omkr. mobning
Fra : eh

Dato : 10-03-04 22:09

Udover alle de mere eller mindre fornuftige tiltag mod mobning, som
foretages rundt i landet, er der et enkelt, som er virkningsfuldt:
EN EFFEKTIV GÅRDVAGT ! Det kan ikke nytte, at han/hun li-i-ige skal have en
mundfuld kaffe, skal køre et apparat på plads, fortælle en kollega noget
vigtigt....o.s.v.
Gårdvagten skal være på plads når pausen begynder, og han/hun skal være den
sidste, der går ind.
Gårdvagten skal ikke være en politimand. Han skal spadsere roligt frem og
tilbage, så mobningsofrene altid ved, hvor han er, og han skal udstråle en
'sikkerhedszone', hvor bange elever kan være i sikkerhed, og hvor mobberne
vægrer sig ved at udfolde deres ondskab.
Samme princip gælder tilsynet med indendørs aktiviteter som kantine eller
lignende.
Erling Hansen.
Korsør

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 10-03-04 22:27

"eh" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Gårdvagten skal være på plads når pausen begynder, og han/hun skal være
den
> sidste, der går ind.

Lige et teknisk spørgsmål: Hvad med de børn gårdvagten må forlade FØR det
ringer, for at kunne nå at være i gården NÅR det ringer?

Med venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : eh

Dato : 11-03-04 06:29

Dem tager han da med.
mvh
ErlingHansen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-03-04 23:47

Er du gal, mand - man må da ikke forlade klasseværelset før timen er forbi!
Skal gårdvagtens elever da have mindre undervisning fordi hun tilfældigvis
er gårdvagt? Det må man simpelthen ikke.

Dine "løsninger" er ikke gennemtænkt og bærer præg af en vis mangel på
indsigt i skoleverdenen, men jeg er enig med dig i at naturligvis bør man
styrke også opsynet på skolerne - det kan gøres på mange måder, som jeg ikke
skal komme ind på i denne omgang ud over at nævne at man kunne genindføre
honoraret og dermed sørge for at der var "professionelle" gårdvagter, der
kendte sine lus på travet.

Men at være gårdvagt, når man har en klasse, der f.eks. skal spise, pakke
sammen når timen er forbi, komme ud af klassen m.v., er altså noget helt
andet i det virkelige liv end dette bogholderisyn på, hvordan man skal få
det til at fungere: børn er ikke maskiner - de fungerer ikke sådan at når
den voksne siger: nu skal I i gården, at de så gør det uden ophør og uden
tøven. Beklager, sådan er virkeligheden ingen steder i den danske
folkeskole, vil jeg hævde.

--
ahw

Fra : eh

Dato : 20-03-04 07:43

Hej, Arne.
Jo! Mine løsninger er gennemtænkte, og jeg mangler IKKE indsigt i
Folkeskolen. Jeg nåede lige at holde 40 års jubilæum inden jeg gik på
pension for et par år siden.
Og den sidste elev er som regel inde i bygningen før den første lærer får
lettet ..... på lærerværelset.
mvh
Erling Hansen