnussen wrote:
> Er det på Win2K maskinen I kopierer og vælger lokal cache ?
> Således at der ikke ligger noget på Samba serveren ?

Profilen ligger altid også på serveren.

> [...]
> er så den nyeste ? Det kan man jo godt få lidt tid til at gå med.
>
> Alm. nysgerrighed: Hvilken Linux distro og Samba version kører I med ?

RH9, samba-2.2.7a-8.9.0 incl. en lokal patch