MySQL: EXISTS(string) ??
Fra : Janus E

Dato : 10-03-04 10:11

Hej, alle I kloge hoveder!
Jeg leder efter en funktion i MySQL (4.0.18) der returnerer et boolsk
udtryk, baseret på, om der allerede er oprettet en entry i tabellen med den
givne string. String'en er (selvfølgelig) ikke PK, men (selvfølgelig)
UNIQUE. Findes dette, eller skal jeg bare prøve at oprette en entry med den
string jeg vil teste for eksistens og så se om MySQL brokker sig pga UNIQUE
identifieren på den givne kolonne?

Mvh Janus (rimelig våd bag ørerne hvad angår MySQL)

---

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-04 16:51

On Wed, 10 Mar 2004 10:11:12 +0100, "Janus E" <dont_mail_me@thanks.com>
wrote:

> [...]
>string jeg vil teste for eksistens og så se om MySQL brokker sig pga UNIQUE

Jeg plejer at lave en
SELECT COUNT(*) FROM tabel WHERE unik_kolonne = ny_streng;
Giver den 0 findes ny_streng ikke i tabellen og jeg kan indsætte den.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jimmy

Dato : 10-03-04 21:45

"Janus E" <dont_mail_me@thanks.com> wrote in message
> [...]
den
> string jeg vil teste for eksistens og så se om MySQL brokker sig pga

Du kan bruge REPLACE INTO hvis du er ligeglad med den eksisterende indgang.

Ellers kan du vel bare lave en SELECT på den. Og da den er UNIQUE bør det
være let at finde ud af om den er der i forvejen.

Hvis du vil have et boolsk udtryk kan du se på MySQL's streng-operationer.

Mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 11-03-04 22:09