Mælke allergi :o(
Fra : Hr. Hansen

Dato : 10-03-04 16:05

Nogen der har www til sider med mad osv. uden mælkeprodukter ?

Min lille niece på knapt et år har fået konstateret mælkeallergi, nogen
med samme "problem" der kan give lidt gode råd vedr. kost ?

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-03-04 17:15

Hr. Hansen wrote:
> Nogen der har www til sider med mad osv. uden mælkeprodukter ?
>
> Min lille niece på knapt et år har fået konstateret mælkeallergi,
> nogen med samme "problem" der kan give lidt gode råd vedr. kost ?

Soyamælk, hjemmebag og (hvis du kommer i nærheden af København af og til)
kødpålæg fra Slagteren på Kultorvet - de laver det hele selv og ved derfor,
hvad der er i. (Og det er i øvrigt sjældent mælk.)

Olie, ghee [1] og Nutanas margarine som fedtstof.

Det værste er ikke at lave maden selv. Det værste er dagpleje og børnehave,
der ikke altid er lige fleksibel. Og så at man ikke længere kan komme ost i
maden.

[1] Klaret smør, dvs. smør hvor mælkeproteinerne er kogt ud. De fleste
mælkeallergikere er kun allergiske overfor mælkeproteinerne.

Kristian
Far til Albert 3 år med mælkeallergi.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
I knew, logically, that everything that had happened since I read that

Fra : Morten Thor

Dato : 10-03-04 18:31

Da mine fik konstateret mælkeallergi fik jeg af diætisten at vide at vi
skulle bruge havredrik eller rismælk fremfor soyamælk da der ellers er en
risiko for at barnet udvikler allergi overfor soya.

Begge mine er vokset sig fra allergien.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-03-04 18:37

"Hr. Hansen" <tele1adslSLETDETTE@OGOGSÅDETTEtele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:h8G3c.4691$6k2.962@news.get2net.dk...
> Nogen der har www til sider med mad osv. uden mælkeprodukter ?
>
> Min lille niece på knapt et år har fået konstateret mælkeallergi, nogen
> med samme "problem" der kan give lidt gode råd vedr. kost ?

Man kan lave risengrød på vand og soyamælk. Der er også kogebøger med
børnemad-uden-mælkeprodukter... jeg kan pt. ikke lige finde mine egne, men
de ER der altså, for min søn havde komælksintolerance som lille.
Der er også et margarinemærke, der er billigere end Nutana, hvor der heller
ikke er mælkebestanddele i... ka ikke lige huske navnet...
En lille positiv fidus:
Det er vigtigt at nærlæse varedeklarationer, når du køber færdigretter, fx
fiskepinde eller kyllingenuggets. Mange steder er der af uransagelige grunde
tilsat mælk under en eller anden form. Når du så finder et produkt, som du
ikke kan bruge, fordi der er mælk i, skriver du et pænt brev til producenten
om, at du desværre er nødt til at vælge deres produkt fra på grund af
mælkeallergi... og at du ikke mener det er nødvendigt, at de kommer mælk i
netop dette produkt. Hvis du er heldig, sender de dig en lille check med tak
for dit forslag til 'produktforbedring'.... det dyrkede vi *hehe*

Venlig hilsen Dikte

Fra : knm

Dato : 13-03-04 07:34

Nogen der har www til sider med mad osv. uden mælkeprodukter ?

Jeg kan ikke give nogel gode råd, men har disse 2 link da min bedste
venindes dreng også har mælke allergi..

http://www.foedevareallergi.dk/forside.htm

http://www.maelkeallergi.dk/

Jeg håber der er noget I kan bruge..

Fra : M. Jørgensen

Dato : 18-03-04 10:18

"knm" <knm@dvdtown.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der har www til sider med mad osv. uden mælkeprodukter.

Hvis I melder jer ind i astma og allergi forbundet, har de nogle rigtige
gode bøger til rimelige penge, med mælkefri opskrifter.
Da der i rigtige mange produkter er ´skjult´ mælk, det hedder forskellige
numre, og kan være ret svært at overskue. Men det kan astma og allergi
forbundet også være behjælpelige med.
Min søn har haft både mælkeallergi og astma, han er nu 13 år, og heldigvis
vokset fra begge dele.
Mvh. Marianne