Hvor besværligt er det at føre XAL fra Ora~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 10-03-04 07:22

Vi har en Navision XAL 3.5. Vi gik over på en Oracle database 1.7.

Nu mistede vi nogle data i to kartoteker og ville så gerne have fat i dem
igen.

Men imodsætning til i gamle data, hvor man blot læste datafilen tilbage
igen, så er det meget mere besværligt med den nye Oracle-database.

Vi har ikke haft råd til at investere i Oracle-kurser. De er for dyre og
paybacktiden for bare et enkelt kursus til 19.000 kr. har vi beregnet til
ca. 2 år og det er ganske enkelt ikke rentabel.

Vi har således vejet ulemper op imod fordele ved at køre på Oracle databasen
frem for XAL egen native database og kan sådan set ikke se at vi har nogen
fordel af det bortset fra at vi i nogen grad kan slippe for brugernes
låsning af hinanden. Vi har blevet lovet at dette fænomen skulle være stort
set elimineret, men praksis har vist at det kun er ca. 2/3 af låsningerne,
der er væk.

Så derfor vil vi nu gå over til Native databasen. Det kræver selvfølelig at
de kartoteker, som anvender rownumber og recid i deres relationer, vil kræve
en særlig behandling, men er der nogen, som har prøvet det?

Carsten Overgaard

Fra : Christian

Dato : 15-03-04 11:54

> [...]
kræve
> en særlig behandling, men er der nogen, som har prøvet det?

Jeg går ud fra at du mener en Oracle 8.1.7 ?... Hvormeget data er der i
XAL'en og hvormange samtidige brugere er der ?

Det er ikke normalt at Oracle smider data væk, hvorfor man kunne fristes til
at tro, at den var sat forkert op og derfor er ustabil e.l.? Den fejl/mangel
kunne man jo så vælge at rette. Endelig virker det for mig som om i ikke har
sat en fornuftig backup op... Der er mange måder som man kan få lavet backup
på, hvor det er let at genskabe data, når/hvis uheldet er ude. Eksempelvis
via Oracle Exp/imp utility, kan man ind- og udlæse specifikke tabeller frem
(på tværs af regnskab)...

Mht. til konvertering til native igen, vil jeg anbefale, at du udlæser data
på traditionel vis via data export... Ved indlæsning via data import, tages
der i importen højde for hhv. notater og afmærkninger på lagerposterne,
hvorfor du ikke behøver at være nervøs for dette. Hvis i har lavet
tilretninger der anvender RecID skal du på DBD feltet angive Refkartotek til
Common og Reffelt til RecId... Dette sikrer at de originale recids bliver
udlæst i separat fil, og renummeret ved indlæsning. Notater kan dog godt
drille lidt, hvorfor man kan vælge at håndtere dem manuelt.

Hvis jeg var dig ville jeg satse på at få skabt stabilitet omkring den
nuværende Oracle løsning, istedet for at gå tilbage til Native.

Du er velkommen til at kontakte mig for yderligere. Jeg er selv Oracle DBA
og har rodet med især XAL de sidste 10 år, hvis du ønsker yderligere
assistance.

Mvh
Christian J. Petersen
www.InterConnect-IT.dk