K: Fuldskæftet jagtriffel
Fra : Kim K

Dato : 10-03-04 20:35

Hej !

Jeg er køber til en fuldskæftet jagtriffel i god kvalitet - velholdt og
velskydende, og gerne med en prima kikkert. Kal. 6,5 x 55 vil blive
foretrukket.

Venlig hilsen

Kim K.

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 10-03-04 21:15

Kim K skrev:

> Hej !
>
> Jeg er køber til en fuldskæftet jagtriffel i god kvalitet - velholdt og
> velskydende, og gerne med en prima kikkert. Kal. 6,5 x 55 vil blive
> foretrukket.

Ja undskyld jeg blander mig i din tråd, men er lidt nysgerig for at vide
hvorfor du foretrækker en fuldskæftet.
Med venlig hilsen Tonny
nb hvis dette indlæg er totalt fucked up mht. formatering så er det
fordi jeg afprøver mozilla, jeg aner ikke hvordan skidtet virker.

Fra : Lykke

Dato : 11-03-04 07:30

Jeg er nysgerrig, og kunne godt tænke mig at høre, hvorfor du gerne vil
have en fuldskæftet. I en tidlige tråd med en Tikka og skæfteklemning, er
problemet størres her. Ok der er flotte, men de er meget svære at undgå at
forskæftet klemmer.
Jeg ser mange der fortryder købet når de først har været på skydebanen.

Venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Buhl

Dato : 11-03-04 09:13

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
> [...]
at
> forskæftet klemmer.
> Jeg ser mange der fortryder købet når de først har været på skydebanen.

Til min riffelprøve lå der en meget frustreret ejer af en fuldskæftet riffel
ved siden af mig, han hamrede sine 6 skud af så hurtigt som muligt, og de
tre sidste fløj ud til den ene side. Manden havde efter sigende trænet meget
med riflen - men han indrømmede at han aldrig havde skudt 6 skud af så
hurtigt før.......

Jeg tror ikke det er et problem ved "normal" jagt med riffel, med 1-2 skud -
men på skydebanen med mange skud kan jeg godt forestille mig at det er pi...
irriterende...

Mvh.
Hans

Fra : Jan Nielsen

Dato : 11-03-04 12:19

On Thu, 11 Mar 2004 09:13:28 +0100, "Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>men på skydebanen med mange skud kan jeg godt forestille mig at det er pi...

Problemet med fuldskæftede rifler så meget opvarmningen af løbet, men snarere
kontakten mellem pipe og skæfte. Problemet er det samme hos "almindelige"
rifler, men da fuldskæftede rifler har ofte tynde piper og ofte ligger an helt
ude ved mundingen forstærkes virkningen drastisk. Selv om der tilsyneladende er
"luft" omkring piben vil den slå mod skæftetræet når skuddet afgives. I mange
tilfælde vælger producenten bevidst at lade piben styre i et bøs i skæftet,
hvilket fjerner problemet med "flyvere" i skudgruppen. Desværre fjerner den
ikke problemet med træfpunktflytning pga skæftekast, tværtimod.

Selv når alle betingelser er i orden stiller fuldskæftede rifler større krav
til skytten; hvis ikke man er omhyggelig med anlæg og hvor fast man holder, vil
det ofte kunne ses på gruppen.

Problemet er især udtalt hos de mange billige ombyggede millitærrifler hvor
kvaliteten af skæftetræet ofte er skræmmende ringe. Kvalitets rifler, som fx
Steyer Mannlicher, klarer sig bedre.
--
- JN -

Fra : Lykke

Dato : 11-03-04 15:42

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh.
> Hans
>
> Hvis man nu kunne stole på at skæftet klemmer lige meget hver gang man
affyrer det første skud, var problemet ikke så stor.. Men træ er bekendt et
levende materiale der arbejder og derfor vil problemet være forskellig hver
gang.
Jæger der går på jagt med en sådan riffel burde have et skud hagl i rø...

Poul

Fra : Buhl

Dato : 11-03-04 17:50

> [...]
> gang.
> Jæger der går på jagt med en sådan riffel burde have et skud hagl i rø...

Det burde de sikkert - men omvendt hvis problemet først opstår efter tre
skud - hvor tit oplever man at skulle afgive 3 skud lige i rap på en
"almindelig" dansk jagt ?
Min halvskæftede Carl Gustav har absolut fritliggende pibe, men piben
begynder at slå sig efter 6-10 skud, alt efter frekvensen - er det iorden -
hvormange skud skal en riffel sætte i 10x10 cm på eks. 30 sekunder før den
er "moralsk forsvarlig" ?? - det syntes jeg er svært at svare på, men hvis
den kan skyde 3 skud lige i rap før den begynder at flytte skuddene (til en
vilkårlig side), så syntes jeg det er OK......

Omvendt er jeg en relativt ung jæger, så jeg vil da ikke afvise at jeg kan
komme ud for et tilfælde hvor man skal lægge "spærreild" eller lign. ud, og
maksimal præcision over mange skud er nødvendig - det skulle da lige være
hvis jeg blev sportsskytte

Mvh.
Hans

Fra : Lykke

Dato : 12-03-04 07:56

Vi kunne blive ved med at skrive sammen. Du skal bruge 6 skud til den
tvungne riffelprøve, og til den prøve skal du have fornødent kendskab til
sikkerhed og våbenbrug. Jeg ser mange dumpe pga de har fejl ved forskæftet
eller kikkerten. Jeg er selv instruktør og jeg vil gerne indrømme at jeg har
en del kendskab til, at mange går til prøven selv om de godt er klar over at
riflen ikke er helt ok. Dem ser vi som regel igen og 135kr fattigere til en
ny prøve.( Her klukker jeg lidt inde i mig selv)
Du kan ikke være sikker på hvor meget dit skæfte klemmer og du kan heller
ikke være sikker på at det måske ligger fri den dag du er på jagt pga
luftfugtighed., transport eller andet.
Man bør foretage en kontrol med sin riffel hver gang inden man går på jagt.
Nu skriver du ganske vist 10 skud og det er meget for en jagtriffel, med en
tynd pibe.
Når du skriver du har en Karl Gustav, er jeg lidt nysgerrig om hvilken model
og hvilken patron du bruger vægt, udgangshastighed.
Jeg har selv haft en ombygget militærriffel som skød Perfekt men kunne ikke
tåle at skyde med udgangshastigheder over 800m/s pga af stigningen. Den
krævede en langsommere kugle.
for at være præcis.

hilsen
Poul

Fra : Buhl

Dato : 12-03-04 18:40

> [...]
ikke
> tåle at skyde med udgangshastigheder over 800m/s pga af stigningen. Den

Hej Poul
Jamen, jeg ville da nyde at skrive sammen med dig - du virker jo en ret
flink fyr ! ;)
eg kan sagtens se komikken i dem der kommer med "det går nok"-riffel, de
fortjener lidt at gå om, ikk så meget for de 135,- beskattede kroner, men
snarere ydmygelsen ved at blive sendt hjem, og ikke kunne komme på jagt før
efter næste prøve, hvis de er heldige. Jeg er så absolut enig med dig i at
såvel udstyr som jægerens evner skal være i orden før man give sig i kast
med at aflive dyr.....

Men, for lige at trække sagen tilbage til den med den fuldskæftede der slog
sig efter 3 skud, som du mener skulle "have hagl" - jeg tolker det som du
mener at han ikke var dus med sin riffel ? - det giver jeg dig ret i, han
burde have skudt så meget at han var blevet bekendt med problemet med
fuldskæftede og løbsvarme, men der behøver jo ikke decideret at være noget
galt med den ?
Han kan vel sagtens have siddet og trukket den ene 100-lap, lottokupon eller
hvad ved jeg, fra løbsspids til lås, for at gå ud og opleve det der skete ??
Jeg har aldrig selv afgivet skud så hurtigt som til riffelprøven, og kan
godt forstå at han blev nervøs og skød dem hurtigt af (han var først færdig,
vil skyde på 6 skud på under 2 minutter).

Min Karl G, (som faktisk er en Husqvarna, men i virkeligheden en Karl G,
eller ihvert fald mage til alle de andre Karl G militærrifler) er en
ombygget, med bøgetræsskæfte, afdrejet løb og timney-aftræk og moderne
sikring. 64 cm løb, der er 18 mm tykt de yderste ca. 30 cm, og derefter 20
mm ned til låsen, hvor tykkelsen vokser kraftigt omkring låsen. Jeg skyder
med Norma Oryx 155 Grains i norma hylster, med 55 grain MRP2 krudt i hver,
hvilket er absolut maksimum hvis der skal presses en så lang kugle i
hylsteret. Mener at kronometeret siger 800m/s. Men jeg er jo på skydebanen
måske 20 minutter om at afgive 10 skud, hvorefter jeg tager en
sodavandspause, og så skyder ti skud igen.

Har godt nok hørt om det med stigningen og hurtige kugler i de gamle
mili-rifler, men nu ligger jeg jo så også lige på grænsen - hvis jeg
pressede en 7,8 grams kugle og den deraf mulige større krudtmængde i
hylsteret, er det meget muligt at præcisionen vil gå fløjten - det vil jeg
prøve en dag ved lejlighed.....

God weekend !

Hans Houmøller

Fra : Kim K

Dato : 11-03-04 13:28

Hej Drenge & Piger !

Jamen det er bare fordi jeg synes de er flotte, og altid gerne har ville eje
sådan en ting...

Jeg har en halvskæftet Carl Gustav - en ombygget millitærriffel, som jeg er
fuldt ud tilfreds med. Det var den første riffel jeg købte, og den har har
skudt ca. 35 styker råvildt nu. De (få ..) gange, jeg har skudt forbi, har
det ikke været riflens- men min egen skyld.

Jeg vidst ikke, at der kunne være problemer med med fuldskæftede rifler -
selvom det jo egentligt siger sig selv jfr. indlæggene.

M.v.h. Kim K.

Fra : Festus Blans

Dato : 14-03-04 20:40

Angående fulskæftede rifler mener jeg i er kørt helt ud i småtingsafdelingen
Jeg skyder selv med en Carl Gustaf fuldskæftet af ældre dato og har aldrig
oplevet noget af det jeg Hører her sidste år var jeg til elgprøve for første
gang og det eneste problem jeg oplevede var at efetr 3 serier i hurtig
rækkefølge gik min lås noget sværere end normalt præcisionen fejlede ikke
noget det er ihvertfald inden for det jeg kan acceptere ved normal jagtbrug.
Og inden der kommer for mange spørgsmål skød jeg 3 serier fordi vi var 5 der
havde lejet banen. Det blev til 2 sølv og 1 guld
Ammunition Norma Alaska 10,1 gram

Fra : Lykke

Dato : 15-03-04 08:05

"Festus Blans" <festus@petersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Angående fulskæftede rifler mener jeg i er kørt helt ud i
småtingsafdelingen

Jeg syntes det er helt fint at du er så godt skydende og din riffel passer
dig perfekt og der er ingen skæfteklemning.

Nu drejer det sig ikke kun om fuldskæftede, men skæfteklemning generelt. Jeg
syntes ikke der er småtingsafdeling, når jeg hver år er med til at assistere
ved den tvungne riffelprøve, hvor vi ca. har 300 skytter igennem i mit
område. Dumpningsprocenten er ca 20 - 30 procent og det er sku mange. Den er
størst sidst på sæsonen hvor alle igen igen igen skal op til prøve. Ok, der
er mange dårlige nerver til stede men der er sku også for mange dårlige
skytter der ikke har deres grej iorden.
Mange fejl er netop skæfteklemning.
Husk på der er nogen der har haft riffel før det blev tvungen riffelprøve,
dem ser vi også på skydebanerne hvor de afgiver 3 skud som med lidt held kan
dækkes af en bræddepande. Her er der også tit fejl ved riflen, men de kan
stadig gå på jagt.
Nu ikke mere herfra i denne tråd, for nu nærmere bukkejagten sig med hastige
skridt og der er mange rifler der skal undersøges før jagt..

Med venlig hilsen
Poul Jacobsen