Foder til kræsen hvalp!
Fra : Ann Nielsen

Dato : 10-03-04 13:17

Hej.

Jeg har en hvalp på 20 uger af racen chinese crested, powder puff. Det er en
lille allergi venlig race, der ikke så godt kan tåle for meget fedt og
protein, for så begynder den at fælde og klø sig. Jeg "taler" af erfaring.
Da jeg fik Gizmo fra kennelen, fik han Royal Canin, men han spiste heller
ikke så godt der. Vi var til dyrlægen for første gang og vi fik nogle
smagsprøver med hjem af mærket Hills. Dem åd han nærmest og jeg tænkte kun
på at min lille hund skulle have det bedste og selvfølgelig have det han kan
lide, så han kunne/kan vokse sig stor og stærk! Så det købte vi og det gik
bedre med at spise. Men så begyndte han at fælde og klø sig, normalt fælder
racen ikke mere end vi mennesker fælder af hår. Jeg kontaktede kennelen og
fik at vide at det var pga at det nye foder havde for meget fedt og protein
i sig. Så jeg har selvfølgelig skiftet hans foder ud igen med Royal Canin.
Det er lang tid siden.

Han spiser stadig ikke særligt meget, ihvertfald ikke nok. Jeg fik vores
hundetræner til at mærke på ham i lørdags, som mente at han ihvertfald IKKE
skulle blive tyndere. Jeg fodrer ham ca. 2-3 gange om dagen, og han rører
det sjældent. Han får derud over lidt Frolic, som godbider (han elsker dem)
når han har gjort noget godt, de er brækket ud i mange små stykker, så han
ikke spiser sig mætte i dem.

Og så er det så at jeg håber at der sidder en eller flere derude, der har
nogle fif til at gøre hans Royal Canin mere appetitelig eller kender et godt
foder, der er sparsomme med proteinet og fedtet??? Så min lille dreng kan
vokse sig "stor" og stærk.

Med venlig hilsen

Gizmo og Ann

Fra : Peter Andersen

Dato : 10-03-04 14:37

Hej Ann

Hvad hvis du tog nogle frolicer og blendede dem til mel og så blande det i
hans foder.
men det kræver jo at du er sikker på at det var hills og ikke frolic den
reagere på

Peter

Fra : Ann Nielsen

Dato : 10-03-04 14:44

Så æder han frolic'erne og lader hans rigtige mad blive tilbage.... Jeg har
også prøvet med lidt af vores menneskemad når vi har spist.. så spiser han
som regel det og lader stadig sin mad blive tilbage, selvom at det er most
sammen! :/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-03-04 14:51

> [...]
> som regel det og lader stadig sin mad blive tilbage, selvom at det er most

Hej Ann

Det Peter mente var at du skulle blende Frolic'erne fuldstændig til mel.
Altså helt gennemsmuldrede. Så kan han umuligt sortere det. I tillæg synes
jeg så du skal stille det i blød i vand og frolic-pulver ½ time inden han
skal fodres så frolic-smagen kan trænge lidt ind.

Rinnie

Fra : Jytte

Dato : 10-03-04 14:48

Ann Nielsen wrote:
> [...]
> Jeg har også prøvet med lidt af vores menneskemad når vi har spist..
> så spiser han som regel det og lader stadig sin mad blive tilbage,

Hej Ann.

Når han godt kan lide jeres mad, kunne du jo selv lave mad til ham. Det er
ikke særligt vanskeligt når du kun har en hund og tilmed en lille hund.
Hunden har været husdyr mange tusind år før tørfoderet blev opfundet.

Hilsen
Jytte

Fra : Ann Nielsen

Dato : 10-03-04 15:25

Det kunne jeg skam også sagtens, men i det tørfoder er der en masse
vitaminer og hvad der ellers skal til for at hvalpen skal vokse ordentligt
op! Og det vil jeg ikke risikere at han ikke gør!

Fra : Jytte

Dato : 10-03-04 15:11

Ann Nielsen wrote:
> Det kunne jeg skam også sagtens, men i det tørfoder er der en masse
> vitaminer og hvad der ellers skal til for at hvalpen skal vokse
> ordentligt op! Og det vil jeg ikke risikere at han ikke gør!

Det er der skam også i almindelig mad. Det var bare et råd. Du bestemmer
selv.

Hilsen
Jytte

Fra : Susanne Drews

Dato : 10-03-04 16:07

On Wed, 10 Mar 2004 15:24:45 +0100, "Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk>
wrote:

>Det kunne jeg skam også sagtens, men i det tørfoder er der en masse
>vitaminer og hvad der ellers skal til for at hvalpen skal vokse ordentligt
>op! Og det vil jeg ikke risikere at han ikke gør!

Nu skal du lige huske én ting - nemlig, at hunden blev "opfundet"
adskillige år før det vitaminberigede tørfoder . Derfor må
"barf-fodring", som jeg for nylig via denne gruppe stiftede
bekendtskab med, være det eneste rigtige!

Da jeg havde flere hunde (og såmænd også katte) på én gang, lavede jeg
selv mad til dem, fordi jeg ikke havde råd til andet. Jeg hjemkøbte
"foderris", som jeg kogte og blandede med grønsager og kallun - eller
for den sags skyld lever - foruden, hvad der måtte være af
"dyrevenlige rester" i køleskabet. Da jeg ikke vidste bedre, kogte jeg
kallunet (stank fælt!!!) - det ville jeg ikke gøre med min
nyerhvervede viden. Jeg tilsatte ikke yderligere vitaminer, idet jeg
gik ud fra, at hvalpene havde fået, hvad de skulle have, mens de diede
moderen. Mine dyr stortrivedes!

Jeg kan godt se, at det er dejlig nemt med en sæk tørfoder, og hvis
hunden trives på det, er det udmærket. Men jeg mener at have
observeret, at vi får flere og flere "allergihunde", og det første
sted, jeg ville søge efter årsagen, ville være det
industrifremstillede foder.

I dag, hvor jeg kun har en enkelt lille hund, gider jeg ikke selv lave
dens mad. Den får "smulerne fra de riges bord" og vådfoder fra dåse
for resten. Her har reklamerne jo "lært mig", at Pedigree Pal er creme
de la creme, hvilket prisen bestemt også kan indikere. Det gik også
fint indtil for ca. fire år siden, så begyndte hunden at klø sig
mærkbart mere, når han fik Pal, end når han fik andet foder. Et
nærmere vovse-check viste, at han var begyndt at "skælle" - mit gæt
er, at sammensætningen i produktet blev ændret undervejs!

I skrvende stund kan min hund "bedst lide" "Balders Godbidder" på
dåse fra Dansk Supermarked, og sådan har det faktisk været længe. Da
hunden, der går i sit elvte år, trives - og det, jeg samler op "i den
anden ende" - indikerer det samme, holder jeg mig til det. Køber stort
ind, når det med regelmæssige mellemrum er på tilbud til ca. halv
pris. Det er ikke altid, foderet "passer herren" - så får det lov at
stå, til det bliver sundhedsfarligt. For et andet aspekt er, at vi
selv kan være med til at gøre dyr, der i naturen selv skulle fange
maden, "kræsne" - det vil jeg ikke være med til.

/Sus

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-03-04 15:41

> [...]
godt
> foder, der er sparsomme med proteinet og fedtet??? Så min lille dreng kan

HEjsa Gizmo og Ann

VOres vuf som gost nok er i den anden ende af størrelses-skalaen fældede
også voldsomt en overgang. Der prøvede jeg med lakseolie oven på hans RC og
det hjalp han gik bedre til naden og han fælder slet ikek på samme måde
mere. VEd godt at lakseolie måske lyder fedtet men det hjalp ihvertfald på
vores hund. Noget andet er at jeg mener Frolic er gode som godbider, men
brugt i meget begrænset omfang, vores er direkte allergisk over for dem, han
får kløe i ørene af dem.

Mvh MArtin

-- Og Kemba http://megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=3811 --

Fra : qfha

Dato : 10-03-04 16:37

"Ann Nielsen" skrev d. 10-03-04 13:17 dette indlæg :
> [...]
et godt
> foder, der er sparsomme med proteinet og fedtet??? Så min lille dreng

Hej Ann
Trist at høre det ikke er blevet bedre med din Gizmo. Når han nu kunne
lide hills, og jeg går udfra, det var til hvalpe med stort
proteinindhold, kunne du måske prøve en af de andre hills produkter. Et
voksenfoder med et mindre indhold af protein f.eks lam og ris. Prøv at
studer indholsfortegnelsen på produkterne, og find et med et
proteinindhold på 20-21.

http://www.kandu.dk/

Fra : 2Foxy

Dato : 10-03-04 17:30

Hej Ann..

Jeg kan saktens følge dig i at du gerne vil give din hund et færdig foder,
da vitaminsammensætningen er optimal. Men du kan saktens selv lave mad til
din lille hund.. Sammen med ris/kartofler og forskællige grønsager, samt
noget kød tilsætter du nogle vitaminer, som du kan købe Matas. Jeg mener at
Wolle`s produkter laver et produkt hvor der er sammensat alle de vitaminer
en hund har behov for...Du kan få flere oplysninger om Wolle`s produkter på
TLF 46402867

Jeg håber at det er noget du kan bruge...

Held og lykke

Foxy

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-03-04 04:36

On Wed, 10 Mar 2004 17:30:09 +0100, "2Foxy" <spam@nospam.dk> wrote:

> [...]
>TLF 46402867
>
>Jeg håber at det er noget du kan bruge...

Det lyder til at Foxy er en heldig lille hund har du regnet ud
hvor meget det koster dig om dagen ? hvis jeg bare havde plads til en
stor fryser ville jeg også gøre det

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : x Vuf x

Dato : 10-03-04 21:16

Wed, 10 Mar 2004 17:30:09 +0100, 2Foxy wrote:

> [...]
>en hund har behov for...Du kan få flere oplysninger om Wolle`s produkter på

Der er vitaminer nok i en god sammensætning af kartofler eller ris og
grønsager. Det ALLERVIGTIGSTE for en hvalp er KALK!
Køb kalktabletter hos Matas til mennesker. Der er grå striber på glasset.
Det behøver ikke at være dem med A-vitamin. De kan knuses i en morter
eller bare med en ske og drysses i hvalpens mad.

En hvalp skal ha' 2 dele kød; 1 del andet.
Det andet består af kartofler/ris og grønsager.

En voksen hund skal ha' 1 del kød og 2 dele andet.
Nemmere kan det ikke være.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet***@pc.dk fjern salamien

Dejlige Papillonhvalpe. 2 piger hvid/zobel.

Fra : Michelle..!

Dato : 10-03-04 18:53

Heysaa Ann...!

Jeg har hørt noget om at man kan vænne den til at spise alt foder, så skal
du bare stille
maden frem i 10 minutter også tage det væk efter. Det lyder meget hårdt men
altså
efter hvad jeg ved virker det...!

Hilsen Michelle...!

Fra : Ann Nielsen

Dato : 10-03-04 22:39

Hej Michelle.

Det har jeg prøvet, og det virkede heller ikke :(

Hilsen

Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-03-04 04:32

On Wed, 10 Mar 2004 13:16:55 +0100, "Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>foder, der er sparsomme med proteinet og fedtet??? Så min lille dreng kan

mange hunde er blevet syge og har fået allergi af frolic ! det er
fyldt med farvestoffer, og både royalcanin og hills har farvestoffer
og biprodukter i ! find tørfodder, godbidder uden farve
tilsætningsstoffer og biprodukter og andet gift så løser problemet sig
sikkert

hvis du altså ikke selv vil lave fodderet selv det er en del mere
besværgeligt men også bedre

Fra : H.M.

Dato : 10-03-04 22:41

hej Ann

har du prøvet med en ganske lille klat leverpostej der røres grundigt rundt
i fodret?

hilsen
hanne

Fra : Ann Nielsen

Dato : 10-03-04 22:47

Hej Hanne.

Det er også prøvet, og sikke han kan slikke alt leverpostejen af sin
hundemad, hi hi. Pt prøver jeg med lidt hundemad på dåse, som jeg blander
sammen med tørkosten. Det lykkedes meget godt indtil videre ihvertfald. Men
ellers overvejer jeg at begynde med Barf, eller ihvertfald at snuse til det.
Han virker som om at han er glad for råt kød.

Hilsen

Ann

Fra : H.M.

Dato : 10-03-04 23:13

hej Ann
jeg blande lidt vand i så leverpostejen ikke kunne slikkes af, man skal også
passe på at hunden ikke syntes det er interessant at der er så meget fokus
på det med mad, taler af erfaring, jeg havde problemet efter han havde været
syg og ikke spist i meget lang tid, så han havde mig i sin hule hånd, det
hjalp først da jeg blev lidt stædig (havde prøvet flere typer dåsemad og jeg
ved ikke hvad) det mad som han altid havde fået med den omtalte klat
leverpostej og lidt vand godt blandet sammen, så nu køre det her uden noget
i igen.

håber du finder ud af noget.

venligst

hanne

Fra : Michelle..!

Dato : 11-03-04 16:11

Hey Ann.

Oki men det er nok fordi du skal tage den væk i en hel
dag..! altså til næste gang den skal have mad..!
Men det var også kun et forslag.

Michelle.

Fra : René Kofoed

Dato : 12-03-04 09:54

> en
> kan
> fælder
> protein
Canin.

> IKKE
> dem)

> godt

Hej Ann og Gizmo.
Har du prøvet at lave maden selv ??
Det er faktisk nemmere end det lyder.
Man kan købe foderrisflager, og blande lidt tun, kylling eller andet kød i,
og så give en vitaminpille til. Jeg er ikke inde i diverse forhold, men det
må din dyrlæge kunne hjælpe dig med.
Ellers kender jeg en dyrehandler, som kan !! Dyrenes Butik, i Ikast. Hun er
tidligere vetrinær sygeplejerske, og VANVITTIG DYGTIG !!
Hun har hjulpet mig flere gange, med foder til begge mine hunde pga allergi.
Mvh Susanne.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 11-03-04 21:36

Hej

Jeg har altid brugt lidt Yoghurt naturel i maden (jeg bruger Eukanuba)
og jeg har også blandet lidt lakse olie i, da jeg i perioder har kørt
med slankefoder som jo ikke hjælper til en pæn pels, mine hunde har
derefter altid spist op når de fik mad..måske kan det hjælpe?

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : Lea Weinreich

Dato : 12-03-04 12:39

Jeg har også oplevet at leverpostejen blev slikket af tørfoderet.

Det jeg prøvede at gøre, da jeg skulle opfede en kræsen hund, var
at jeg satte tørfoderet i blød et døgnstid inden det skulle
bruges. Så blandede jeg det, med smagen af noget, det kræsne hund
kunne lide (leverpostej eller dåsemad, el.), og blendede det. På
den måde fik hun det tørfodder hun skulle have, samt lidt fedt. Og
det ville hun gerne spise, da det smagte af yndlingsmaden.

Fra : Susanne Drews

Dato : 12-03-04 17:49

On 12 Mar 2004 11:39:02 GMT, Lea Weinreich <falsk2@hotmail.com> wrote:

> [...]
>den måde fik hun det tørfodder hun skulle have, samt lidt fedt. Og
>det ville hun gerne spise, da det smagte af yndlingsmaden.

Jo... Men hvorfor overhovedet tillade sunde og raske dyr, der i
naturen selv skulle skaffe sig føde, at blive "kræsne"?

Jeg har haft hunde - og såmænd også katte - "altid" - ingen af dem har
fået lov at blive "kræsne" - det er i min verden et fænomen, der er
forbeholdt mennesker! Selvfølgelig med det forbehold, at har jeg
skfitet foder, og dyret ikke rører det nye, inden det bliver
sundhedsfarligt, smider jeg foderet ud og belaver mig på, at der
"foreligger en ny situation". Prøver i første omgang med en frisk
portion af tilsvarende foder - holder primært øje med, at det
"fornærmede dyr" fortsat tager væske til sig i normalt omfang.

Jeg har respekt for allergi overfor bestemte tilsætningsstoffer i
industrielt fremstillet dyrefoder, men at en i øvrigt sund og rask
hund "skal" have f.eks. makrel eller leverpostej er noget
menneskeskabt vrøvl! Faktisk er min erfaring til dels, at jo værre
hundefoder "stinker" for den menneskelige næse, desto gladere er
hunden for det . Her synes jeg, kallun er et herligt eksempel .

Selv den mest sofapudetilvænnede pekingeser vil, hvis den får lov,
henrykt trille sig i et ådsel på en mødding - mere "kræsne" er hunde
sgu ikke .

/Sus
- ond hundeejer