Virtuelle Terminaler
Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-03-04 07:26

Hej.

Kan det lade sig gøre at fjerne muligheden for at benytte virtuelle
terminaler? Jeg vil meget gerne have det sådan, at man ikke kan trykke
f.eks. "ctrl+alt+F1" og få en ny terminal.

--
Michael Knudsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-03-04 07:33

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Kan det lade sig gøre at fjerne muligheden for at benytte virtuelle
> terminaler? Jeg vil meget gerne have det sådan, at man ikke kan trykke
> f.eks. "ctrl+alt+F1" og få en ny terminal.

Du kan lade være med at starte dem op ved at udkommentere de rette
linjer i /etc/inittab. Det vil bok bare give nogle problemer hvis du
pludselig kommer til at ødelægge din X-installation.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-03-04 07:44

On Wed, 10 Mar 2004 07:33:06 +0100, Peter Makholm wrote:

> Du kan lade være med at starte dem op ved at udkommentere de rette
> linjer i /etc/inittab. Det vil bok bare give nogle problemer hvis du
> pludselig kommer til at ødelægge din X-installation.

Er det noget, man pludselig "kommer til" at gøre?

--
Michael Knudsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-03-04 08:29

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Er det noget, man pludselig "kommer til" at gøre?

Ptjaaa, på Debian Unstable er det så forfærdelig let at skrive
'apt-get update && apt-get upgrade' at man nogle gange helt glemmer at
passe på. Jeg mindes kun en gang der har været en rigtig alvorlig fejl
i X-pakkerne, men jeg ramte den. Bruger man ikke-officielle X-drivere
kan jeg forestille mig alskens problemer når man opgraderer.

Det kan også anbefales at huske at slå sine vt'er til inden man ændre
i X-opsætningen, men det falder nok ikke ind under 'komme til'.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-03-04 21:38

> [...]

> linjer i /etc/inittab. Det vil bok bare give nogle problemer hvis du
> pludselig kommer til at ødelægge din X-installation.

Hvad er de rette linjer? Jeg prøvede at udkommentere alle nedenstående
linjer, men det gik helt galt. Den grafiske brugerflade ville slet ikke
starte op, og jeg kunne ikke engang genstarte maskinen med "reboot", da
jeg igen havde fjernet udkommenteringerne.

l0:0:wait:/etc/rc.d/rc 0
l1:1:wait:/etc/rc.d/rc 1
l2:2:wait:/etc/rc.d/rc 2
l3:3:wait:/etc/rc.d/rc 3
l4:4:wait:/etc/rc.d/rc 4
l5:5:wait:/etc/rc.d/rc 5
l6:6:wait:/etc/rc.d/rc 6

Jeg prøvede nu blot at udkommentere den øverste linje, men det gik
stadig lige så galt. Er det slet ikke nogen af ovenstående linjer, der
skal udkommenteres?

--
Michael Knudsen

Fra : Søren Hansen

Dato : 11-03-04 09:57

On Wed, 10 Mar 2004 21:38:06 +0100, Michael Knudsen wrote:
> Hvad er de rette linjer? Jeg prøvede at udkommentere alle nedenstående
> linjer, men det gik helt galt.

> l0:0:wait:/etc/rc.d/rc 0
> l1:1:wait:/etc/rc.d/rc 1
> l2:2:wait:/etc/rc.d/rc 2
> l3:3:wait:/etc/rc.d/rc 3
> l4:4:wait:/etc/rc.d/rc 4
> l5:5:wait:/etc/rc.d/rc 5
> l6:6:wait:/etc/rc.d/rc 6

Uha, uha. Det er de linjer, der fortæller init, hvordan den skal te
sig, når du skifter runlevel. Dem skal man MEGET sjældent pille ved.

--
Salu2, Søren.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-04 21:44

On Wed, 10 Mar 2004 21:38:06 +0100, Michael wrote:

> Hvad er de rette linjer?

Dem der indeholder noget med "getty"... a la:

1:2345:respawn:/sbin/getty 38400 tty1
2:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty2
3:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty3
4:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty4
5:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty5
6:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty6

Evt. kan du bare fjerne dit normale runlevel fra anden søjle.

Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk